PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Perukirja 1794, Lieto


Tillander
21.03.09, 20:32
Hei kaikki.
Minulla on pieni mysteeri, jonka tapahtumapaikka on Sakarin rustholli Liedon Paku(r)lassa. 7.10.1794 on rusthollari Jakko Simonpoika vannomassa rusthollarin leski Anna Heikintyttären omaisuusluetteloa. Jaakon vanhemmat ovat Simo Erkinp (1711-88) ja Maria Heikintr 1723-91; Marian vanhemmat Heikki Antinp ja Anna Antintr, vihitty 1740. Heikki Antinp on kuollut 1763. Arvoitus liittyy hänen vaimoonsa Annaan. Hän on rippikirjassa Anna Antintytär aina v 1774 asti (huom. Heikin kuoleman yli); sitten patronyymi vaihtuu Heikintyttäreksi.

Onko tämä nyt taas se tavallinen papin/kirjurin moka? Jaakko tuskin muistaisi isomummin patronyymiä. Mitä sanotaan oheisessa perukirjassa, ketkä ovat Annan perinnönsaajat?

M.Sjostrom
21.03.09, 20:48
Hei kaikki.
Minulla on pieni mysteeri, jonka tapahtumapaikka on Sakarin rustholli Liedon Paku(r)lassa. 7.10.1794 on rusthollari Jakko Simonpoika vannomassa rusthollarin leski Anna Heikintyttären omaisuusluetteloa. Jaakon vanhemmat ovat Simo Erkinp (1711-88) ja Maria Heikintr 1723-91; Marian vanhemmat Heikki Antinp ja Anna Antintr, vihitty 1740. Heikki Antinp on kuollut 1763. Arvoitus liittyy hänen vaimoonsa Annaan. Hän on rippikirjassa Anna Antintytär aina v 1774 asti (huom. Heikin kuoleman yli); sitten patronyymi vaihtuu Heikintyttäreksi.

Onko tämä nyt taas se tavallinen papin/kirjurin moka? Jaakko tuskin muistaisi isomummin patronyymiä. Mitä sanotaan oheisessa perukirjassa, ketkä ovat Annan perinnönsaajat?

Rusthollari Heikki Antinpojalla (oletettavasti vaimonsa Anna Antintyttären kanssa) oli kaksikin tytärtä: Maria ja Anna. Molempien patronyymi tietysti Heikintytär. Mariasta tuli tämän 1794 rusthollarina olleen äijän äiti. Anna Heikintytär meni jonkun rengin (Antti Juhonp) kanssa naimisiin.
Annalla ja Antilla syntyi ainakin kaksi lasta: Beata ja Maria.

Jos rustholli periytyi tyttärenpojalle, niin täditkin silloin hyvinkin saattoivat periä samanlaisen osuuden - ja tulla lasketuiksi emännän arvoon eli tästä selittyisi tuo rusthollarinleski-titteli.

Voisit edetä olettamuksella että rusthollari on vannomassa tätivainajansa pesää.

Tillander
21.03.09, 21:06
Kiitos.
Olihan Pakulan Heikki Antinpojalla ainakin 6 lasta, kahden viimeisen äidiksi on merkitty Anna Antintr (HisKi). Kirjoitin muuten väärin alkp. kysymyksessäni, Heikki ja Anna vihittiin 1721, ei 1740.
Mikä ei oikein avaudu minulle on se, että (ainakin minulle) näyttäisi siltä että mainitaan kolme tytärtä, naimaton Anna 70v, Christina ja Walborg. Muut sopivat, Christina ei.

Pyydän vielä että yritätte katsoa keitä jälkeläisiä tämä Anna perukirjan mukaan jätti!

zappa
23.03.09, 08:57
Hei
Tässä negatiivi versio samasta.

TerhiA
23.03.09, 09:54
Mikä ei oikein avaudu minulle on se, että (ainakin minulle) näyttäisi siltä että mainitaan kolme tytärtä, naimaton Anna 70v, Christina ja Walborg. Muut sopivat, Christina ei.
Pyydän vielä että yritätte katsoa keitä jälkeläisiä tämä Anna perukirjan mukaan jätti


Poimintoja:
Rusthållare Enkian Anna Henrics
dotter som afled den xx sidstledne junii,
sedan hon nära 50 år warit skild ifrån
wärds skapet och blifwit under hållen å
rusthållet med sytning.
………
trenne döttrar nemn. Anna
om 70 år gl är ogift och bor hos nu-
warande åboen å rusthållet, Christina
i Åbo, academie wacktkarls Enka, Walborg
Skomakare Enka i Reso Sokn, af hwilka
nu ingen komit tilstädes.

Noin olin lukevinani; kolme tytärtä todella mainitaan - Anna, Kristina ja Valborg.
_________
/_ TerhiA _\

Tillander
23.03.09, 10:54
Kiitos Terhi!
Sain vahvistusta omalle tulkinnalleni, johon en oikein uskonut kun se synnyttää lisäkysymyksiä. Esim. miksi nykyinen rusthollari Jaakko Simonpoika ei ole perinnönsaajien joukossa, kun vainajan pitäisi olla hänen mumminsa? Ehkä häntä ei kiinnostanut vaatimaton omaisuus, 24 talaria?

No, pitää palata rippikirjojen pariin.