PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tuomiokirja 1682 Lohja Karnainen tulkinta-apua

ipeltonen
05.07.25, 15:48
Lohjan Karnaisissa 1682 kesäkäräjillä kohta jossa mainitaan Henric Classon ja ombudsman Hans Classon. Ymmärränkö oikein, että ovat veljeksiä? Mistä tässä on kyse?

https://lh3.googleusercontent.com/d/1hhyv9Gg0j5MxW4lDcRuAFuGalgHjRCEs

Vesa Hynninen
08.07.25, 22:48
Hei! Veljeksiltä Henrik ja Hans minun heikon tekstintulkinnan perusteella vaikuttaisivat. Tuossa taidetaan mainita syyksi för utlänt gieldt och arf eli annettujen lainojen takaisinmaksua ja perintöä lienee haettu.

En ole tähän kummemmin perehtynyt, mutta olen joskus miettinyt olisiko tämä Lohjan Karnaisten Hans Classon mahdollisesti sama mies kuin Hans Classon West.

Hans Classon West löytyy samalla ombudsman tittelillä Espoon kartanosta (Esbo gård) v.1687, 1694 SAYsta renkivoutina. 1699 hän on sitten Harvialan kartanon asiamiehenä ja on ilmeisesti samoja aikoja myös Nokian säterin asiamies. Onkohan joku tutkinut tätä asiaa?

Terveisin
Vesa Hynninen

ipeltonen
12.07.25, 13:36
Hei! Veljeksiltä Henrik ja Hans minun heikon tekstintulkinnan perusteella vaikuttaisivat. Tuossa taidetaan mainita syyksi för utlänt gieldt och arf eli annettujen lainojen takaisinmaksua ja perintöä lienee haettu.

Kiitos paljon. Karnaisten verotilan omistussuhteet ovat olleet hieman epäselviä sen jälkeen kun tila siirtyi vanha isäntä Johan Classonilta veljeksille Clas ja Henric Johansson. Myöhemmin tila siirtyi kuitenkin Henric Johanssonin pojalle ja tätä linjaa eteenpäin.

Henrik ja Hans olisivat Clas Johanssonin poikia joista Henrik tämän perusteella tilan isäntä. Uskoakseni Clasin pojista useammallakin olisi voinut olla koulutusta virkamieheksi. Hans Classon esiintyy siis Lohjalla befallningsman nimikkeellä, vaimo jonka nimeä en tiedä, kolme lasta Johan (f 1679 d 1679), Johannes (f 1680), Kirstin (f 1685).

En ole tähän kummemmin perehtynyt, mutta olen joskus miettinyt olisiko tämä Lohjan Karnaisten Hans Classon mahdollisesti sama mies kuin Hans Classon West.

Hans Classon West löytyy samalla ombudsman tittelillä Espoon kartanosta (Esbo gård) v.1687, 1694 SAYsta renkivoutina. 1699 hän on sitten Harvialan kartanon asiamiehenä ja on ilmeisesti samoja aikoja myös Nokian säterin asiamies. Onkohan joku tutkinut tätä asiaa?

Terveisin
Vesa Hynninen

Vilaisin läänintileistä Espoonkartanoa. 1687 en löytänyt mitään, 1694 henkikirjassa drengfogde Hans West hustru Anna, ei patronyymiä.
Harvialasta 1707 drengfogde Hans, ei patronyymiä tai sukunimeä.
Nokian säterin henkikirjasta 1701 löytyi ombudsman Hans Classon, ei sukunimeä.

Genissä ja Family Searchissa löytyy Hans Classon Carnström ilman muita tietoja. Carnström nimen kautta itse etsin ja yritän yhdistää Lohjan Karnaisen Carnströmeihin. Ei vaan meinaa löytyä lähteitä joiden kautta saisin vahvistettua yhteyden.

Hans Classon olisi kuitenkin jossain määrin koulutettu mies jolla varallisuutta mutta ei maata, puoliso ja kaksi lasta 1685 jälkeen. Toiminut Svidja Gårdin asiamiehenä, joten suhteet kartanoaateliin myös olemassa. Eli hyvin on voinut lähteä muihin kartanoihin töihin.