PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Utlämnande av födelsedata på levande


Blondie992
29.03.09, 19:21
Hej!

Jag undrar om det är helt lagligt och korrekt att sätta ut namnet och födelsetid på levande personer i sitt släktträd på Internet, råkade se detta på en hemsida som hör till Åland och jag blev lite bestört över att där stod namn och födelsetid på levande personer. Då jag själv sitter och arbetar med släkten på släktprogram så kommer det bara fram levande/Living person och bara namn och födelsetid på de som har avlidit.
Så jag undrar hur man skall kunna skydda sig själv om man skulle få syn på sina uppgifter på Internet och jag vet att ingen har frågat dessa personer om det är ok, för min man som detta även gäller har inte gett sitt medgivande till att hans namn och födelsetid skall få finnas tillgängligt på näten.

Susann Laag-Söderström:mad:

Ann
29.03.09, 19:37
Hej!

Man får inte lämna ut uppgifter på internet som gäller personer som är födda efter 1909 enilgt lagen!

Mvh

Blondie992
29.03.09, 19:39
Hej!

Tack för dessa uppgifter!

Susann Laag-Söderström

sten-h
30.03.09, 08:10
Hur är det, om vederbörande har gett sin tillåtelse för en publicering?

Ann
30.03.09, 09:18
Hur är det, om vederbörande har gett sin tillåtelse för en publicering?
Hej!

Det är annat om någon har gett sin tillåtelse om publicering.
Det bästa är nog att den gör det skriftligt!

Mvh

Blondie992
30.03.09, 09:50
Hej!

Tyvärr så har ingen av dessa personer som lever gett sitt tillstånd, och inte har denna XXX frågat ens.
Jag tycker att det är oansvarigt att göra på detta sätt även mot nyfödda och småbarn.
Susann

Referens till igenkännbar levande person borttagen, ersatt med XXX/admin

Ann
30.03.09, 11:58
Hej!

Tyvärr så har ingen av dessa personer som lever gett sitt tillstånd, och inte har denna XXX frågat ens.
Jag tycker att det är oansvarigt att göra på detta sätt även mot nyfödda och småbarn.
Susann
Hej!

Det är nog att taga kontakt och begära att de tar bort uppgifterna från internet!

Mvh

Blondie992
30.03.09, 12:33
HEj

Denna XXX är även en medlem här på detta forum!!

Susann

Referens till igenkännbar levande person borttagen, ersatt med XXX/admin

admin
30.03.09, 13:24
Föreslår att ni direkt kontaktar personen i fråga. Vi skall försöka att inte diskutera levande personer här på forumet. Således - ta kontakt t.ex. via PM eller om ni inte får kontakt/respons meddela mig så sänder jag förfrågan per epost.

Hasse