PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kemi rk 1774 - 79 piika Brita


Outika
11.08.15, 19:28
Mitähän tässä rippikirjan sivulla on kirjattu piikana Pruntzin talossa asuneen Britan osalle: linkki (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5848091).

Jouni Kaleva
11.08.15, 21:01
Mitähän tässä rippikirjan sivulla on kirjattu piikana Pruntzin talossa asuneen Britan osalle: linkki (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5848091).

Olisi sanan loppu "sari" (=saari)

?uotsari

Outika
12.08.15, 16:32
Kiitos tästä. Vähän jäi harmittamaan kun kuvittelin, että se olisi jotenkin viitannut toivotun Britan tulosuuntaan Ruottalan eli Ruotsalan kylään. Tämä sama Brita Johanintytär (1755) on kirjattu Kemin maaseurakunnan saman rippikirjan sivulle 90, jossa on viittaus tähän Pruntzin taloon.

Tapani Kovalaine
12.08.15, 16:50
Kiitos tästä. Vähän jäi harmittamaan kun kuvittelin, että se olisi jotenkin viitannut toivotun Britan tulosuuntaan Ruottalan eli Ruotsalan kylään. Tämä sama Brita Johanintytär (1755) on kirjattu Kemin maaseurakunnan saman rippikirjan sivulle 90, jossa on viittaus tähän Pruntzin taloon.
En ehtinyt ajoissa pakkaa sotkeen. Mun mielestäin eilisiltana Britan kohdalla luki joko Ruotsala tai Nuotsaari. Koettelin Hiskistä etsiä katetta moiselle tulkinnalle. Olisiko Brita kenties heti vuonna 1779 avioitunut tai saanut lapsia. Eipä tärpännyt. Siksi näin jälkikäteen väitän, että Ruotsala on mun tulkintani.

Jouni Kaleva
12.08.15, 17:37
En ehtinyt ajoissa pakkaa sotkeen. Mun mielestäin eilisiltana Britan kohdalla luki joko Ruotsala tai Nuotsaari. Koettelin Hiskistä etsiä katetta moiselle tulkinnalle. Olisiko Brita kenties heti vuonna 1779 avioitunut tai saanut lapsia. Eipä tärpännyt. Siksi näin jälkikäteen väitän, että Ruotsala on mun tulkintani.

Sanan 2 viimeistä kirjainta ei minun silmissäni ole -la vaan mieluummin -ri.

Alkukirjain on kovin "korruptoitunut", eli oikein mikään tunnettu kirjain :confused:

Jouni Kaleva
12.08.15, 17:45
Vihannista ja Revonlahdelta löytyisi nimeä Raetsaari.

Outika
12.08.15, 17:46
Kiitos kommenteista. Minä tässä olen jahdannut Brita Johanintytärtä, joka Ahonpään nimellä vihittiin 1780 Kemin Liedakkalassa Matti Koskiniemen kanssa (1750). Britan käyttämä nimi sopisi Ruottalaan koska siellä oli vanhan kartan mukaan Ahonpään talo. Johan Johaninpoika Karvalan tytär Brita Johanintytär syntyi 1755, niinkuin eräs Brita Johanintytär on kirjattu Kemin maaseurakuntaan.

Jouni Kaleva
12.08.15, 18:04
Kiitos kommenteista. Minä tässä olen jahdannut Brita Johanintytärtä, joka Ahonpään nimellä vihittiin 1780 Kemin Liedakkalassa Matti Koskiniemen kanssa (1750). Britan käyttämä nimi sopisi Ruottalaan koska siellä oli vanhan kartan mukaan Ahonpään talo. Johan Johaninpoika Karvalan tytär Brita Johanintytär syntyi 1755, niinkuin eräs Brita Johanintytär on kirjattu Kemin maaseurakuntaan.
Jos se onkin sitten jostakin syystä Ruotsaari??

Kimmo Kemppainen
12.08.15, 18:25
Minun silmääni tuo alkukirjain on ns. r rotundum. Ehkä löydät jostakin kuvan, niin ymmärrät, mitä tarkoitan.
Kimmo Kemppainen



Alkukirjain on kovin "korruptoitunut", eli oikein mikään tunnettu kirjain :confused:

Outika
13.08.15, 06:01
Hei, kiitokset kommentoijille. Pohdin uskaltaisinko tehdä olettamuksen näillä tiedoin, että Brita tuli Ruotsalasta eli Ruottalasta. Tätä varten tarkentaisin vielä toisen nimen, mikä hänen osalleen on kirjattu Kemin maaseurakunnan "probstegård" eli oliko lie pappilassa; linkki saman rippikirjan sivulle 90, mistä löytyy viittaus sivulle 61 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5848122).

Mitähän tässä Brita Johanintyttären sukunimeksi on ehdoteltu.

Heikki Särkkä
14.08.15, 08:52
Kannatan Jouni Kalevan ehdotusta Ruotsari, vaikka alkukirjain onkin eri tyylin r.

Heikki Särkkä
14.08.15, 08:55
Tuollaista r-kirjainta näkee ns. ranskalaisessa käsialassa esim. sanan recrut alussa.

Kimmo Kemppainen
14.08.15, 14:54
Niin, kuten jo kertaalleen sanoin, tuo on minusta ns. r rotundum.
Kimmo Kemppainen

Tuollaista r-kirjainta näkee ns. ranskalaisessa käsialassa esim. sanan recrut alussa.