PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lieto, mikä sukulainen?


Tillander
02.04.09, 19:08
Liedon Sakarin tilalla oli rippikirjoissa 1721- eteenpäin vanhaemäntä Liisa Erkintr. Mutta mikä on hänen "tittelinsä", so sukulaisuussuhteensa tilan isäntään? (Kuva ei ole verkosta, vaan ottamani)

Juha
02.04.09, 19:40
Itse tulkitsisin gamla hustru.

Joten ei siitä varsinaisesti suoraan voi sanoa, onko kyse isännän vai emännän äidistä...

Juha

JaskaS
02.04.09, 20:32
Samaa mieltä gamla hustrusta.

Ei kuitenkaan välttämättä kummankaan äiti. Saattaa olla jommankumman isän myöhempikin vaimo, kuitenkin luultavasti aikaisemman isännän puoliso.

:) Jaska

Tillander
03.04.09, 09:38
Kiitoksia, Juha ja Jaska. Liisa ei ole emännän sukulainen, sillä tämä oli haettu Maarian pitäjästä. Kerron nyt lähemmin perheestä - olisin halunnut välttää liikaa johdattelua.
Isäntä v:sta 1720 oli Heikki Antinp, s.1690, ja hänestä alkaen jatko on selvä. Ennen Heikkiä oli isäntänä Antti Eskonp, k. 1720, joka oli avioitunut v 1695 Liisa Erkintyttären kanssa. Olen oikeastaan ersimässä vahvistusta sille, että Antti oli Heikin isä ja Liisa äitipuoli, siksi olisin toivonut tulkintaa sille koukerolle ennen Liisan nimeä.

terveisin

ristojohannes
03.04.09, 10:32
Esa Hiltusen tutkimuksessa " Liedon kylien ja kantatilojen vaiheita Ruotsin vallan ajalla" mainitaan Pakurlan Sakarista " Sakari Nuutinpojan jälkeläisten hallussa talo pysyi aina 1700-luvun alkupuolelle"
Liittyykö tämä Antti Eskonpoika k.1720 näihin Sakari Nuutinpojan jälkeläisiin ?

Tillander
03.04.09, 10:43
Kiitos, Risto.
Tuo oli arvokas vihje. Sisältyykö tutkimus Liedon historiikkiin, jossa Esa Hiltunen on yksi tekijöistä? Fennica-tietokannasta en löytänyt tuota tutkimusta, onko se ilmestynyt jonkin sarjan osana?

Kiittäen

ristojohannes
03.04.09, 10:47
Liedon historian II osan jälkiliite.

ristojohannes
03.04.09, 10:52
Korjaus

En ole varma kummassa osassa tämä tutkimus on.
Itse olen joskus kauan sitten kopioinut tästä !980-luvulla ilmestyneestä kirjasta.