PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mikä on Bertilin ammatti tai sukulaisuus?


Kataja
18.11.09, 17:56
Keskivaiheilla, Bertil Höltö
Mitä hänen edessään lukee? (Ja mitä se tarkoittaa?)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muolaa/rippikirja_1776-1793_uk689/23.htm
Marjatta

Juha
18.11.09, 18:58
Nähdäkseni bonde "talollinen" isäntä jne

Sopii yhteen kastettujen luettelon tietojen kanssa - ne löytyvät HisKistä.



Juha

Erkki Kiuru
18.11.09, 23:22
Kastettujen luettelossa HisKissä löytyy Bertilille ammattilyhenne B., mutta tulkitsisin kyllä tuon rippikirjanäytteen perusteella ammatiksi smed, niin selviä ovat ensimmäinen ja viimeinen kirjain, S ja d.

Erkki

Kataja
19.11.09, 10:48
Kiitos vastauksista, jälkimmäinen taisi osua oikeaan. En olisi sitä itse keksinyt, varsinkin koska Katihassa se kohta oli tulkittu "Sund".
Seppä on luultavasti oikein, sillä Punnuksen Höltät olivat seppiä vielä 1900-lla. Punnuksen Höltät tekivät kuulemma erityisen hyviä sirppejä. Olin juuri lukenut asiasta, mutten siltikään osannut vetää yhteyttä, kun ihmettelin mikä ammatti voisi sund olla, koska se ei varmaan kuvaisi terveyttä. Yleensähän merkittiin jos henkilö oli vammainen, mutta ei koskaan taidettu rippikirjaan merkitä että henkilö oli terve!
Sund on varmaan Katihan väärintulkinta.
Marjatta

Kataja
20.11.09, 12:08
Tämä oli se juttu, jonka olin lukenut, sisältyy Erkki Tabermanin muisteluun Karjala-lehdessä. En taida olla kovin välkky, kun en osannut yhdistää:

Punnukselaista käsityöläisammatin korkeata tasoa ja perinnettä edusti kuuluisien sirppiseppien Hölttien suku. Yllö oli jo 1930-lla siirtynyt sivustakatsojaksi, mutta Matti, Antti ja Oskari harjoittivat sepän ammattia kylän keskellä sijaitsevassa vanhassa harmaassa pajassa. Monen pitäjän pelloilla puri Höltän tekemä sirppi keltaista olkea, sillä sen pihlajainen pää sopi hyvin tyttärien ja emäntien käteen.

Marjatta