PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Käytännesääntöluonnos valmis


P. T. Kuusiluoma
14.05.08, 19:43
Pitkään valmisteltu henkilötietolain sukututkimusta koskevien käytännesääntöjen luonnos on saatu valmiiksi. Suomen Sukutkimusseuran, Sukuseurojen Keskusliiton, Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liiton ja Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen muodostama käytännesääntötyöryhmä päätti tänään pitämässään kokouksessa ehdottaa mainittujen järjestöjen päätöksentekoelimille, että ne hyväksyisivät työryhmän tuottaman luonnoksen. Luonnos lähetettäneen touko-kesäkuun vaihteessa tietosuojavaltuutetun tarkastettavaksi.

Käytännesääntöluonnoksen eri versioista antoivat lausuntonsa useat eri tahot. Suomen Sukututkimusseuran laatimaa versiota kommentoivat monet paikalliset sukututkimusyhdistykset ja sukuseurat. Sitä käsiteltiin maaliskuussa Lapuan Sukututkimuspäivien aikaan sukututkimusyhdistysten muodostaman Suuren neuvottelukunnan kokouksessa. Myös muutamat oikeusoppineet kommentoivat sitä.

Suomen Sukututkimusseuran edustajat käytännesääntötyöryhmässä - Roy Sjöblom, Teppo Ylitalo ja allekirjoittanut - pitävät luonnosta tasapainoisena ehdotuksena käytännesäännöiksi. Se huomioi hyvin sukututkijoiden tarpeet ja samalla tuo selkeästi esille sen, kuinka sukututkijan on syytä henkilötietolain säädöksiä noudattaa.

Antti Järvenpää
14.05.08, 20:05
Kärsiikö kysyä, koska tuo luonnos on rivijäsenten nähtävillä?

Veikko Leskelä
14.05.08, 20:15
Tokipa tietosuojavaltuutettu käytännesääntöluonnoksen tarkastaa.

Sukuseurojen Keskusliitto, Sukututkimusseura, Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ja Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys tekivät lopussa hyvää yhteistyötä ja eri versioiden ainekset yhdistettiin. Lausunnollahan saatiin sekä sukuyhteisöiltä että sukututkijoilta hyviä parannusehdotuksia, joista kiitos kaikille lausunnonantajille.

Julkistaminen jäsenistöille voi tapahtua vasta, kun eri osapuolina olevat yhteisöt ovat säännöt käsitelleet ja tietosuojavaltuutettu on ne tarkistanut.

Tänään oli sovinnollinen ja hyvä päättökokous Karjalatalolla.

Nelikantainen yhteistyö on voimaa ja sille suo jatkuvuutta ja voimistumista.

Kiitokset myös kaikille työryhmäläisille.

VL
Käytännesääntötyöryhmän pj

Seppo Niinioja
14.05.08, 21:40
Tokipa tietosuojavaltuutettu käytännesääntöluonnoksen tarkastaa.

Sukuseurojen Keskusliitto, Sukututkimusseura, Karjalaisten Sukuyhteisöjen Liitto ja Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys tekivät lopussa hyvää yhteistyötä ja eri versioiden ainekset yhdistettiin. Lausunnollahan saatiin sekä sukuyhteisöiltä että sukututkijoilta hyviä parannusehdotuksia, joista kiitos kaikille lausunnonantajille.

Julkistaminen jäsenistöille voi tapahtua vasta, kun eri osapuolina olevat yhteisöt ovat säännöt käsitelleet ja tietosuojavaltuutettu on ne tarkistanut.

Tänään oli sovinnollinen ja hyvä päättökokous Karjalatalolla.

Nelikantainen yhteistyö on voimaa ja sille suo jatkuvuutta ja voimistumista.

Kiitokset myös kaikille työryhmäläisille.

VL
Käytännesääntötyöryhmän pj

Yhdyn täysin Antti Järvenpään kysymykseen. Olisi varmasti ollut paikallaan koko työn ajan kysyä myös niiden harrastelijasukututkijoiden mielipiteitä, joita asia ilman muuta koskee. Ei tämä ole pelkästään korporaatioiden asia. Meistä yksilöistä moni varmasti haluaa kommentoida tuota luonnosta, ennen kuin tietosuojavaltuutettu, joka ei ole mikään jumala, on sen hyväksynyt, jos siihen annetaan mahdollisuus. Todella merkillistä "yhdistysdemokratiaa.". Tämä koskee ainakin sitä ns. nelikannan osapuolta eli SSS:ää, jonka jäsen olen ollut vuodesta 1974. Korulauseiden toistelusta on syytä luopua, koska ne eivät ole uskottavia, ellei saada jotakin näyttöä.

Seppo Niinioja

Veikko Leskelä
15.05.08, 06:01
Korulauseiden toistelusta on syytä luopua, koska ne eivät ole uskottavia, ellei saada jotakin näyttöä.
Seppo Niinioja

Alla olevaan Pasin kommenttiin on helppo yhtyä, kun sukututkijoiden tarpeet ovat tulleet todella hyvin huomioon otetuiksi tasapuolisesti sukuyhteisöjen kanssa, mikä on ollut tämän vaativan yhteistyön tarkoituskin:

Lainaus P.T.Kuusiluoma:

Se huomioi hyvin sukututkijoiden tarpeet ja samalla tuo selkeästi esille sen, kuinka sukututkijan on syytä henkilötietolain säädöksiä noudattaa.

Seppo Niinioja
15.05.08, 07:40
Alla olevaan Pasin kommenttiin on helppo yhtyä, kun sukututkijoiden tarpeet ovat tulleet todella hyvin huomioon otetuiksi tasapuolisesti sukuyhteisöjen kanssa, mikä on ollut tämän vaativan yhteistyön tarkoituskin:

Lainaus P.T.Kuusiluoma:

Se huomioi hyvin sukututkijoiden tarpeet ja samalla tuo selkeästi esille sen, kuinka sukututkijan on syytä henkilötietolain säädöksiä noudattaa.

Tulin kirjoittaneeksi turhankin kärjekkäästi, mikä ei kyllä ole minulta uutta, siksi että en huomannut tässä olevan kyseessä uuden viestiketjun, jonka alkua en ollut sattunut huomaamaan. Netiketin vastaista toimintaa tietysti, anteeksi!

Jos nyt valmistelijayhteisöjen työryhmässä hyväksytty paperi olisi harrastelijasukututkijankin saatavilla jo tässä vaiheessa, toteutuisi se lakimuutosten voimaantulo- ja siirtymäsäännöksissä usein mainittu periaate, joka sovellettuna voisi kuulua:

Ennen näiden käytännesääntöjen [tämän lain] voimaantuloa voidaan ryhtyä käytännesääntöjen [lain] täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.

Tästähän ei voine olla mitään haittaa, mutta se saattaisi pelastaa jonkun hyvässä uskossa toimivan raastuvalta käytännesääntöjen lopullista hyväksymistä odoteltaessa. Itse koetan olla ehkä ylivarovainenkin keskittyen esivanhempiin ja samaa mieltä ovat olleet muutamat muutkin, joiden kanssa olen keskustellut.

Tietosuojavaltuutettu Aarnio piti virtuoosimaisen esityksen puheena olevasta problematiikasta Vantaan sukututkijoiden Kuulutko sukuuni -tapahtumassa syksyllä 2005. Esityksen ydin oli noin 25 laatikkoa sisältänyt kaavio, jota kulkemalla asiat tulevat Aarnion mukaan hoidetuiksi. Se taidettiin julkaista Vantaan sukututkijoiden lehdessä tai heiltä sitä ehkä edelleen saa. Minulla ei sitä ole, enkä siitä juuri muuta muista kuin että kovin tuntui vaikealta ja toteuttamiskelvottomalta. Toivottavasti käytännesäännöistä, jotka ovat todella erittäin tervetulleita, on tullut sellaiset, että Pihtiputaan mummo ja vaarikin ne ymmärtävät.

No hard feelings, eihän

Seppo Niinioja

Veikko Leskelä
15.05.08, 08:16
Tulin kirjoittaneeksi turhankin kärjekkäästi, mikä ei kyllä ole minulta uutta, siksi että en huomannut tässä olevan kyseessä uuden viestiketjun, jonka alkua en ollut sattunut huomaamaan. Netiketin vastaista toimintaa tietysti, anteeksi!

**************

Toivottavasti käytännesäännöistä, jotka ovat todella erittäin tervetulleita, on tullut sellaiset, että Pihtiputaan mummo ja vaarikin ne ymmärtävät.

No hard feelings, eihän

Seppo Niinioja

No, minä ainakin annan helposti anteeksi, joten ei kanneta huolta mistään jälkipyykeistä.

Mun edesmenneet mummoni ja vaarini olivat Pihtiputaan naapurikunnasta, ja kyllä hekin hoksaisivat asiat, jos olisivat elossa. He olivat harvinaisen selväpäistä porukkaa.

Kun edetään korrektisti, kuten Pasikin on eka viestissä korostanut, niin hiljaa hyvä tulee. Tässä yhteisymmärrystilanteessa tuskin ketään ollaan käräjäoikeuteen viemässä, kun alan epäselvyydet saadaan hyviin ja uskottaviin raameihin.

VL

Esko Lampinen
15.05.08, 15:29
Ei Sepolla ole mitään anteeksipyydettävää purkaukselleen. On todella tärkeää muistaa, että tiedottaminen jäsenistölle tiuhaan ja tarkasti on hyvän järjestötoiminnan ehdoton edellytys. Me jäsenet turhaudumme takuuvarmasti, kun huomaamme tärkeiden asioiden ratkeavan pimennossa. Toki luottamusmiehiiin on voitava luottaa, mutta on myös voitava pitää keskustelua yllä. Kiitos nyt kuitenkin siitä tiedosta, että käytännesääntöluonnos valmistui ! EL

Sami Lehtonen
15.05.08, 18:54
Terve!

Kannanpa minäkin korteni tähän kekoon, kun en sääntöjen syntyyn ihan osaton ollut minäkään. Osapuolista SSS ja SSK ovat aiemmin omien luonnostensa kanssa keränneet lausuntoja ns. kentältä ja esimerkiksi Lapualla käytännesääntötyötä käsiteltiin.

Päätös, ettei luonnosta - tai edes osia siitä - päästetä julkisuuteen oli kaikkien neljän osapuolen yhteinen. Ei ole syytä päästää liikenteeseen "virallista epävirallista" säännöstöä, jota joku sitten erehtyisi pitämään korkeimpana totuutena - varsinkin jos tietosuojavaltuutettu ei sitä ole hyväksynyt! Hän nyt sattuu olemaan korkein viranomainen Suomessa, joka Henkilötietolakia tulkitsee - pidimme me sukututkijat siitä tai emme. Henkilötietolaki on se perusta, jolle nämä käytännesäännöt on tehty.

Kun julkaisemiseen asti päästään, voitte olla varmoja, että jos säännöissä joitain lukee tai jotakin edellytetään, se perustuu lakiin. Toisin sanoen, isot muutokset käytännesääntöihin edellyttäisivät, että ensin henkilötietolakia muutettaisiin. Itse olen sitä mieltä, että tavan tallaajalle asiat on huomattavan hyvin pureskeltu käytännesäännöissä. Sovimme, että sisällöstä ei tiedoteta, mutta en usko, että Pasi ja Veikko minua ampuvat jos kerron, että varsinaista leipätekstiä käytännesäännöissä on vaivaiset 7 sivua.

Veikko Leskelä
15.05.08, 20:48
Itse olen sitä mieltä, että tavan tallaajalle asiat on huomattavan hyvin pureskeltu käytännesäännöissä. Sovimme, että sisällöstä ei tiedoteta, mutta en usko, että Pasi ja Veikko minua ampuvat jos kerron, että varsinaista leipätekstiä käytännesäännöissä on vaivaiset 7 sivua.

Sami kirjoittaa tapansa mukaan asiaa. Lyhyesti sanottu on usein kaunista.

Näinhän se on, että asioita on pureskeltu perusteellisesti ja SSHY:n ja KSL:n mukaantulo oli todella hyödyllistä, jotta saatiin koko toimiala mukaan.

Samia ei tietenkään ammuta, mutta todettakoon kuitenkin, että onhan liitteinä lisäksi myös käypäisiä ja tarpeen mukaan muokattavia malleja käyttäjille. Laki- ja lähdeviitteitäkin on myös kohtuullisesti. Ei ole rasitettu käyttäjiä liialla jargonilla ja on pitäydytty konkretiaan.

VL

Antti Järvenpää
17.05.08, 10:02
.....
...Julkistaminen jäsenistöille voi tapahtua vasta, kun eri osapuolina olevat yhteisöt ovat säännöt käsitelleet ja tietosuojavaltuutettu on ne tarkistanut.
.....

Suomen Sukututkimusseuran esimiehen tiedote 15.5.2008


Suomen Sukututkimusseuran tiedottamisesta kaikissa asioissa vastaa Seuran hallitus. Hallitus on kuitenkin
päätöksensä mukaan siirtänyt operatiivisissa asioissa tiedottamisen toiminnanjohtaja P.
T. Kuusiluomalle, joka vastaa ensisijaisesti tiedottamisesta eri tiedotuskanavien kautta.

Käytännesääntöjen valmistuessa käytännesäännöistä tiedottamisesta vastaa Suomen
Sukututkimusseuran piirissä ainoastaan hallituksen määräämä toiminnanjohtaja, Seuran
juridisen toimikunnan jäsenet tai muu Suomen Sukututkimusseuran organisaatioon kuuluva
toimielin tai henkilö, jolla on tehtävään annettu valtuutus.

Tiedottaminen koskee Seuran ulkopuolisia joukkotiedotusvälineitä tai tilaisuuksia ja
Seuran piirissä toimivia tiedotuskanavia, kuten Sukutietoa ja SukuForumia. Edellisissä
esitettyihin käytännesääntöihin liittyviin kysymyksiin vastaavat ja tiedottavat
ainoastaan hallituksen määräämät tiedotuksesta vastaavat henkilöt tai toimielimet.


Markku Kuorilehto
Esimies




Kiitoksia vastauksesta! Tätä hiukan ounastelin. Ymmärrän linjan, vaikkakin olenkin jo valmiiksi pettynyt sukutukimuksen puolesta. Vastaus ja reaktiot kertovat riittävällä tarkkuudella, mitä on odotettavissa. Alistun ja hyväksyn, mutta erittäin pitkin hampain.

Olen Niiniojan Sepon kanssa samoilla linjoilla. Sukutukimuksen toimintakentässä on tapahtumassa historiallinen toimintavapauksia rajoittava muutos, jossa suomalaiset sukututkijat laitetaan EU:n mallioppilaaksi menettelyillä, jotka muistuttavat sitä pitkää hallinnollista tradiktiota, jossa määräykset jyrähtävät hallintoalaimaisten niskaan hyvin pienen ihmisryhmän aivoitusten tuloksena.

EU: lainsäädäntö tarkoittaa taloudessa kaupan esteiden poistamista siinä mielessä, että yksikään maa ei saa sooloilla protektionismilla. Siis - jos tuoteen myynti on sallittu jossakin EU alueen maassa, on se sallittu koko EU alueella. Nyt tulemme näkemään sukututkimusalalla täysin päinvastaisen näytelmän, jossa naapurimaassa voin kustantaa, julkaista ja myydä sukukirjaa, joka tulkitaan rikokseksi toisessa EU maassa ja ainoastaan sen vuoksi, että eri maiden yksittäiset hallintoviranomaiset näkevät saman EU tasoisen lain eri tavoin eri maissa.

Ymmärrän ja hyväksyn seuran juristien näkökulmat, sillä heidän on toimittava, kuten juristeilta edellytetään - kerrottava, miten jäsenistön pitää toimia, ettei jäsenistö joudu hakauksiin lain pitkän kouran kanssa. Tämä on heidän tehtävänsä ja kiitos heille siitä jo etukäteen, vaikka toimivatkin tässä hallinnon käsikassarana.

Sen sijaan en saata hyväksyä sitä, että seura, joka edustaa suomalaista kulttuuria ja sivistystä, on alistumassa kaiken talonpoikaisjärjen vastaiseen sukutukimuksen rajoittamiseen. Mielestäni tässä kohtaa on tapahtumassa karkea historiallinen virhe sekä kulttuurin että sivistyksen näkökulmasta. Itse näen, että näin jyrkkä toimenpide, jota hallintoviranomainen on ajamassa sukututkimuskenttään, ei yksinkertaisesti saisi tapahtua sivistysvaltiossa, tai se ei ainakaan saisi kuulua yhden yksittäisen hallintoviranomaisen toimivaltaan. Minua ei tässä kohtaa kiinnosta tippaakaan, mitä mihinkin tämän hetken lakipykälään on kirjoitettu tai jätetty kirjoittamatta. Sen sijaan minua kiinnostaa historiallinen moraali käsitys oikeasta ja väärästä ja vastuu, joka meillä on ihmisinä kultturin ja kultturihistorian siirtämisestä tuleville sukupolville.

Kyseessä on yksinkertaisesti niin suuri historiallinen arvo, että keskustelut sukutukimuksen vapaudesta pitäisi käydä aivan muissa pöydissä ja saleissa, joissa asian kulttuurihistoriallien arvo saa arvoisensa kohtelun. Seuran pitäisi yksinkertaisesti valita oikea ja asian historiallisen merkityksen arvoinen taisteluareena, eikä alistua taisteluun areenoilla, joilla ei ole menetymisen mahdollisuuksia.

Tämä on pieni ja vähäpätöinen hetki minulle, mutta suuri hetki suomalaiselle sukututkimukselle. Minä voin unohtaa sukutukimuksen ja sukukirjojen teon ja keskittyä vaikkapa puutarhan hoitoon, mutta tulevat sukupolvet eivät unohda sitä, että SSS nöyrästi alistumalla sallii sen, että aikakautemme sukutukimus lähteisiin syntyy aukko, jonka paikkaaminen jälkeenpäin sallivammassa ja avoimemmassa yhteiskunnassa voi olla mahdotonta.

Sami Lehtonen
17.05.08, 10:43
Kiitoksia vastauksesta! Tätä hiukan ounastelin. Ymmärrän linjan, vaikkakin olenkin jo valmiiksi pettynyt sukutukimuksen puolesta. Vastaus ja reaktiot kertovat riittävällä tarkkuudella, mitä on odotettavissa. Alistun ja hyväksyn, mutta erittäin pitkin hampain.

Olen Niiniojan Sepon kanssa samoilla linjoilla. Sukutukimuksen toimintakentässä on tapahtumassa historiallinen toimintavapauksia rajoittava muutos, jossa suomalaiset sukututkijat laitetaan EU:n mallioppilaaksi menettelyillä, jotka muistuttavat sitä pitkää hallinnollista tradiktiota, jossa määräykset jyrähtävät hallintoalaimaisten niskaan hyvin pienen ihmisryhmän aivoitusten tuloksena.

EU: lainsäädäntö tarkoittaa taloudessa kaupan esteiden poistamista siinä mielessä, että yksikään maa ei saa sooloilla protektionismilla. Siis - jos tuoteen myynti on sallittu jossakin EU alueen maassa, on se sallittu koko EU alueella. Nyt tulemme näkemään sukututkimusalalla täysin päinvastaisen näytelmän, jossa naapurimaassa voin kustantaa, julkaista ja myydä sukukirjaa, joka tulkitaan rikokseksi toisessa EU maassa ja ainoastaan sen vuoksi, että eri maiden yksittäiset hallintoviranomaiset näkevät saman EU tasoisen lain eri tavoin eri maissa.

Ymmärrän ja hyväksyn seuran juristien näkökulmat, sillä heidän on toimittava, kuten juristeilta edellytetään - kerrottava, miten jäsenistön pitää toimia, ettei jäsenistö joudu hakauksiin lain pitkän kouran kanssa. Tämä on heidän tehtävänsä ja kiitos heille siitä jo etukäteen, vaikka toimivatkin tässä hallinnon käsikassarana.

Sen sijaan en saata hyväksyä sitä, että seura, joka edustaa suomalaista kulttuuria ja sivistystä, on alistumassa kaiken talonpoikaisjärjen vastaiseen sukutukimuksen rajoittamiseen. Mielestäni tässä kohtaa on tapahtumassa karkea historiallinen virhe sekä kulttuurin että sivistyksen näkökulmasta. Itse näen, että näin jyrkkä toimenpide, jota hallintoviranomainen on ajamassa sukututkimuskenttään, ei yksinkertaisesti saisi tapahtua sivistysvaltiossa, tai se ei ainakaan saisi kuulua yhden yksittäisen hallintoviranomaisen toimivaltaan. Minua ei tässä kohtaa kiinnosta tippaakaan, mitä mihinkin tämän hetken lakipykälään on kirjoitettu tai jätetty kirjoittamatta. Sen sijaan minua kiinnostaa historiallinen moraali käsitys oikeasta ja väärästä ja vastuu, joka meillä on ihmisinä kultturin ja kultturihistorian siirtämisestä tuleville sukupolville.

Kyseessä on yksinkertaisesti niin suuri historiallinen arvo, että keskustelut sukutukimuksen vapaudesta pitäisi käydä aivan muissa pöydissä ja saleissa, joissa asian kulttuurihistoriallien arvo saa arvoisensa kohtelun. Seuran pitäisi yksinkertaisesti valita oikea ja asian historiallisen merkityksen arvoinen taisteluareena, eikä alistua taisteluun areenoilla, joilla ei ole menetymisen mahdollisuuksia.

Tämä on pieni ja vähäpätöinen hetki minulle, mutta suuri hetki suomalaiselle sukututkimukselle. Minä voin unohtaa sukutukimuksen ja sukukirjojen teon ja keskittyä vaikkapa puutarhan hoitoon, mutta tulevat sukupolvet eivät unohda sitä, että SSS nöyrästi alistumalla sallii sen, että aikakautemme sukutukimus lähteisiin syntyy aukko, jonka paikkaaminen jälkeenpäin sallivammassa ja avoimemmassa yhteiskunnassa voi olla mahdotonta.

Terve!

Minun on hieman vaikea ymmärtää näin pitkää paatosta tapahtuneista vääryyksistä, kun käytännesäännöt eivät edes ole lopullisesti hyväksytyt - saati sitten olleet jäsenien nähtävissä. Minkä rajoituksen käytännesääntötyöryhmän osapuolet nyt ovat alalle introdusoineet? Minusta on sangen pätevä syy tehdä ohjeet, niinkuin ne on nyt tehty, ettei kovin moni SSS:n, SSHY:n tai minkään muunkaan yhdistyksen jäsen tai peräti joku täysin ulkopuolinen, joudu vankilaan siksi, ettei ole noudattanut voimassaolevaa lainsäädäntöä.

Suomessa lainsäädäntötyöstä vastaa Eduskunta, joten valituskirjeet Henkilötietolaista tulee osoittaa sinne. Kansanedustajat eduskuntaan me olemme itse valinneet jo yli sata vuotta, joten aivan syyttömiä emme ole mekään. Nykyisellään, kun sukututkimus toimialana kuuluu kategoriaan "Muut palvelut" yhdessä puhelinseksin, kiromantikkojen ja muiden huuhaapalvelujen kanssa, lienee paikallaan hienoinen profiilin nosto.

Käytännesääntötyöhön osallistuneet yhdistykset voisivatkin yhdessä tai kukin erikseen ryhtyä luomaan suorempia vaikutuskanavia päättäviin elimiin, jotta myös meidän sukututkijoiden näkemykset tulisivat paremmin huomioiduiksi; tai siis ylipäätään huomioiduiksi.

Erkki
17.05.08, 13:48
Minusta on sangen pätevä syy tehdä ohjeet, niinkuin ne on nyt tehty, ettei kovin moni SSS:n, SSHY:n tai minkään muunkaan yhdistyksen jäsen tai peräti joku täysin ulkopuolinen, joudu vankilaan siksi, ettei ole noudattanut voimassaolevaa lainsäädäntöä.


Pitipä tämäkin päivä elää, että joudun havaitsemaan olevani rikollisessa harrastuksessa.

Pitäisiköhän lähteä ilmiantamaan itseni nimismiehelle?

Seppo Niinioja
17.05.08, 15:52
Terve!

Minun on hieman vaikea ymmärtää näin pitkää paatosta tapahtuneista vääryyksistä, kun käytännesäännöt eivät edes ole lopullisesti hyväksytyt - saati sitten olleet jäsenien nähtävissä. Minkä rajoituksen käytännesääntötyöryhmän osapuolet nyt ovat alalle introdusoineet? Minusta on sangen pätevä syy tehdä ohjeet, niinkuin ne on nyt tehty, ettei kovin moni SSS:n, SSHY:n tai minkään muunkaan yhdistyksen jäsen tai peräti joku täysin ulkopuolinen, joudu vankilaan siksi, ettei ole noudattanut voimassaolevaa lainsäädäntöä.

Suomessa lainsäädäntötyöstä vastaa Eduskunta, joten valituskirjeet Henkilötietolaista tulee osoittaa sinne. Kansanedustajat eduskuntaan me olemme itse valinneet jo yli sata vuotta, joten aivan syyttömiä emme ole mekään. Nykyisellään, kun sukututkimus toimialana kuuluu kategoriaan "Muut palvelut" yhdessä puhelinseksin, kiromantikkojen ja muiden huuhaapalvelujen kanssa, lienee paikallaan hienoinen profiilin nosto.

Käytännesääntötyöhön osallistuneet yhdistykset voisivatkin yhdessä tai kukin erikseen ryhtyä luomaan suorempia vaikutuskanavia päättäviin elimiin, jotta myös meidän sukututkijoiden näkemykset tulisivat paremmin huomioiduiksi; tai siis ylipäätään huomioiduiksi.

Sami!

Onhan entisellä Suku-listalla näkynyt paljon enemmänkin paatosta mm HisKin maksullisuudesta. Ehkä nyt on vain haluttu välttää vastaavaa torikokousta. Tässä on kyllä kyse paljon syvälle käyvemmästä asiasta.

Tuskin tässä kukaan on vankilaan joutumassa siksi että noudattaa, vaikka kansanedustajat eivät näin ole menetelleetkään voimassa olevia lakeja. On kysyttävä, tarvitaanko tällaista monen sivun katekismusta tuosta kaiketi ainoasta sukututkimusta koskevasta lainsäädännön kohdasta, henkilötietolain pykälästä 18, siis "Mitä se on" à là Martti Luther?

Vähän on kyllä pakko ihmetellä sinun ihmettelyäsi mm. siitä, minkä rajoituksen käytännesääntötyöryhmän osapuolet nyt ovat alalle introdusoineet? Emmehän me rivisukututkijat sitä voi tietää, siksi tässä kyselemme. Tiedän sinut SSHY:n puheenjohtajana päteväksi ja aikaansaavaksi mieheksi ja lienemme ainakin lähes kollegoja, emme ilmeisesti kumpikaan juristeja emmekä toivottavasti edes juristeetikkoja. Lopussa esittämiisi toivomusponsiin voi hyvin yhtyä.

Ongelmahan tässä on juuri tasan se että ns. käytännessäännöt/uppförandekodexar(!) eivät ole olleet niiden, joita ne on suuniteltu koskemaan, ts. yksittäisten sukututkijoiden nähtävissä ja kommentoitavissa, siitä riippumatta ovatko he jäseniä jossakin kaikkien puolesta päätösvallan itselleen omineessa työryhmässä. Tuon ns. nelikannan ulkopuolellehan näyttävät jääneen ainakin ammattisukututkijat, joihin tilastokeskuksen taloudellisen toimintaan liittyvä toimialaluokitus lähinnä soveltuu sekä ennen kaikkea sukututkijat ihan yksilöinä ja harrastelijoina. Työryhmä ei missään tapauksessa edusta koko "toimialaa". Lähinnä työryhmän käsitys ulkopuolelle jätetyistä näyttää olevan luokittelu persona non grata tai NOYB, siis none of your business.

Selvyyden vuoksi: En ole pyrkinyt mukaan enkä lausunnonantajaksi. Teen sen mileuusti tavallisena 40 vuoden kokemuksen omaavana sukututkijana, jos käytännesääntötyöryhmä/arbetsgruppen för uppförandekodexar(?) sen suo.

Varauksellinen käsitykseni perustuu siihen haluttomuuteen kuunnella ns. kentän mielipiteitä (omiani en osaa enkä halua tyrkyttää, kun en asiasta mitään tietoa ole saanut) ja suorastaan uskomattomaan menettelytapaan: Kaikkia sukututkijoita koskevia sääntöjä valmistellaan näiden voimatta mitenkään kommentoida tähänastista tuotosta, joka tietysti on vasta vain ehdotus ja voimatta saada tietoa siitä, miten se mahdollisesti heidän harrastustaan rajoittaa tai kenties, mitä en usko, helpottaa.

Siis jonkinlaisen alkeellisen yhdistysdemokratian puolesta tuli taas tämäkin aika tuhlattua.

t. Seppo

eijali
17.05.08, 16:38
Venäläisiksi emme halua tulla, suomalaisia joudumme olemaan, kunpa tulisimme ruotsalaisiksi tässä asiassa!
:oo:
Eija

Sami Lehtonen
17.05.08, 18:16
Sami!

Onhan entisellä Suku-listalla näkynyt paljon enemmänkin paatosta mm HisKin maksullisuudesta. Ehkä nyt on vain haluttu välttää vastaavaa torikokousta. Tässä on kyllä kyse paljon syvälle käyvemmästä asiasta.

Tuskin tässä kukaan on vankilaan joutumassa siksi että noudattaa, vaikka kansanedustajat eivät näin ole menetelleetkään voimassa olevia lakeja. On kysyttävä, tarvitaanko tällaista monen sivun katekismusta tuosta kaiketi ainoasta sukututkimusta koskevasta lainsäädännön kohdasta, henkilötietolain pykälästä 18, siis "Mitä se on" à là Martti Luther?

Vähän on kyllä pakko ihmetellä sinun ihmettelyäsi mm. siitä, minkä rajoituksen käytännesääntötyöryhmän osapuolet nyt ovat alalle introdusoineet? Emmehän me rivisukututkijat sitä voi tietää, siksi tässä kyselemme. Tiedän sinut SSHY:n puheenjohtajana päteväksi ja aikaansaavaksi mieheksi ja lienemme ainakin lähes kollegoja, emme ilmeisesti kumpikaan juristeja emmekä toivottavasti edes juristeetikkoja. Lopussa esittämiisi toivomusponsiin voi hyvin yhtyä.

Ongelmahan tässä on juuri tasan se että ns. käytännessäännöt/uppförandekodexar(!) eivät ole olleet niiden, joita ne on suuniteltu koskemaan, ts. yksittäisten sukututkijoiden nähtävissä ja kommentoitavissa, siitä riippumatta ovatko he jäseniä jossakin kaikkien puolesta päätösvallan itselleen omineessa työryhmässä. Tuon ns. nelikannan ulkopuolellehan näyttävät jääneen ainakin ammattisukututkijat, joihin tilastokeskuksen taloudellisen toimintaan liittyvä toimialaluokitus lähinnä soveltuu sekä ennen kaikkea sukututkijat ihan yksilöinä ja harrastelijoina. Työryhmä ei missään tapauksessa edusta koko "toimialaa". Lähinnä työryhmän käsitys ulkopuolelle jätetyistä näyttää olevan luokittelu persona non grata tai NOYB, siis none of your business.

Selvyyden vuoksi: En ole pyrkinyt mukaan enkä lausunnonantajaksi. Teen sen mileuusti tavallisena 40 vuoden kokemuksen omaavana sukututkijana, jos käytännesääntötyöryhmä/arbetsgruppen för uppförandekodexar(?) sen suo.

Varauksellinen käsitykseni perustuu siihen haluttomuuteen kuunnella ns. kentän mielipiteitä (omiani en osaa enkä halua tyrkyttää, kun en asiasta mitään tietoa ole saanut) ja suorastaan uskomattomaan menettelytapaan: Kaikkia sukututkijoita koskevia sääntöjä valmistellaan näiden voimatta mitenkään kommentoida tähänastista tuotosta, joka tietysti on vasta vain ehdotus ja voimatta saada tietoa siitä, miten se mahdollisesti heidän harrastustaan rajoittaa tai kenties, mitä en usko, helpottaa.

Siis jonkinlaisen alkeellisen yhdistysdemokratian puolesta tuli taas tämäkin aika tuhlattua.

t. Seppo

Terve!

Ymmärrän kyllä hyvin tämän vaikutuskanavan kaipuun tässä asiassa. Olen väärä henkilö kommentoimaan SSS:n tiedotusta "keskeneräisistä asioista", joten en sitä myöskään tee. SSHY:n kevätkokouksessa olin valmistautunut puhumaan aiheesta enemmänkin, mutta Veikko Leskelän ollessa ainoa ulkopuolinen, en sitten vaivautunut.

Koska en voi luonnosta esittää, ettekä tekään arvon keskustelukumppanit, esittää pätevää kritiikkiä sen sisällöstä näkemättä sitä, niin totean jatkavani keskustelua kun tietosuojavaltuutettu on hyväksynyt sen.

Prosessi on kuitenkin tälläkin forumilla ollut usein esillä ja käsittääkseni kaikki työhön osallistuneet henkilöt ovat olleet tunnettuja ja heidän yhteystietonsa ovat olleet julkisesti saatavilla. Minultakin olisi voinut asiasta yksityisesti tiedustella työn ollessa vielä kesken.

Seppo Niinioja
17.05.08, 21:08
Venäläisiksi emme halua tulla, suomalaisia joudumme olemaan, kunpa tulisimme ruotsalaisiksi tässä asiassa!
:oo:
Eija

Sinäpä sen sanoit!:D:
Seppo N.

Veikko Leskelä
28.05.08, 22:50
Käytännesääntöluonnos on tänään lähetetty tietosuojavaltuutetun tarkastettavaksi kaikkien neljän käytännesääntöosapuolen ilmoitettua hyväksyneensä käytännesääntötyöryhmän esityksen.Lopulliset säännöt syntyvät tietosuojavaltuutetun tarkistuksen jälkeen.

toimeksisaaneena

VL
käytännesääntötyöryhmän pj

Sami Lehtonen
13.06.08, 17:25
Käytännesääntöluonnos on tänään lähetetty tietosuojavaltuutetun tarkastettavaksi kaikkien neljän käytännesääntöosapuolen ilmoitettua hyväksyneensä käytännesääntötyöryhmän esityksen.Lopulliset säännöt syntyvät tietosuojavaltuutetun tarkistuksen jälkeen.

toimeksisaaneena

VL
käytännesääntötyöryhmän pj

Ja tänään käytännesäännöt on hyväksytty, kuten toiminnanjohtaja "SSS tiedottaa" -osiossa kertoo. Tähän kellonaikaan mennessä ainakin SSS, SSK ja SSHY ovat julkaisseet käytännesäännöt sivuillaan.

Mitenkä olisi, olisiko mahdollista saada Käytännesäännöille oma ryhmänsä, vai yritetäänkö niihin liittyvä keskustelu saada mahtumaan "Juridisia kysymyksiä" -otsikon alle. Aivan kaikki kysymykset/kommentit eivät kai sellaisenaan sovi tähän kategoriaan.

admin
13.06.08, 20:57
...Mitenkä olisi, olisiko mahdollista saada Käytännesäännöille oma ryhmänsä, vai yritetäänkö niihin liittyvä keskustelu saada mahtumaan "Juridisia kysymyksiä" -otsikon alle. Aivan kaikki kysymykset/kommentit eivät kai sellaisenaan sovi tähän kategoriaan.

Miksei. Saattaa olla paikoillaan.

Sami Lehtonen
13.06.08, 21:24
Miksei. Saattaa olla paikoillaan.

Jaa-a. Jotensakin hiljaisissa merkeissä on ainakin tämä päivä mennyt. Olisin odottanut, että tietosuojavaltuutetun hyväksyntä ja käytännesääntöjen julkaisu olisi herättänyt keskustelua forumilla, kun jo luonnoksen valmistuminen teki niin.

Vai onko sitten niin, että niitä vasta paraikaa luetaan ja mietitään, mitä niistä sanoisi - tai mieltä olisi. Itse uskallan nyt ihan julkisesti sanoa, että paljon saavutettiin - sellaistakin, mitä alunperin voinut varmana pitää.

Seppo Niinioja
13.06.08, 23:04
Jaa-a. Jotensakin hiljaisissa merkeissä on ainakin tämä päivä mennyt. Olisin odottanut, että tietosuojavaltuutetun hyväksyntä ja käytännesääntöjen julkaisu olisi herättänyt keskustelua forumilla, kun jo luonnoksen valmistuminen teki niin.

Vai onko sitten niin, että niitä vasta paraikaa luetaan ja mietitään, mitä niistä sanoisi - tai mieltä olisi. Itse uskallan nyt ihan julkisesti sanoa, että paljon saavutettiin - sellaistakin, mitä alunperin voinut varmana pitää.

Kyllä niissä miettimistä on, mutta mitä se nyt enää auttaa. Ei tässä ihan tee mieli hurrata ainakaan. Mutta Hasse on jo perustanut uuden viestiketjun. Nahkurin orsilla tavataan.

Seppo N.

Veikko Leskelä
13.06.08, 23:43
Tähän kellonaikaan mennessä ainakin SSS, SSK ja SSHY ovat julkaisseet käytännesäännöt sivuillaan.



SSK:n sivuilla

http://www.suvut.fi/kaytanne.html

ovat myös ladattavissa ja muokattavissa rekisteriselosteet (sukututkimusrekisteri ja jäsenrekisteri) eri käyttäjien tarpeita varten.

Rekisteröity yhdistyshän joutuu laatimaan myös jäsenrekisteriselosteen.

SSK antaa myös jatkuvaa käytännesääntöjen tukipalvelua jäsenistölleen.

Seppo Niinioja
11.12.08, 16:39
Huomasin sattumalta kotisivulta seuraavan tiedotteen:

Ensimmäiset henkilötietoneuvojat koulutettu

Suomen Sukututkimusseura koulutti lauantaina 29.11.2008 ensimmäiset 15 henkilötietoneuvojaa. Koulutus jatkuu tammikuussa 2009.

Ensimmäinen suomenkielinen henkilötietoneuvojien koulutustilaisuus oli suunnattu pääkaupunkiseudulla ja sen välittömässä läheisyydessä toimivimme paikallisille sukututkimusyhdistyksille. Paikalla oli edustajia Vantaan Seudun Sukututkijoista ja Keravan Sukututkijoista. Koulutustilaisuuden puitteet järjesti Vantaan Seudun Sukututkijat ja kouluttajana toimi Seuran toiminnanjohtaja P. T. Kuusiluoma.
Suomen Sukututkimusseuran ja paikallisten sukututkimusyhdistysten yhteistyöelin päätti marraskuun alussa Tampereella pitämässään kokouksessa, että sukututkijoiden tarvitsemasta juridisesta neuvonnasta huolehditaan ensisijaisesti paikkallisyhdistysten voimin. Kokouksessa päätettiin, että paikalliset sukututkimusyhdistykset ryhtyvät värväämään neuvojia ja koulutuksesta vastaa Suomen Sukututkimusseura.

Kysymys: Onko Suomen Sukututkimusseuran jäsenen liityttävä lisäksi paikalliseen sukututkimusyhdistykseen juridista neuvontaa saadakseen, vaikka muuta tarvetta jäsenyyteen sukututkimuksen kannalta ei olisi? Asia ei ole itselläni ajankohtainen, kysyn vain yleisesti.

Seppo Niinioja

Erkki Järvinen
11.12.08, 17:13
Huomasin sattumalta kotisivulta seuraavan tiedotteen:

Ensimmäiset henkilötietoneuvojat koulutettu

Suomen Sukututkimusseura koulutti lauantaina 29.11.2008 ensimmäiset 15 henkilötietoneuvojaa. Koulutus jatkuu tammikuussa 2009.

Ensimmäinen suomenkielinen henkilötietoneuvojien koulutustilaisuus oli suunnattu pääkaupunkiseudulla ja sen välittömässä läheisyydessä toimivimme paikallisille sukututkimusyhdistyksille. Paikalla oli edustajia Vantaan Seudun Sukututkijoista ja Keravan Sukututkijoista. Koulutustilaisuuden puitteet järjesti Vantaan Seudun Sukututkijat ja kouluttajana toimi Seuran toiminnanjohtaja P. T. Kuusiluoma.
Suomen Sukututkimusseuran ja paikallisten sukututkimusyhdistysten yhteistyöelin päätti marraskuun alussa Tampereella pitämässään kokouksessa, että sukututkijoiden tarvitsemasta juridisesta neuvonnasta huolehditaan ensisijaisesti paikkallisyhdistysten voimin. Kokouksessa päätettiin, että paikalliset sukututkimusyhdistykset ryhtyvät värväämään neuvojia ja koulutuksesta vastaa Suomen Sukututkimusseura.

Kysymys: Onko Suomen Sukututkimusseuran jäsenen liityttävä lisäksi paikalliseen sukututkimusyhdistykseen juridista neuvontaa saadakseen, vaikka muuta tarvetta jäsenyyteen sukututkimuksen kannalta ei olisi? Asia ei ole itselläni ajankohtainen, kysyn vain yleisesti.

Seppo Niinioja

Seppo!
Eihän jokapaikassa ole edes paikallista sukututkimusyhdistystä. - Kyllä kait neuvontaa tarvittaessa saa normaalisti Suomen Sukututkimusseurasta.
(Vastasin siis oman käsitykseni mukaan)

Veikko Leskelä
11.12.08, 18:25
Neuvontaa myös Sukuseurojen Keskusliitosta, sillä neuvonta ei ole toimija- tai paikkasidonnaista. Sukuseurat ja -yhteisöt ovat saaneet kattavan informaation.

VL

Sami Lehtonen
11.12.08, 22:54
Kyllä käsittääkseni kyse on juuri siitä, että tiedottamista ja kouluttamista pyritään hoitamaan mahdollisimman monella kanavalla sukututkijoille. Aarnio oli varmasti ihan oikeassa siinä, että todellinen haaste tulee vasta, kun käytännesäännöt ovat valmiit.

SSS ei varmaankaan veny joka kylään ja niemeen luennoimaan käytännesäännöistä - silloin on hyvä, jos paikkakunnalla on joku koulutettu henkilö viestimään asiasta eteenpäin.

Tämä myös näin omana käsityksenäni. Joku SSS:n hallituksen tms. vastuullinen taho voinee osaltaan tarkentaa, jos tarpeelliseksi näkee.

Veikko Leskelä
12.12.08, 08:12
Kyllä käsittääkseni kyse on juuri siitä, että tiedottamista ja kouluttamista pyritään hoitamaan mahdollisimman monella kanavalla sukututkijoille. Aarnio oli varmasti ihan oikeassa siinä, että todellinen haaste tulee vasta, kun käytännesäännöt ovat valmiit.

SSS ei varmaankaan veny joka kylään ja niemeen luennoimaan käytännesäännöistä - silloin on hyvä, jos paikkakunnalla on joku koulutettu henkilö viestimään asiasta eteenpäin.

Tähän voidaan täysin yhtyä.

Kaikilla käytännesääntötyön osapuolilla, niin alusta alkaen mukana olleilla SSK:lla ja SSS:lla kuin kalkkiviivoilla mukaantulleilla KSL:lla ja SSHY:llä on oma velvollisuutensa huolehtia jäsenkenttänsä koulutuksesta ja informoinnista.

Monikanavaisuus on tässäkin käytännesääntöjen jalkautuksessa ja sitouttamisessa se avainsana. Jokainen osapuoli vastaa omalta osaltaan koulutuksesta ja informaatiosta ja pyrkii aktiiviseen yhteistyöhön tarvittaessa.

Tähän mennessä eri osapuolten aktiviteetti on ollut hyvää, minkä panen käytännesääntötyöryhmän pj:na toimineena täysin tyydytyksellä merkille.

Tietosuojavaltuutetun toimistokin voi aivan hyvin toimeenpanon valvojana luottaa eri käytännesääntöosapuolten kykyyn toimeenpanna ohjeistuksen käytäntöön vieminen uskottavasti ja tehokkaasti.

Veikko Leskelä

Seppo Niinioja
12.12.08, 15:29
Kyllä käsittääkseni kyse on juuri siitä, että tiedottamista ja kouluttamista pyritään hoitamaan mahdollisimman monella kanavalla sukututkijoille. Aarnio oli varmasti ihan oikeassa siinä, että todellinen haaste tulee vasta, kun käytännesäännöt ovat valmiit.

SSS ei varmaankaan veny joka kylään ja niemeen luennoimaan käytännesäännöistä - silloin on hyvä, jos paikkakunnalla on joku koulutettu henkilö viestimään asiasta eteenpäin.

Tämä myös näin omana käsityksenäni. Joku SSS:n hallituksen tms. vastuullinen taho voinee osaltaan tarkentaa, jos tarpeelliseksi näkee.

Haasteita on tähän mennessä tullut varsin vähän :) sen oliko se yhdeksän vuoden aikana, jolloin käytännesääntöjä ei ollut. Minusta pitäisi riittää, että laatii sen rekisteriselosteen ja lukee ajatuksella niin käytännesäännöt kuin toiminnanjohtaja Kuusiluoman 15.6.2008 viestiketjun Koskeeko henkilötietolaki sinun sukututkimusrekisteriäsi? aluksi esittämän ”rautalankamallin”, jonka avulla valtaosa sukututkijoista pystyy arvioimaan koskeeko henkilötietolaki omaa sukututkimusrekisteriä.

Täällähän on todettu, että käytännesääntöjä ei ole pakko noudattaa. Erään Raamatun apokryfisten kirjojen määritelmän mukaan "Ne [siis apokryfiset kirjat] eivät ole Raamatun veroiset, mutta kuitenkin hyödylliset ja hyvät lukea." Lukemalla em. hyödylliset ja hyvät kirjoitukset on todennäköisempää, ettei tässä apokryfiseksi (tässä merkityksessä hämärä yms.) ja ikäväksikin menneessä sukututkimuksen arpapelissä joudu ruutuun "Mene vankilaan" tai "Vedä sakkoa".

Seppo Niinioja

P. T. Kuusiluoma
12.12.08, 16:20
Tähän mennessä eri osapuolten aktiviteetti on ollut hyvää, minkä panen käytännesääntötyöryhmän pj:na toimineena täysin tyydytyksellä merkille.

Olen samaa mieltä: 15 henkilötietoneuvojaa ensimmäisessä koulutuksessa - sitä voidaan pitää hyvänä tuloksena.

Olisi mielenkiintoista tietää vielä millaista koulutusta Sukuseurojen Keskusliitto on järjestänyt käytännesääntöprosessin hengessä. Silmiini ei ole sattunut Sukuviestin sivuilla tai internet-sivustolla ilmoituksia siitä, että Sukuseurojen Keskusliitto tarjoaisi esimerkiksi tietosuojavastaavan koulutusta sukuseuroille. Tietosuojavaltuutettuhan nimenomaan ehdotti, että sukuseuroihin koulutettaisiin tietosuojavastaavia. Täytyykö Suomen Sukututkimusseuran ottaa vastuu tästäkin koulutuksesta?

Sami Lehtonen
12.12.08, 16:23
Haasteita on tähän mennessä tullut varsin vähän :) sen oliko se yhdeksän vuoden aikana, jolloin käytännesääntöjä ei ollut. Minusta pitäisi riittää, että laatii sen rekisteriselosteen ja lukee ajatuksella niin käytännesäännöt kuin toiminnanjohtaja Kuusiluoman 15.6.2008 viestiketjun Koskeeko henkilötietolaki sinun sukututkimusrekisteriäsi? aluksi esittämän ”rautalankamallin”, jonka avulla valtaosa sukututkijoista pystyy arvioimaan koskeeko henkilötietolaki omaa sukututkimusrekisteriä.

Täällähän on todettu, että käytännesääntöjä ei ole pakko noudattaa. Erään Raamatun apokryfisten kirjojen määritelmän mukaan "Ne [siis apokryfiset kirjat] eivät ole Raamatun veroiset, mutta kuitenkin hyödylliset ja hyvät lukea." Lukemalla em. hyödylliset ja hyvät kirjoitukset on todennäköisempää, ettei tässä apokryfiseksi (tässä merkityksessä hämärä yms.) ja ikäväksikin menneessä sukututkimuksen arpapelissä joudu ruutuun "Mene vankilaan" tai "Vedä sakkoa".

Seppo Niinioja

Terve Seppo. Olen hyvinkin samoilla linjolla - noin omalta osaltani - käytännesääntöjen soveltamisesta omassa sukututkimuksessani. Uskon, että monet muutkin vastaavalla koulutuksella varustetut kykenevät itsekin pureksimaan käytännesääntöjen sisällön ihan itse. Lisäksi lienee sitten joukko niitä, jotka mieluummin kysyvät, kuin tutkiskelevat ja tulkitsevat itse niiden merkitystä omalla kohdallaan.

PT:n tekemä rautalankamalli on kyllä hyvä apu.

Veikko Leskelä
12.12.08, 16:35
Täytyykö Suomen Sukututkimusseuran ottaa vastuu tästäkin koulutuksesta?

SSK vastaa omasta jäsenistöstään. Info on toiminut hyvin ja kysyjät ovat saaneet välittömän palvelun. Jalkauttaminen on kaikkien käytännesääntöosapuolten yhteinen asia eikä siinä ole ollut ongelmia.



Lainaus Seppo Niinioja: Täällähän on todettu, että käytännesääntöjä ei ole pakko noudattaa.

Lakia tulee noudattaa ja käytännesäännöt pohjautuvat eri lakien tulkintoihin. Joka sanoo, ettei käytännesääntöjä ole pakko noudattaa, voi yllyttää myös lain rikkomiseen ja ottaa tietoisen riskin.

Itse en lähde koskaan noin varomattomasti ja huolettomasti toteamaan.

Veikko Leskelä

Veikko Leskelä
12.12.08, 16:38
Uskon, että monet muutkin vastaavalla koulutuksella varustetut kykenevät itsekin pureksimaan käytännesääntöjen sisällön ihan itse.

Itseopiskelullakin pääsee hyvin pitkälle.

Kokonaisuudessa ei ole mitenkään vaikeita osioita.

Veikko Leskelä

P. T. Kuusiluoma
12.12.08, 17:30
SSK vastaa omasta jäsenistöstään. Info on toiminut hyvin ja kysyjät ovat saaneet välittömän palvelun.

Toivon, että tämä ei edusta Sukuseurojen Keskusliiton virallista kantaa.

Käytännesääntötyön loppuvaiheessa keskustelimme tietosuojavaltuutetun kanssa siitä, kuinka henkilötietolain soveltaminen käytännesääntöjen mukaisesti saadaan sukuseurojen ja sukututkijoiden tietoon. Tietosuojavaltuutettu ehdotti, että sukuseuroja varten järjestettäisiin koulutusta, jonka tuloksena mahdollisimman moni sukuseura voisi valita keskuudestaan tietosuojavastaavan eli henkilön, joka sukuseurassa vastaa siitä, että tietosuojalainsäädäntö mahdollisimman tehokkaasti huomioidaan sukuseuran toiminnassa.

Suomen Sukututkimusseuran, Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen ja paikallisten sukututkimusyhdistysten kokouksessa todettiin, ettei paikallisyhdistyksissä tarvita tietosuojavastaavia, vaan henkilöitä, jotka voivat antaa sukututkijoille neuvoja erilaisissa sukututkimusjuridiikkaa koskevissa tilanteissa. Siksi päätettiin ottaa käyttöön nimike henkilötietoneuvoja, jota tietosuojavaltuutettu piti hyvänä.

Käytännesääntötyön loppuvaiheessa tietosuojavaltuutettu korosti sitä vastuuta, joka käytännesääntöjä kirjoittaneilla järjestöillä on sukuseurojen ja sukututkijoiden kouluttamisessa. Suomen Sukututkimusseura ja Suomen Sukuhistoriallinen Yhdistys ymmärsivät asian niin, että tämän vastuun kantamisessa ei katsota jäsenyyksiä. Siksi paikallisille sukututkimusyhdistyksille on ensi vuodelle järjestetty kuusi henkilötietoneuvojien koulutustilaisuutta, joihin yhdistyksiä kehoitetaan lähettämään edustajansa.

Mikäli Sukuseurojen Keskusliitto tarjoaa ainoastaan neuvontaa ja sitäkin yksinomaan omille jäsenseuroilleen, ei sitä voida pitää sellaisena koulutuksena, johon käytännesääntötyössä mukana olleiden järjestöjen katsotaan sitoutuneen.

Jalkauttaminen on kaikkien käytännesääntöosapuolten yhteinen asia eikä siinä ole ollut ongelmia.

Veikko Leskelä on oikeassa; kysymys on yhteisestä asiasta. Vaikka henkilötietoneuvojien koulutus on tarkoitettu ensi sijassa paikallisille sukututkimusyhdistyksille, ovat myös sukuseurat tervetulleita osallistumaan niihin, mikäli on tilaa. Tilaisuudet järjestetään seuraavasti:

10.1.2009 Turku (Jouni Elomaa, jelomaa[at]fks.fi, p. 040 725 4386)
31.1.2009 Mikkeli (Tapani Lyyra, tapani.lyyra[at]fimnet.fi, p. 040 548 6600)
14.3.2009 Oulu (Maija-Liisa Pukinkorva, m-l.pukinkorva[at]tasekeskus.fi, p. 040 500 0751)
9.5.2009 Tampere (Tiina Miettinen, tiinamarjut[at]kolumbus.fi, p. 050 518 4894)
19.9.2009 Lahti (Juha Pehkonen, juha.pehkonen[at]phnet.fi, p. 040 841 2245)
26.9.2009 Seinäjoki (Seppo Luhtasaari, seppo.luhtasaari[at]netikka.fi, p. 040 510 5093)
Suluissa on kunkin koulutustilaisuuden yhteyshenkilö, jolta voi tiedustella mahtuuko koulutukseen.

Seppo Niinioja
12.12.08, 18:40
SSK vastaa omasta jäsenistöstään. Info on toiminut hyvin ja kysyjät ovat saaneet välittömän palvelun. Jalkauttaminen on kaikkien käytännesääntöosapuolten yhteinen asia eikä siinä ole ollut ongelmia.



Lainaus Seppo Niinioja: Täällähän on todettu, että käytännesääntöjä ei ole pakko noudattaa.

Lakia tulee noudattaa ja käytännesäännöt pohjautuvat eri lakien tulkintoihin. Joka sanoo, ettei käytännesääntöjä ole pakko noudattaa, voi yllyttää myös lain rikkomiseen ja ottaa tietoisen riskin.

Itse en lähde koskaan noin varomattomasti ja huolettomasti toteamaan.

Veikko Leskelä

Minähän en ole sanonut, ettei käytännesääntöjä ole pakko noudattaa, vaan kirjoitin, että "täällähän [forumin jossakin viestiketjussa] on todettu, että käytännesääntöjä ei ole pakko noudattaa." Voin muistaa väärinkin. Yksinkertaisen järkeni mukaan tietosuojavaltuutetun suorittama käytännesääntöjen tarkastus viime kesänä ei kuitenkaan ole ihan saman veroinen asia kuin lain hyväksyminen eduskunnassa. Eiväthän käytännesäännöt voi sisältää mitään lainvastaista eikä uutta lainsääsäntöä, vaan menettelytapaohjeita lakien soveltamiseen. Voi olla että lakien säädökset tulisivat joissakin kohdin täytetyiksi joillakin vaihtoehtoisilla menettelyillä. En kuitenkaan yritä sellaisia tässä ehdottaa. Käytännesääntötyössä on ollut siksi paljon suorastaan surkuhupaisia piirteitä, etten malta olla lainaamatta Origon taannoista pakinaa (Arvoisat naiset voivat hypätä yli): "Monia huolestuttaa sekin, kummassa puntissa pitäisi. Tästäkin olisi hyvä pikapuoliin saada ohjeet."

Neuvojien koulutukselle on varmaan kyllä tarvetta, vaikka sitä vähän provosoivasti epäilin. Juridiset näkökohdat olisi luonnollista ottaa mukaan jo peruskoulutukseen sukututkimuskursseille, elleivät ne siellä jo ole. Sukututkimuksen tulee pysyä jokamiehen ulottuvilla olevana harrastuksena ilman lakitieteen tai muita korkeita opintoja.

Seppo Niinioja
maallikko

Veikko Leskelä
12.12.08, 21:29
Lainaus Kuusiluoma:

Yleisesti vastaan, että SSS lähti omille teilleen, vaikka yhteisestä viestintäsuunnitelmasta ja sen tekemisestä oli sovittu ja siitä oli selkeät päätökset.

SSS myös yksin saneli sukututkimusjuridiikan päivän ohjelman ja vasta viime tipassa antoi mahdollisuuden tarpeellisiin muutoksiin.

Jälkeenpäin ei kannata muuttaa asiaa toiseksi eikä riidellä turhaan, kun SSS:lla oli ihan omat toimeenpanot ja haluttomuus ottaa meitä mukaan muutoin kuin omilla ehdoilla.

SSK pani myös ohjeet ja koulutukset jäsenistölleen tehokkaasti toimeen ja tänä vuonna jäsenistöllä pitäisi olla tarvittavat valmiudet. Jatkokin on suunniteltu.

Sukuyhteisöjen rooli lukuisten kirjahankkeiden rahoittajina ja hallinnoijina on laajempi ja toisenlainen kuin yksittäisillä sukututkijoilla, jotka ovat myös usein toimeksisaajana toimeksiantajalta. Siksi sukuseurojen koulutustarpeetkin ovat olleeet erilaisia ja vaativampiakin.

Suoran infopaketin lisäksi käytännesäännöistä on kirjoitettu useissa Sukuviesti-lehden numeroissa asiallisesti ja yhteisöjen ja sukuharrastajien tarpeiden mukaisesti.

Käytännesääntöasia on hyvin hallinnassa sukuseurojen laaja näkökulma huomioon ottaen.

Veikko Leskelä

Veikko Leskelä
12.12.08, 21:34
Sukututkimuksen tulee pysyä jokamiehen ulottuvilla olevana harrastuksena ilman lakitieteen tai muita korkeita opintoja.

Seppo Niinioja
maallikko

Sukuyhteisö-, harrastus- ja tutkimustoiminta onkin pääasiassa itsestään selvästi maallikkojen toimintaa.

Ohjekokonaisuus ei ole mitenkään vaikeaa ja myös itseopiskelulla helposti omaksuttavissa.

Tarvitaan vain tahtotilaa sääntöjen noudattamiseen ja oikeaan soveltamiseen. Koulutustarpet on toteutettu ja toteutetaan kohderyhmien tarpeiden mukaisesti.

Veikko Leskelä

Juha
12.12.08, 21:38
Lainaus ; "Käytännesääntöasia on hyvin hallinnassa sukuseurojen laaja näkökulma huomioon ottaen."

Ihan varmaan, mutta meitä forumilaisia kiinnostaa luultavasti enemmän se, kuka piti tavallisen, yksittäisen sukututkijan etuja esillä. Tässä käsittääkseni Suomen Sukututkimusseura sai tehdä kovasti töitä.

Veikko Leskelä
12.12.08, 21:53
Lainaus ; "Käytännesääntöasia on hyvin hallinnassa sukuseurojen laaja näkökulma huomioon ottaen."

Ihan varmaan, mutta meitä forumilaisia kiinnostaa luultavasti enemmän se, kuka piti tavallisen, yksittäisen sukututkijan etuja esillä. Tässä käsittääkseni Suomen Sukututkimusseura sai tehdä kovasti töitä.

SSK:n säännöt sisältävät sekä sukuyhteisöjen että suku- ja henkilöhistoriallisen tutkimuksen edunvalvonnan.

Lopullisten käytännesääntöjen asiasisältö vastasi pitkälle SSK:n pohjapaperia, kun jonkun tahon piti pohjat tehdä aivan normaalin työryhmäkäytännön mukaan. Lopputulos oli sekä sukututkijoiden - että seurojen näkökulmat huomioon ottavaa ja vähäistä viilaamista tehtiin. Ei sen enempää eikä vähempää.

Eiköhän kaikkien osapuolten intressissä ollut saada huomioon otettua tasapuolisesti sekä sukuyhteisöjen että -tutkijoiden edut.

Käytännesäännöt ovat nyt voimassa ja niiden kanssa eletään. Tulevaisuudessa niitä joudutaan varmasti muuttamaan eivätkä ne siten ole kiveen hakattuja.

Hyvä on, että säännöt saatiin aikaiseksi. Kova vääntöhän se oli, mutta tarpeellinen.

Itse en laita ketään ehdottomaksi primus motoriksi tässä sääntötyössä, vaan katson, että yhteistyö toimi riittävän hyvin, mistä saimme myös tietosuojavaltuutetun varauksettomat kiitokset.

Enempää en asiasta tässä kirjoita, kun olemme hyvässä vauhdissa sääntöjen jalkautuksessa.

Sukuseuraväki on sen verran valistunutta, että on ottanut uudet säännöt positiivisesti vastaan ja ryhtynyt heti toimepiteisiin kukin tarpeidensa mukaisesti.

Ei aihetta enempään.

Veikko Leskelä

Juha
12.12.08, 21:56
Eivätköhän kaikki tosissaan sukututkimusta harrastavat ole aivan yhtä valistuneita kuin sukuseuralaiset. On tarpeetonta jaotella tutkijoita kahteen kastiin.


Juha

Veikko Leskelä
13.12.08, 07:31
Lainaus: Eivätköhän kaikki tosissaan sukututkimusta harrastavat ole aivan yhtä valistuneita kuin sukuseuralaiset. On tarpeetonta jaotella tutkijoita kahteen kastiin.Juha

Hyvä Juha ja muut SSS:n kanssajäsenet!

Ei kukaan SSK:n väestä jaa sukuyhteisöjä eikä -tutkijoita eri kasteihin, koska jo omat sääntömmekin sanovat, että SSK:n edunvalvonta on laaja-alaista eikä erottele sukuseuroja ja sukututkimusta eri kasteihin.

Vakavaa ja laajamittaista sukututkimusta tehdään tosissaan sukuseuroissa pyyteettömällä talkootyöllä ihan kuten yksin tai ryhmissä puurtavat sukututkijatkin.

Samat pelisäännöt ohjaavat koko sukuharrastusalaa.

Puhalletaan vain kaikki yhteen hiileen jatkossa entistä paremmin.

Kulunut vuosi on ollut hyvin tuloksekas, koska alan käytännesäännöt on saatu yhteisvoimin aikaan. Siitä kiitämme toisiamme kollektiivisesti, ketään esiinnostamatta tai alaspainamatta. Työ on ollut hedelmällisempää, kuin moni olisi voinut kuvitellakaan.

Sukuyhteisöjen ja sukututkijoiden yhteinen esiintyminen eduskunnan hallintovaliokunnassa 4.12.2008 oli molempien keskeisten toimijoiden (SSK ja SSS) edunvalvontaroolien kannalta onnistunut ja siitä jäi hyvä maku.

Väestötietolaki on vaikea kokonaisuus, jonka mikään sukuyhteisö tai kukaan sukututkija ei toivo vaikeuttavan alan harrastustoimintaa vaan pikemminkin helpottavan sitä. Omat rakentavat ehdotuksemme esitettyämme voimme toivoa, että näkökulmamme otetaan tässäkin asiassa huomioon tasapuolisesti ja että sukututkimuksen erityisasema tunnustetaan ja vahvistetaan. Asia on yhteinen.

Kiitän Suomen Sukututkimusseuran ja kaikkia muita yhteistyökumppaneita nimeltä erikseen mainitsematta kuluneesta vuodesta ja omasta puolestani toivotan kaikille Joulurauhaa ja entista ehompaa vuotta 2009 - näin orastavan taantuman keskelläkin!

Joulurauhan toivotuksin

Veikko Leskelä
SSS:n rivijäsen

P. T. Kuusiluoma
13.12.08, 08:39
Sukuyhteisöjen ja sukututkijoiden yhteinen esiintyminen eduskunnan hallintovaliokunnassa 4.12.2008 oli molempien keskeisten toimijoiden (SSK ja SSS) edunvalvontaroolien kannalta onnistunut ja siitä jäi hyvä maku.

Todettakoon selvyyden vuoksi, että Suomen Sukututkimuseuralla ja Sukuseurojen Keskusliitolla ei ollut yhteistä esiintymistä eduskunnan hallintovaliokunnassa. Ainoastaan valiokunnan työskentelytavan vuoksi järjestöt joutuivat samaan kuulemistilaisuuteen, mutta kummallakin oli luonnollisesti oma lausuntonsa.

Veikko Leskelä puhukoon vain omasta puolestaan. Minulle kuulemistilaisuudesta jäi kaikkea muuta kuin hyvä maku enkä odota suuria kuulemistilaisuuden tuloksista edunvalvonnan kannalta. Mutta mikäli pessimismini osoittautuu realismiksi, Suomen Sukututkimusseura jatkaa taistelua sukututkijoiden keskeisen lähdeaineiston, väestörekistereiden (niiden mukana kirkonkirjojen) käytettävyyden puolesta. Huolimattomasti valmisteltua lakia on yritettävä rukata oikeammaksi viimeiseen hetkeen saakka, vaikka se jo tässä vaiheessa alkaa tuntua toivottomalta.

P. T. Kuusiluoma
13.12.08, 08:49
SSK pani myös ohjeet ja koulutukset jäsenistölleen tehokkaasti toimeen ja tänä vuonna jäsenistöllä pitäisi olla tarvittavat valmiudet. Jatkokin on suunniteltu. - - - Suoran infopaketin lisäksi käytännesäännöistä on kirjoitettu useissa Sukuviesti-lehden numeroissa asiallisesti ja yhteisöjen ja sukuharrastajien tarpeiden mukaisesti.

Onko tästä siis ymmärrettävä, että Sukuseurojen Keskusliitto on järjestänyt sukuseuroille koulutustilaisuuksia, joiden tarkoituksena on sitouttaa sukuseuroja käytännesääntöihin? Infopaketti ja lehtiartikkelit eivät ole koulutustilaisuuksia.

Entä tietosuojavastaavat, joita tietosuojavaltuutettu suositteli? Onko sellaisia jo koulutettu?

P. T. Kuusiluoma
13.12.08, 09:03
Lopullisten käytännesääntöjen asiasisältö vastasi pitkälle SSK:n pohjapaperia, kun jonkun tahon piti pohjat tehdä aivan normaalin työryhmäkäytännön mukaan. Lopputulos oli sekä sukututkijoiden - että seurojen näkökulmat huomioon ottavaa ja vähäistä viilaamista tehtiin. Ei sen enempää eikä vähempää.

Veikko Leskelä on tämän syksyn aikana ainakin kolme eri kertaa vihjaillut siitä, kuka käytännesääntötyöryhmässä todellisuudessa mitäkin teki ja näissä vihjailuissa on ollut kissanhännän noston makua. En ole pitänyt korrektina sitä, että jälkikäteen pohditaan kuka mitäkin tekin työryhmässä teki. Mutta jos Leskelä jatkaa näitä todellisuutta vääristeleviä vihjauksiaan, on jonkun jossakin vaiheessa ryhdyttävä oikomaan niitä.

Veikko Leskelä
13.12.08, 09:19
Todettakoon selvyyden vuoksi, että Suomen Sukututkimuseuralla ja Sukuseurojen Keskusliitolla ei ollut yhteistä esiintymistä eduskunnan hallintovaliokunnassa. Ainoastaan valiokunnan työskentelytavan vuoksi järjestöt joutuivat samaan kuulemistilaisuuteen, mutta kummallakin oli luonnollisesti oma lausuntonsa.

Täsmennetään tämä sitten, että meillä oli yhtäaikainen esiintyminen, mikä on alamme luonteen vuoksi aivan normaalia ja tasapuolista.

Kumpikin kuultavana ollut osapuoli toi esiin vahvasti sen, ettei sukututkimus ja -harrastus saa vaikeutua.

Hallintovaliokunnassa tunnuttiin hyvin ymmärrretyn alan harrastajien valtava määrä ja suku- ja perinnetietoisuuden iso innostus.

Kun olen jo kiittänyt yhteistyökumppaneitamme ja toivottanut kaikille joulurauhaa, en halua käydä täällä enää mitään nokkapokkaa enkä jälkikeskustelua. Se on aivan hyödytöntä, provosoivaa ja riitaa haastavaa.

Tähän ketjuun en enää kommentoi, sillä joulurauha on jo toivotettu. Joulurauhaan toivon kaikkien sitoutuvan.

Hyvää joulumieltä Pasille ja Foorumin väelle

Veikko Leskelä

P. T. Kuusiluoma
13.12.08, 10:59
Hallintovaliokunnassa tunnuttiin hyvin ymmärrretyn alan harrastajien valtava määrä ja suku- ja perinnetietoisuuden iso innostus.

En kiistä, etteivätkö hallintovaliokunnan jäsenet olisi ymmärtäneet sen, että sukuharrastuksen piirissä on runsaasti harrastajia ja innostus on suuri, mutta se ei ollut asia, jota varten Suomen Sukututkimusseura antoi väestötietolain esityksestä lausuntonsa.

Seuran tarkoituksena oli kertoi hallintovaliokunnalle tarkkaan kohta kohdalta mikä lakiesityksessä on sukututkimuksen kannalta mennyt pieleen ja mitä seurauksia siitä on sukututkimukselle, jos lakiesitys hyväksytään sellaisenaan.

Ei ole syytä herättää turhia toiveita. Mikään muu kuin optimistinen toiveajattelu ei anna hallintovaliokunnan kokouksen perusteella aihetta olettamukseen, että kansanedustajat olisivat ymmärtäneet Seuran viestin. Toivon kuitenkin, että Seuran lausuntoon tutustuttuaan edustajamme ymmärtävät mikä sukututkijoita lakiesityksessä kiikastaa.

Sami Lehtonen
13.12.08, 13:16
Ei ole syytä herättää turhia toiveita. Mikään muu kuin optimistinen toiveajattelu ei anna hallintovaliokunnan kokouksen perusteella aihetta olettamukseen, että kansanedustajat olisivat ymmärtäneet Seuran viestin. Toivon kuitenkin, että Seuran lausuntoon tutustuttuaan edustajamme ymmärtävät mikä sukututkijoita lakiesityksessä kiikastaa.

Olisiko tämä Seuran lausunto saatavilla jossakin seuran sivuilla - vai enkö vain osannut etsiä?

Onneksi perustuslaillisiin oikeuksiin puuttuminenkin nähtävästi onnistuu nykyään yhden vaalikauden aikana yksinkertaisella enemmistöllä, joten toivoa on - jos joskus Suomen maassa vielä on sukututkimukselle otollinen eduskunta - että lakia voidaan myöhemmin korjata. Nykyinen tuntuu kyllä räätälöivän lakeja yksittäisten teollisuudenalojen ja jopa yksittäisten yritysten toiveiden mukaan.

P. T. Kuusiluoma
13.12.08, 15:30
Olisiko tämä Seuran lausunto saatavilla jossakin seuran sivuilla - vai enkö vain osannut etsiä?

Suomen Sukututkimusseuran hallintovaliokunnalle jättämä lausunto väestötietolain esityksestä julkaistaan Seuran internet-sivustolla heti, kun hallintovaliokunta on saanut valmiiksi asiaa koskevan mietintönsä.

Laardi
08.04.10, 16:50
Tietosuojavaltuutettu ehdotti, että sukuseuroja varten järjestettäisiin koulutusta, jonka tuloksena mahdollisimman moni sukuseura voisi valita keskuudestaan tietosuojavastaavan eli henkilön, joka sukuseurassa vastaa siitä, että tietosuojalainsäädäntö mahdollisimman tehokkaasti huomioidaan sukuseuran toiminnassa.

Suomen Sukututkimusseuran, Suomen Sukuhistoriallisen Yhdistyksen ja paikallisten sukututkimusyhdistysten kokouksessa todettiin, ettei paikallisyhdistyksissä tarvita tietosuojavastaavia, vaan henkilöitä, jotka voivat antaa sukututkijoille neuvoja erilaisissa sukututkimusjuridiikkaa koskevissa tilanteissa. Siksi päätettiin ottaa käyttöön nimike henkilötietoneuvoja, jota tietosuojavaltuutettu piti hyvänä.

Vaikka henkilötietoneuvojien koulutus on tarkoitettu ensi sijassa paikallisille sukututkimusyhdistyksille, ovat myös sukuseurat tervetulleita osallistumaan niihin, mikäli on tilaa. Tilaisuudet järjestetään seuraavasti:
10.1.2009 Turku (Jouni Elomaa, jelomaa[at]fks.fi, p. 040 725 4386)
31.1.2009 Mikkeli (Tapani Lyyra, tapani.lyyra[at]fimnet.fi, p. 040 548 6600)
14.3.2009 Oulu (Maija-Liisa Pukinkorva, m-l.pukinkorva[at]tasekeskus.fi, p. 040 500 0751)
9.5.2009 Tampere (Tiina Miettinen, tiinamarjut[at]kolumbus.fi, p. 050 518 4894)
19.9.2009 Lahti (Juha Pehkonen, juha.pehkonen[at]phnet.fi, p. 040 841 2245)
26.9.2009 Seinäjoki (Seppo Luhtasaari, seppo.luhtasaari[at]netikka.fi, p. 040 510 5093)Suluissa on kunkin koulutustilaisuuden yhteyshenkilö, jolta voi tiedustella mahtuuko koulutukseen.

Vieläkö noita koulutuksia tullaan järjestämään keväällä tai syksyllä 2010?

Äitienpäiväviikonloppuna lauantaina 8.5. järjestetään kyllä henkilötietoneuvojakoulutus Oulussa, minne täältä Keski-Suomesta on vähän hankala osallistua.

Onnistuisiko koulutuksen järjestäminen Jyväskylässä syksyllä 2010? Paikallisyhdistys Keski-Suomen Sukututkijat ry voisi varmaan vastata tilan varaamisesta ja muista käytännön järjestelyistä.