PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua Matts Hansson Kalajoelta


Sami Saari
11.11.18, 10:09
Hei,

Olen aloitteleva sukututkimuksen harrastaja. Kirkonkirjoen avulla olen päässyt sukuni isälinjan osalta vuonna 1740 ilmeisesti kalajoella syntyneeseen Matts Hanssoniin, joka on vihitty 17.8.1760 Maria Olofsdr Prittisen kanssa Kalajoella.

Tieto vihkimisestä löytyy sivujen http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=27207&pnum=22 viimeisenä merkintänä.

Saan juuri ja juuri tunnistettua nimet sen perusteella, koska tiedän ne muista lähteistä, mutta muut asiayhteydessä olevat merkinnät ovat minulle epäselvää. Pohdin pääsisinkö nuiden lisämerkintöjen avulla jäljillä sen osalta mistä Matts Hansson on alunperin kotoisin.

Joten osaisiko joku auttaa aloittelijaa ja tulkata mitä vihkimisen yhteydessä on nimien lisäksi kirjoitettu? Käsialan lukutaito karttuu kokoajan, mutta paljon sen osalta on vielä tehtävääkin.

Jouni Kaleva
11.11.18, 11:14
Hei,

Olen aloitteleva sukututkimuksen harrastaja. Kirkonkirjoen avulla olen päässyt sukuni isälinjan osalta vuonna 1740 ilmeisesti kalajoella syntyneeseen Matts Hanssoniin, joka on vihitty 17.8.1760 Maria Olofsdr Prittisen kanssa Kalajoella.

Tieto vihkimisestä löytyy sivujen http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=27207&pnum=22 viimeisenä merkintänä.

Saan juuri ja juuri tunnistettua nimet sen perusteella, koska tiedän ne muista lähteistä, mutta muut asiayhteydessä olevat merkinnät ovat minulle epäselvää. Pohdin pääsisinkö nuiden lisämerkintöjen avulla jäljillä sen osalta mistä Matts Hansson on alunperin kotoisin.

Joten osaisiko joku auttaa aloittelijaa ja tulkata mitä vihkimisen yhteydessä on nimien lisäksi kirjoitettu? Käsialan lukutaito karttuu kokoajan, mutta paljon sen osalta on vielä tehtävääkin.


Matti on renki ja Maria on piika. Ei ole muuta valaisevaa informaatiota.



Drengen Matz Hansson
med pijgan Maria Olovs
dotter Prittinen

Sami Saari
11.11.18, 11:42
Kiitos tästä. Etsintä jatkuu täten muualta.

Kyllä käsialan lukutaitoa joutuu vielä paljon opettelemaan. Lainasin juuri pari teosta aiheesta. Myös näitä olemassa olevia lukuapupyyntöjä tällä palstalla voi hyödyntää lukuopiskelussa.

Sami Saari
13.11.18, 19:17
Etsintä jatkuu ja yritän syntyneiden lasten kummien kautta päästä hajulle siitä mistä Matts Hansson olisi alunperin kotoisin.

Lukemisen oppiminen ei ole vielä riittävästi edennyt, joten viitsisikö joku tulkata hivenen.

Ensimmäisen lapsen eli Johanneksen syntymä 12.9.1760 löytyy tästä http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5545160

Jos oikeen tulkkaan niin kummeina ovat olleet Johan Wilander, Madame Britha Christina nnnn, nnnn, Henric Henricson nnnn, sitten pari nimeä epäselvää ja lopussa ehkä Elsa Olovs nnn


Toinen lapsi eli Olavus syntynyt 21.4.1763 löytyy tästä http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5545249


Saisiko näihin selvyyttä?

Toisekseen onko tuo oikea tulkinta, että Johanneksen kummina on tosiaan ollut pappi Johan Wilander, joka siis on myös kastanut lapsen?

Sanna H
13.11.18, 19:40
Olisiko suunnilleen näin, mutta voi olla jotain muutakin :)

Johanneksen kohdalla Johan Wilander, madame Britha Christina Gutzeen, Johan Mattsson ifrån Hintsala, Henric Henricsson Laitala, hustru Anna Ericsdotter Laitala, pig Elsa Olovsdotter Prittinen.

Olavuksella Johan Mattsson Pahickala, Thomas Andersson Wendelä, Simon Mattsson Jylckä, hustru Anna Ericksdotter Puskala, hustru Carin Simonsdotter Enterberg, Brita Mattsdotter Jylckä.

T. Sanna

Sami Saari
13.11.18, 19:52
Kiitos.

Osaatko sinä tai joku muu ottaa kantaa kuinka yleistä on se, että pappi itse on toiminut kummina? Myös Britha Christina Gutzeen taitaa mennä sukutaustaltaan renkipojan ohitse näin pikaisella tarkastelulla.

Sanna H
13.11.18, 23:27
Ei varmaan kovin yleistä, että pappi itse olisi ollut kummina. Mutta muuten ainakin niillä alueilla mitä itse olen tutkinut, ovat säätyläiskummit olleet aika yleisiä ihan tavallisella maalaisväellä. Syytä en tiedä, olen myös sitä ihmetellyt. Ehkä he tunsivat lapsen vanhemmat jostain yhteydestä, tai sitten vain ovat olleet sopivasti pappilan lähistöllä kun lapsi on viety kastettavaksi.