PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä lukee Suomen Kaartin rippikirjassa

KimmoV
30.01.26, 14:28
vuodet 1919-25 sivu 18 toiseksi viimeinen sotilas numero 143 Henrik Remander syntynyt 25/6 1798.

Hän vaikuttasi olevan Heikki Ylikankankaan "Nurmijärven rosvot" kirjassa nimeltä mainitsematon "eräs sotamies", joka murhasi maksusta Barbara Saxenbergin pojan Heikki Juhani Saxenbergin Vihdissä.

Rippikirjassa sotilaan nimi on Remander, suku jonka jälkeläinen olen itsekin.
Löysin myös hänen armonanomoksensa saamastaan kuolemantuomiosta hovioikeudelta. Anomus hylättiin ja Ylikankaan kirjan mukaan sotilas teloitettiin.

Kaikista tiedoista kiitollisena

Kimmo Vainio

Juha
30.01.26, 17:11
Eikös murhaaja ollut vallan toinen mies?

https://juhansuku.blogspot.com/2011/02/murhamiehia-ja-roistoja.html

Juha

KimmoV
31.01.26, 12:05
Tapaus on juurikin listasi 2. viimeisessä kappaleessa esitetty murha, jonka tekijäksi paljastui "muuan sotilas", joka tuomittiin (ja teloitettiin).

Sain käsiini tämän sotilaan armonanomuksen kasittelypöytäkirjan hovioikeudelle. Siinä tekijän (armonanojan) nimi on 'sotamies Vigt eller Ramander'. Muuten koko monisivuissa pöytäkirjassa on puolet erilaista ylistystä suuriruhtinaalle.

En nyt sekaisesta kodistani löydä pöytäkirjan kopiota enkä sen suomennusta, jonka teki ystävällisesti sukututkimusseuran ruotsinsuomalainen jäsen. Jatkan niiden etsintää.

Itse pöytäkirjassa kuvaillaan pojan murhaa kirveellä kesken halkohommien ja ruumiin löytymistä vasta keväällä.

Luulen että Suomen kaartin mainittu sotamies Remander on juuri tämä Vigt eller Remander, joka mainitaan Vihdin rippikirjoissa nimellä Wicht.

Nyt minua kiinnosta kaartin seurakunna rippikirjassa olevat tekstit suomeksi. Ensimmäisessä on mainittu jotakin väkivallasta ja Vihdistä.

terveisin
Kimmo Vainio

JHissa
31.01.26, 12:56
Laitetaan sentään linkki
Kaartin seurakunnan arkisto > I A KIRKON PÄÄKIRJAT HAKEMISTOINEEN > I Aa Pää- ja rippikirjat > I Aa:5 Rippikirja "Helsingfors Öfnings Bataillon" 1819-1827 s. 18
https://digihakemisto.net/item/1290115573/5852303801/19

Essimi
31.01.26, 15:51
Tässä puutteellinen aukikirjoitus edellisessä viestissä olevan linkin teksteistä ERIC Remanderin kohdalla. Asiaa tuntevammat voivat kääntää ja täydentää.

Affär av Avellan i Juli 1820
Med Betyg Wichtis 31.1.1819
Okunnig - Sjelfvåld, ej admitterad
Utfått förra? Betyg den 16? April 1820?
Här välfrägd – den ? ?
Sjuklig ? admitterad ej heller, Gift

Matti A. Nieminen
31.01.26, 17:16
Nyt minua kiinnosta kaartin seurakunna rippikirjassa olevat tekstit suomeksi.

Hei

Tässä teksti suomeksi:
"Poistettu rullista heinäkuussa 1820. (Tullut) todistuksen kera Vihdistä 31.1.1819. Oppimaton, vallaton, ei päästetty ripille. Saanut edellisen todistuksen 16.4.1820, täällä hyvämaineinen, ollut enimmäkseen kivulloinen, ei päästetty ripille, ei myöskään ole naimisissa."

Terveisin
Matti Nieminen

lenaa
31.01.26, 17:17
"afförd ur Rullor i Juli 1820....
utfått förra Betyg: 9. 16 Sept 1820(?)...
den mesta tiden(?)
sjuklig, icke adm....."

Lena A