PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : semihospita


sten-h
16.05.16, 11:46
Vad betyder semihospita?

Julle
16.05.16, 19:47
< Vad betyder semihospita? >

Semihospital?

Tutkimisiin

Juha
16.05.16, 19:57
Kan det vara något slags sjukhus?



Juha

Tuula Cu
17.05.16, 17:49
i min gammal latinordbok (Streng) finns det följande meningar för hospitus eller snarare hospita (feminin):
1. gäst, främling
2. gästvänlig, värdinna

Då semi är någonting halvt, kan det vara att semihospita är halvt främling? (mor eller far främpling på något sätt?) Kan inte tänka mig att det skulle vara någon värdinna bara till hälften...

Tuula K

sten-h
18.05.16, 12:35
Detta verkar vara en svår nöt att knäcka. Själv tänkte jag först något med sjukhus, men det kan ju vara en värdinna av något slag? På den sida som jag angav d.v.s. Lappträsk döda 1752 i dig. ark. bild 234, finns flera exempel på detta uttryck.

Heikki Särkkä
18.05.16, 15:01
Kan det vara fråga om änkan till en hälftenbrukare, som fortsätter efter sin avlidne man?

sten-h
19.05.16, 11:03
I detta fall avled maken fyra år efter hustrun.

Essimi
19.05.16, 13:09
Det finns också ordet hospita i samma Lappträskboken. I latinsk-engelsk ordbok fann jag översättningen:
hostess, wife of host
landladyAlttså värdens hustru, värdinnan. Med samma logik borde semihospita vara t.ex. landbondens hustru eller kanske torparens hustru eller, just som Heikki ovan föreslog, delägarens eller -brukarens hustru.