P. T. Kuusiluoma
20.09.07, 08:48
Uuden väestötietolain esityksessä on muutamia sukututkijoita koskevia humoristisia kohtia, jotka voisi ohittaa naurahtamalla, ellei niillä olisi toteutuessaan niin syvällekäyviä vaikutuksia 1900- ja 2000-lukua koskevaan sukututkimukseen.
Sellainen on nimenomaan sukututkijoita varten laadittu oma pykälä (26 §), joka säätää, että väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa ote tai todistus elossa olevasta henkilöstä sukututkimusta varten ainoastaan hänelle itselleen, hänen puolisolleen tai huoltajalleen. Toisaalta samassa pykälässä todetaan, että "jos tiedot luovutetaan muulla tavoin", elossa olevien henkilötietoja saa luovuttaa sukututkimusta varten vain, jos sukututkimuksen tekijä on tutkimuksen kohteena olevan suvun jäsen tai jos hänellä on voimassaoleva toimeksianto sukua edustavalta henkilöltä tai yhteisöltä.
Tässä tapaamme jälleen nykyaikaisen heikonlaisen lainvalmistelun kukkasen. Lakitekstissä mainittu "muu luovutustapa" määritellään lain esitöissä siten, että "tietoja luovutettaisiin muulla tavoin kuin yksittäistapauksessa kirjallisesti". Esimerkkinä mainitaan kaikkien tietyn sukunimen haltijoiden tietojen luovuttaminen.
Lakiesitys on nähtävästi tulkittava kirjaimellisesti siten, että kirkkoherranvirastoista ja maistraateista saa elossa olevia henkilöitä koskevia virkatodistuksia ainoastaan henkilö itse, hänen puolisonsa tai huoltajansa. Jos taas halutaan Väestörekisterikeskuksen ylläpitämästä väestötietojärjestelmästä henkilötietoja massaluovutuksena, sen voi saada vain sukututkija, joka on tutkittavan suvun jäsen tai jolla on suvulta valtakirja. Epäselväksi jää kuinka tähän kuvaan sopii tietyn sukunimenhaltijoiden - vaikkapa Virtasten - henkilötietojen massaluovutus. Herää epäilys, että lainlaatija olettaa kaikkien samannimisten olevan aina sukua toisilleen.
Melkoinen kummallisuus tässä pykälässä on se, että suvulle annetaan jälleen – ties kuinka monen sadan vuoden tauon jälkeen – juridinen merkitys. Ajatus siitä, että niin epämääräinen ilmiö kuin nykypäivän suku voisi asettaa edushenkilön myötämään toimeksiannon sukututkimusta varten, olisi hilpeä, ellei vaarana olisi sukututkimuksen vaikeutuminen.
Toinen vakava kohta väestötietolain esityksessä koskee tietojen luovuttamisen yleisiä edellytyksiä (21 §). Esityksessä todetaan, että väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa tietoja vain, jos tässä laissa säädetyt edellytykset tietojen luovuttamiselle täyttyvät. Lisäksi sanotaan, ettei tietoja tarvitse luovuttaa, jos perustellusta syystä voidaan epäillä, että luovuttaminen loukkaa henkilön yksityiselämän suojaa.
Tälle pykälälle ei ole tarvetta, koska henkilötietolaki säätää yksiselitteisesti henkilötietojen luovuttamisesta. Kyseessä on todellisuudessa keino, jolla väestörekisteriviranomaiselle, kirkkoherralle tai henkikirjoittajalle annetaan rajaton harkintavalta päättää tietojen luovutuksesta. Aina voi löytää ”perustellun syyn” kieltää tietojen luovuttamisen; jos ei muuten, niin varmuuden vuoksi. Tämä pykälä ei koske ainoastaan eläviä henkilöitä, vaan joka tapauksessa kaikkia ennemmin kuin 50 vuotta sitten kuolleita, mutta otaksuttavasti tähänkin kohtaan yritetään soveltaa 100 vuoden suoja-aikaa.
Väestötietolain uudistuksen yhtenä tarkoituksena on suitsia sukututkijat ja oleellisesti rajoittaa sukututkijoiden tiedonsaantioikeutta väestötietojärjestelmän kokonaisuudesta. Väestötiedot nähdään siinä määrin erityisinä tietoina, että viranomaiset haluavat poikkeuksellisin keinoin kontrolloida nähtävästi vaarallisiksi koettuja sukututkijoita. Lisäksi on huomioitava, ettei laki koske ainoastaan Väestörekisteríkeskuksen ylläpitämää sähköistä väestötietojärjestelmää, vaan myös ns. historiallisia väestökirjoja, joihin katsotaan kuuluvan kirkonkirjat, siviilirekisterit sekä seurakuntien ja maistraattien perhelehdet.
Suomen Sukututkimusseura antoi lakiesityksestä hyvin perusteellisen lausunnon, joka yllättävästi päätyi lähes kokonaisuudessaan lausuntotiivistelmien joukkoon. Seura vaati, ettei sukututkimusta tule uudella väestötietolailla vaikeuttaa säätämällä henkilötietolaista poikkeavia rajoituksia. Historiallisten väestökirjojen osalta Seura vaati, että julkisuus- ja salassapitosääntely on jätettävä julkisuuslain varaan.
Sukututkijoiden omasta pykälästä Seura lausui seuraavaa:
”Henkilötietolaki ei edellytä, että sukututkimuksen kohteena on oma lähisuku, vaan se määrittelee, että henkilötietoja saa kerätä tutkimuksen kohteena olevan suvun jäsenistä. Suvun jäsenyyttä on mahdoton määritellä, koska riittävän kauas ajassa taaksepäin mentäessä ovat useimmat sukua toisilleen. Olisi vakavasti perusoikeuksien (PL 12 § 2 mom.) vastaista rajoittaa sukututkimustiedon saantia virkatodistuksin tai edellyttää, että tutkijan on todistettava sukulaisuutensa tutkittavaan sukuun tai edellyttää toimeksiantoa. Kuka muutenkaan olisi tarpeeksi läheinen sukulainen antamaan tällaisen toimeksiannon?"
Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle tänä syysistuntokautena. Mikäli esitys menee eduskuntaan nykyisenlaisena, tulee Suomen Sukututkimusseura edelleenkin toimimaan kaikin käytettävissä olevin keinoin niin, ettei lain nykyinen muotoilu ole se, jonka voimaantulosta kansanedustajat äänestävät.
Sellainen on nimenomaan sukututkijoita varten laadittu oma pykälä (26 §), joka säätää, että väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa ote tai todistus elossa olevasta henkilöstä sukututkimusta varten ainoastaan hänelle itselleen, hänen puolisolleen tai huoltajalleen. Toisaalta samassa pykälässä todetaan, että "jos tiedot luovutetaan muulla tavoin", elossa olevien henkilötietoja saa luovuttaa sukututkimusta varten vain, jos sukututkimuksen tekijä on tutkimuksen kohteena olevan suvun jäsen tai jos hänellä on voimassaoleva toimeksianto sukua edustavalta henkilöltä tai yhteisöltä.
Tässä tapaamme jälleen nykyaikaisen heikonlaisen lainvalmistelun kukkasen. Lakitekstissä mainittu "muu luovutustapa" määritellään lain esitöissä siten, että "tietoja luovutettaisiin muulla tavoin kuin yksittäistapauksessa kirjallisesti". Esimerkkinä mainitaan kaikkien tietyn sukunimen haltijoiden tietojen luovuttaminen.
Lakiesitys on nähtävästi tulkittava kirjaimellisesti siten, että kirkkoherranvirastoista ja maistraateista saa elossa olevia henkilöitä koskevia virkatodistuksia ainoastaan henkilö itse, hänen puolisonsa tai huoltajansa. Jos taas halutaan Väestörekisterikeskuksen ylläpitämästä väestötietojärjestelmästä henkilötietoja massaluovutuksena, sen voi saada vain sukututkija, joka on tutkittavan suvun jäsen tai jolla on suvulta valtakirja. Epäselväksi jää kuinka tähän kuvaan sopii tietyn sukunimenhaltijoiden - vaikkapa Virtasten - henkilötietojen massaluovutus. Herää epäilys, että lainlaatija olettaa kaikkien samannimisten olevan aina sukua toisilleen.
Melkoinen kummallisuus tässä pykälässä on se, että suvulle annetaan jälleen – ties kuinka monen sadan vuoden tauon jälkeen – juridinen merkitys. Ajatus siitä, että niin epämääräinen ilmiö kuin nykypäivän suku voisi asettaa edushenkilön myötämään toimeksiannon sukututkimusta varten, olisi hilpeä, ellei vaarana olisi sukututkimuksen vaikeutuminen.
Toinen vakava kohta väestötietolain esityksessä koskee tietojen luovuttamisen yleisiä edellytyksiä (21 §). Esityksessä todetaan, että väestötietojärjestelmästä voidaan luovuttaa tietoja vain, jos tässä laissa säädetyt edellytykset tietojen luovuttamiselle täyttyvät. Lisäksi sanotaan, ettei tietoja tarvitse luovuttaa, jos perustellusta syystä voidaan epäillä, että luovuttaminen loukkaa henkilön yksityiselämän suojaa.
Tälle pykälälle ei ole tarvetta, koska henkilötietolaki säätää yksiselitteisesti henkilötietojen luovuttamisesta. Kyseessä on todellisuudessa keino, jolla väestörekisteriviranomaiselle, kirkkoherralle tai henkikirjoittajalle annetaan rajaton harkintavalta päättää tietojen luovutuksesta. Aina voi löytää ”perustellun syyn” kieltää tietojen luovuttamisen; jos ei muuten, niin varmuuden vuoksi. Tämä pykälä ei koske ainoastaan eläviä henkilöitä, vaan joka tapauksessa kaikkia ennemmin kuin 50 vuotta sitten kuolleita, mutta otaksuttavasti tähänkin kohtaan yritetään soveltaa 100 vuoden suoja-aikaa.
Väestötietolain uudistuksen yhtenä tarkoituksena on suitsia sukututkijat ja oleellisesti rajoittaa sukututkijoiden tiedonsaantioikeutta väestötietojärjestelmän kokonaisuudesta. Väestötiedot nähdään siinä määrin erityisinä tietoina, että viranomaiset haluavat poikkeuksellisin keinoin kontrolloida nähtävästi vaarallisiksi koettuja sukututkijoita. Lisäksi on huomioitava, ettei laki koske ainoastaan Väestörekisteríkeskuksen ylläpitämää sähköistä väestötietojärjestelmää, vaan myös ns. historiallisia väestökirjoja, joihin katsotaan kuuluvan kirkonkirjat, siviilirekisterit sekä seurakuntien ja maistraattien perhelehdet.
Suomen Sukututkimusseura antoi lakiesityksestä hyvin perusteellisen lausunnon, joka yllättävästi päätyi lähes kokonaisuudessaan lausuntotiivistelmien joukkoon. Seura vaati, ettei sukututkimusta tule uudella väestötietolailla vaikeuttaa säätämällä henkilötietolaista poikkeavia rajoituksia. Historiallisten väestökirjojen osalta Seura vaati, että julkisuus- ja salassapitosääntely on jätettävä julkisuuslain varaan.
Sukututkijoiden omasta pykälästä Seura lausui seuraavaa:
”Henkilötietolaki ei edellytä, että sukututkimuksen kohteena on oma lähisuku, vaan se määrittelee, että henkilötietoja saa kerätä tutkimuksen kohteena olevan suvun jäsenistä. Suvun jäsenyyttä on mahdoton määritellä, koska riittävän kauas ajassa taaksepäin mentäessä ovat useimmat sukua toisilleen. Olisi vakavasti perusoikeuksien (PL 12 § 2 mom.) vastaista rajoittaa sukututkimustiedon saantia virkatodistuksin tai edellyttää, että tutkijan on todistettava sukulaisuutensa tutkittavaan sukuun tai edellyttää toimeksiantoa. Kuka muutenkaan olisi tarpeeksi läheinen sukulainen antamaan tällaisen toimeksiannon?"
Lakiesitys on tarkoitus antaa eduskunnalle tänä syysistuntokautena. Mikäli esitys menee eduskuntaan nykyisenlaisena, tulee Suomen Sukututkimusseura edelleenkin toimimaan kaikin käytettävissä olevin keinoin niin, ettei lain nykyinen muotoilu ole se, jonka voimaantulosta kansanedustajat äänestävät.