PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ilmoitus velvollisuus vai ei


Jartsa
29.06.08, 16:22
Ymmärsin että on hyvä tehdä sukututkimusrekisteriseloste vaikkakin minun sukututkimukseni on hyvin pieni muotoista. Minulle jä vielä epäselväksi pitääkö tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetun toimistoon vai ei.
Luin heidän sivuja ja mikäli ymmärsin oikein niin ilmoitusvelvollisuutta ei ole sukututkimusta tehtäessä.

Jartsa
30.06.08, 09:54
Otin yhteyttä tietosuojavatuutetun toimistoon ja vastaus oli että rekisteriseloste täytyy tehdä mutta rekisteri ilmoitusta ei.

Sami Lehtonen
30.06.08, 17:09
Ymmärsin että on hyvä tehdä sukututkimusrekisteriseloste vaikkakin minun sukututkimukseni on hyvin pieni muotoista. Minulle jä vielä epäselväksi pitääkö tehdä ilmoitus tietosuojavaltuutetun toimistoon vai ei.
Luin heidän sivuja ja mikäli ymmärsin oikein niin ilmoitusvelvollisuutta ei ole sukututkimusta tehtäessä.

Vastaus tulee vähän myöhässä, mutta varmuuden vuoksi tuon esiin kohdan, josta se henkilötietolaista löytyy - kyse ei siis ole siitä, että juuri nyt tietosuojavaltuutetusta tuntuu siltä, että ilmoitusta ei tarvitse tehdä:
"Edellä 1 momentissa tarkoitettua ilmoitusvelvollisuutta ei ole, jos henkilötietojen käsittely perustuu 8 §:n 1 momentin 1–3 kohtaan, 4 kohtaan, jos käsittelystä säädetään laissa, 5 kohdassa tarkoitettuun asiakas- tai palvelussuhteeseen tai jäsenyyteen tai 6 tai 9 kohtaan taikka 12 §:n 1–4 kohtaan, 5 kohtaan, jos käsittelystä säädetään laissa, tai 7–10, 12 tai 13 kohtaan taikka 13–18 tai 20 §:ään. Ilmoitusvelvollisuudesta voidaan lisäksi poiketa, sen mukaan kuin asetuksella säädetään, jos on ilmeistä, ettei henkilötietojen käsittely loukkaa rekisteröidyn yksityisyyden suojaa taikka hänen oikeuksiaan tai vapauksiaan."

Sukututkimus on 18 §, joka tuossa yksiselitteisesti mainitaan ("taikka 13-18 tai 20 §:ään") ilmoitusvelvollisuuden ulkopuolelle jääväksi.