PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Apua August Jacobssonin muuttokirjan lukemiseen?


Tusulisa
26.03.18, 23:08
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7012918

Olen vasta-alkaja sukututkijana ja eivätkä vanhat käsialat ole vielä hanskassa. Oheinen muuttokirja on aika pitkä, mutta tuntuu sisältävän hyödyllistä tietoa. Päälinjoista olen saanut selvän (syntymävuosi 1803, tulo Hämeenlinnaan 1819 ja lähtö sieltä Nastolaan 1823), mutta ymmärränkö oikein, että Augustin mainittaisiin olevan kotoisin Nastolasta? Kristillisestä vaelluksestakin tekstissä taidetaan puhua, mutta mitä sanotaan loppupuolella avioliitosta? Entä viitataanko kortin vasemmassa alakulmassa johonkin rippikirjaan vai mihin? Entä lukeeko siinä pig Grönholm? Augustin sukunimenä esiintyy myöhemmissä lähteissä Grönholm, mutta hänen vanhemmistaan ja tarkasta syntymäajasta ja syntymäpaikasta en ole saanut vielä selvyyttä. Kiitos avusta jo etukäteen!

Antti Järvenpää
27.03.18, 06:29
Teksti tulkkattuna:

Snickare Lärlinge Augustus Jacobsson, som tillkom 1819
uti för någon tid sedan afflyttade til sin födelse socken
Nastola, är född 1803. Äga förfarlig Christerdom
kunskap och har under klanderlig vandel utan
hinder han kat. Nåde medlen, är afven härifrån
ledig fri äktenskap. hvilket attesteras
Tavastehus den 21 September 1823

Allekirjoitus

Alla vas. kulmassa vähän epäselvä teksti

viitataan jonkin kirjan sivuun p.230
s:n Srg Grönholm 2/11

Kun katsoo Nastolan rippikirjaa on sivu Koiskalan kartano ja siellä on palkollinen Augusti Jaakonpoika Grönholm, eli tuollainen käsityöläisnimi on otettu

Tämä on tavallinen muuttokirja, jossa kerrotaan nikkari oppilas August Jaakonpojan tulleen 1819 Hämeenlinnaan ja palanneen jonkin aikaa sitten syntymäkunta Nastolaan, jossa hän on syntynyt 1803. Sitten kerrotaan nuhteettomuudesta ja kristinopin tuntemuksesta ja sanotaan olevan vapaa avioliittoon, mikä todistetaan 21.10.1823

Tusulisa
27.03.18, 09:22
Mahtavaa, suurkiitokset! Tämä vahvisti sen, millaisen käsityksen olin muuttokirjasta saanut, vaikka en saanut selvää kaikista sanoista. Tämä August on ollut liukas veijari, sillä en ole onnistunut löytämään hänen syntymäänsä Hiskin avulla. Hiskin syntyneiden luettelojen perusteella (AncestryAI:lla etsittynä) koko maassa on syntynyt vain kolme Augustia vuonna 1803, mutta kukaan heistä ei ole vaikuttanut oikealta. Eikä kukaan heistä ole syntynyt Nastolassa. Ehkä pääsen nyt hänen syntymänsä jäljille Nastolan rippikirjojen avulla.

Minulla olisi ihmettelyn kohteena toinenkin Augustin muuttokirja, tällä kertaa Koiskalan kartanosta Hollolaan vuonna 1826. Pysyisitköhän auttamaan tässäkin? Tai joku muu? Tekstiä on enemmän kuin ensimmäisessä ja siinä mainitaan käsittääkseni myös piika Maria Davidsdotter/Adamsdotter Hollolan Heinlammilta, mutta mitä hänestä tarkalleen ottaen sanotaan? En saa käsialasta selvää. Jos hän on M. Adamsdotter, se sopii kuvioon, sillä August meni vuonna 1829 naimisiin Maria Kristiina Adamsdotterin (Puolakan sukua, ratsutilallisen tytär) kanssa ja olen heidän jälkeläisensä. Mutta toki tässä voi olla olla kyse eri Mariasta. Hämeenlinnastakin kerrotaan jotain yksityiskohtia, joitsta en saa selvää, ja taas viitataan johonkin kirjaan. Kenties jälleen Koiskalan kartanon rippikirjaan?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6210308

JaskaS
27.03.18, 11:07
Tässä vielä August Hämeenlinnan sisäänmuuttaneissa 26.11.1819 (nro 107): http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5949564
Valitettavasti Nastolasta ei löydy muuttaneiden luetteloa :confused:

:) Jaska

Tusulisa
27.03.18, 12:04
Mainiota, kiitos!

Onnistuin jo löytämään Augustin/Aukustin ja sisarustensa syntymän - niin uskon, moni asia täsmää - Koiskalan kartanon lastenkirjasta. Siinä syntymävuodeksi annetaan 1802 eikä 1803, kuten myöhemmissä lähteissä lukee, ja mainitaan myös isä. Hiskin kautta löysin sitten myös äidin. Mutta vaikka Augustin kolme sisarustaa löytyvät myös Hiskistä, Augustia ei, vaikka olen yrittänyt etsiä monella tavalla. Näyttää siis, että hänen syntymänsä on jäänyt kirjaamatta Hiskiin, vaikka avioliitto ja yhden lapsen syntymä löytyvät. Kai se on mahdollista?