PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Wackalan talon uudisasukas Johan jotain?


tellervoranta
11.09.09, 12:08
Vaikka olen klasit apuna, niin en saa selvää Simon (pitäjä), Wackalan talon uudisasukkaan Johanin alkuperäisestä nimestä. Vaimo on merkitty milloin Brita, milloin Carin, muuttaneissa Brita Caisa. Siis alinna oleva pariskunta.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/simo/rippikirja_1801-1812_ik235/88.htm

Tämä mies liittyy minun toiseen ketjuun, koska myöhemmin avioituu kiiminkiläislähtöisen Walborgin kanssa.

Matti Lund
11.09.09, 14:06
Vaikka olen klasit apuna, niin en saa selvää Simon (pitäjä), Wakkalan talon uudisasukkaan Johanin alkuperäisestä nimestä. Vaimo on merkitty milloin Brita, milloin Carin, muuttaneissa Brita Caisa. Siis alinna oleva pariskunta.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/simo/rippikirja_1801-1812_ik235/88.htm

Tämä mies liittyy minun toiseen ketjuun, koska myöhemmin avioituu kiiminkiläislähtöisen Walborgin kanssa.

Vakkalan lisäksi esiintyy keskellä lisänimi Pekkala ja uusin talon asuja Juho on vahvemmin kirjoitetussa versiossa Juho Kuppari (´Koppare´). Lisänimen ensimmäisestä p -kirjaimesta a -kirjaimeen ulottuva sotku vaikuttaa merkintärastilta, ehkä viitteenä abiit -sarakkeeseen.

Jos Juhon vaimon Riitta - Kaarina -pulmaan ei ole muuta vihjettä kuin tällä sivulla tehty Riitan yliviivaus, saattaa se johtua yhtä hyvin siitä, että Kaarinaa olisi edeltänyt vaimona Riitta, kuin että Kaarina olisi ensin kirjattu erehdyksessä Riitaksi. Muita näihin henkilöihin liittyviä tietoja analysoimalla tuo pulma selvinnee. Eli sekin onko sitten tulossa oleva Valpuri toinen vai kolmas vaimo.

terv Matti Lund

tellervoranta
11.09.09, 16:58
No, olen minä hullusti :eek: (olen klasit apuna) kirjoittanut. Se on sitä, kun etukäteen en mieti ja kirjoittaessa korjaan.
Kyllä vaimo on yksi ja sama, kuolee sitten Brita nimellä.(siis no1).

Tuo miehen alkuperäinen nimi on tärkeä. Onko se tosiaan Koppare? Jatkossa käyttää aina nimeä Wackala.
Tämä on siitä hankala tapaus kun kumpaakaan vihkimistä ei löydy. Lienevätkö olleetkin "avoliitossa"
Ensimmäinen lapsi syntyy 1812 ja onkin kai ainoa 1.liitosta.

Haenko nyt kupparia vai Kuparia ?

Matti Lund
11.09.09, 17:34
No, olen minä hullusti :eek: (olen klasit apuna) kirjoittanut. Se on sitä, kun etukäteen en mieti ja kirjoittaessa korjaan.
Kyllä vaimo on yksi ja sama, kuolee sitten Brita nimellä.(siis no1).

Tuo miehen alkuperäinen nimi on tärkeä. Onko se tosiaan Koppare? Jatkossa käyttää aina nimeä Wackala.
Tämä on siitä hankala tapaus kun kumpaakaan vihkimistä ei löydy. Lienevätkö olleetkin "avoliitossa"
Ensimmäinen lapsi syntyy 1812 ja onkin kai ainoa 1.liitosta.

Haenko nyt kupparia vai Kuparia ?


Jos Sinulla ovat todisteet siitä, että vaimo on aina yksi ja sama, silloinhan koko etunimi on todennäköisimmin Riita Kaisa ja siten Riitan ylipyyhintä olisi kirkonkirjojen pitäjältä paha virhe. - Siis sillä edellytyksellä, että pitävillä todisteilla vaimo on yksi ja sama yksilö.

Sinulla on mielestäni käsite alkuperäinen nimi päittäin vastakkainen minun käsitteelleni alkuperäinen nimi.

Tämän yhden ruotsittuneeen lisänimen kirjausmuodon ´Koppare´ perusteella mielestäni alkuperäinen lisänimi on todennäköisimmin Kuppari. Se ei voi olla alkuperäinen lisänimi Kupari, jos kaksi p -kirjainta on oikein, mutta tästähän ei ole mitään takeita tämän yhden kirjauksen perusteella. Jos p -geminaatta olisikin virhekirjaus, se olisi Kupari ja saattaisi esiintyä muussa yhteydessä myös muodossa Kuparinen.


Jos alkuperäiseltä lisänimeltä löytyy muilta sivuilta sellaisia ruotsittuneita kirjaustapoja kuin ´Coppare', 'Cuppare', 'Coppar', 'Cuppar', 'Kuppare', niin tähän varianttien joukkoon pätisi, että alkuperäinen lisänimi on Kuppari.

Siis ehdotonta vastausta ei voi antaa alkuperäisestä lisänimestä, kun tässä ainutkertaisessa tapauksessa on suuri virhekirjauksen mahdollisuus.

terv Matti Lund

tellervoranta
11.09.09, 18:57
Tässäpä se pari saattaisi olla vihittynä tai sitten ei. Katsoin myös rippikirjoista Kopparen ja Tapanin.


Kuul. Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1vpt6e?fi+0007+vihityt+2278)23.9.1805 28.3.1805 Kandojärvi Usv: Joh: Nilss: Koppare P: Brita Joh:d:r Tapani N: Raumo