Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lieto, mikä sukulainen?
Liedon Sakarin tilalla oli rippikirjoissa 1721- eteenpäin vanhaemäntä Liisa Erkintr. Mutta mikä on hänen "tittelinsä", so sukulaisuussuhteensa tilan isäntään? (Kuva ei ole verkosta, vaan ottamani)
Itse tulkitsisin gamla hustru.
Joten ei siitä varsinaisesti suoraan voi sanoa, onko kyse isännän vai emännän äidistä...
Juha
Samaa mieltä gamla hustrusta.
Ei kuitenkaan välttämättä kummankaan äiti. Saattaa olla jommankumman isän myöhempikin vaimo, kuitenkin luultavasti aikaisemman isännän puoliso.
:) Jaska
Kiitoksia, Juha ja Jaska. Liisa ei ole emännän sukulainen, sillä tämä oli haettu Maarian pitäjästä. Kerron nyt lähemmin perheestä - olisin halunnut välttää liikaa johdattelua.
Isäntä v:sta 1720 oli Heikki Antinp, s.1690, ja hänestä alkaen jatko on selvä. Ennen Heikkiä oli isäntänä Antti Eskonp, k. 1720, joka oli avioitunut v 1695 Liisa Erkintyttären kanssa. Olen oikeastaan ersimässä vahvistusta sille, että Antti oli Heikin isä ja Liisa äitipuoli, siksi olisin toivonut tulkintaa sille koukerolle ennen Liisan nimeä.
terveisin
ristojohannes
03.04.09, 10:32
Esa Hiltusen tutkimuksessa " Liedon kylien ja kantatilojen vaiheita Ruotsin vallan ajalla" mainitaan Pakurlan Sakarista " Sakari Nuutinpojan jälkeläisten hallussa talo pysyi aina 1700-luvun alkupuolelle"
Liittyykö tämä Antti Eskonpoika k.1720 näihin Sakari Nuutinpojan jälkeläisiin ?
Kiitos, Risto.
Tuo oli arvokas vihje. Sisältyykö tutkimus Liedon historiikkiin, jossa Esa Hiltunen on yksi tekijöistä? Fennica-tietokannasta en löytänyt tuota tutkimusta, onko se ilmestynyt jonkin sarjan osana?
Kiittäen
ristojohannes
03.04.09, 10:47
Liedon historian II osan jälkiliite.
ristojohannes
03.04.09, 10:52
Korjaus
En ole varma kummassa osassa tämä tutkimus on.
Itse olen joskus kauan sitten kopioinut tästä !980-luvulla ilmestyneestä kirjasta.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.