PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Askaruttaa juuri nyt....


Sivuja : 1 2 [3]

Make
02.03.10, 18:30
Sitten tietokilpailukysymys: Miksi alef on minulle erityisen tuttu ja rakas (ellei rakkain) heprealainen kirjain?

Koska alef on ensimmäinen kirjain ja #1 - kuten sinäkin :p::D::p:

JaskaS
02.03.10, 19:31
Ainakin aalef א on ainoa hebrealainen kirjain, joka ikinä on tullut vastaan tavalliselle tallaajalle.
Huomaatteko muuten näiden hebrealaisten ja arabialaisten kirjainten erilaisen käyttäytymisen m.m. delete-näppäimeen. Tietysti, koska niitä kirjoitetaan oikealta vasemmalle. אבגדה

:) Jaska

Seppo Niinioja
03.03.10, 18:01
Eri äärettömiä merkitään alef-kirjaimen ja luvun yhdistelminä. Esimerkiksi alef0 kuvaa luonnollisten lukujen lukumäärää. alef1 on alef0:aa suurempi joukko ja alef2 taas suurempi. Jos en aivan väärin muista, niin alef2 = alef1 * alef1. alef3 on taas vielä mahtavampi.

Voidaan sanoa, että alef1 on äärettömämpi kuin alef0, alef2 äärettömämpi kuin alef1. Sitten tietokilpailukysymys: Miksi alef on minulle erityisen tuttu ja rakas (ellei rakkain) heprealainen kirjain?

En osaa vastata, mutta Georg Cantorin nimi on jäänyt mieleen (en ole lukenut kuin vähän Uuno Saarniota, jota ei pidetty vakavasti otettavana).
Osmo Pekonen kertoo referoi tässä (http://www.tieteessatapahtuu.fi/998/pekonen.htm) uudehkoa alan kirjaa mm. näin:

Ajatus äärettömyydestä kenties piilee ihmismielen pohjalla lukitussa lippaassa, jonka päällä lukee: "Varoitus! Näiden asioiden ajatteleminen voi vaarantaa mielenterveytesi." Tämä ei ole vitsi. Nykyaikaisen äärettömyyttä koskevan matematiikan molemmat suuret perustajahahmot Georg Cantor (1845–1918) ja Kurt Gödel (1906–78) menettivät mielenterveytensä. Molemmat sairastuivat paranoiaan ja
kuolivat siinä uskossa, että kollegat muka suunnittelivat heidän murhaamistaan. Olisi kuitenkin liian yksioikoista väittää, että heidän sairastumisensa oli suoraa seurausta heidän matemaattisista tutkimuksistaan. Kenties päinvastoin heidän tekemiinsä matemaattisiin keksintöihin tarvittiin jo valmiiksi hyvin poikkeuksellinen mieli.

Konsta Pylkkänenhän se mittasi maailmankaikkeuden suuruuden maapallolta laskettuna katsomalla taivaalle niin pitkälle kuin näki, siitä taas eteenpäin vastaavasti jne. Tulokset hän merkkasi tupakka-askin kanteen. Jos oikein muistan, maailmankaikkeuden suuruus tai oikeastaan puolet siitä on 142 silmänkantamaa.

Seppo Niinioja

Helena V.
03.03.10, 18:09
Konsta Pylkkäsestä tulee väkisinkin mieleen tämäkin säännöllisen epäsäännöllisesti mieltä askarruttava ajatus:
"Ihmisellä on maailmassa kusiaisen valtuudet."

t. Helena V.

Sami Lehtonen
04.03.10, 17:43
Vastaus kysymykseen. Alef-kirjain koristaa LTY:n (entinen LTKK) kokardia, jossa ominaisuudessa se korvasi alkuun käytössä olleen wankelin.

Seppo Niinioja
04.03.10, 19:04
Vastaus kysymykseen. Alef-kirjain koristaa LTY:n (entinen LTKK) kokardia, jossa ominaisuudessa se korvasi alkuun käytössä olleen wankelin.

Kuvaako alkuun käytössä ollut merkki wankel-moottoria? Amerikkalaisillahan on muuten tuo The Phi Beta Kappa Society, ΦBK .

Minulla on tietysti Otaniemen lakki, jonka kokardi on selityksen mukaan pienennös TKY:n tunnuksesta. "Halkaisijaltaan 15-millisen merkin muodostaa hammasratas, jota ympäröi puoliksi tammenlehväseppele. Hammasrattaan sisälle on sijoitettu kolmioviivoitin, harppi, vasara ja sisätulkki." Toden totta, nyt vasta huomasin että onhan siinä vasara ja kai se viimeinen työkalu on sisätulkki.

Tämähän on historiaa, sillä TKY:n pitkä ja kunniakas taival ylioppilaskuntana päättyi 1.1.2010, kun Otaniemen teekkarit sulautuivat osaksi Aalto-yliopiston ylioppilaskuntaa. Useat tahot Suomessa ja myös ulkomailla olivat lupautuneet järjestämään 31.12. sekalaisia juhlallisuuksia ynnä muuta ryminää kunnioittaakseen TKY:n muistoa. Kaikkia teekkareita kannustettiin osallistumaan yleiseen ilonpitoon sankoin joukoin. Ylenmääräinen surkuttelu on turhaa, sillä teekkaritoiminnan edellytykset säilyvät AYY:n aikana ennallaan, uusia mahdollisuuksia tulee lisää eikä teekkarius ole koskaan ollut riippuvaista mistään yksittäisestä organisaatiosta, TKY:n vielä hengissä oleva nettisivu kertoo. Uusi sivusto on www.ayy.fi (http://www.ayy.fi) .

Seppo Niinioja

Make
05.03.10, 21:56
Ja minulla sitten TTY:n eli silloin 1975 tietysti TTKK:n kokardi, jokin ratas siinäkin on. Kaipa meillä joku Oulun teekkarikin on foormilla?

Seppo Niinioja
08.03.10, 08:04
Ja minulla sitten TTY:n eli silloin 1975 tietysti TTKK:n kokardi, jokin ratas siinäkin on. Kaipa meillä joku Oulun teekkarikin on foormilla?

Sitä ollaan maakunnissa niin yliopistomiehiä, että :). Otaniemessä on päätetty säilyttää perinteinen saksalaisperäinen korkeakoulunimikekin. Entisen opinahjoni Teknillisen korkeakoulun nimi on muuttunut 1.1.2010 Aalto-yliopiston teknilliseksi korkeakouluksi.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
08.03.10, 08:08
Ostaisitko näiltä miehiltä (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uuden+Wincapita-yhti%C3%B6n+tilaisuudessa+parintuhannen+ihmisen+yl eis%C3%B6/1135253506180) käytetyn auton? Käytetty huijaus näyttää käyvän hyvin kaupaksi.

Seppo Niinioja

tellervoranta
08.03.10, 08:35
Tänään ostaisin naisten kauppaaman auton :cool::rolleyes::eek:

Ostaisitko näiltä miehiltä (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Uuden+Wincapita-yhti%C3%B6n+tilaisuudessa+parintuhannen+ihmisen+yl eis%C3%B6/1135253506180) käytetyn auton? Käytetty huijaus näyttää käyvän hyvin kaupaksi.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
08.03.10, 09:22
Tänään ostaisin naisten kauppaaman auton

Samaa mieltä. Paremminhan he niistä huolehtivat (kun eivät yritä itse huoltaa :D: ). Onnea vaan kaikille naisille! :):):)

Heikki Koskela
08.03.10, 10:41
Otaniemessä on päätetty säilyttää perinteinen saksalaisperäinen korkeakoulunimikekin. Entisen opinahjoni Teknillisen korkeakoulun nimi on muuttunut 1.1.2010 Aalto-yliopiston teknilliseksi korkeakouluksi.

Seppo Niinioja

Mikähän etu on saavutettu perustettaessa nk. Aalto-yliopisto? Onko se perustettu periaatteella "kaiken on muututtava - maksoi mitä tahansa"?

Oikeastaan sitä ei tarvitse kenenkään tietää -kunhan on perustettu.

Heikki Koskela
17.03.10, 19:18
Sattuipa kerran suomalaiselle turistiryhmälle seuraavaa: Miesryhmä oli eräässä eksoottisessa maassa kuljeksimassa kadulla muutaman terveydeksi otetun ryypyn jälkeen.

Jalkäytävällä kuljettiin hieman leveämmin kuin tila edellytti. Muuan paikallinen nuorimies tuli ryhmää vastaan ja väistäessään ryhmää tuli hipaisseeksi erästä ryhmän jäsentä.

Pienen miettimisen jälkeen muuan ryhmästä arveli vastaantulijan olleen taskuvarkaan. Kosketuksen koheeksi joutunut kaveri koetteli heti takataskuaan ja totesi lompakkonsa hävinneen. Hän juoksi nopeasti paikallisen asukkaan perään, sai hänestä hyvän otteen ja painoi seinää vasten ja sanoi: "Perkele, lompsa tänne!"

Nuorimies hädissään antoi lompsan ja lähti heti pakoon minkä kintuista pääsi. Suomalainen palasi kavereitten luo tyytyväisenä ja tarkisti lompakon sisällön ja huomasi tehneensä elämänsä ensimmäisen ryöstön.

Heikki Koskela
17.03.10, 20:08
Sattuipa kerran suomalaiselle turistiryhmälle seuraavaa: Miesryhmä oli eräässä eksoottisessa maassa kuljeksimassa kadulla muutaman terveydeksi otetun ryypyn jälkeen.

Jalkäytävällä kuljettiin hieman leveämmin kuin tila edellytti. Muuan paikallinen nuorimies tuli ryhmää vastaan ja väistäessään ryhmää tuli hipaisseeksi erästä ryhmän jäsentä.

Pienen miettimisen jälkeen muuan ryhmästä arveli vastaantulijan olleen taskuvarkaan. Kosketuksen koheeksi joutunut kaveri koetteli heti takataskuaan ja totesi lompakkonsa hävinneen. Hän juoksi nopeasti paikallisen asukkaan perään, sai hänestä hyvän otteen ja painoi seinää vasten ja sanoi: "Perkele, lompsa tänne!"

Nuorimies hädissään antoi lompsan ja lähti heti pakoon minkä kintuista pääsi. Suomalainen palasi kavereitten luo tyytyväisenä ja tarkisti lompakon sisällön ja huomasi tehneensä elämänsä ensimmäisen ryöstön.

Palattuaan hotelliin ryhmä löysi varastetuksi luullun lompakon hotellihuoneen pöydältä.

JiiPee72
18.03.10, 12:52
Kaverini törmäsi eräässä paikassa keittiötarvikelaatikossa linkkien kuvissa olevaan välineeseen ja on sitten ihmetellyt että mikä mahtaa oikein olla kyseessä. Olen jo muutamilta tutuilta kysellyt, mutta ei ole tullut kuin erilaisia arvailuja siitä.
Ajattelin sitten täältä kysellä kun täältä kuitenkin löytyy niin monen alan asiantuntijoita, joten voisi tuonkin tarkoitus selvitä.
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs404.snc3/24476_1095734050136_1730144142_175523_6075189_n.jp g ja
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs444.ash1/24476_1095734090137_1730144142_175524_6773591_n.jp g


t. Jyrki

Antero Westerlund
18.03.10, 13:14
Kuvissa näkyvä laite on todennäköisesti jonkinlainen tarttumaväline. Jos pitäisi vaikka nostaa kananmuna kiehuvasta vedestä, voisin yrittää turvautua tuollaiseen.

JiiPee72
18.03.10, 13:39
Kananmunan nostamiseen kuulemma liian pieni, tai sitten pitää olla jotain minimunia mitä nostella. Se oli kaverillekin tullut ensin mieleen ja oli sitä koittanut.

tellervoranta
18.03.10, 16:05
Ehdotan perunatesteri :cool:

SiSu
24.03.10, 22:12
Kaverini törmäsi eräässä paikassa keittiötarvikelaatikossa linkkien kuvissa olevaan välineeseen ja on sitten ihmetellyt että mikä mahtaa oikein olla kyseessä. Olen jo muutamilta tutuilta kysellyt, mutta ei ole tullut kuin erilaisia arvailuja siitä.
Ajattelin sitten täältä kysellä kun täältä kuitenkin löytyy niin monen alan asiantuntijoita, joten voisi tuonkin tarkoitus selvitä.
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs404.snc3/24476_1095734050136_1730144142_175523_6075189_n.jp g ja
http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs444.ash1/24476_1095734090137_1730144142_175524_6773591_n.jp g


t. Jyrki

Keittiötarvikkeistahan kyseisen vempain löytyy, lienee tarkoitettu ottimeksi kun on liemeen pakattuja korkeissa ja kapeissa lasipurkeissa esim. oliivit, hillosipulit tai kirsikat. Yleensä käyttäjiä kokit tai tarjoilijat ravintoloissa.

SiSu

Harza
01.04.10, 17:44
Minä olen nostellut tollasella härvelillä sokeripaloja.

Sami Lehtonen
01.04.10, 18:12
Minä olen nostellut tollasella härvelillä sokeripaloja.

Minä olen nostellut sokeripaloja etupäässä vastaavalla viisihaaraisella (yksi erikoistunut haara tosin on selvästi muita lyhyempi) biomekaanisella ottimella.

Erkki Järvinen
11.05.10, 07:51
Sanovat hellerajan olevan 25 astetta celsiusta ja joku lehti lupailee Superlämmintä viikonlopuksi - paljonko se sitten mahtaa olla se superlämmin kun amerikkalaisittain helleraja onkin 32 astetta celsiusta.

Kelloja käännetään kesä / talviaikaan miten milloinkin mutta hellerajasta ei saada aikaan yhtenäistä määritelmää:D:

K-Erik
11.05.10, 08:30
Minä en juurikaan nosta sokeripaloja, olen kuulemma muutenkin niin makeaan menevä.
kel

Seppo Niinioja
11.05.10, 08:31
Sanovat hellerajan olevan 25 astetta celsiusta ja joku lehti lupailee Superlämmintä viikonlopuksi - paljonko se sitten mahtaa olla se superlämmin kun amerikkalaisittain helleraja onkin 32 astetta celsiusta.

Kelloja käännetään kesä / talviaikaan miten milloinkin mutta hellerajasta ei saada aikaan yhtenäistä määritelmää:D:

Taitaa olla tottumuskysymys. Jokunen vuosikymmen sitten herätti suurta huomiota, kun eräs n..., eikun afrikkalaistaustainen oli pyörtynyt helteessä Oulussa.

Kataja
11.05.10, 08:40
Taitaa olla tottumuskysymys. Jokunen vuosikymmen sitten herätti suurta huomiota, kun eräs n..., eikun afrikkalaistaustainen oli pyörtynyt helteessä Oulussa.
Tietenkin suomalaiset kestämme hellettä paremmin. Olemme tottuneet siihen. Meillä on sauna.
Marjatta

JaskaS
18.05.10, 14:29
Tänään askarrutti postin, ei kun siis Itellan, tuoma kirje.
Näkyi lähettäjä olevan vissiinkin joku matkatoimisto Travel Finland, kun oli lyhennettynä TraFi. Olin aikeissa heittää mainoskuoren avaamattomana jätepapereihin, mutta uteliaisuuttani kuitenkin availin, kun en ole ollut minkään matkatoimiston asiakkaana vuosikausiin.
Avatessa kiinnittyi huomio sanaan liikenne. Onko joku Tractor Financing esittämässä edullisia maksuehtoja uuden kulkupelin hankintaan?
Sitten havahduin sanaan liikenneturvallisuusvirasto. Ahaa, olenko siis ajanut jossain peltipoliisin kohdalla pari kilsaa ylinopeutta?
Lopulta hoksasin, että kyseessä olikin lasku, jonka ennen lähetti AKE eli ajoneuvohallintakeskus.
Sitten taas harmitti, kun huomasin, että vähäpäästöisen ajopelini vero laskee vasta ensi vuonna parin kuukauden ajaksi :mad:

Mikä siis on TraFi? Ei ollutkaan Travel Finland, eikä Tractor Financing. Ei myöskään elektroniikahuolto Transistor Fitting, eikä kuntosaliyritys Trampoline Fitness, törkyfirma Transvestite Filth, äänentoistolaitefirma Transcendental Fidelity tai kalastusvälineitä myyvä Trawling Fish.

En muuta soveliasta keksi kuin käännöspäähänpinttymä Translation Fixation, jokin omituinen oireyhtymä, joka saa byrokraatit muuntamaan selvät nimet tunnistamattomiksi.

:) Jaska

Heikki Koskela
18.05.10, 14:45
Tänään askarrutti postin, ei kun siis Itellan, tuoma kirje.
Näkyi lähettäjä olevan vissiinkin joku matkatoimisto Travel Finland, kun oli lyhennettynä TraFi. Olin aikeissa heittää mainoskuoren avaamattomana jätepapereihin, mutta uteliaisuuttani kuitenkin availin, kun en ole ollut minkään matkatoimiston asiakkaana vuosikausiin.
Avatessa kiinnittyi huomio sanaan liikenne. Onko joku Tractor Financing esittämässä edullisia maksuehtoja uuden kulkupelin hankintaan?
Sitten havahduin sanaan liikenneturvallisuusvirasto. Ahaa, olenko siis ajanut jossain peltipoliisin kohdalla pari kilsaa ylinopeutta?
Lopulta hoksasin, että kyseessä olikin lasku, jonka ennen lähetti AKE eli ajoneuvohallintakeskus.
Sitten taas harmitti, kun huomasin, että vähäpäästöisen ajopelini vero laskee vasta ensi vuonna parin kuukauden ajaksi :mad:

Mikä siis on TraFi? Ei ollutkaan Travel Finland, eikä Tractor Financing. Ei myöskään elektroniikahuolto Transistor Fitting, eikä kuntosaliyritys Trampoline Fitness, törkyfirma Transvestite Filth, äänentoistolaitefirma Transcendental Fidelity tai kalastusvälineitä myyvä Trawling Fish.

En muuta soveliasta keksi kuin käännöspäähänpinttymä Translation Fixation, jokin omituinen oireyhtymä, joka saa byrokraatit muuntamaan selvät nimet tunnistamattomiksi.

:) Jaska

Sinä sentään ymmärsit kirjeen sisällön ja sen kauaskantoisen merkityksen ja lähettäjänkin. Mutta ajatteppa peräkamarin poikaa Kortejärvellä, joka sai samanlaisen kirjeen. Hän ei tiedä, mistä raha tulee tai vastaavasti menee. Hän nimittäin hallitsee yhden käyttösanan hyvin. En vain kirjoita sitä tähän.

Globalisaatio etenee virastojen nimissä Suomessa. Jospa AKE ulkoistetaan vaikkapa Kerikkaan. Nimi on oltava valmiina.

Julle
18.05.10, 14:50
< Mikä siis on TraFi? >
Tiedä vaikka kohta tulisi lentokoneen, laivan ja veturin rekisteröintilaputkin ;-)

Make
18.05.10, 17:06
....Mikä siis on TraFi? ....

:) Jaska

Tästä TraFi-nimestähän kielitoimisto esitti jyrkän vastustavan mielipiteen joulukuussa. Ja täysin aiheellisesti.

http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=218752

Lisäksi liikenneturvallisuusvirasto käyttää rinnakkain muotoja Trafi ja TraFi.

Liikenneturvallisuusvirasto on englanniksi Finnish Transport Safety Agency ja ruotsiksi Trafiksäkerhetsverket. Siis ei mitään logiikka tuossa englanniksi käännöksessäkään.

Liikennevirasto on loogisesti ruotsiksi Trafikverket. Ja englanniksi Finnish Transport Acengy. Noissa siis tietty logiikka liikenneTURVALLISUUSviraston kanssa.

Liikennevirasto lyhennetään sentää suomeksi eli LiVi (vai oliko Livi?). Samalla logiikalla turvallisuudesta vastaava liikennevirasto voisi TraFin sijasta olla vaikka Lituvi tai Vituli :D:

JaskaS
18.05.10, 17:23
Juuri uutisoitiin VR:n yksityistämisestä.
Kuinka tulikaan mieleen sopiva nimi: Finnish Independent Train Operator, lyhennettynä FinITO.

:) Jaska

Heikki Koskela
19.05.10, 18:33
Olen varma siitä, että kesä on lopullisesti tullut. Todistan sen seuravilla tosiasioilla. Pihamaallamme on aitan reunustalla ja talon katoksen alla pitkiä noin 0,80 metrin mittaisia kapeita laatikoita hieman alle 10 kpl, viisi pyöreää muovipataa, saman verran 40x60 cm-kokoisia styrox-laatikoita, kahdeksan eriväristä muovisankoa, olohuoneen ikkunan alla ulkona 20 kukkivaa tulppaania. Kaikki edellämainitut kukkaloolat ovat multaa täynnä. Viikko sitten minut pakotettiin hakemaan kaupasta lisää multaa viisi säkkiä. Tähän mennessä multaa on haettu kukkalaatikoihin ja kukkapenkkeihin viimeisten 15 vuoden aikana joka kevät lisää multaa. En yhtään ymmärrä minne multa katoaa joka kevät.

Naapurit ovat ajaneet nurmikon ja ainakin kaksi kertaa hienoilla istuimelta ajettavilla ruohonsyöjäkoneilla. Parasta aikaa tähän huoneeseen kuuluu ruohonsyöjäkoneen raksatus.

Minä rakastan kesää ja sen lämpimiä hyväilyjä tukevan vatsani päällä ulkona lepotuolissa. Mutta se lepotuoli saisi olla jossain muualla kuin oman pihani nurmikolla, jotta ei tarvitsisi kuunnella naapurien ja oman ruohonsyöjäkoneen säksätystä ja jatkuvaa besiinin käryä. Onnellisia ovat ne ihmiset, joiden naapurien pihat on asfaltoitu aitaa myöten.

Nyt täytyy tyytyä tähän tilanteeseen ja odotta toiveikkaana syksyn tuloa ja raikkaita pakkasilmoja. Tervemenoa leppoisat kesäillat.

Seppo Niinioja
30.05.10, 16:29
Näin Indonesiassa. Liekö elinaikaennuste sikäläisenkin keskiarvon alapuolella?:confused:
http://www.hs.fi/videot/1135257184868/

Seppo Niinioja

tellervoranta
30.05.10, 17:50
Pääseekö pojat korkkareilla näin lujaa.....:D:

http://www.iltasanomat.fi/videot/viihde/2171269

Tapani Kovalaine
30.05.10, 19:43
Neljäs kenkä voi joskus olla kaikkein pahin. Se tässä alkoi askarruttaa.
Nimittäin tänään tuli foorumille sellainen viestiketju, jossa kysellään Kaavin Kortteisista jotakuta Keinästä. Heti tuli mieleen sanasta Kortteinen pikkuinen koulutustapahtuma vuodelta 1961.

Olin kortteerissa Kortteisissa maalaistalossa, jossa oli hyvin mukava isäntä ja sellaisiahan kaikki isännät ovat. Erään maastotyöpäivän päätyttyä isäntä antoi työnäytteen meille nuorille lukiolaispojille, miten hevonen kengitetään. Kylläpä se kävikin taidokkaasti, mutta vain siihen asti kunnes tuli se neljäs kenkä, sillä hevosenkenkähän on monasti onnenkenkänä käytetty.

Kortteisen isännällä sattui onni kääntymään neljännen kengän kohdalla, sillä täysin rentoutunut heppa murjaisi kesken kaiken kengityksen isännän valkoisen paidan selkämykseen hyvin vahvan tuoksun omaavan maanrakennusaineksen. Ja siitäkös isäntä riemastui! Me tulevat kaupunkilaispojat saimme kuulla kokonaisen Kortteisen kylän voimasanojen arsenaalin ja en yhtään ihmettele, että nyt 48 vuotta myöhemmin tuo rento heppa on jo kuollut... Demot eivät aina onnistu. Mutta jäävät silti mieleen pitkiksi ajoiksi.

Make
21.06.10, 20:19
Halpa on ja kookas. Sopinee meille vanhemmille miehille :D:

http://www.aijaa.com/v.php?i=6350037.jpg

Mariasparf
29.08.13, 12:33
Päiväni rönsyilyt!
Askarruttaa , ajatteluttaa, mietityttää ...silloin tällöin ja juuri nyt tämän keskukstelun alussakin askarruttaneen au-sukulaisen , au-esi-isän tai au-esiäidin mainituksi tuleminen sukupuuhun.
Käytäntö tuntuu vaihteleva mainitaanko au-lapseus varmoin tai vähemmän varmoin tiedoin lapsijonossa.
Olen itse jatkanut esipolvilinjan tekemistä au-lapsen kauttakin . Olen tietysti maininnut enemmän tai vähemmän varmat tiedot. Olisihan siinä tulevillä jälkipolvilla tutkimisen paikka. Ehkäpä nuo DNA- testit ilmaisevat jotain eri " sokeriserkuista" otettuna.Niitä on tiedossa.

Nyt sitten oikein askarruttaakin koko sukututkimus sinänsä.
Onko niitä sukuseuroja tms. yhdistyksiä jotka jonkun meikäläisen kaivauksista olisivat kinnostuneita. En ole edes mitään valmista ohjelmaa käyttänyt .Olen keräillyt tietoja aikalailla niinkuin nyt nettiaikakaudella saa kerättyä . Jälkipolveni eivät taida niistä tällä hetkellä olla kiinnostununeita.

Askarruttaa tämä sukututkimustauti. Sellaiseksi se on muuttunut.Lopettaa ei voi vaikka lieskat uhkaa koko "kronikkaa".

Askarruttaa ihan huvikseen tämä suomalaisuuskin joka on ruotsalainen , balttialainen , eurooppalainen jne. Kuinkahan suuri määrä onkaan niitä jotka eivät voi enää tukeutua muistin menetykseen tutkittuaan esipolviaan puhumattakaan niistä jotka eivät ole sukuaan tutkineet.

Mariasparf

Fishersson
30.08.13, 18:03
Oli jotenkin tuttuja nuo Marian askarrukset. Vaikka joku seura tai muu suurempi joukko ei olisikaan kiinnostunut sukututkimuksen tuloksista, niin aina yllättäen löytyy yksilöitä, jotka saattavat kovastikin innostua ja ilostua tuloksistasi.

Kyllä au-lapset ja äidit kuuluvat sukuhistoriaan ja niitähän löytyy joka suvusta ja yllättäen erityisen paljon Hämeestä. Hämeessä se oli hyvin yleistä nuorten piikojen joukossa ja Tiina Miettisen mukaan siihen ennen kaikkea vaikuttivat tietyt taloudelliset syyt.

Sehän myös tulee vastaan kun laajemmin sukuja tutkii, että me suomalaiset olemme sekakansaa niin kuin muutkin Euroopassa ja meillä lähes kaikilla on monipuoliset esivanhemmat kunhan vain tarpeeksi tutkitaan. Itse asiassa kaikilla tasan yhtä monta esivanhempaa.