PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Uhkana väestötietojen käytön ankara rajoittaminen


P. T. Kuusiluoma
23.09.07, 16:08
Tällä hetkellä sukututkimusten henkilötietojen käsittelyä koskeva yleislaki on henkilötietolaki, jonka 18 § on keskeissäännös:


18 §. Sukututkimus. Sukututkimusta varten pidettävään henkilörekisteriin saa muilla kuin 8 §:n 1 momentissa säädetyillä perusteilla kerätä ja tallettaa sukuun kuuluvasta henkilöstä ja tämän aviopuolisosta rekisterin tarkoituksen kannalta tarpeelliset yksilöintitiedot samoin kuin muut sukututkimuksen kannalta tarpeelliset henkilötiedot sekä yhteystiedot yhteydenottoa varten, jollei rekisteröity ole kieltänyt itseään koskevien tietojen keräämistä ja tallettamista.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua sukututkimusrekisteriä varten saa henkilörekisteristä luovuttaa ne tiedot, jotka rekisterinpitäjällä on 1 momentin mukaan oikeus kerätä ja tallettaa tällaiseen rekisteriin, jollei rekisteröity ole kieltänyt tietojen luovuttamista.

*************************************

Tuo 2 momentti puhuu rekisterinpitäjästä, joksi sukututkimusta hallinnoivan (sukuseuran tai -tutkijan) tulee tunnistautua.

Kun tätä säännöstä ei olla nyt muuttamassa tai sitä ei ainakaan suunnitella, niin rekisterinpitäjällä olisi edelleenkin oikeus kerätä ja tallettaa sukututkimusrekisteriin sellaisia tietoja, joiden luovuttamista rekisteröity ei ole kieltänyt.

Rajoitusten ottaminen henkilötietojen käsittelyä koskeviin erityislakeihin merkitsisi tiukentumista ja tietojensannin vaikeutumista, kun myös väljentämisvaatimuksia on esitetty.



On totta, että henkilötietojen käsittelyä sukututkimusrekistereissä säätelee henkilötietolaki ja erityisesti sen 18 § eikä tätä säännöstä olla muuttamassa. Sen sijaa käynnissä on muutos, joka väestötietojen osalta ohittaa henkilötietolain ja säätää henkilötietolakia oleellisesti tiukemmin sukututkijoiden oikeudesta saada väestötietoja käyttöönsä.

* * *


Uusi väestötietolain esitys määrittelee väestötietojärjestelmän kokonaisuuden siten, että siihen ei kuulu ainoastaan Väestörekisterikeskuksen ylläpitämä väestötietojärjestelmä, josta sukututkijat vielä tänään ovat oikeutettuja saamaan tietoja maistraateista ja niiden palveluyksiköistä. Siihen kuuluvat myös kirkonkirjat, siviilirekisterit ja seurakuntien perhelehdet. Väestötietolain esityksessä asetut huomattavat rajoitukset sukututkijoille koskevat siis yhtä hyvin asiointia kirkkoherranvirastossa kuin maistraatissakin - henkilökohtaisesti tai kirjallisesti.

Sukututkija ei voisi lakiesityksen mukaan (26 §) enää sukututkimusta varten tilata virkatodistusta kenestä tahansa tutkimukseensa kuuluvasta henkilöstä, vaan hänen tulisi ensin kääntyä asianomaisen itsensä puoleen ja pyytää tätä tilaamaan itseään koskevan virkatodistus sukututkijalle. Esityksen maininta ”muulla tavoin luovutettavista tiedoista” on niin hämärä, että sen voi tulkita jopa omaehtoiseksi tutkimiseksi kirkkoherranvirastossa (ellemme tietäisi kuinka vaikeaa se on tätä nykyä). Silloin sukututkija saisi tietoja ainoastaan, jos hän olisi tutkimansa suvun jäsen tai hänellä olisi suvun valtakirja.

* * *


Jos oletetaan, että lakiesityksestä jäävät nämä 26 §:n hämärät ehdot pois, ovat jäljelle vielä luovuttamisen yleiset edellytykset (21 §). Niiden mukaan ”tietoja ei saa luovuttaa, jos luovuttamisen voidaan perustellusta syystä epäillä loukkaavan henkilön yksityiselämän tai henkilötietojen suojaa”. Epäillä voi aina eikä perusteltu syy ole koskaan kaukana, jos niin tahdotaan. ”Perusteltu syy” tiedon epäämisessä on niin ylimalkainen peruste, että tosiasiallisesti siitä tulee äkkiä ”varmuuden vuoksi”. Millä kriteereillä silloin sukututkijat arvioidaan vuohiin ja lampaisiin? Kuka on oikealla asialla ja ketä epäillään rikolliseksi?

Lakiesitys antaa aivan liikaa harkintavaltaa väestötietoviranomaisille päättää sukututkijoille luovutettavista tiedoista ja johtaa toisarvoisten seikkojen perusteella tehtyihin tietojenluovutuspäätöksiin. Tämä varmuudella vaikeuttaa olennaisesti sukututkimusta.

* * *


Sukututkijat pitävät vielä tänä päivänä itsestään selvänä, että he saavat tavalla tai toisella tietoja kirkkoherranvirastosta ja maistraatista. Vielä tänään sukututkijat ovat oikeutettuja julkisuuslain ja henkilötietolain nojalla saamaan ja vastaanottamaan väestötietoja kirkonkirjoista ja väestötietojärjestelmästä. Jos väestötietolaki hyväksytään esitetyssä muodossa, ohittaa se julkisuuslain ja henkilötietolain ja niiden sukututkijoille suomat oikeudet. Tilalle astuu erityislaki, joka täysin omien, osin mielivaltaisten pykäliensä nojalla säätää sukututkijoiden kaikkein tärkeimmästä lähdeaineistosta.

Sukututkijoiden on korkea aika herätä huomaamaan, että suomalaisen sukututkimuksen aivan keskeisin lähdeaineisto, väestötiedot aiotaan nyt laittaa lukkojen taakse ja avain otetaan esille vain erityisen tarkan harkinnan jälkeen.

Veikko Leskelä
23.09.07, 16:37
Nuo useaan kertaan mainitut (väestötietolain ehdotettuun 26 §:ään otetut rajoitusluonnokset) asiat ovat olleet eri ketjuissa täällä esillä.

Asiaan on kiinnitetty huomiota siinä mielessä, ettei erityislakiin tehtäisi tiukennuksia, kun yleislaki sallii nyt luovutuksen.

Mutta rekisterien omistajat ovat nyt selvästi tiukentamassa otettaan omistamistaan rekistereistä ja pyrkivät valvomaan niiden käyttöä ja ennenkaikkea asiatonta luovutusta ja tietojen vuotamista väärille tahoille.

Kun yleislakikin puhuu rekisterinpitäjästä, niin siinä tarkoitetaan kyllä sellaista sukuseuraa ja -tutkijaa, joka on rekisteröitynyt henkilötietolain mukaiseksi rekisterinpitäjäksi, jolla on rekisteriseloste ja joka noudattaa henkilötietolain huolellisuus- ja tarkoitusperiaatteita.

Jos täyttää henkilötietolain velvoitteet ja suojaa luovutetut tiedot asiaankuuluvasti, voi tietojen saantikin onnistua jatkossa ja kun 26 §:n sisältö on vielä auki, ei siihen tarvitse tulla kohtuuttomia tiukennuksia.

Yksityistä ja henkilökohtaista tarvetta varten henkilötietoja hankkivan täytyisi yrittää muita keinoja, jos aikoo olla aktiivisesti soveltamatta henkilötietolakia. Kaikki eivät voi tutkia sukuja yksityisesti ja henkilökohtaista tarvetta varten...

Enpä usko, että lakipykälä on vielä lopullisessa muodossaan, kun HE pitäisi annettaman viimeistään joulukuussa 2007.

VL

P. T. Kuusiluoma
23.09.07, 17:25
Mutta rekisterien omistajat ovat nyt selvästi tiukentamassa otettaan omistamistaan rekistereistä ja pyrkivät valvomaan niiden käyttöä ja ennenkaikkea asiatonta luovutusta ja tietojen vuotamista väärille tahoille.

Kun yleislakikin puhuu rekisterinpitäjästä, niin siinä tarkoitetaan kyllä sellaista sukuseuraa ja -tutkijaa, joka on rekisteröitynyt henkilötietolain mukaiseksi rekisterinpitäjäksi, jolla on rekisteriseloste ja joka noudattaa henkilötietolain huolellisuus- ja tarkoitusperiaatteita.

Jos täyttää henkilötietolain velvoitteet ja suojaa luovutetut tiedot asiaankuuluvasti, voi tietojen saantikin onnistua jatkossa ja kun 26 §:n sisältö on vielä auki, ei siihen tarvitse tulla kohtuuttomia tiukennuksia.


Veikko lienee osunut naulan kantaan.

Väestötietoviranomaisten tarkoituksena saattaa olla nimenomaan sukututkijoiden asettaminen tietyn viranomaiskontrollin alaiseksi. Tämän orwellilaisen mallin mukaan sukututkijan tulisi osoittaa kelpoisuutensa vastaanottaa väestötietoja. Sen hän voisi tehdä tunnustautumalla virallisesti rekisterinpitäjäksi, mikä tapahtuu henkilötietolain mukaan lähettämällä rekisteriseloste tietosuojavaltuutetun toimistoon.

Nämä ykkösluokan sukututkijat ehkä kirjattaisiin Väestötietojärjestelmään ja näin he olisivat oikeutettuja saamaan väestötietoja - ainakin helpommin kuin ne, jotka eivät tunnusta. Heidän kohtalonaan olisi todistustaakka; todistaa väestötietoviranomaiselle, etteivät he aio laittomasti luovuttaa tai vuotaa väestötietoja väärille tahoille. Todistaa etukäteen, ettei aio tehdä rikosta...


Yksityistä ja henkilökohtaista tarvetta varten henkilötietoja hankkivan täytyisi yrittää muita keinoja, jos aikoo olla aktiivisesti soveltamatta henkilötietolakia. Kaikki eivät voi tutkia sukuja yksityisesti ja henkilökohtaista tarvetta varten...

Niin, tämä se sitten on väestötietolain kokonaisuudistuksen lopputulos sukututkijan kannalta. Näin ovat sukututkijat tulleet jaetuiksi vuohiin ja lampaisiin.

Onneksi nämä ovat toistaiseksi vielä uhkakuvia, mutta ne voivat olla tulevaisuudenkuvia, jos sukututkijat eivät lähde itse puolustamaan oikeuttaan avoimessa yhteiskunnassa ilman ylimitoitettua viranomaiskontrollia ja yhdenvertaisesti harrastaa vapaata, omaehtoista kulttuuriharrastusta. Sukututkimus on vielä valtiovallan suojeluksessa ja siihen suojelukseen sukututkijoiden on toivonsa pantava.

Suomen Sukututkimusseura valtakunnallisena edunvalvojana tulee tekemään kaikkensa, jotta sukututkimusta voidaan jatkossakin tässä maassa mahdollisimman vapaasti harjoittaa. Mutta Suomen Sukututkimusseura ei kykene siihen yksin. Se on juuri niin vahva kuin mikä on sen jäsenten määrä. Tässä on tilaisuus jokaiselle sukututkijalle ottaa kantaa ja vaikuttaa tehokkaalla tavalla yhteisten asioiden hoitoon.

Veikko Leskelä
23.09.07, 18:17
Tässäkin - kuten kaikessa toiminnassa - yhteistyö on poikaa, kunhan annamme luotettavan kuvan siitä, että pyrimme täyttämään eri lakien meille asettamat velvoitteet.

VL

P. T. Kuusiluoma
26.09.07, 13:08
Jos täyttää henkilötietolain velvoitteet ja suojaa luovutetut tiedot asiaankuuluvasti, voi tietojen saantikin onnistua jatkossa ja kun 26 §:n sisältö on vielä auki, ei siihen tarvitse tulla kohtuuttomia tiukennuksia.

Yksityistä ja henkilökohtaista tarvetta varten henkilötietoja hankkivan täytyisi yrittää muita keinoja, jos aikoo olla aktiivisesti soveltamatta henkilötietolakia. Kaikki eivät voi tutkia sukuja yksityisesti ja henkilökohtaista tarvetta varten...


Joudun vielä puuttumaan tähän viestiin, koska minulla meni kolme päivää ennen kuin uskoin, että tämä oli todellakin tarkoitettu vakavasti otettavaksi.

Tällaisia huomautuksia ei kerta kaikkiaan voida mitenkään hyväksyä!

Mielestäni on pöyristyttävää esittää, että sukututkijat todella pitäisi jakaa kahteen ryhmään: niihin jotka katsotaan riittävän luotettaviksi vastaanottamaan väestötietoja, ja niihin jotka hankkikoon tietonsa mistä lystäävät. Henkilötietolain noudattamisen ja väestötietolain uudistuksen kohtuuttomien tiukennuksien toisiinsa kytkeminen on erittäin kyseenalaista.

Esitetty viesti on selvä: Noudattakaa kiltisti henkilötietolakia, niin saatte jatkossakin väestötietoja. Jos ette noudata henkilötietolakia, ette voi harrastaa sukututkimusta omaksi iloksenne.

Jos omaksuisimme tällaisen ajattelun, emme tarvitsisi käytännesääntöjä mihinkään, koska tietoja saadaksemme joutuisimme noudattamaan kiltisti viranomaisten tulkintoja eikä sijaa minkäänlaiseen tulkintaneuvotteluun ole. Käytännesääntöjen tekemisessä nimenomaan neuvotellaan valvovan viranomaisen kanssa siitä, voidaanko joissakin kysymyksissä päätyä sukututkijoiden kannalta kohtuullisempiin tulkintoihin. Käytännesääntöjen tarkoituksena ei ole kirjata muistiin viranomaisen määräykset ja sitten hankkia niille sukututkijoiden edunvalvontajärjestön hyväksyntä.

Suomen Sukututkimusseura vastustaa ankarasti edellä esitettyä kytkentää. Seura katsoo sen edustavan sukututkijavastaista mentaliteettia ja voimakasta viranomaismyötäilyä, jossa sukututkijoiden edut unohdetaan täysin. Samaa sukututkijoiden etujen kannalta kyseenalaista toimintaa on myös väestötielain esityksen kiistatta sukututkimusta oleellisten vaikeuttavien pykälien vähättely.

Väestötietolain esityksen osalta Suomen Sukututkimusseura jatkaa kamppailuaan esityksen kohtuullistamiseksi ja kutsuu kaikki sukututkijat tuekseen tässä työssä. Käytännesääntötyöhön osallistuvilta Suomen Sukututkimusseura odottaa jatkossa sukututkimuskentän todellisuuden tuntemusta ja ennen kaikkea aidosti sukututkijoiden etuja ajavaa lähestymistapaa.

Veikko Leskelä
26.09.07, 14:44
Mielestäni on pöyristyttävää esittää, että sukututkijat todella pitäisi jakaa kahteen ryhmään: niihin jotka katsotaan riittävän luotettaviksi vastaanottamaan väestötietoja, ja niihin jotka hankkikoon tietonsa mistä lystäävät.

Kukaan ei ole esittänyt tällaista ja jo nytkin hankitaan varsin paljon perhetietoja suoraan sukuun kuuluvilta.

Itse asiassa talkoopohjaisessa tietojen ja sukujulkaisujen kokoamisessa tuohon omaehtoiseen tietojen keräämiseen taidetaan käyttää paljon energiaa.

Hiukan kohtuullisuutta ja harkintaa mielipiteisiin, Pasi!

Veikko

Roy
16.10.07, 12:53
Kuusiluoma on aivan oikeassa edellä esittämässään. Väestötietolaki tulee olemaan se keino, jolla sukututkijan pyyntö päästä tutustumaan alkuperälähteisiin tullaan jatkossa rajoittamaan.

Väestötietolain pääasiallinen soveltamisala on ATK-pohjaisen väestötietojärjestelmän säätely, mutta "tautalla olevien pimeiden voimien" vaikutuksesta väestötietolain soveltamisalaan on liitetty myös ns, historialliset väestökirjat ja asiakirjat. (lue kirkonkirkonkirjat)
Näin ei saisi olla, vaan näitä kirjallisia lähteet tulee olla yleislakien sääntelyn alaisia.

Näin etenkin kun uuden väestötietolain säännöksiin on lisätty käsite "täysin julkinen" ja määräajoiksi on henkilötietojen osalta säädetty 50 vuoden aika kuolemasta tai ellei tästä ole tietoa 100 vuotta tehdystä merkinnästä !
Näin on selvä pohja luotu julkisuuslain vastaavalle määrittelylle kun on kyse henkilön arkaluonteisten tietojen julkiseksituloajasta.

Nyt kyseistä väestötietolakia soveltavat ei-juristi-kanslistit tekevät yhtäläisyysmerkin "ei-täysin-julkinen" ja "salassapidettävä" ja kieltävät tietojen tutkimisen.

Sukututkijan tärkeimpiä lähteitä ovat kirkonkirjat. Niiden tutkimista ei saa rajoittaa epämääräisillä säännöksillä ja mielivallalla. Lähteenä alkuperälähde on moninverroin tarkempi ja oikeampi kuin sukulaisten muistelut.
Jo henkilötietolaki edellyttää henkilötietojen käsittelyn osalta oikeellisuutta. Siihen ei päästä ellei sukutkija pääse alkuperäisasiakirjoihin kiinni.

Kuusiluoman kommentit ovat täysin aiheellisia. Uhkien vähättely ei ole sukututkimustoiminnan kannalta hyväksi.

Roy Sjöblom
SSS:n varaesimies

Sakara
21.02.09, 10:17
Esitän kysymyksen tässä, koska liittyy lähdeaineistoon:
perukirjat:
Tiedän että niistä saa tietoa etuuksiensa, oikeuksiensa valvomiseen...

Sukutukimukselliset syyt eivät tietenkään ole tällaisia ---

Tallennus lähteestä toiseen, (esim papereista Hiskiin)sisältää ihan ymmärret-
tävistä syistä virhemahdollisuuden....
Voisi perukirjasta olla apua suvun vaiheiden selvittämisessä ---
nimet, syntymäajat, vanhemmat jne.
Eikös ennen vanhaan perukirjat talletettu mysö verottajan arkistojen ulkopuolle.

Kysyn tätä, koska olen umpikujassa jo kolme sukupolvea taaksenpäin,
merkinnät kirkonkirjoissa eivät vastaa mikä tieto on suvussa kulkenut.
Hiskistäkään ei ole ollut apua...
Varmaa on vain ko sivanhemman avioliitto....

Jos joku pysytisi vilkaisemaan hiskin tietoja neuvomaan mstä ja miten lähtisin jatkamaan selvittelyä, voisin antaa tiedot yksityisviestinä.

Tutkittua, tallennettavaa tietoa on niin paljon etten tässä vaiheessa menisi kurssille, joskaan alueellani ei ole sellaistmeneillään...