PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hurut esipolvissa


Sivuja : [1] 2

tellervoranta
30.04.08, 09:28
Heips :)
pitipä ensin tarkistaa, kuulunko Adminin kieltolistaan.....

Eräs arvostettu sukututkija on esittänyt kieltoa Huru-ukoille ja mikseipä Huru-akoillekin, vaan minkäs teet, jos esipolvet on niitä täynnä. :rolleyes:

Lukuohje: P=Pudas=Haukipudas , K=Kiiminki=Alakiimingin kylä Iin pitäjässä, YK= Ylikiiminki, epk= esipolvikato, s= silmälasit reistailee, p= paperit tippuivat lattialle, 1,2,3 = monesko vaimo, l= laiskuus iski, v=puhti loppui.

Siis, tämä siksi että jokainen voi tarkistaa, ettei tule sukuun....tai jos epäilee, niin veren lirutukseen. Lähden liikkeelle velipojasta, jolla huomenna syntymäpäivä.

Miesjohtoinen: veli :)-isä-isoisä Erkki Timonen eli Honkanen K
-Heikki Timonen 1830-1896 ( vaimo Erkintr Huru)
-Matti Timonen 1. Huru 1796-1834
-Heikki Halonen 1. Huru 1766-1834 K-P .....1.tai 2. l Brita Kaattari
-Matti Huru 1738-1803 epk
-Heikki Huru 2.Kääriä 1702-1790 K-YK ? s
-Heikki Huru 1645-1715 K p
-Heikki Huru s.n. 1620 K
-? ...Kondio ???? v

Ettei Hurut loppuisi kesken, niin ilmoitan kohteliaimmin, että myös isoisän vaimo eli isoäiti hurruuttaa myös Huruun niinkin pian, että isoäitinsä on Huru. Huru-sukujohto toinen kuin edellä eli ns. Ala-Huru.

Huruterveisin :D:

Seppo Niinioja
30.04.08, 11:49
Jos sattumalta viittaat minun viestiini 29 viestiketjussa Vs: elnd. srud, jossa totesin:

Administraattorin huomioon: Tänne pitäisi laittaa seniorilukko, etteivät tällaiset huru-ukot pääse näin pitkiä esseitä pusaamaan. Omat tutkimukset kärsivät.

niin tämä ei ole ikävä kyllä totetunut kummankaan osalta.

Anyway, Hauskaa Vappua!

Seppo Niinioja

tellervoranta
30.04.08, 13:48
Niin viittaan :)
mutta
1) olenko minä seniori :confused:. Nainen täyttää 45, ei yli, no korkeintaan +
2) ei minun tutkimukset kärsi, kun Huru-ukot ja Huru-vaimot ovat tutkimuksessa/hutkimuksessa
3) Admin ja modet ovat laittaneet minut lukkojen taa ja lopettaneet ketjuja, eihän tässä ole mitään uutta
4) lukko pitäisi siis laittaa tänne päähän, koneen tai minun

Klara Vappen :cool:

Seppo Niinioja
30.04.08, 15:08
Niin viittaan :)
mutta
1) olenko minä seniori :confused:. Nainen täyttää 45, ei yli, no korkeintaan +
2) ei minun tutkimukset kärsi, kun Huru-ukot ja Huru-vaimot ovat tutkimuksessa/hutkimuksessa
3) Admin ja modet ovat laittaneet minut lukkojen taa ja lopettaneet ketjuja, eihän tässä ole mitään uutta
4) lukko pitäisi siis laittaa tänne päähän, koneen tai minun

Klara Vappen :cool:

Olenko minä arvostettu, jopas nyt jotakin.
Ihminenhän on niin vanha kuin tuntee olevansa, paitsi nainen ei läheskään niin vanha. (Meniköhän tuo nyt oikein...)
Nimenomaan omaan päähän ajattelinkin sitä lukkoa laittaa, mutta administraattori voisi varmistaa, että se toimii.

SN

Vakirpit
30.04.08, 18:17
Hei Tellervo
Sattuisiko sinun Huruista löytymään tätä:
Hedvig Henrikintr Huru s.17.12.1828 k.24.11.1861 Liminka ?

Hauskaa Vappua !

tellervoranta
30.04.08, 19:22
Heips Aija :), ainahan sitä Huruissa löytyy.....mutta en tiedä onko tämä kompa?

Hei Tellervo
Sattuisiko sinun Huruista löytymään tätä:
Hedvig Henrikintr Huru s.17.12.1828 k.24.11.1861 Liminka ?

Hauskaa Vappua !

Tällä Heikillä, joka kuolee v.1834, on kolme vaimoa, kaksi Kiimingistä, Kontio ja Kaattari sekä yksi Puttaalla, Anna Pateniemi. Lapsia kai 16, Hedvigiä vähän vaikea sopimaan kahden lapsen väliin-jos nyt ei ollut sikarilaatikossa :cool:. Jos tarkennat, niin ehkä sitten......

Iloista Vappua.

Vakirpit
01.05.08, 11:45
Hei
Hedvigistä en muuta tiedä kuin, että on vihitty 28.4.1858 Limingassa Juho Blomin kanssa. Voihan se olla, että ei ole Huru alkujaan, tarttis tutkia ;)

tellervoranta
01.05.08, 12:18
Hei :), kun katsoin IGI:stä, niin Limingassa näkyi Henrik Huru, jonka vanhemmat muistaakseni Henrik Huru ja Hedvig.

Hei
Hedvigistä en muuta tiedä kuin, että on vihitty 28.4.1858 Limingassa Juho Blomin kanssa. Voihan se olla, että ei ole Huru alkujaan, tarttis tutkia ;)

Jo v. 1736 muutti Liminkaan Kiimingin Puitin talosta Heikki Huru, vaimo Kirstin, vävy Henrik, vo Kirstin ja nuoremman parin lapset. Vävy oli Putaan hiskiin merkitty väärin vihityissä, pitäisi kai olla Kaakinen. Millä sukunimellä lienevät esiintyneet Limingassa; olen joskus yrittänyt tutkailla, vaan en ole saanut selville.
Tutkaillaan edelleen muitakin :cool:

Vakirpit
01.05.08, 12:54
Hei
Löysin Hedvigin Limingan kastetuista, syntymäpäivä on eri eli 4.12.1828 ja kastettu 14.12.1828, mutta varmaankin on sama Hedvig. Isä Henrik Henrikss, Huru ja äiti Maria.
Tämä Hedvig ei varsinaisesti kuulu tutkimukseeni, mutta sattui olemaan Abram Hotakan lesken Greta Pakosen uuden miehen Juho Blomin ensimmäinen vaimo:D:

tellervoranta
06.05.08, 09:03
Huomenta kirjan ja ruusun päivänä :)


3) Admin ja modet ovat laittaneet minut lukkojen taa ja lopettaneet ketjuja, eihän tässä ole mitään uutta
:cool:

Asiallisesti sanoen tuohon 3):een on lisättävä, että toimenpiteet on tehty minun parhaakseni. Siis Admin ja Modet ovat asiallisia, viisaita, kilttejä....
Ruusu heille.


Hei
Löysin Hedvigin Limingan kastetuista, syntymäpäivä on eri eli 4.12.1828 ja kastettu 14.12.1828, mutta varmaankin on sama Hedvig. Isä Henrik Henrikss, Huru ja äiti Maria.
Tämä Hedvig ei varsinaisesti kuulu tutkimukseeni, mutta sattui olemaan Abram Hotakan lesken Greta Pakosen uuden miehen Juho Blomin ensimmäinen vaimo:D:

No, jopas jotakin Aija......mitenkä noin paljon tietoa ilman tutkimista :confused:

Joku kysyi Savilaxoista. Yhdet sellaiset on alunperin Huruja. Haukiputaan Taipaleenkylässä ( heti Kiimingin rajan jälkeen) on edelleen sekä Savilaksoja että Savilaaksoja, mahdollisesti tuota Huru/Savilaxon jälkeläisiä.

Seppo Niinioja
06.05.08, 09:26
Menee nyt vähän Pohjanmaasta sivuun, mutta tässäpä kuitenkin vähän kirjaviisautta, kun on sopiva päivä: Entisessä Kymin kunnassa, joka on liitetty Kotkaan 1976 on Hurukselan kylä (vrt. Bemböle??).

Suomen merkittävimpiin heimoihin kuuluvat muuten savolaxarna ja hämäläxärnä. Ensin mainitut asuttivat Pohjanmaan ja jälkimmäiset verottivat lappalaisia.

Seppo N.

admin
06.05.08, 10:12
...Asiallisesti sanoen tuohon 3):een on lisättävä, että toimenpiteet on tehty minun parhaakseni. Siis Admin ja Modet ovat asiallisia, viisaita, kilttejä....
Ruusu heille...

Kiitoksia ruususta! Harvoin mies saa näin naiselta ruusun...

Hasse

http://suku.genealogia.fi/ohje/tack.png

tellervoranta
06.05.08, 20:39
.....tuliko taas töpeksittyä.....:eek:

Kiitos kiittämisestä taulun muodossa; Se risuaitaa muistuttava oli mieleisin tällaiselle hurumummolle, joka tykkää abstraktista taiteesta.

Onneksi en ole laittanut otsikoksi Hurut vesipolvissa.:cool:

tellervoranta
18.05.08, 09:10
Huomenta :)

Pykäänpä Huruista ns. Ala-Huruja, myöh. Alataloja

Henrik Huru s. n.1649-Brita Koivala s.n.1653
Per Huru 1675-1742 vo Elin s.n.1675 ( mahdollisesti 2 Elin-vaimoa)
Johan Huru 7.11.1697-7.2.1758 vo Walborg Simontr Oravala 23.6.1709-15.3.1754
Simo Huru 12.9.1733-19.11.1794 vo Margareta Erikintr Luukila 24-12.1733-8.3.1809
Pehr Huru 25.1774-15-3.1833 vo Liisa Simontr Kontio 16.1.1768-30.12.1841
Simo Huru 5.12.1798-16.7.1833 vo Maria Rautio eli Mäkelä 21.3.1806-?
Olof Michelpka Kälkäjä 12.6.1828-11.11.1906 vo Brita Maria Ala-Huru 15.1833-8.3.1909
Nyt sukunimi vaihtuukin Alataloksi.

Tarkistakaa, please, rippikirjoista tai muusta...kirjoittelin yhdestä vihkosta.

Jk eräällä "senaattorilla" oli äidinsä kertoman mukaan tapana sanoa: siellä menee Terrelvo ja Eila, ihmelapsi/ihannelapsi :confused:

Kerttu Korhonen
18.05.08, 12:26
Alkuosaa minulla ei ole tallennettuna. Per Hurun syntymäaikana minulla 25.01.1774,Hiskissä 25.03.1774.
Simo Pekanp Huru syntymäaikana 24.03.1798. Hänen puolisonsa Maria Rautio l. Mäkelä muutti Haukiputaalta Kiiminkiin v 1829 ja vihittiin siellä 07.07.1829. Mies otti ja kuoli ,mutta uusi mies löytyi Mikkoselta; Matti Matinp Mikkonen ja heidät vihittiin 02.121834.
Margareta Erkint Luukela l. Vanhala alkuaan Kontio. Nämä tiedot sinulla varmaan onkin,mutta ....
+8 asteisesta Oulusta KK;)

tellervoranta
18.05.08, 14:22
Tervehdys täältä pohjoisemmasta, missä lunta rätkii, aivan kuin silloin kun tulin viikolla sieltä :)

Alkuosaa minulla ei ole tallennettuna. Per Hurun syntymäaikana minulla 25.01.1774,Hiskissä 25.03.1774.
Simo Pekanp Huru syntymäaikana 24.03.1798. Hänen puolisonsa Maria Rautio l. Mäkelä muutti Haukiputaalta Kiiminkiin v 1829 ja vihittiin siellä 07.07.1829. Mies otti ja kuoli ,mutta uusi mies löytyi Mikkoselta; Matti Matinp Mikkonen ja heidät vihittiin 02.121834.
Margareta Erkint Luukela l. Vanhala alkuaan Kontio. Nämä tiedot sinulla varmaan onkin,mutta ....
+8 asteisesta Oulusta KK;)

Minähän en ole näköjään jaksanut Perille laittaa kuukautta ollenkaan.....vihkossani on syntymäaika 25.3.1774 ja tämä on kirkonkirjoista aikanaan kirjattu. Minulla ei ole mikrokortteja syntyneistä tuolta ajalta.

Tarkistin juuri Simeonin ( Pekanpka Huru ) syntymäajan mikrokortilta ja kastetuissa lukee syntynyt 24.12.1798 ja kastettu 26.12.1798. Vihkiaika mainitsemasi.

Kyllä minä nämä Kontio-Luukela-Vanhalat tiedän lapsineen....

Muuten tuon Maria Raution eli Mäkelän sisar ? Margareta s.29.9.1802 avioitui Erkki Erkinpoika Hurun s.6.10.1802 kanssa ja on isänisänäidin äiti. :D:

On mukava tehdä virheitä...saa vastauksia...ehkä minä lasken luikuria muutenkin.

tellervoranta
23.05.08, 16:45
Heips :), laskettelinhan minä luikuria, koska iiää ja alla mainittu Maria ovat serkkuja, ei sisaruksia.

Alkuosaa minulla ei ole tallennettuna. Per Hurun syntymäaikana minulla 25.01.1774,Hiskissä 25.03.1774.
Simo Pekanp Huru syntymäaikana 24.03.1798. Hänen puolisonsa Maria Rautio l. Mäkelä muutti Haukiputaalta Kiiminkiin v 1829 ja vihittiin siellä 07.07.1829. Mies otti ja kuoli ,mutta uusi mies löytyi Mikkoselta; Matti Matinp Mikkonen ja heidät vihittiin 02.121834.
KK;)

Tämä Hurun (=Raution eli Mäkelän) Maria on siitä erikoinen tapaus, että hän tuli miniäksi taloon, isäntä ja vanhimmat lapset kuolivat, vain nuorin tytär Brita Maria jäi eloon ja jatkoi myöhemmin talonpitoa Olli Kälkäjä/Hurun kanssa, mutta Maria avioitui kuten yllä on mainittu Mikkosen Matin s. 23.11.1799 kanssa. Mutta Matti kuoli sitten 30.8.1841 ja Maria avioitui kolmannen kerran 24.11.1843 Pekka Pekanpka Ingilän s. 21.9.1815 Haukipudas, kanssa.
Maria ja Pekka Ingilä/Huru alkoivat aikanaan asua toista Hurun taloa ja adoptoivat Marian tyttären pojan Simon Ollinpoika Alatalon (Kälkäjä).
Vanhapari kuoli 1880-luvulla.

tellervoranta
24.05.08, 10:58
...heips :), jatkan tähän samaan pötköön...

Löytyi Simonpojalle s.27.1.1855 kummeina mm. handlanden Carl Reghardt ? Oulusta. Onko tuttu? :confused:

Veksu
28.07.08, 23:09
Huomenta :)

Pykäänpä Huruista ns. Ala-Huruja, myöh. Alataloja

Henrik Huru s. n.1649-Brita Koivala s.n.1653
Per Huru 1675-1742 vo Elin s.n.1675 ( mahdollisesti 2 Elin-vaimoa)
Johan Huru 7.11.1697-7.2.1758 vo Walborg Simontr Oravala 23.6.1709-15.3.1754


Bingo!

Tuo Johan Huru ja vaimonsa Valpuri löytyy myös mun papruista.

Ks. mun websivu http://www.elisanet.fi/virtualdump/genealogy.html ja sieltä oikeasta laidasta Lauri Veijolan esipolvet.

Voi olla jossain päiväyksissä pientä eroa, mutta en ole itsekään näitä kaikilta osin tarkistellut useammasta lähteestä tai olen voinut väärin lukea.

T.
- Vesa -

tellervoranta
29.07.08, 06:30
Kiva Veksu :),
Henrik ja Brita löytyivät jo serkkuni papruista ja hän teki sukututkimusta aikanaan vanhalla tavalla kirkkoherran virastossa ja OMAssa istuen.
Äitinsä on Alatalosta ja isänsä Honkasesta eli tarvitsi vain joki ylittää, mikä on helppoa joko Honkasen puolella olevan niemen kautta tai Salvatin saaren kautta. Siis vähän melontamatkaa. :rolleyes::rolleyes:

Kerttu Korhonen
29.07.08, 11:59
Heips Veksu
Brita Koivula on Brita Koirala kellolaisia alkuperältään.:oo:

Veksu
29.07.08, 13:35
Sori Kerttu, mutta nyt tipahin vähän kärryiltä. Kehenkähän Britaan mahdat tässä viitata? Johonkin joka näkyy mun esipolvissa? Kun ei nyt tökkää silmään niin Koivulaa kuin Koiralaakaan.

- Vesa -

Veksu
29.07.08, 14:50
Kiva Veksu :),
Henrik ja Brita löytyivät jo serkkuni papruista ja hän teki sukututkimusta aikanaan vanhalla tavalla kirkkoherran virastossa ja OMAssa istuen.


Joo - kyllä sitä itekin tuli aikoinaan tuolla OMAssa vietettyä aikaa kun oli opiskelujen jälkeen vähän tekemisen puutetta ennenkuin astui töihin ja oravanpyörään.

Ei sulla Tellervo satu olemaan siinä yhessä vihkossa, johon viittaat, tarkempia lähdeviittauksia filmeistä tai kirkonkirjojen sivunumeroista? Nimittäin nyt kun aloin tarkistella omia muistiinpanojani, niin siellä on lähdeviittaukset vain Erkki Huruun (s.1753) asti ja oletetun Erkin isän eli sun tiedoissa olevan Johanin kohdalla mulla luki, että olen saanut tiedon joltain toiselta harrastajalta. Vähän kuitenkin epäilen tietoa, koska ikäero Johanin ja tuon mun Erkin kanssa on niin iso, että väliin mahtuis vielä yks polvi (kuitenkin teoriassa silti mahdollinen). Mahtaako siellä sun papruissa näkyä listattuna Johanin lapsia niin, että tuo mun Erkkikin olis kans siellä?

Tuolta digiarkistosta löysin sen rippikirjan, johon asti olen aikoinaan arkistollakin filmejä tutkinut eli tähän 1759-76 rippikirjaan http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/220.htm. Sivun alalaidassa on merkintä vävystä "Måg suttua Johansson Huru". Myöhemmin Hurun perhe löytyy tästä (8. rivi pohjalta) http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1777-1789_mko17-24/222.htm ja vielä myöhemmin tästä http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1790-1797_mko25-30/142.htm.

Tuossa ensin mainitussa rippikirjassa ei kuitenkaan mainita mistä Erkki olis tullu, enkä onnistunut häntä nyt löytämään. Jos on pysynyt samoissa kirjoissa, niin vois olla ymmärrettävää ettei ole merkattua muuttomerkintää, mutta sitte hänet pitäs löytää jostain muusta talosta saman ajanjakson rippikirjasta. Toivottavasti ei ole tuolla loppupään itsellisten listoissa, koska ne oli niin suttusia ettei niistä oikein ota Erkkikään :rolleyes: selvää.

- Vesa -

Veksu
29.07.08, 15:33
Sori Kerttu, mutta nyt tipahin vähän kärryiltä. Kehenkähän Britaan mahdat tässä viitata? Johonkin joka näkyy mun esipolvissa? Kun ei nyt tökkää silmään niin Koivulaa kuin Koiralaakaan.


Ahaa...nyt hokasinkin, että viittaat tuohon Tellervon viestissä näkyvään Johan Hurun mummuun.

- Vesa -

tellervoranta
29.07.08, 18:26
Hei :), minulla on mikrofilmit lukulaitteineen, paprut, sukukirjat .... mutta tilanne tällä hetkellä sellainen, etten pääse filmeille pariin viikkoon.

Olen enemmin seurannut Hurun (Ala-Hurun) tilannetta isoäitini kautta ja talon (= Alatalo nykyisin.)
Löydät Johan Pekanpka Hurun ja Walborg Simontr Oravalan lapset ja esipolvia myös IGI:stä eli mormonien tiedostosta.
Minun Wacklin-turinassa on myös käsitelty kolmea heidän lapsistaan.
Se sinun Erkkisi on nähtävästi vanhin ja kuollut Kellossa.
Minulla on tarkemmat tiedot veli Simosta, joka jatkaa Hurussa(Alahuru)

Isäni puolelta oli jo kaksi peräkkäistä Hurua ( pelkkä Huru), joten siitä esipolvia riittää.

Tästä Alahurun isännästä on sellainen tieto, että häntä isonvihan aikaan kidutettiin, mutta pääsi pakenemaan. Muut Hurun talot poltettiin ja isännät tulivat piiloistaan muutaman vuorokauden kuluttua istumaan ja sureksimaan raunioille.:oo:

Veksu
29.07.08, 19:07
Löydät Johan Pekanpka Hurun ja Walborg Simontr Oravalan lapset ja esipolvia myös IGI:stä eli mormonien tiedostosta.


Joo - kävin tuolta netistä katsomassa IGIn tietokantaa ja siellä on ihan samoin kuin mun Brother's Keeper tietokannassa eli mun Erkki olis juuri tuon em. Johanin poika. Siltikin epäilen kun en ole itse nähny lähdettä ja olen kuullut, että IGIssäkin on virheitä.

- Vesa -

tellervoranta
15.08.08, 10:04
Hei Veksu :)

Nyt on tutkailtu asiaa tarkemmin useamman ihmisen voimin, kun itse en löytänyt Erkkiä syntyneistä.
Tämä äiti Walborg Simontr Oravala, avioliiton kautta Huru kuolee 15.5.1754. Haukiputaan hiskistä löydät lapset, mistä näkee, että vielä v.1752 on syntynyt tytär.
Erkkiä ei kuitenkaan löydy syntyneistä. Jos syntymäaika on 1753, on hän ollut vauva äidin kuollessa (mainitsin väärin, että olisi vanhin, päinvastoin nuorin). Kuka olisi hoitanut ?
Asia ei siis vielä ratkea.
Keminmaassa on Huruja ja hiskihaulla löysin 24.10.1750 Alatorniossa syntyneen Erik Juhonpka Hurun.
Jos asia selviää, palaan siihen.
Terveisin

Veksu
18.08.08, 00:30
Kiitoksia vaivannäöstä. Vähän epäilyttää, että jotain hämärää tuon Erkin tiedoissa on jos IGIn tietoja katsoo. Jos olis saman perheen sisaruksia kuin mistä tässä ketjussa on aiemmin puhuttu, niin on aika paljon nuorempi kuin muut ja vanhemmat melko vanhoja (tosin vielä mahdollisuuksien rajoissa). Sitte vielä tuo kun rippikirjoissa on vain syntymävuosi Erkille, mutta noille muille Huruille tais olla tarkemmin kirjattu. Voishan tää mun Erkki olla jotain eri Hurujakin.

tellervoranta
18.08.08, 07:12
Eipä tässä mitään vaivaa ole ollut, päinvastoin hauska tutkia perhettä kokonaisuudessaan :). Siis tuon Erkin kuulumisesta perheeseen on seikkoja, jotka myös puoltavat sitä. IGI:n merkintä, etunimen kuuluminen jatkossakin parheen piiriin, muidenkin lasten siirtyminen Hdas-Ii-linjalle. Ikä ei ole vielä este, koska Walborg syntynyt 1709 ja synnyttänyt myös edellisenä vuonna. Walborgin kuolinmerkintä on tuolla käsialoissa ja sitä on käsitelty useamman henkilön toimesta.;)
Siis saattaa olla niinkin, että Erkki-poika on jäänyt papilta kirjaamatta.
Ystävällisin terveisin.


Vähän epäilyttää, että jotain hämärää tuon Erkin tiedoissa on jos IGIn tietoja katsoo. Jos olis saman perheen sisaruksia kuin mistä tässä ketjussa on aiemmin puhuttu, niin on aika paljon nuorempi kuin muut ja vanhemmat melko vanhoja (tosin vielä mahdollisuuksien rajoissa). Sitte vielä tuo kun rippikirjoissa on vain syntymävuosi Erkille, mutta noille muille Huruille tais olla tarkemmin kirjattu. Voishan tää mun Erkki olla jotain eri Hurujakin.

tellervoranta
18.08.08, 19:14
Pieni lisäys: Catharina/Kharin Johantr Huru s.6.4.1752 muutti 1776 Iihin. Voisi sitäkin hiukan tutkailla.

tellervoranta
17.10.08, 14:05
Näyttää olevan asiantuntija paikalla. Kysynpä onko parikunnasta Erik Huru ja x.Nisula tuo Erik Johaninpoika Huru Kiimingin Johan Hurun poika. Mitä sanot tähän :rolleyes:


Nyt on tutkailtu asiaa tarkemmin useamman ihmisen voimin, kun itse en löytänyt Erkkiä syntyneistä.
Tämä äiti Walborg Simontr Oravala, avioliiton kautta Huru kuolee 15.5.1754. Haukiputaan hiskistä löydät lapset, mistä näkee, että vielä v.1752 on syntynyt tytär.
Erkkiä ei kuitenkaan löydy syntyneistä. Jos syntymäaika on 1753, on hän ollut vauva äidin kuollessa (mainitsin väärin, että olisi vanhin, päinvastoin nuorin). Kuka olisi hoitanut ?
Asia ei siis vielä ratkea.
Keminmaassa on Huruja ja hiskihaulla löysin 24.10.1750 Alatorniossa syntyneen Erik Juhonpka Hurun.
Jos asia selviää, palaan siihen.
Terveisin

tellervoranta
21.10.08, 20:42
Sain "mokkula"viestejä, että Erik on ainakin aikanaan löytynyt Igistä syntymävuotena 1753 ja vanhempina Johan Huru ja Walborg Oravala. Lisäksi on tieto avioitumisesta Oulussa. Ehkä voinemme liittää Erikin Kiimingin (Ala)-Hurun pesueeseen.:rolleyes:

TimoT
25.04.09, 16:41
Vaimon esipolvissa löytyy Simo Huru Limingasta, s. n. 1792 (paikasta ei tietoa), k. 10.2.1846 Limingassa. Vihitty avioliittoon Johanna Hyryn (s. n. 1800 jossakin) kanssa Limingassa 28.7.1821.
Onko nämä Simo ja Johanna tuttuja? Heidän pojistaan ainakin Jacob otti myöhemmin Hannila-nimen.

tellervoranta
25.04.09, 17:57
Hei :), ei Kiimingistä tuonikäistä Simoa löytynyt, mutta olisiko Johanna tämä Kuivaniemessä syntynyt? Simon on kyllä Hurujen tyypillinen nimi; olisiko isä lähtenyt Kiimingistä aiemmin.

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/1otxx9?fi+0241+kastetut+276)18.3.1798 8.4.1798 Bdn Johan Hyry Maria 32 Johanna


Vaimon esipolvissa löytyy Simo Huru Limingasta, s. n. 1792 (paikasta ei tietoa), k. 10.2.1846 Limingassa. Vihitty avioliittoon Johanna Hyryn (s. n. 1800 jossakin) kanssa Limingassa 28.7.1821.
Onko nämä Simo ja Johanna tuttuja? Heidän pojistaan ainakin Jacob otti myöhemmin Hannila-nimen.

tellervoranta
26.04.09, 09:42
Uudestaan tuosta Hurun Simosta. Kiimingissä syntynyt 24.12.1798 Pekka Simonpka Hurulle Simeon (hiskin tieto väärä), vaan ei voi olla tämä.
Lisäksi omissa tiedoissani on Simon Erikinpka Huru, vaan tällä vaimo Lisa Jaakontr Huttu. :)

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1798-1806_mko31-36/127.htm

Tuossa on Haukiputaan Kellossa syntynyt Simo Erkinpka, syntymäaika kylläkin aikaisempi kuin kysyjällä.

TimoT
26.04.09, 11:25
Uudestaan tuosta Hurun Simosta. Kiimingissä syntynyt 24.12.1798 Pekka Simonpka Hurulle Simeon (hiskin tieto väärä), vaan ei voi olla tämä.
Lisäksi omissa tiedoissani on Simon Erikinpka Huru, vaan tällä vaimo Lisa Jaakontr Huttu. :)

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1798-1806_mko31-36/127.htm

Tuossa on Haukiputaan Kellossa syntynyt Simo Erkinpka, syntymäaika kylläkin aikaisempi kuin kysyjällä.

Kiitos Tellervo! Minulla on käytettävissä aikaisemman polven edustajan, nyt jo edesmenneen tekemä sukujuonto. Hänellä täksi Simoksi on merkitty juuri tuo mainitsemasi Simo Pekanpoika. Päättelin jo aikaisemmin tästä vietiketjusta, että siinä täytyy olla virhe. Joten homma täytyy miettiä uudelleen.
Kellossa on toisiaan Hiskinkin mukaan asunut Erik Juhonpoika Huru Brita Jaakontytär Nisula -vaimoineen. Heille on syntynyt Simo 14.12.1785. Hän on ilmeisesti tuo rippikirjassa mainittu Simo Erikinpoika. Mitähän tuo merkintä Uleåb. 1806 hänen kohdalla tarkoittanee? Onko tämä Erik Juhonpoika tuttuja? Noissa syntymäajoissa näkyy tulevan heittoja, jos henkilö vaihtaa seurakuntaa. Tuo 1792 on tuossa mainitsemassani sukujuonnossa Limingan merkinnäksi mainittu.
Johanna Juhontytär Hyry näyttää menneen Kuivaniemellä naimisiin 1822 Johan Haltun kanssa (Familysearch), joten hän ei liene etsimäni henkilö.

Kerttu Korhonen
26.04.09, 14:53
Simo Erkinp Huru s 14.12.1785 muutti Ouluun 04.10.1806.
Näyttää 87 . muuttaja lokakuulla.Enempää ei selvinnyt.KK:(

TimoT
30.04.09, 13:15
Tämä Limigan Simo saattaisi olla tuo Simo Erkinpoika, onhan Oulu jo puolimatkassa ja hänellä ei näyttäisi olevan Hiskin mukaan tapahtumia Oulussa, joten hän lienee jatkanut matkaa. Mutta lisätodisteita tuo tietysti vaatii, jos varmaksi aikoo sanoa.
Simon Erkki-isä on ilmeisesti Erkki Juhonpoika, josta on aikaisemmin tässä säikeessä paljonkin keskusteltu. Eli Ala-Huruja.
Huomenta :)

Pykäänpä Huruista ns. Ala-Huruja, myöh. Alataloja

Henrik Huru s. n.1649-Brita Koivala s.n.1653
Per Huru 1675-1742 vo Elin s.n.1675 ( mahdollisesti 2 Elin-vaimoa)
Johan Huru 7.11.1697-7.2.1758 vo Walborg Simontr Oravala 23.6.1709-15.3.1754
Simo Huru 12.9.1733-19.11.1794 vo Margareta Erikintr Luukila 24-12.1733-8.3.1809
Pehr Huru 25.1774-15-3.1833 vo Liisa Simontr Kontio 16.1.1768-30.12.1841
Simo Huru 5.12.1798-16.7.1833 vo Maria Rautio eli Mäkelä 21.3.1806-?
Olof Michelpka Kälkäjä 12.6.1828-11.11.1906 vo Brita Maria Ala-Huru 15.1833-8.3.1909
Nyt sukunimi vaihtuukin Alataloksi.

Tarkistakaa, please, rippikirjoista tai muusta...kirjoittelin yhdestä vihkosta.

Jk eräällä "senaattorilla" oli äidinsä kertoman mukaan tapana sanoa: siellä menee Terrelvo ja Eila, ihmelapsi/ihannelapsi :confused:

Onkohan nämä Ala-Hurut samoja Huruja, jotka Kiimingin isäntäluettelon mukaan ovat asuneet Ala-Kiimingissä jo vuodesta 1598 lähtien?

Hei :), koska esi-isiä oli sekä Puitissa että Hurussa, kirjoitan näiden talojen vaiheista 1600-luvulla. ( vuosilukujen perässä -luvulla)

Puitti (nro13), 1595, 1/3 mnt talo Juho Tuomaanpka, 1630 Knut Juhonpka+pojat Pentti, Heikki ja Juho(sotilaaksi),1660 Heikki Puitti ja 1690 Erkki. Puittilasta asuttiin myös Honkalassa eli Timosessa, joka perustettu 1608. (käytettiin sekä Puitti(la) että Timonen sukunimeä.)

Huru (nro12), 1598, 1/2 mnt talo Heikki Tuomaanpka (mahd. Puitin perustajan veli),1610 pojat Olli (1/6) ja Heikki (1/3) jakoivat talon, 1630 Yrjö Ollinpoika, mutta kohta talot yhdistyivät,1630 Jaakko Heikinpka (sotilaaksi 1643), 1670 Heikki Tuomaanpka, 1690 Tuomas Huru.

lähde: Jokivarren savuista kasvukunnaksi.

tellervoranta
01.05.09, 21:07
Hei :), tuohon ensimmäiseen kysymykseen vastaan kyllä. Asianhan voisi tarkistaa SSHY:n Oulusta muuttaneista tai pyytämällä vaikka seurakunnasta tiedon vanhemmista. Seurakunnissa on myös valmiiksi kirjoitettuja liuskoja jo aikanaan pyydetyistä esivanhemmista, jos sattuisi niin, että joku henkilö on kysynyt niitä. ( Olen sukututkimuskurssilla ja myöhemminkin Tervolassa saanut katsoa tietoja).
Jälkimmäiseen kysymykseen vastaan niin, että minun Hurun esipolvissa on aikanaan, jo ennenkuin tutkin isoäitini sukua ollut Henrik Henrikinpoika Huru s.n.1649 ja vaimo Brita Koivula. (jo serkkuni tutkimia). Olen löytänyt sellaisen tiedon, että tällä Henrikillä oli toinenkin vaimo ja ensimmäisestä aviosta 2 lasta ja toisesta 3. Taitaa olla, että tässä vaiheessa muodostui tämä ns. Alahuru, koska isonvihan aikaan on ollut isäntäväki talossa. Ala-huru on Kiiminkijokivarressa Hurunmäeltä Haukiputaalle päin.Tiehaarasta lähtee tie myös suoraan metsään Haukiputaan Jokikylään ja sielläkin näin nuoruudessani taloja (sukunimet Orava ja Päkkilä), jotka kuuluivat jo Haukiputaaseen. Oravalahan on vanha tila Kellossa ja iski mieleen se onko Oravalla tähän yhteyttä. Hurun tilukset ovat olleet hyvin laajat. Ensimmäinen kotini (muutettiin sinne takaisin myöh. veljeni jäätyä joen toisella puolella olevaan) Haukiputaan rajalla kuului aikanaan Hurun maihin.

Sellaisen tiedon satuin lukemaan tänään Haukiputaan seurakunnan kirjasta, että v.1687 viidestä seksmannista yksi oli Heikki Tuomaanpoika Huru.

Minun Timonen-Honkanen suvussa on seksmanneja ollut ainakin Hurun vävystä lähtien, mutta kyllä jo Lars Timonen k.1779 kuului oman Kiimingin kirkon vaatijoiden joukkoon, joten kovin kristillistä sukua on molemmat suvut olleet.

TimoT
02.05.09, 11:34
Hei vaan!
En tunne ollenkaan noita seutuja, niin varmistan että onko Hurun päätila tuossa: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Huru&y=7229545&mode=rasta&x=3435514&lang=FI ja Ala-Huru nimellä Alatalo vähän jokea alaspäin Puitin tilan jälkeen?
Hiskin mukaan Haukiputaalla olivat perheenisinä v. 1680-1691 Tuomas, Heikki ja Jaakko Heikipojat Huru. Olivatkohan he veljeksiä? Jos, niin heidän isäkseen varmaan sopisi tuo kuudennusmies Heikki Tuomaanpoika, vaikkakin olisi jo melko iäkäs v. 1687. Isä Tuomasta ei kuitenkaan ole tuossa isäntäluettelossa. Ehkä jostain henkikirjoista olisi mahdollista saada lisävalaistusta, kuka tuo Tuomas oli.
Hiski kertoo myös, että Heikki Heikinpojan vaimo Anna Matintytär kuoli v. 1684. Heikki solmi sitten uuden avioliiton Brita Pekantytär Kuivalan (Kellosta) kanssa 9.3.1685. V. 1715 näkyy kuolleen Heikki Huru 70 vuoden iässä. Lieneekö sama Heikki?

tellervoranta
02.05.09, 12:56
Kyllä, ns Hurunmäki on tuossa. Minun nuoruuteni aikana siinä asui Huruja ja Kontioita, myös Leiviskä. Jotkin talot olivat niin pitkiä, että niissä asui usea perhe; Joissakin taloissa oli pikkupuoli. Kontiot olivat isäni serkkuja. Opettaja Hugo Nikin vaimo oli Hurusta ja Nikki kuvasi paljon. Kuvat ovat Kiimingin seurakunnassa ja kunnassa.

Puitin isot vanhat talot rannassa Kamulaa vastapäätä purettiin jossakin vaiheessa ja Puitit siirtyivät asumaan uuden tien varteen.
Alatalon kolme taloa ovat rannassa Haukiputaalle päin. Yhden omisti Vesa. Nykyään muut talot ovat eri suvuilla. Alatalojen asukkaatkin ovat hiskihaulla sukunimellä Huru, yksittäinen Ala-Huru tai Alatalo n.1850.

Minulla Heikki Heikinpka Hurun s.n.1649 ensimmäisen vaimon lapset jostakin syystä Pekka, Jaakko ja Heikki ja toisen vaimon Heikki ja Anna.
Heikki nuorempi avioitui Anna Matintr Kääriän kanssa ja asuivat välillä Ylikiimingissä.

Yritin tuohon Honkasen linkkiä karttapaikasta, vaan levisi seinästä seinään.:D:. Alatalo on vastapäätä joen eteläpuolella.

TimoT
02.05.09, 14:11
Karttapaikassa pitää kopioida kaikki teksti (näkymätönkin) laatikosta saadakseen toimivan linkin.
Mielenkiintoisen näköinen kylä. Vähän Keski-Euroopan tuntua, kun talot ovat noin tiiviissä rykelmissä. Täällä Savossa uudet talot on aina rakennettu mahdollisimman kauas entisistä. Onko sinulla tietoa tai tarinoita, mistä Hurut ovat lähtöisin?
Hiskin mukaan Heikin pojat Heikki ja Jaakko ensimmäisestä avioliitosta kuolivat pieninä, joten hän sitten kai antoi nuorimmaiselle saman nimen.
Onko muuten "senaattori" Alatalo näitä Hurunkylän Alataloja?

tellervoranta
02.05.09, 15:23
Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi 1600-luvulla ainakin.

http://www.kiiminki150.fi/index.php?202

Jes, siis Mikon koti ja kotini naapureita....nykyään taloja tullut lisää.
Olen enemmän Mikon ikäinen vaan äitinsä ystävä.

Vaihdoin kuvani Adminin kommentin takia. :cool:

TimoT
10.05.09, 16:50
Pohjois-Pohjanmaa ja Lappi 1600-luvulla ainakin.

http://www.kiiminki150.fi/index.php?202



Meiksi savolaisiksihan tuo Kiimingin historia kiiminkiläisiä väittää. En ole kuitenkaan noita Huruja tavannut täältäpäin, joten aloin kyllä epäillä tuota tietoa ainakin heidän osaltaan. Niinpä aloin etsiä huru-alkuisia paikkoja Asutuksen yleisluettelon avulla Länsi-Suomesta. Ja niitähän sieltä näyttää löytyvän vaikka huru mycket. Esim. Ulvilan Leistilän kylästä löytyy Hurun tila, Huittisista ja Karkusta löytyy Hurulan kylä ja Vehmaalta Huruisten kylä.
Tuolta Huittisista löytyy jopa Kiimingistä tuttuja etunimiä: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=343346. Näiden tilojen talonhaltijaluettelot löytyvät tuolta: http://users.utu.fi/~isoi/talot/huittine.htm (tilat Huru ja Mattila Hurulan kylässä).
Kuinkahan perusteellista työtä Kiimingin paikallishistorioitsijat ovat tehneet? Onkohan jokaisen perheen lähtöpaikka todella selvitetty?

tellervoranta
07.06.09, 14:33
Nyt sitä löytyi uutta miettimistä Kokko(Honkanen, Haapalahti)-Huru-Haapalahti ryppäästä:

Haukiputaan kastetuista löytyi tällaista:
Haapalahti alk. Huru Jacob Michss. Hänellä äiti Ervasti Brita Johsdr s.1661 k.21.08.1726.
Jaakolla lapsia syntynyt
-31.8.1684 Michel
-1.4.1686 Lisbetha, jonka puoliso Puuperä Erkki Simonp.
-28.11.1689 Anna

Toivottavasti kirjoitin oikein. Jos siis Haapalahdessa asunut ensin Huru ja sitten Pudasjärveltä tullut Kokko.
Ja Pudasjärveltä tullut Kokko (veljenpoika) asettuu Timoseen=Honkaseen, jossa ennen asui Puitti (Huruja).:confused:

tellervoranta
09.08.09, 18:22
Aloinpa tarkistamaan hallussani olevan kirjan OSKARI JAUHIAINEN (Ars Nordika no5) tietoja henkilön esipolvista. Kiiminkiläisen taiteilijan Heikki Oskar J:n 2.7.1874 syntyneen äidin Greta Wilhelmina Hutun mainittiin mahdollisesti olleen 1890 luvulla Liakassa Piessan talossa meijeristinä. Ei löytynyt. Vaan löytyipä H:n kohdalta seuraava:
HURU Juho Jaakonpoika s.14.11.1869 Kiiminki sekä vaimo
Matinlauri Rosa Greetantr s.22.5.1875 Liminka.

Siis en pääse Huruista eroon kuten Tapani X vaan Hurut lisääntyy.:):rolleyes::)

Tämä Juho on syntynyt Johanneksena Jaakko Simonpka Hurulle ja Greta Sofia Henrikintr Heikkiselle ( isä Jakku). Greta Sofialla onkin sitten niin hienot kummit että maalaista hirvittää.Pappi Lars Herman Laurin ja vo Christina Lovisa Ekström, Bd Erik Jälinjärvi, nuorimies, herra Johan Åström, Demoiselle Maria Åström, Demoiselle Greta Lundaan.

Jk.Asiastatoiseen; Olen sattumoisin aikanaan Oulun opaskurssilla perehtynyt Åströmin tehtaaseen ja esitellyt sen :cool:

Hannu Numminen
13.08.09, 15:46
TimoT tuossa ylempänä toi esiin Huittisten Huru-nimet. Lisäänpä siihen, vaikkei tämä siis ole lähelläkään Kiiminkiä, vielä yhden Hurun Huittisista, nimittäin Sammun kylän talon nimeltä Huru. Siellä oli sukuani ainakin 1600-luvun lopusta 1800-luvun loppupuolelle; ensimmäinen varma sukuni edustaja oli Påhl Jöransson, k. 1703. Tässä vielä linkki Digitaaliarkistoon (Påhl löytyy tästä kuvasta vuodesta 1681 alkaen): http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4448&zoom=3&x=1&y=1&sx=400&sy=400 .

Terveisin Hannu

tellervoranta
17.08.09, 12:32
Kiitos Hannu Hurujen lisäämisestä :)
Yritin lukea laittamaasi käsialanäytettä, vaan en uskaltanut alkaa suomentaa. Se helluntai oli ihan uusi minullekin eikä kaikki muukaan ollut varmaa.
Ei ole tässä käsillä sukunimikirjaa, mistä selviäisi ehkä Hurujen tulosuunta.
Talokohtaisesti olisin Kokko, mikä on myös lyhyt sukunimi, mutta Ylikiiminkiin 1600-luvun alkuun mahdollisesti Savosta tullut.
Laitanpa vielä yhden Hurun, isänäidin mummon ja hän on: Brita Juhontr Huru, elänyt 5.3.1790-4.11.1857 Haukiputaalla, aviossa Määtän kanssa.

Jouni Kaleva
24.12.09, 12:52
Hei

Kukas on se Jaakko Jaakonpk. Huru, joka haudattiin 21.11.1763 H-putaalla 76-v iässä? Olisi synt. 1687.

Minusta näyttää, että tämän vaimo on Margareta Heikintr. Huru, joka haud 29.2.1772 H-putaalla Jaakko Hurun leskenä. Tämä Margareta asuu RK Haukipudas 1759-76 s. 379 jaksolla 1771-76 leskenä tyttärensä ja vävynsä luona torpassa Ojala ell. Färjestaden.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/202.htm

Siellä synt.aika "Obr 1679". Kuolinaika merkitty tähän 29.2.1772 ja sillä haettuna Hiskissä afl Jac Hurus ea Marg Hendr:dr Huru, kuolinsyy ålderdom, ikä 92v4kk.

tellervoranta
24.12.09, 19:47
Hei Jouni :)
Nyt menee vaikeaksi. Kumpi on alkuaan Huru ? Vaimo oli Heikintr eli iältään sopisi n.1649 syntyneen Heikin tyttäreksi, tosin en luetellut sen nimistä edellä.
Jos Jaakko Jaakonpka oli Huru, niin sopisi tuohon Haapalahti/Hurun lapseksi iältään.
Kiiminki 150 vuotta kirjassa on Huru No 12:sta mainittu seuraavaa: Viimeistään 1630-luvulla Hurun isännäksi tuli Jaakko Heikinpka, joka joutui sotilaaksi 1643.Mutta sotilaillehan annettiin "sotilasnimi".
En ole tässä katsonut tiedostojani, löytyisikö sieltä selitystä; Joka tapauksessa olen tähän pariskuntaan joskus aiemmin törmännyt.Muistan tuosta Färjekarlen nimestä. Olikohan Haukiputaan seurakunnan historiassa. Pitää huomenissa tarkistaa.

tellervoranta
25.12.09, 19:27
Tuosta linkistä katsoen näyttää, että äidin syntymäaika ei ole ihan kohdallaan Walborgiin ikään nähden.
Minusta tuo Walbor s.11.1.1728 on syntynyt Etelä-Iissä vanhempinaan Jacob Sorola ja Marg. Henrikintr.
Kiimingissä taitaa syntyä samalle parille 18.2.1720 Jacobus, joka kuollenee lapsena.
Pitää katsoa tuon Jaakon kummit mikrokorteilta sitten kun saan lukulaitteen paikalleen.
Nyt olisi sitten nivottava Soronen ja Huru toisiinsa ;)

Jouni Kaleva
26.12.09, 11:23
Tuosta linkistä katsoen näyttää, että äidin syntymäaika ei ole ihan kohdallaan Walborgiin ikään nähden.
Minusta tuo Walbor s.11.1.1728 on syntynyt Etelä-Iissä vanhempinaan Jacob Sorola ja Marg. Henrikintr.
Kiimingissä taitaa syntyä samalle parille 18.2.1720 Jacobus, joka kuollenee lapsena.
Pitää katsoa tuon Jaakon kummit mikrokorteilta sitten kun saan lukulaitteen paikalleen.
Nyt olisi sitten nivottava Soronen ja Huru toisiinsa ;)
Hei

Näin se justiinsa on! Etelä-Iin toisen Sorosen talon isäntäparina oli 1722-43 Jaakko Jaakonpoika ja Margareta Heikintytär, jostakin tulivat tähän autioon. Alkaen 1744 talonväki on kokonaan vaihtunut rippikirjassa.

Jaakko ja Margareta saivat Iissä 4 lasta
-Heikki 1725
-Valpuri 1728
-Beata 1731
-Juho 1733.

Tuo Valpuri vihittiin 8.3.1753 Puttaalle Iisak Luukelan/Ojalan kanssa (Haukiputaan Hiskissä Valpurilla väärä patronyymi Mattsdr). Torppariksi siirtynyt Jaakko Sorola vaimoineen meni myös 1750-luvulla H-putaalle, ja Margareta sitten löytyykin leskenä tuon Valpuri-tyttärensä huushollista.

Tuo löytösi, että Jaakolla ja Margaretalla synt. Kiimingissä 1720 Jaakko-poika, edelleen vahvistaa, että sieltä nämä Hurut tulivat Iin Soroseen. Mutta kumpi oli alunperin Huru, Jaakko vai Margareta - vai molemmat?

tellervoranta
26.12.09, 12:39
Tätä sivua olen usein tuijotellut, koska muuttava pariskunta on kummeina Honkasen muistaakseni Anna-tyttärelle. Linkissä näkyy myös Sorosia.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/28.htm

Ison vihan aikaan on kuollut v.1716 Jaakko Huru 46v, vaimo 44v (Kiiminkikirjassa) ja poika Heikki 18v. Olisiko tämä Jaakko liian nuori haettavan Jaakon isäksi?
Minulla olisi omissa esipolvissa sopivan tuntuinen Margeta Henrikintr Kontio s.13.10.1687. Vanhemmat lautamies Henrik Henrikinpka Kontio ja Valborg Erikintr Kanniainen vih.1.12.1680 Kiiminki.
lapset; Erik Vanhala-Luukela 1. Kontio (tuo Haukiputaalle tyttären ja äidinsä), Charin, Walborg, ko Margeta, Henrik ja Beata.

Jouni Kaleva
26.12.09, 20:26
Tätä sivua olen usein tuijotellut, koska muuttava pariskunta on kummeina Honkasen muistaakseni Anna-tyttärelle. Linkissä näkyy myös Sorosia.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/28.htm

Ison vihan aikaan on kuollut v.1716 Jaakko Huru 46v, vaimo 44v (Kiiminkikirjassa) ja poika Heikki 18v. Olisiko tämä Jaakko liian nuori haettavan Jaakon isäksi?
Minulla olisi omissa esipolvissa sopivan tuntuinen Margeta Henrikintr Kontio s.13.10.1687. Vanhemmat lautamies Henrik Henrikinpka Kontio ja Valborg Erikintr Kanniainen vih.1.12.1680 Kiiminki.
lapset; Erik Vanhala-Luukela 1. Kontio (tuo Haukiputaalle tyttären ja äidinsä), Charin, Walborg, ko Margeta, Henrik ja Beata.

Tuo Kiimingin Puitissa ollut renki Hend. Soronen ei oikein sopisi tähän 1725 syntyneeseen iän puolesta. En tosin osaa yhdistää keneenkään muuhunkaan tuonnimiseen Iissä 1730-luvulla.

Tuo Jaakko k. 1716 s. n. 1670 ei sovi tämän etsityn Jaakon isäksi.
Margaretalla on rippikirjassa s. 1679, joten ei sopisi Kontion Margaretaan. Tämä Huru-Margareta tosin sai viimeisen lapsensa 1733 53-vuotiaana..?

tellervoranta
27.12.09, 11:24
Hei
Minä en oikein usko Margaretan syntymäaikaan; muuttaessaan sekavissa oloissa paikkakunnalta toiseen usein muuttuu.
Katsotaanpa edellisen linkin uutta isäntäparia; Nekin esivanhempiani.
Jacob Pehrpka Puitti 2.Luukela 1.Huru s. 1702 ja emäntä Lisa Erikintr Luukela 1. Kontio. Siis edellä mainitun Erik Luukela-Vanhalan 1. Kontion tytär 1. aviosta Charinin kanssa. Siis tämä Henrik Soronen olisi Lisan serkku minun oletusten ;) mukaan. Kontion talo autioitui ison vihan aikaan ja oli vielä v.1723 autiona.

Jouni Kaleva
27.12.09, 13:10
Hei
Minä en oikein usko Margaretan syntymäaikaan; muuttaessaan sekavissa oloissa paikkakunnalta toiseen usein muuttuu.
Katsotaanpa edellisen linkin uutta isäntäparia; Nekin esivanhempiani.
Jacob Pehrpka Puitti 2.Luukela 1.Huru s. 1702 ja emäntä Lisa Erikintr Luukela 1. Kontio. Siis edellä mainitun Erik Luukela-Vanhalan 1. Kontion tytär 1. aviosta Charinin kanssa. Siis tämä Henrik Soronen olisi Lisan serkku minun oletusten ;) mukaan. Kontion talo autioitui ison vihan aikaan ja oli vielä v.1723 autiona.
Taisin pudota kärryiltä tämän renki Henrik Sorosen suhteen.
Joka tapauksessa Heikki Jaakonpk. Soronen, s. 10.1.1725 Etelä-Ii, näkyy vanhempiensa kanssa Etelä-Iin Sorosessa 1731-36, mutta ei kylläkään jaksolla 1737-43, vaikka ikänsä puolesta olisi voinut päästä ripille joskus 1740 tai jälkeen.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/rippikirja_1731-1750_ik251/64.htm

RK Ii 1744-50 fol.56 renki Heikki Jaakonpk. Soronen, tullut Oulusta 1747. Vihitty Iissä 1749. Olisiko tämä poika-Heikki sitten ollut lapsena Kiimingin Puitissa (sukulaisissaan?).

Myönnetään, että Margaretan ikä voi rippikirjassa heittää 10 vuotta. Jospa löytyisi positiivinen todiste Kontion Margaretan aviosta Hurun Jaakon kanssa ?

tellervoranta
27.12.09, 15:05
Jos allaoleva oletukseni Sorosen Margeta Henrikintyttärestä pitää paikkansa, niin hänen poikansa Henrik asuu Puitissa äitinsä Margetan veljen Erikin (Wanhala-Luukela 1. Kontio) tyttären Lisan emännöimässä Puitin talossa.
Katsoppa tuota oletetun Papan lapsisarjaa.Sekin samanlainen kuin Sorosessa. Oletettu Mummo Valborg Erikintr Kanniainen kuoli Haukiputaalla.


Minulla olisi omissa esipolvissa sopivan tuntuinen Margeta Henrikintr Kontio s.13.10.1687. Vanhemmat lautamies Henrik Henrikinpka Kontio ja Valborg Erikintr Kanniainen vih.1.12.1680 Kiiminki.
lapset; Erik Vanhala-Luukela 1. Kontio (tuo Haukiputaalle tyttären ja äidinsä), Charin, Walborg, ko Margeta, Henrik ja Beata.

Minun oletukset voivat olla päin honkia tai Honkasta :eek:

tellervoranta
27.12.09, 15:46
Maria Soronen on piikana ensin Haukiputaalla No 17 Luukela-Vanhalassa, kun siellä on vielä Puittiin muuttava pariskunta että myöhemmin Puitissa. Näkyy antamassani linkissä.

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/22hmbz?fi+0110+kastetut+908)19.3.1722 23.3.1722 S. Ijo Jac: Jac:s. Huru Marg. Hendr:dr Condio Maria

Jouni Kaleva
27.12.09, 16:46
Maria Soronen on piikana ensin Haukiputaalla No 17 Luukela-Vanhalassa, kun siellä on vielä Puittiin muuttava pariskunta että myöhemmin Puitissa. Näkyy antamassani linkissä.

Syntynyt Kastettu Kylä Talo Isä Äiti Lapsi
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/22hmbz?fi+0110+kastetut+908)19.3.1722 23.3.1722 S. Ijo Jac: Jac:s. Huru Marg. Hendr:dr Condio Maria
Pyhä yksinkertaisuus!

Tuossahan on se positiivinen todiste, että Hurun Jaakkko ja Kontion Margareta ovat naimisissa! Asiahan pääpiirteissään ratkesi tällä.

tellervoranta
31.12.09, 12:26
Lisään tämän erään tikulla tökätyn :) lisäselvityksen. Kiitos lähettäjälle.
I. Henrik Henrikinpka Kontio (isä Henrik Kontio, äiti Walborg Erkintr). lautamies Iin pitäjässä.
— Puoliso, vihitty 1.12.1680 Alakiimingissä, Walborg Erikintr Kanniainen. Syntynyt Syntymäaika laskettu kuolinajasta 1647. Kuollut 90 vuotiaana 1737 Haukiputaalla. Haudattu kirkon alle 20.3.1737.
II. Lapset:
Erik Henrikpka Luukela-Vanhala 1.Kontio. Syntynyt 1681. Kuollut 1737 Haukiputaalla. Taulu 2 (http://suku.genealogia.fi/Omat%20kuvatiedostot/Kontio.doc#DES2#DES2).
— 1. Puoliso Carin.
— 2. Puoliso Helga Simontr Knihtilä. Syntynyt 12.1697. Kuollut 26.8.1764.
Charin Henrikintr Kontio. Syntynyt 15.1.1682 Alakiimingissä.
Walborg Henrikintr Kontio. Syntynyt 10.3.1686 Alakiimingissä.
Margatha Henriktr Kondio. Syntynyt 13.10.1687 Kiimingissä. Kuollut 29.2.1772 Haukiputaalla. Taulu 8 (http://suku.genealogia.fi/Omat%20kuvatiedostot/Kontio.doc#DES8#DES8).
— Puoliso Jacob Jacobpka Soronen 1.Huru. Syntynyt 30.9.1689. Kuollut 21.11.1763.
Henrik Henrikinpka Kontio. Syntynyt 24.10.1690 Alakiimingissä. Kuollut 1690 Alakiimingissä. Haudattu 21.12.1690.
Beata Henrikintr Kontio. Syntynyt 18.12.1691 Alakiimingissä. Kuollut 1731 Kempeleessä. Taulu 11 (http://suku.genealogia.fi/Omat%20kuvatiedostot/Kontio.doc#DES11#DES11).
— Puoliso Berttil Berttilpka Panuma. Syntynyt 1698. Kuollut 1748.

Jouni Kaleva
31.12.09, 14:56
TAULU 1

1. Sukupolvi

Jaakko Jaakonpk. Huru (Sorola)
* 30.09.1687, Kiiminki † 21.11.1763 (76v), Haukipudas
Etelä-Iin toisen Sorosen talon isäntä ainakin 1722-43. RK Ii 1753-59 fol. 66 torppareiden ja itsellisten joukossa näkyy gl. Jacob Sorola (i Hp) h. Margareta.Vaimo on 1770-luvulla tyttärensä Valpurin luona Haukiputaalla ja haudataan "Jaakko Hurun leskenä" 1772. Tähän sopien vanha Jaakko Jaakonpk. Huru haud. 1763 Haukiputaalla 76 v. iässä 1763.

Puoliso
Margareta Heikintr. Kontio
*13.10.1687, Kiiminki, †29.02.1772, Haukipudas

Lapset
1) Jaakko Jaakonpk. Huru *18.02.1720, Kiiminki, †12.1720, Kiiminki (Taulu 2)
2) Maria Jaakontr. Huru *19.03.1722, Ii (Taulu 3)
3) Heikki Jaakonpk. Sorola *10.01.1725, Ii (Taulu 4)
4) Valpuri Jaakontr. Sorola *11.01.1728, Ii (Taulu 5)
5) Beata Jaakontr. Sorola *05.05.1731, Ii (Taulu 6)
6) Juho Jaakonpk. Sorola *21.12.1733, Ii (Taulu 7)




TAULU 2

2. Sukupolvi

Jaakko Jaakonpk. Huru
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 18.02.1720, Kiiminki † 12.1720, Kiiminki [†]26.12.1720



TAULU 3

2. Sukupolvi

Maria Jaakontr. Huru
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 19.03.1722, Ii
Maria Soronen on piikana ensin Haukiputaalla No 17 Luukela-Vanhalassa, kun siellä on vielä (Kiimingin) Puittiin muuttava pariskunta että myöhemmin Puitissa. (Tellervo Ranta 27.12.2009 SukuForum)



TAULU 4

2. Sukupolvi

Heikki Jaakonpk. Sorola (Hoffman Hockman Kantola)
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 10.01.1725, Ii
RK Ii 1744-50 fol.56 renki Heikki Jaakonpk. Soronen, tullut Oulusta 1747. Vihitty Iissä 1749. Noin 1752 mennessä sotilaaksi nimellä Hockman Pohjois-Iissä. RK Ii 1760-66 fol. 62 Cronosoldater: "Hockman hend. vid Candola". Uudistilallinen Pohjois-Iin Kantolassa.Sotilaslähteissä on nimenä Hoffman.
Henrik asuu (1730-luvulla) Kiimingin Puitissa äitinsä Margetan veljen Erikin (Wanhala-Luukela 1. Kontio) tyttären Lisan emännöimässä Puitin talossa. (Tellervo Ranta 27.12.2009 SukuForum)

Puoliso
Anna Niilontr. Hurtig09.04.1749 Ii
*11.1724, †26.03.1777, Ii
Isä: Nils Martinpk. Hurtig, Äiti: Kristiina Laurintr. Väisänen

Lapset
1) Jaakko Heikinpk. Sorola *13.08.1749, Ii (Taulu 8)
2) Kristiina Heikintr. Hockman *29.03.1752, Ii (Taulu 9)
3) Niilo Heikinpk. Hockman *14.07.1753, Ii, †19.11.1753, Ii (Taulu 10)
4) Heikki Heikinpk. Hockman *24.10.1754, Ii (Taulu 11)
5) Karin Heikintr. Hockman *05.04.1756, Ii (Taulu 12)
6) Juho Heikinpk. Hockman *13.02.1758, Ii, †28.02.1758, Ii (Taulu 13)
7) Margareta Heikintr. Hockman *09.03.1759, Ii (Taulu 14)
8) Anna Heikintr. Hockman *30.05.1760, Ii, †01.11.1762, Ii (Taulu 15)
9) Niilo Heikinpk. Hockman *12.11.1762, Ii (Taulu 16)
10) Valpuri Heikintr. Kantola *21.05.1766, Ii (Taulu 17)
11) Maria Heikintr. Kantola *06.01.1771, Ii (Taulu 18)




TAULU 5

2. Sukupolvi

Valpuri Jaakontr. Sorola
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 11.01.1728, Ii
Haukiputaan vihityissä väärä patronyymi Mattsdr.

Puoliso
Iisak Matinpk. Luukela08.03.1753 Haukipudas
*11.05.1729, Haukipudas, †07.10.1784, Haukipudas
Isä: Matti Jaakonpk. Luukela, Äiti: Katariina Pekantr. Asp



TAULU 6

2. Sukupolvi

Beata Jaakontr. Sorola
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 05.05.1731, Ii
RK Ii 1744-50 fol. 56 itselliset flickan Brita Jacobsdr. Soronen 18v ensi ripillä (1. vice) 24.6.1849, tienar i Hpudas.



TAULU 7

2. Sukupolvi

Juho Jaakonpk. Sorola
Isä: Jaakko Jaakonpk. Huru (Taulu 1), Äiti: Margareta Heikintr. Kontio
* 21.12.1733, Ii

Kerttu Korhonen
31.12.09, 15:59
Hei Telle
Noissa "tikulla tökätyissa" HIskissaä 20.03.1737 on haudatulla ikää 56-vuotta. Onko sinulla alkuperäisen microkortti haudatuista??? .:rolleyes:

tellervoranta
31.12.09, 16:56
Kyllä tieto on alkuperäisistä. Äiti Walborg ja poikansa Erik s.1681 haudattu samalla kertaa. Äidin ikä 90vuotta ja siitä laskettu syntymäaika. Minulla on yli kuuden vuoden tietojen vaihto kolmen eri sukututkijan (Haukipudas, Ii) kanssa tästä Erikistä, minkä kohdalla itselläni esipolvikato eli olen ii:n kautta ja iä:n kautta lapsien Liisa (1.avio) ja Maria (2.avio) jälkeläinen.
Kaksi muuta sukututkijaa ovat lapsien Erkki ja Reeta (avio Simo Juhonpka Huru) jälkeläisiä.

Hei Telle
Noissa "tikulla tökätyissa" HIskissaä 20.03.1737 on haudatulla ikää 56-vuotta. Onko sinulla alkuperäisen microkortti haudatuista??? .:rolleyes:

Olisiko äidille tullut vahingossa hiskiin tuo syntymäaika pojan mukaan, koska ovat samoja eli 56v.

Kerttu Korhonen
31.12.09, 17:27
No niin täytyy olla.:)

tellervoranta
31.12.09, 20:05
Minun tiedot pääasiassa samoin kuin Jouni Kalevalla. Jatkan Taulu 6.

Beata Jaakontr Sorola s.18.12.1691 Alakiiminki k.1731 Kempele.
-Pso vihitty 28.12.1721 Haukipudas Perttu Pertunpka Panuma kanssa, joka s.1698 Pudasjärvi,k.1748 Kempele.
Puolison vanhemmat: Perttu Matinpka Panuma s.n.1669 Pudasjärvi ja Magdalena Kustaantr Leskelä s.n.1674 Ylikiiminki,k.25.1.1757 Kempele toisesta aviosta.

Lapsi: Juho Pertunpka Monkkanen 1.Korpela s.2.9.1723 Pudasjärvi, k.20.2.1795 Kempele, vihitty 20.12.1747 Kempele Margeta Juhontr Hiltunen s.1725,k.30.8.1800 Kempele

tellervoranta
10.01.10, 11:13
Kun juuri pääsin mikrokorteille, niin yritän :) tavata 18.2.1720 Nederkiimingissä syntyneen Jaakko Jaakonpka Hurun ja Margetha Henrikintyttären lapsen Jaakon, kastettu 28(epäselvä).2.1720 merkintöjä.
Todistajina olivat
Simon Sassi? vaimoineen, Klock. Matz Luukela vaimoineen, Thomas Jacobsson Hapalachti, Beata Henricksdr Kondio.

Kerttu Korhonen
10.01.10, 22:47
Kun juuri pääsin mikrokorteille, niin yritän :) tavata 18.2.1720 Nederkiimingissä syntyneen Jaakko Jaakonpka Hurun ja Margetha Henrikintyttären lapsen Jaakon, kastettu 28(epäselvä).2.1720 merkintöjä.
Todistajina olivat
Simon Sassi? vaimoineen, Klock. Matz Luukela vaimoineen, Thomas Jacobsson Hapalachti, Beata Henricksdr Kondio.
Olenkohan ihan metässä,mutta olen merkinnyt Jaakko Jakonp kuolleeksi joulukuussa 1720.KK:confused:

tellervoranta
11.01.10, 09:12
Etpäs Kerttu suinkaan metässä :). Itseasiassa Jounin viestissä on jo mainittu tuo kuolinaika. Itse ihmettelin sitä, miksi kastemerkinnässä luki todistajina olevat eikä kummit.

tellervoranta
13.01.10, 08:57
Förteckning på dem som för Åhr 1745 hafva betalt Charta`Sigillata`afgiften för wigsel och lysning.
Nämbl.
-Drengen Mattz Huru 24 Kopmt

Siinäpä yksi Huru, tosin mielenkiintoiselta ;) tuntuu Borgare if(n) Uhleå Jöran Sipelius 3 D

RistoS
21.01.10, 21:29
Nyt sitä löytyi uutta miettimistä Kokko(Honkanen, Haapalahti)-Huru-Haapalahti ryppäästä:

Haukiputaan kastetuista löytyi tällaista:
Haapalahti alk. Huru Jacob Michss. Hänellä äiti Ervasti Brita Johsdr s.1661 k.21.08.1726.
Jaakolla lapsia syntynyt
-31.8.1684 Michel
-1.4.1686 Lisbetha, jonka puoliso Puuperä Erkki Simonp.
-28.11.1689 Anna

Toivottavasti kirjoitin oikein. Jos siis Haapalahdessa asunut ensin Huru ja sitten Pudasjärveltä tullut Kokko.
Ja Pudasjärveltä tullut Kokko (veljenpoika) asettuu Timoseen=Honkaseen, jossa ennen asui Puitti (Huruja).:confused:

Jos Jaakon äiti Brita Ervasti on syntynyt noin 1661, pitäisi Jaakon
syntymäaika olla noin 1680 paikkeilla. Ainakaan Michel ja Elisabeth
eivät voi olla Jaakon lapsia.....Anna kyllä käy .

Onko Huruilla kaikki mahdollista? ...hymyilee hän (c:

tellervoranta
22.01.10, 13:59
Kyllä tässä viestiketjussa kaikki on mahdollista :D:

Niin olen ollut tohkeissani löytäessäni Haapalahti=Huru kahdesta erillisestä n. miljuuuunaaaa Newtonia painavasta lainakansiosta (P.U:n puhtaaksikirjoittamat), joista toisessa muistaakseni isä ja lapset, toisessa äiti tai päinvastoin, että on Jaakon äidiksi tullut lastensa äiti. :confused:

on näköjään ollut kaino toivomuskin kirjoitukseni oikeellisuudesta

tellervoranta
20.02.10, 16:15
Onko kellään tietoa, kenen kanssa avoitui 31.8.1684 Haukiputaalla syntynyt Mikko, jonka vanhemmat Haapalahti, alkuaan Huru Jaakko Mikonpka sekä Ervasti Riitta Juhontr. Vaimo kuoli v 1716 32-vuoden ikäisenä. :rolleyes:

Jk. Pakkasta vain 34 astetta. " Höyryää kuin piika pakkasessa".

RistoS
23.02.10, 19:11
Minulla on tällainen ehdotus:

3.4.1738 avioituu Haukiputalla
Michel Jacob: s Jussila ja leski Helena Simon: dr Wanhala (os. Knihtilä)

http://hiski.genealogia.fi/hiski/271jh9?fi+0065+vihityt+373

Eikös tuolla Mikolla olekin veli Jacob Jacob:s Haapalahti l. Jussila (s. 1692)

Tuo Helena "Helga" Simon: dr Knihtilä (s. 12.1697, Simo) on Eric Henric: s
Wanhala l. Kontio :n leski ( Eric kuolee 1737, Haukipudas)

Parilla Michel + Helena Wanhala ei minun tietääkseni ollut lapsia ?

Epäilen, että Michel Wanhala/Jussila:n kuolinikä on väärä Hiskissä:
Oikea olisi 88v ei 69v:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/271jh9?fi+0065+haudatut+2289

tellervoranta
23.02.10, 19:53
Kiitos Risto ehdotuksesta :).

Minulta kysyttiin tätä ja kun en osannut vastata, laitoin tänne Forumille.

Onko kellään tietoa, kenen kanssa avoitui 31.8.1684 Haukiputaalla syntynyt Mikko, jonka vanhemmat Haapalahti, alkuaan Huru Jaakko Mikonpka sekä Ervasti Riitta Juhontr. Vaimo kuoli v 1716 32-vuoden ikäisenä

Tuo Helenahan (Helga) on esiäitini avioliitosta Erkki Vanhala-Luukelan kanssa ja Erkki on esi-isäni molempien vaimojen kautta eli siinä on esipolvikato.

Tuossa Helenan toisen avion merkinnässä on kyllä Mikko merkitty nuoreksi mieheksi. Jos hän olisi leskeytynyt v.1716, eikö siinä pitäisi olla merkintä Enkling.
Aika sekavia oli kyllä ajat ja papit vaihtuivat, joten virhemerkintöjä lienee.

Vakirpit
24.02.10, 14:45
Epäilen, että Michel Wanhala/Jussila:n kuolinikä on väärä Hiskissä:
Oikea olisi 88v ei 69v:

http://hiski.genealogia.fi/hiski/271jh9?fi+0065+haudatut+2289

Tässä on Michael Jacobsson synt.sep.1703 ja kuollut 30.9.1772
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6258&pnum=189

tellervoranta
24.02.10, 19:38
Tässä linkissä näkyy Luukela-Vanhala (Kontio) Erkki Heikinpka, eli n.1681-1737, toinen vaimo Helena (Helga) Simontr Knihtilä, eli n.1697-26.8.1764 ja Helenan 2. aviomies Mikko Jaakonpka ilman syntymämerkintää.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/45.htm

Tuossa Aijan linkissä on kai Mikko Jaakonpoika leskenä sekä Luukela-Vanhala Erkki Erkinpojan k.1769 leski Liisa Erkintr Satalahti perheineen.

Jaakontytär
27.02.10, 18:38
En tiedä liittyykö näihin Huruihin mitenkään, mutta mainitsen nyt kuitenkin tässä ketjussa varmuuden vuoksi. Selasin Vaasa-lehteä 29.8.1905 (http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/secure/showPage.html?action=page&type=lq&conversationId=3&id=777879&pageFrame_currPage=2), jonka 2. sivulla on pikku-uutinen:
"Vaasan poliisilaitoksen etsivän osaston konstaapeli Jaakko Huru on pyytänyt eroa toimestaan."

tellervoranta
28.02.10, 13:31
En osaa sanoa edellisen viestin Jaakko Hurusta sitä liittyykö Kiimingin Huruihin.:). Jaakko nimi on kyllä käytössä useammassa Huru-haarassa.

Seurasin yhtä sukulaishaaraa, Huru-nimistä ja sattumalta ainoan pojan huomasin avioituvan Simoon Kekosen Wendlan kanssa (1.avio).
Katselin äsken Kiimingin vihittyjä n.1856-1866 ja pohjoiseen päin matkasi myös Bdd.Kaisa Heikintr Huru, kun oli vihitty 13.6.1859 iiläisen suutarin, leski Kaarlo ( Carl) Antinpka Pitkäkarin kanssa. Näkyi muutto Iihin. Kaarlon löysin syntyneenä 12.3.1830 Simossa.

tellervoranta
28.03.10, 16:09
Onpas nämä Hurut joutuneet unhonyöhön :D:
Minun iäiä on Brita Juhontr Huru s.5.3.1790 Haukipudas k.4.11.1857 Hdas, avioitunut Jaakko Juhonpka Määtän kanssa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/30.htm

Bitan vanhemmat:
Juho Juhonpa Huru s.2.10.1748 Kiiminki KTS LINKKI, k.26.10.1831 Hdas ja
Maria Simontr Suokkola s.9.1.1762 Hdas k.6.11.1798 Hdas.

tellervoranta
20.06.10, 13:34
Alla on Läänintili 1678, missä Huru(la):n kohdalla isäntänä Heikki Tuomaanpoika. Lisäksi on poika Heikki Heikinpoika ja vaimo Anna Matintytär, joka on käsittääkseni 1.vaimo, joka kuolee v.1684

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11326&pnum=17

tellervoranta
20.06.10, 13:52
Lisään Hurun Heikin luupin eli puumerkin. Sen on alkuaan lähettänyt Matti Lund.

TapsaR
26.06.10, 13:23
Hei!
Kokosin oheisiin tiedostoihin Huru-liitteitä verokirjoista 1600-luvulta. Teknisistä syistä jouduin jakamaan word-asiakirjan kolmeen osaan ja vielä pakkaamaan ne erikseen. Toivottavasti lahjapaketeista on iloa.

Tapio

TimoT
26.06.10, 16:20
Selvisikö noista asiakirjoista, kuka Heikki Tuomaanpoika on? Onko hän tuo mainittu Jaakon vävy vai aivan ulkopuolinen?

tellervoranta
26.06.10, 17:18
Kiitos Huruista Tapiolle :).

Pitää tarkastella niitä pidemmän aikaa. Tavallaan samaan nippuun voidaan nitoa Puitti no13 v.1595- Juho Tuomaanpojan perustama, Huru No12 v.1598- Heikki Tuomaanpojan perustama sekä Timonen No23 1608- Martti Matinpojan perustama talo.

Edellisten talojen perustajia oletetaan veljeksiksi ja Timosen taloon tulee 1640-luvun lopussa asuttajaksi Erkki Juhonpoika Puitti eli Timonen ja 1680 poikansa Matti Erkinpoika Puitti eli Timonen.

Nyt huomaan, että Pyykkösen (1652-1690) uudistilan perusti ilmeisesti TUOMAS HEIKINPOIKA HURU suunnilleen 1650-luvun alussa. 1690 isäntänä oli Antti Pyykkö mutta tila jäi näihin aikoihin autioksi.

Tiedot Kiiminki 150 vuotta.

Palasiko Pyykkösen talon perustajan poika Huruun?

tellervoranta
30.06.10, 09:01
Olen monistanut nyt Tapion lähettämät linkit ja kommentoin ihan alkua.
Vanha viha oli pahasti haitannut talojen elämää. V.1608 suoritettiin maantarkastus. Puolen manttaalin taloja oli mm. Heikki Tuomaanpoika eli Huru.(1 äyrinmaa 3 penninginmaata).
1630-luvun lopulla isännäksi tullut Jaakko Heikinpoika joutui sotilaaksi v.1643.

TapsaR
30.06.10, 11:02
Hupsista! Aiemmin lähettämääni zip-tiedostoon oli jäänyt virhe kahteen ensimmäiseen leikkeeseen. Vuosina 1649 ja 1652 Hurun isäntä oli tietysti Jaakko Heikinpoika eikä Jaakko Tuomaanpoika. Tuomaanpoika oli Haukiputaan isäntiä. Ohessa korjattu versio.

Tapio

tellervoranta
30.06.10, 11:17
No ei se haittaa.
Kirjoitan vielä tuota alkua lisää. Siis ensin isäntänä Heikki Tuomaanpoika. Talo jakaantui 1610-luvulla, jolloin Olli Tuomaanpka veronmaksaja 1/6 mnt., Heikin talo 1/3 mnt. 1630-luvun alussa Ollin paikalla isännäksi Yrjö Ollinpka, jolloin talot yhdistyivät 1/2mnt. Sitten tulee mainitsemani Jaakko Heikinpka.

tellervoranta
24.08.10, 08:17
Johan Pehrpka Huru.. Syntynyt 11.1697 Alakiimingissä.
Isäntä Ala-Hurula no:24 Alakiimingissä.
Kuollut 7.2.1758 Alakiimingissä.

Puoliso, vihitty 20.12.1730 Alakiimingissä

Walborg Simontr Oravala.. Syntynyt 23.6.1709 Haukiputaalla.
Kuollut 15.5.1754 Alakiimingissä.
Lapset:
Simo Johanpka Huru. Syntynyt 22.9.1733 Alakiimingissä.
Kuollut 18.11.1794 Kiimingissä.
— Puoliso, vihitty 12.1.1755 Haukiputaalla, Margatha Eriktr Luukela-Vanhala. Syntynyt 24.12.1733 Haukiputaalla.

Britha Johantr Huru. Syntynyt 2.4.1736 Alakiimingissä.
Kuollut lapsena 1737 Alakiimingissä.

Marget Johantr Huru. Syntynyt 5.9.1738 Alakiimingissä.
Kuollut 2.3.1784 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 29.4.1764 Haukiputaalla, Johannes Pehrpka Kockaret. Syntynyt 29.8.1744 Haukiputaalla.
Kuollut 3.2.1809 Haukiputaalla.

Walborg Johantr Huru. Syntynyt 12.8.1743 Alakiimingissä.

Pehr Johanpka Huru. Syntynyt 10.11.1745 Alakiimingissä.

Johan Johanpka Huru (Taulu 42 (http://suku.genealogia.fi/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=68546#ANC42)). Syntynyt 2.10.1748 Kiimingissä.
Kuollut 26.10.1831 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 8.1.1782 Haukiputaalla, Maria Simontr Suockola. Syntynyt 9.1.1762 Haukiputaalla.
Kuollut 6.11.1798 Haukiputaalla.

Kharin Johantr Huru. Syntynyt 6.4.1752 Alakiimingissä.
Muutti 1776 Iihin.

Eric Johanpka Huru s. 1753

tellervoranta
24.08.10, 08:25
Juho Pekanpka Hurun 1697-1758 ja Valpuri Simontr Oravalan 1709-1754 lasten kummit

Simo: Heikki Puitti. Matti Mikkolan vo. Juho Haapalahti. Antti Juusonpka Mikkola. Anna Juhontr Puitti.

Riitta: Pekka Juhonpka Kanniainen.Pauli Hurun vo. Heikki Puitti. Pekka Timosen vo. Kaarina Jaakontr. Kauppila.

Marketta: Lukkari Pekka Matinpka. Pauli Huru vaimoineen. Kaarlo Pöykiön leski Kaarina.

Valpuri: Simo Kolehmainen. Jaakko Puitti.nm Matti Huru. Matti Honkalan vo Anna Laurintr. Simo Turpeisen vo Kaarina Paulintr. p. Anna Pekantr.

Pekka: Lukkari Pekka Matinpka ja tal. Jaakko Pekanpka Puitin vo Liisa Erkintr, eronnut sotilas Matti Sjöholm ja vo Riitta Erkintr sekä p. Kaarina Kaarlo Balkholm.

Juho: Kirkkoh. Frosterus ja Jaakko Pekanpka Puitin vo Liisa Erkintr. Samoin Heikki Heikinpka Suon vo Eeva Pekantr. nm. Juho Heikinpka Suo. p. Riitta Pekantr Huru.

Kaarina: Pauli Pekanpka Huru ja vo Valpuri Tapanintr.Matti Pekanpka Mikkola ja vo Riitta Juhontr. nm. Heikki Jaakonpka Puitti ja p. Riitta Paulintr Huru.

Erikoisena kummeina pidän Kaarlo Pöykiön leskeä ( Kaarina Pekantr Leskelä, Pudasjärveltä ) sekä Pekka Timosta ????. Ehkä myös Sjöholmeja ja Suo-nimisiä.

Kerttu Korhonen
24.08.10, 12:02
Tämä ei ole vastaus ,vaan kysymys; Kuka oli Erkki Huru ,joka maksoi vihkimisestä Oulussa 12.10.1775 2:-.
Myöhemmin Kellossa asuu torpparina Erik Juhonp Huru s 1753, vaimona Brita Matint Nisula s26 06 1751-15.02.1794. Heille syntyy mm. poika nimeltä Jaakko 31.10.1775.:eek: Olen bongaillut Hiskin kautta Erkkiä ,saamatta osumaa :confused:

TimoT
24.08.10, 13:26
Olisiko Kertun mainitsema pariskunta tässä: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1777-1789_mko17-24/222.htm? Eli Erik olisi Jacob Nisulan vävy, jolloin Kertulla olisi "väärä" Britha.
Saattaa hyvinkin olla, että pariskunta on käynyt vihillä Oulun papilla, sillä itse en ole löytänyt heille vihkimerkintää Haukiputaan Hiskistä.

TimoT
24.08.10, 13:54
Lisävahvistusta olettamukselleni. Tuolla näkyy Brita Jacobintyttären kohdalla huomautus "Uleå": http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/220.htm , myös vävy Erik Johaninpoika Huru näkyy jo tällä sivulla.

Kerttu Korhonen
24.08.10, 14:41
Olisiko Kertun mainitsema pariskunta tässä: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1777-1789_mko17-24/222.htm? Eli Erik olisi Jacob Nisulan vävy, jolloin Kertulla olisi "väärä" Britha.
Saattaa hyvinkin olla, että pariskunta on käynyt vihillä Oulun papilla, sillä itse en ole löytänyt heille vihkimerkintää Haukiputaan Hiskistä.
Ei Brita ole väärä,vaan kirjoituksessani oli virhe.:cool: Tiedostossani Brita on Jakko Nisulan tyttärenä,.Sorry..Edelleen etsin Erkille isää...:D:

TimoT
24.08.10, 15:11
Minusta tämä Erkki saattaisi olla tuo Tellervon viimeisessä viestissä mainitsema Erik Johaninpoika, s. 1753.

Kerttu Korhonen
24.08.10, 16:03
Minusta tämä Erkki saattaisi olla tuo Tellervon viimeisessä viestissä mainitsema Erik Johaninpoika, s. 1753.


Mielelläni sijoittaisin siihen perheeseen,mutta en löytänyt yhdestäkään Kiimingin rippikirjasta Erkkiä. Hän olisi ollut toisella vuodella oletetun äitinsä kuollessa. Jospa olikin perheen lapsi ja annettiin kasvatiksi?? sukulaisiin.Ei kai Hurun lapsia kasvatiksi:eek:

TimoT
24.08.10, 17:23
Tämä Erik on laitettu myös Familysearchissa mainittuun perheeseen. Lähdettä en tiedä. Tuohon samaan Kellon kylään menee kyllä naimisiin myös kaksi muuta Hurun poikaa, Per ja Johan, vähän myöhemmin. En tosiaan ole löytänyt häntä Hurusta rippikirjoista. Olisiko ollut sukulaisissa kasvatettavana? Taloon ei tainnut jäädä aikuisia naisia ollenkaan äidin kuoltua.

tellervoranta
24.08.10, 18:38
Tässä samassa viestiketjussa aiemmin käsiteltiin tätä Erkkiä ja ihan varmuuteen ei päästy. Sen verran kerron kuitenkin, että sain sähköpostia, missä vastapuolen sukututkija kertoi liittäneensä tämän Erkin ko Hurun Juhon pojaksi.
Mietin itsekin, minne noin pieni vauva olisi tuollaisessa tapauksessa sijoitettu. Katsastin Oravalaa- ei tärpännyt. Sisaruksiahan oli ja Juhon velipoikia myös.

RistoS
25.08.10, 17:11
Tämä Erik on laitettu myös Familysearchissa mainittuun perheeseen. Lähdettä en tiedä. Tuohon samaan Kellon kylään menee kyllä naimisiin myös kaksi muuta Hurun poikaa, Per ja Johan, vähän myöhemmin. En tosiaan ole löytänyt häntä Hurusta rippikirjoista. Olisiko ollut sukulaisissa kasvatettavana? Taloon ei tainnut jäädä aikuisia naisia ollenkaan äidin kuoltua.

Tuossahan tuo Eric Johan: s Huru s.1753 näkyy

RistoS
25.08.10, 17:21
J

Walborg Johantr Huru. Syntynyt 12.8.1743 Alakiimingissä.

Pehr Johanpka Huru. Syntynyt 10.11.1745 Alakiimingissä.



Walborg Johan: dr Huru avioituu 1769 Hauliputaalla
mies = Jöran Simon: s Jacku 4.1745 alakiiminki
k. 1.7.1786 iissä
Muuttivat Haukiputaalta Iihin noin 1775
Mies ilmeisesti ruotunimellä Jöran Wacklin iissä ? ainakin 4 lasta


Pehr Johan: s Huru s. 10.11.1745 Alakiiminki avioituu 14.12.1777
haukiputaalla. vaimo = Catharina Pehrs: dr Rautio s.1755 Kello.k. 1809 Haukipudas.
Pariskunnalla ainakin 2 lasta ( britha 1778 ja Carin 1779).
Pehr Johan : s Huru l. Haapaniemi k. 16.10.1779 Haukiputaalla.

tellervoranta
29.08.10, 10:42
Kirjoittelin lisää esivanhempieni kummeja, jotka liittyvät tähän perheeseen. Ne tulee seuraavassa osiossa.

Jacob Pehrspka Puitti 2.Luukela 1.Huru. Syntynyt 10.1702 Alakiimingissä.
Kuollut Rintapistos 12.2.1774 Alakiimingissä.

Puoliso, vihitty 6.12.1730 Haukiputaalla

Lisa Eriktr Luukela 1.Kontio. . Syntynyt 1710 Alakiimingissä.

Lapset:
Henrik Jacobpka Puitti 1.Luukela. Syntynyt 17.12.1731 Haukiputaalla.

Matias Jacobspka Puitti 1.Luukela. Syntynyt 18.3.1734 Haukiputaalla.

Catharina Jakoptr Puitti. Syntynyt 26.11.1735 Haukiputaalla.
Kuollut 23.2.1800 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 19.10.1773 Haukiputaalla, Jacob Jacobpka Rehu. Syntynyt 21.2.1727 Haukiputaalla.
Isäntä Rehu No:12.
Kuollut 6.6.1784 Haukiputaalla.

Dorde Jacobtr Puitti . Syntynyt 22.5.1740 Kiimingissä.
Kuollut 18.10.1803 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 5.2.1764 Alakiimingissä, Matti Henrikpka Huru. Syntynyt 1738 Kiimingissä.
Isäntä Hurula no:13 Alakiimingissä.
Kuollut 16.10.1803 Alakiimingissä.

Walborg Jacobtr Puitti. Syntynyt 8.1.1744.
Kuollut 7.12.1788 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 15.3.1764 Haukiputaalla, Pekka Mikonpka Kiuttu. Syntynyt 13.4.1733 Haukiputaalla.
Kuollut 20.6.1787 Haukiputaalla.

Erik Jacobpka Puitti. Syntynyt 21.3.1747 Alakiimingissä.
Kuollut keuhkotautiin 12.5.1775 Alakiimingissä.

Pehr Jacobpka Puitti. Syntynyt 7.11.1749 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 6.3.1774 Alakiimingissä, Maria Samuelintr Penttilä. Syntynyt kaksospuoli 19.10.1747 Haukiputaalla.

Jacob Jacobpka Ristikangas 1.Puitti. Syntynyt 30.12.1752 Alakiimingissä.
Isäntä Ristikangas No:50 1796.
Kuollut 5.10.1822 Haukiputaalla.
— Puoliso, vihitty 19.2.1779 Alakiimingissä, Maria Johantr Toicka. Syntynyt 13.5.1754.
Kuollut 13.7.1808 Haukiputaalla.

tellervoranta
29.08.10, 10:45
Jaakko Pekanpka Puitti 2. Luukela 1. Huru ja vo Liisa Erkintr Luukela 1. Kontio lasten kummit

1. Heikki Jaakko Luukila senior ja vo. Jaakko Luukila junior ja vo. Heikki Matinpka Kaattari. Liisa Jaakontr Kauppila

2. Matti Tuomas Jaakonpka Luukela ja vo. Antti Simonpka Ervasti ja vo. Yrjö Uhrväder. Riitta Nojonen.

3. Kaarina Matti Mikkola ja vo. Pekka Timonen ja vo Valpuri. Antti Juusonpka Mikkola. Kaarina Jaakontr Kauppila.

4. Dorde Juho Huru ja vo.Valpuri Simontr. Heikki Hyppälä. p. Anna Pekantr Huru.

5. Valpuri Pauli Huru ja vo Valpuri Tapanintr. Pekka Vilppola ja Juho Hurun vo Valpuri Simontr. nm. Antti Juusonpka Mikkola sekä p. Anna Pekantr Huru.

6. Erkki Juho Pekanpka Huru. Valpuri Simontr. Matti Martinpka Honkala ja vo Anna Laurintr. nm. Pekka Paulinpka. p. Riitta Paulintr Huru.

7. Pekka Khr Frosterus ja Juho Talonpojan vo Marketta Martintr. Juho Pekanpka Huru ja Matti Honkalan vo Anna Laurintr. p. Marketta Pekantr Jämsä.

8. Jaakko Pekka Paulinpka Huru ja vo Valpuri Mikontr. Simo Matinpka Talonpka ja vo Anna Erkintr. nm. Simo Juhonpka Huru ja p. Kaisa Paulintr Huru.

RistoS
30.08.10, 16:31
Ks. mun websivu http://www.elisanet.fi/virtualdump/genealogy.html ja sieltä oikeasta laidasta Lauri Veijolan esipolvet.

- Vesa -

Upea sukupuu....selkeä ja kivasti luettava. Kiitos

tellervoranta
31.08.10, 08:14
Totta. Missähän Hurun Erkki luuraa :eek:

Upea sukupuu....selkeä ja kivasti luettava. Kiitos

RistoS
31.08.10, 12:40
Totta. Missähän Hurun Erkki luuraa :eek:

Tuollahan se Erkki luuraa:

http://www.elisanet.fi/virtualdump/anc_veijola.html

tellervoranta
31.08.10, 18:59
Olenpas minä tyhmä :p:. Voi herranen aika ja HURUMUORIT!!!!!

Yksi näpäys ja se siinä, siis Erkki. :D:

tellervoranta
19.10.10, 09:01
On Huruja Karl Gustavin vihityissä v. 1798-1820 ainakin seitsemän, lieneekö sukua edellisille Huruille, mm. 23.11.1819 Joh. Joh. Huru avioituu Maria Stina Mick.dr Huru, båda fr.r. sidan. (Kiitos tiedoista Juhani Mäkitalolle Pohjoisen palstalta) :)
Hauskoja nimiä on mm. Nuxujerfvi, Paskapasi, Hammaskoski, Pesu, Warpuhuhta, Lassu, Wånka, Härkänjemi, Matojärvi, Nackula, Wasikaoja, Pipping, Pannima, Tulpan, Hammas, Tiberi, Hulkov jne

hth
20.10.10, 22:40
Onko tullut Huruissa esille Maria Huru (18.4.1797-29.1.1884)? Syntymäajasta ja vanhemmistakin on ollut jkv eri näkemyksiä. Itse ole aikoinaan isäksi nimennyt Erkki Simonp (Ala)Hurun (27.9.1770-14.4.1838) ja äidiksi Liisa Paulint Pulkkisen (17.4.1774-3.11.1840). Maria meni Kiimingissä naimisiin 7.7.1829 Simuna Tuomaanp Mettovaaran kanssa. Heistä tuli noin 1837 Hanheloita, Hanhelan suvun kantavanhemmat.

tellervoranta
21.10.10, 08:06
Hyvä ent. naapuri H. Tapio H. , viimeistään sinun kanssa. Alla olevassa linkissä näkyvät. Mikrofilmeiltäni huomaan, että Maria s. 18.4.1797 on hätäkastettu Pekka Hurun vaimon Lisa Simontyttären toimesta Jaakko Kamulan ja leski Maria Suutarin läsnäollessa. Kasteen vahvisti kappalainen Gustaf Böhm, joka vaimonsa Brita Helena Lagerbohmin kanssa oli myös kummina. Muutkin kummit löytyy.


http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1803-1809_mko9-11/18.htm

Onko tullut Huruissa esille Maria Huru (18.4.1797-29.1.1884)? Syntymäajasta ja vanhemmistakin on ollut jkv eri näkemyksiä. Itse ole aikoinaan isäksi nimennyt Erkki Simonp (Ala)Hurun (27.9.1770-14.4.1838) ja äidiksi Liisa Paulint Pulkkisen (17.4.1774-3.11.1840). Maria meni Kiimingissä naimisiin 7.7.1829 Simuna Tuomaanp Mettovaaran kanssa. Heistä tuli noin 1837 Hanheloita, Hanhelan suvun kantavanhemmat.

Terkkuja :)

hth
21.10.10, 16:01
Kiitos Terttu! Löydätkö varman varmistuksen sille, että Maria vihittiin mainitun Mettovaaran kanssa 7.7.1829??

Alapo
21.10.10, 17:30
Hei
Sekaannustahan tässä kai aiheuttaa se, että Maria Mettovaara /Hanhelan syntymävuodeksi Haukiputaan rippikirjat ilmoittaa 1805, jolloin ei kenellekään Erik Hurulle näytä syntyneen Mariaa.
Toinen mahdollinen Maria lienee Erik Matinpoika Hurulle 20.9.1801 syntynyt Maria, joka tässä "tuoreimmassa" SSHY:n kuvassa: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1810-1821_mko12-16/73.htm
Taidat, Tellervo, löytää papereistasi hänenkin myöhemmät vaiheensa?
Erik Simonpoika Hurun Mariahan on pari sivua eteenpäin.

Alapo
21.10.10, 18:06
Myöskin henkikirja v. 1880 ilmoittaa Marialle syntymävuodeksi 05
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=593449
Varhaisemmissa Arkistolaitoksen sivuilla olevissa kirjoissa ei syntymävuotta näy.
Onkohan henkikirjojen syntymäajat otettu kirkonkirjoista, vai onko merkitty oman ilmoituksen mukaan?

tellervoranta
21.10.10, 19:25
Tämä herranterttu ei kyllä tiedä onko nyt kyse pilasta, koska itse olet tutkimukset tehnyt sekä sukukirjaan antanut.

Kiitos Terttu! Löydätkö varman varmistuksen sille, että Maria vihittiin mainitun Mettovaaran kanssa 7.7.1829??

Kyllä mikrokorttini ilmoittaa että 7.7.1829 vihitään Bd och ungkarl Simon Thoma Mettovaara med Bddr Maria Erici Huru utan skrud å Huru hemman.

Saman asian ilmoittaa muistivihkoni. Se ilmoittaa myös kelle Erik Simonpka Hurun k. 14.5.1838 jäämistö jaetaan.

tellervoranta
22.10.10, 12:55
Tässä linkissä näkyy 20.9.1801 syntynyt Maria ja veljensä 6.12.1802 syntynyt Erkki Hurunmäeltä. Erkin tytär Brita Maria on Honkasen 6:n sisaruksen äiti. Näiden Marian ja Erkin vanhemmat Erkki Matinpka Huru ja Markareetta Juhontr Rautio, joka leskeydyttyään avioituu Heikki Heikinpka Laurilan kanssa. Marian vaiheita en ole seurannut mutta sinun ja H. Tapion Maria on ns. Alahurusta. Tuohon henkikirjaan oli varmaan merkitty väärä Marian synt. aika. Viereisestä esiäitini perheestäkin puuttui yksi tytär.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1803-1809_mko9-11/17.htm


Hei

Toinen mahdollinen Maria lienee Erik Matinpoika Hurulle 20.9.1801 syntynyt Maria,
Taidat, Tellervo, löytää papereistasi hänenkin myöhemmät vaiheensa?
Erik Simonpoika Hurun Mariahan on pari sivua eteenpäin.

Alapo
22.10.10, 17:53
Kiitos Tellervolle tiedoista!
Pääsin tänään katselemaan Kiimingin kirjoja ja kyllä olet Tapio nimennyt aivan oikean Marian Simon puolisoksi.
Taitaa selvin osoitus olla muuttaneiden luettelossa, jossa nimen omaan 18.4. 1797 syntyneen Marian sanotaan muuttaneen 7.7.1829 Putaalle (samana päivänä kun vihittiin), vihittynä Simon Mettovaaran ifr Pudas, kanssa.
Mahdollinen selitys syntymävuoden muuttumiseen voisi olla se, että kun rk:ssa 1729-35 sivu 22, Mariaa seuraavalle riville on kirjattu 1805 syntynyt Erik, niin Marian muuttokirjaan on vahingossa merkitty hänen syntymävuotensa.

Terveisin

tellervoranta
22.10.10, 18:29
Hei
olisi minunkin pitänyt katsoa muuttaneita, mutta on ollut tosi kiire. Niinpä allaolevaakin pitää oikoa, kun silmä hyppäsi äidin kohdalla ylemmälle riville.
Siis Erkki Matinpka Hurun (25.8.1779-26.11.1803) vaimo on Riitta(Brita) Jaakontr Kanniainen/Kamula s.5.5.1773, joka 2.6.1814 avioituu Laurilan kanssa.


Tässä linkissä näkyy 20.9.1801 syntynyt Maria ja veljensä 6.12.1802 syntynyt Erkki Hurunmäeltä. Erkin tytär Brita Maria on Honkasen 6:n sisaruksen äiti. Näiden Marian ja Erkin vanhemmat Erkki Matinpka Huru ja Markareetta Juhontr Rautio, joka leskeydyttyään avioituu Heikki Heikinpka Laurilan kanssa. Marian vaiheita en ole seurannut mutta sinun ja H. Tapion Maria on ns. Alahurusta. Tuohon henkikirjaan oli varmaan merkitty väärä Marian synt. aika. Viereisestä esiäitini perheestäkin puuttui yksi tytär.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1803-1809_mko9-11/17.htm

hth
22.10.10, 20:29
Kiitos Tellervo ja Alapo. En ole pilaillut vaan halusin varmistusta, kun muutama vuosi sitten eräs tutkija meinotteli, että minulla on väärä Maria Huru. Nyt pidän varmana, että oikea on. Palataan uusien etsintöjen parissa!!

tellervoranta
23.10.10, 16:50
Olin tosiaan hiukan kuin puulla päähän lyöty tämän jutun suhteen. Minullahan on tiedot jo vihkossani, koska serkkuni oli äitinsä puolelta Alatalo ja tutkinut niin Honkasen kuin Alatalon sukuja.
Tämä 1801 syntynyt Maria Erkintr Huru on merkitty jo rippikirjassa, mikä ei enää näy SSHY:n sivulla, sokeaksi ja hän kuolee avioitumatta.
Tutkimisiin :)

TimoT
02.12.10, 22:20
Nyt taisi ratketa Limingan Simon arvoitus. Hän löytyy äitineen ja nuorikkoineen Limingassa täältä: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7868116 (alareuna).
Tuona Simon syntymäpäivänä on Hiskin mukaan syntynyt Simo Kiimingissä tähän perheeseen: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1785-1796_mko3-6/43.htm
Tämä perhe lienee alunperin juuri Huruja. Mutta seuraavassa rippikirjassa heitä ei enää näy. Onkohan tällä Niemelän perheellä vielä vaiheita Kiimingin seuduilla, vai menivätköhän he n. v. 1795 jo suoraan Liminkaan?
Simon vaimo Johanna Hyry löytyi Paavolasta.

tellervoranta
03.12.10, 11:24
Hyvä, kun tästä ketjusta on jotain hyötyäkin :eek:. Allaolevassa linkissä ko Niemelän eli Kaukolan No31 uudistilan raivaaja, alkoi 1750-luvulla, Pekka Paulinpoika Huru. Vaimo Valpuri Mikontr Kiuttu (Haukipudas). Vanhemmat Pauli Pekanpka Huru eli Laxo (2 avioa) ja Valpuri Tapanintr Karjalainen.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/111.htm

Lähetän seuraavassa vistissä jatkon Niemelästä eli siirtymisen toiseen taloon.

tellervoranta
03.12.10, 11:31
Lähetytään Honkasta eli Uudistila Katiska. Margareetta Pekantr on Pekka Paulinpa Hurun ja Valpuri Mikontr Kiutun tytär, syntynyt 16.3.1752 Kiimingissä. Tässä vanhapari siis vävyn ja tyttären hoteissa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1795-1802_mko7-8/35.htm

TimoT
03.12.10, 13:41
Eli Hurut luopuivat Niemelästä. Vanhapari muutti tyttären perheeseen ja poika Pekka muutti Liminkaan, jossa hän oli ainakin jo 1795. Mutta hän kuoli jo melko heti ja vaimo joutui pienten lasten yksinhuoltajaksi.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7863763

tellervoranta
19.03.11, 11:38
Pekka Heikinpoika Hurun perheen kokoonkursimista odotellessa (mm. Pudasjärvi, hiski, kuolleet, Ylikiiminki yleensä) kyselen tässä (Ala)-Huru Erkin (27.09.1770-14.05.1838) vaimon esipolvitietoja.
Pukkinen Liisa Paulintr s.17.04.1774 Ii, k.03.11.1840 Kiiminki, talollisen vaimo.
Tällainen ehdotelma on: Juusola, Pulkkinen, Manninen Pauli s.29.02.173? Pudasjärvi, k. 06.04.1809 Ii, Pirttitörmä ja Leskelä Reetta s.28.11.1745 Ii, k. 02.11.1826 Ii, Pirttitörmä.
Ja sitten hämärtää. :)

Jouni Kaleva
19.03.11, 13:20
Pukkinen Liisa Paulintr s.17.04.1774 Ii, k.03.11.1840 Kiiminki, talollisen vaimo.
Tällainen ehdotelma on: Juusola, Pulkkinen, Manninen Pauli s.29.02.173? Pudasjärvi, k. 06.04.1809 Ii, Pirttitörmä ja Leskelä Reetta s.28.11.1745 Ii, k. 02.11.1826 Ii, Pirttitörmä.
Ja sitten hämärtää. :)
Hei

Tuommoinen Liisa löytyy Iin Pirttitörmän Pulkkisesta no 11.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6623&pnum=78

Isä-Paavalille löytyy tarkka synt.aika Pudasjärven kastetuista: 29.febr.1736. (oliko todella karkausvuosi?). Siinä kastemerkinnässä isä Påhl Jusola ja äiti Walborg Manninen. Tämä perhe siirtyi Pudasjärveltä 1741 Karjalankylän Manniseen (joka ei ole Valpurin kotitalo.)

RK Ii 1760-66 Pirttitörmän Pulkkisen kohdalla merkintä "Nyeåbon Mannila ifrån Carialaby Påhl hb." Veljekset Paavali ja Juho Paavalinpoika siirtyneet siis Pirttitörmän Pulkkiseen.

Paavali vihittiin 12.4.1768 Iissä Margareta Matintr. Leskelän kanssa, s.22.11.1745 Ii.

tellervoranta
19.03.11, 14:48
Tuossa viimeisenä on Paulin kastemerkintä. Olen jostakin syystä alleviivannut vuoden 1736.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/syntyneet_1735-1750_ik384/3.htm

Pauli taitaa olla syntyään Oinas, joka olisi vaimo Valpurin kanssa myös muuttanut Iihin.
Leskelä Matti (16.05.1692-14.09.1761) Ii ja Pätsi Lisa olisivat Reetan vanhemmat?

tellervoranta
19.03.11, 14:59
Olisikohan se tämä pariskunta se Pauli-Valpuri ?


Kuul. Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2wp91e?fi+0414+vihityt+292) 31.3.1728 Hetettjärfvi Påhl Josephss. Oinas Walborg Henrichsdr. Säccinen

1 tapahtumaa löytyi.

Jouni Kaleva
19.03.11, 18:02
Olisikohan se tämä pariskunta se Pauli-Valpuri ?


Kuul. Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2wp91e?fi+0414+vihityt+292) 31.3.1728 Hetettjärfvi Påhl Josephss. Oinas Walborg Henrichsdr. Säccinen

1 tapahtumaa löytyi.
Kyllä minulla on sama pari. Påhl synt 9.2.1702 Pudasjärvi. Valpuri s. 11.9.1704 Pudasjärvi nimellä Manninen ja vihittäessä Säkkinen.

Ja siis ainakin lapsista Pauli synt. nimellä Juusola.

Jouni Kaleva
19.03.11, 18:10
Kyllä minulla on sama pari. Påhl synt 9.2.1702 Pudasjärvi.
Tässä Påhlin kastemerkintä, oik. puolen ylimpänä.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=130&pnum=53
9 Februarij Christnades Joseph Matsons barn (pientä tekstiä..) Paulus.

Hiskissä on tulkittu, että paikka Sotkajärvi ja isä Joseph Matss. Lackonen. Lukeeko tuossa pikku tihrustuksessa niin?

Jouni Kaleva
19.03.11, 19:26
Tässä Påhlin kastemerkintä, oik. puolen ylimpänä.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=130&pnum=53
9 Februarij Christnades Joseph Matsons barn (pientä tekstiä..) Paulus.

Hiskissä on tulkittu, että paikka Sotkajärvi ja isä Joseph Matss. Lackonen. Lukeeko tuossa pikku tihrustuksessa niin?
Tilanne komplisoituu.

Nimittäin näyttää, että Påhl sekä taloon 1729 tullut vaimo/miniä Walborg ovat täällä
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=618&pnum=101

ja tämän mukaan Påhlin isä onkin Josef Andersson Oinas. Siis eiköön tuo 9.2.1702 kastettu Påhl olekaan lainkaan tämä sama henkilö? Vai onko 1702 kastemerkinnässä virhe isän patronyymin osalta?

****

Tässä rippikirjassa näkyisi Påhlin veli Johan, joka sittemmin tulee esiin siellä Pirttitörmän Pulkkisessa, jossa Påhl myös perheineen on.

paavo.lohvansuu
19.03.11, 19:26
Kyllä HisKin tulkinta pitää paikkansa. Laakkosessa asuivat Joseph Mattsson
Liikanen ja Juliana Parkkinen Taipaleenharjulta.

Jouni Kaleva
19.03.11, 19:40
Tilanne komplisoituu.

Nimittäin näyttää, että Påhl sekä taloon 1729 tullut vaimo/miniä Walborg ovat täällä
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=618&pnum=101

ja tämän mukaan Påhlin isä onkin Josef Andersson Oinas. Siis eiköön tuo 9.2.1702 kastettu Påhl olekaan lainkaan tämä sama henkilö? Vai onko 1702 kastemerkinnässä virhe isän patronyymin osalta?

RK Ii 1760-66 fol.52 Karjalankylän Mannisessa on tämän puheena olevan Påhlin synt.aika merkitty 19.7.1702. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6621&pnum=128

Onkin siis eri mies kuin 9.2.1702 syntynyt kaimansa?

Jouni Kaleva
19.03.11, 19:57
RK Ii 1760-66 fol.52 Karjalankylän Mannisessa on tämän puheena olevan Påhlin synt.aika merkitty 19.7.1702. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6621&pnum=128

Onkin siis eri mies kuin 9.2.1702 syntynyt kaimansa?
Pudajärvellä kastettu 22.8.1702 Jos.Anderssonin lapsi Paulus Hetetjärveltä.

Mitä tarkoittaa tuo alleviivattu otsikko Feria 4 Ragationum(?)
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=130&pnum=57

tellervoranta
19.03.11, 21:06
Jouni, kiitos tiedoista :). Sinulla on niin paljon tärkeitä töitä, ettei olisi pitänyt sinua vaivata.

Pulkkisen Paulin isä on minun tietojen mukaan syntynyt 29.07.1702 Pudasjärvellä; Oinas Pauli Juusonpka, joka perheensä kanssa muuttaa 1741 Iin Karjalankylään. Minulla oli perheestä Iissä linkkikin, mutta en nyt ryhdy hakemaan sitä.

Pätsi/Petsi Liisakin on Iin rp:ssä vilahtanut, mutten saa vielä hänestä kiinni.
Tietoja olen hakenut jo ainakin 7 vuotta sitten. Nyt pääsee kuitenkin helpommin etenemään digitoinnin ansiosta.

Kimmo Kemppainen
19.03.11, 21:18
Feria quarta rogationum. Kyseessä on ilmeisesti juhlapäivä ennen helatorstaita, suomeksi luultavasti rukouspäivä. Lisätietoja saattaisi löytyä Googlella parhaiten, jos laittaisi hakusanaksi dies rogationum. Kannattaa myös katsoa tämä ruotsalainen Wikipedia-artikkeli:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dies

Kimmo Kemppainen

Pudajärvellä kastettu 22.8.1702 Jos.Anderssonin lapsi Paulus Hetetjärveltä.

Mitä tarkoittaa tuo alleviivattu otsikko Feria 4 Ragationum(?)
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=130&pnum=57

Jouni Kaleva
19.03.11, 21:35
Feria quarta rogationum. Kyseessä on ilmeisesti juhlapäivä ennen helatorstaita, suomeksi luultavasti rukouspäivä. Lisätietoja saattaisi löytyä Googlella parhaiten, jos laittaisi hakusanaksi dies rogationum. Kannattaa myös katsoa tämä ruotsalainen Wikipedia-artikkeli:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dies

Kimmo Kemppainen
Kiitos

Olen siis ymmärtävinäni, että tarkoitetaan neljäs rukouspäivä, ja viitattaisiin aikaan ennen ylösnousemusta, siis johonkin sinne helatorstain suuntaan. Mutta se ei sopisi tähän asiayhteyteen, kun kyseessä on pvm 22.8.1702.

Kimmo Kemppainen
19.03.11, 22:19
Keskellä elokuutahan ne kaksi 4 feria rogationum kastettua kieltämättä ovat, mutta se tieto löytyi, että feriae rogationum ovat päivät maanantaista keskiviikkoon ennen helatorstaita. Onko niin, ettei paria keväällä kastettua olisi laitettu väärään paikkaan (unohtuneet keväällä)? Selittyisi samalla se, miksi juuri heidän kohdallaan käytettiin kirkkopyhän nimeä päivänmäärän sijasta: ei kukaan enää elokuussa muistanut, monesko päivä sinä vuonna oli kyseinen juhlapäivä, joka osuu joka vuosi eri päivälle.

Tällainen löytyi: "Dies Rogationum tres, sc. Feria Secunda, Tertia, et Quarta, ante Festum Ascensionis Domini Nostri." Siis "rukouspäiviä kolme, tietenkin toinen, kolmas ja neljäs juhlapäivä, ennen Herramme taivaaseenastumisen juhlaa".

Kimmo Kemppainen

Kiitos

Olen siis ymmärtävinäni, että tarkoitetaan neljäs rukouspäivä, ja viitattaisiin aikaan ennen ylösnousemusta, siis johonkin sinne helatorstain suuntaan. Mutta se ei sopisi tähän asiayhteyteen, kun kyseessä on pvm 22.8.1702.

Kimmo Kemppainen
19.03.11, 22:44
Löysin merkinnän Feria 4 Rogationum erittäin selvästi kirjoitettuna Pudasjärven kirkontileistä. Edellinen merkintä on tehty 28.4. ja seuraava 18.8. Kyseessä ei siis ole tämä kaste mutta vastaava esimerkki kuitenkin.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/tilit_1679-1737_ik387-388/69.htm

Kimmo Kemppainen

Jouni Kaleva
20.03.11, 08:18
Löysin merkinnän Feria 4 Rogationum erittäin selvästi kirjoitettuna Pudasjärven kirkontileistä. Edellinen merkintä on tehty 28.4. ja seuraava 18.8. Kyseessä ei siis ole tämä kaste mutta vastaava esimerkki kuitenkin.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/tilit_1679-1737_ik387-388/69.htm

Kimmo Kemppainen
Tämä osuisi kohdalleen helatorstain aikaan. Mutta Pauluksen kastemerkintää edeltää ja seuraa elokuun kirjaukset. Ja myöhemmän rippikirjamerkinnän mukaan Paulus olisi synt. heinäkuussa.

Jouni Kaleva
20.03.11, 08:38
[quote=tellervoranta;88445]

Pulkkisen Paulin isä on minun tietojen mukaan syntynyt 29.07.1702 Pudasjärvellä; Oinas Pauli Juusonpka, joka perheensä kanssa muuttaa 1741 Iin Karjalankylään. Minulla oli perheestä Iissä linkkikin, mutta en nyt ryhdy hakemaan sitä.
[quote]

Nyt kokonaisuus näyttää tältä: Pudasjärveltä Josef Antinpk. Oinaan Juho-poika (s.1708) siirtyy nuorena miehenä Iihin ja nai siellä 1728 Sofia Simontr. Kipinän. Tämä pari siirtyy 1734 Pirttitörmän Pulkkiseen ja Juho jatkaa isäntänä 1760-luvulle, kunnes sinne tulee uudeksi isännäksi Karjalankylän Mannisesta Paavali Paavalinpoika.

Tämä uusi isäntä varmistuu vanhan veljenpojaksi.
Vanha Juho Josefinpoika näkyy RK Ii 1771-77 fol. 52 Pulkkisessa 1760-luvulla uudeksi isännäksi tulleen Paavali Paavalinpojan setänä (fadbror). Vaimo Sofia Simontytär edelleen mukana. http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=6622&pnum=57

Näin varmistuu se, että Paavali Josefinpoika s. 1702 ja Juho Josefinpoika s. 1708 ovat veljekset ja siis varmistuu, että kummankin isä on Josef Antinpoika Oinas.

tellervoranta
20.03.11, 09:19
tässä linkki Oinas Paulin ja vaimonsa muutosta Iihin.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/rippikirja_1731-1750_ik251/96.htm

Muuten se Pulkkisen/ Hurun Liisan ( Elisabetin) syntymäaika täytyy hakea, koska minulla on niitä kaksi.

tellervoranta
20.03.11, 09:31
Liisa Paulintr Pulkkisen syntymäaika 3.4.1774 Ii.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/syntyneet_1717-1777_ik255/443.htm

Olen aikanaan kirjoittanut tätä Alatalon eli Ala-Hurun tietoja serkkuni luona; isämme veljeksiä (vanhin-nuorin) ja serkkuni äiti Alatalon Anna Maria.

Kimmo Kemppainen
20.03.11, 12:57
En muuten osaakaan ottaa kantaa syntymäaikaan, mutta minun mielestäni kastepäivä on melkein vuoren varmasti 4. rukouspäivä, joten olisi tällä perusteella syytä olettaa kastemerkinnän tulleen unohduksen takia kirjatuksi elokuun tapahtumien väliin.

Jos jollakulla on vaihtoehtoinen selitys tuolle merkinnälle, niin asia on tietenkin sitten toinen, mutta itse en ole keksinyt mitään vaihtoehtoa. Kirkkopyhien nimistä on olemassa luetteloita, joista asiaa voi tutkia.

Voin tosiaan ottaa kantaa vain siihen, mitä tekstissä lukee, mutta tulkinnan teette parhaiten te, jotka tunnette asian muutoin.

Kimmo Kemppainen

Tämä osuisi kohdalleen helatorstain aikaan. Mutta Pauluksen kastemerkintää edeltää ja seuraa elokuun kirjaukset. Ja myöhemmän rippikirjamerkinnän mukaan Paulus olisi synt. heinäkuussa.

Ilkka Nisula
31.03.11, 11:04
Vissiin täällä Hämeessä todella hidastuu, kun vasta nyt porhallan sekaan vuosia velloneeseen Hurun-keittoon. Yrittäkää kestää pakkoruotsiani -
onhan kolmannes sukupuustani hurreja.

Ongelmaihmiseksi aiheellisestikin luokiteltu Erik Johansson Huru (1753? - 8.5.1824) tuli todella vävyksi isänisäni isänisän isänisän isälle
Jakob Simonsson Raappana-Nisulalle (17.6.1727 - 27.3.1792). Oulussa 12.10.1775 suoritettu toimituspalkkio vihkimisestä on laveasti tulkiten
linjassa Erikin ja Britan (26.6.1751 - 15.2.1794) esikoisen syntymän kanssa (31.10.1775 Kello; sittemmin sotilaana Jakob Wijk).

Tiukkasin aikoinani Oulun MAP-aktiiveilta perusteita Erikin kytkemiselle Johan Pehrsson Hurun ja Valborg Simonsdr Oravalan perheen hännille.
Heillä ei ollut esittää muuta kuin ne tavalliset: onomastinen, kronologinen ja biologinen sopivuus (viimeksi mainittu ilman dna-testejä).

Isompi kysymys: isälinjassani mainitun Jakobin isä, ungkarlen Simon Jakobsson Huru Kiimingistä (5.11.1689 - 26.3.1754), vihittiin 29.8.1717
kellolaisen lesken Brita Simonsdr Perttulan (26.7.1690 - 7.6.1772) kanssa. Simonin vanhemmiksi mainitaan Jakob Simonsson ja Valborg Simonsdr
jossain Suur-Haukiputaalla, ehkä Kiimingissä. Kävisi kyllä jatkoksi myös kellolaisen Simon Jakobsson Hookanan pesueeseen, jonka äitiä ei
historiakirjoissa mainita.

Ilkka Nisula

tellervoranta
01.04.11, 12:21
Pysyt Ilkka kuitenkin kärryssä. Minä putosin kärryiltä. Kenen vanhemmat kateissa? Palataan asiaan vaikka parin vujen piästä.:D:

tellervoranta
03.04.11, 10:08
Edellinen oli aprillipila. Yritän liitteitä, mistä voit tehdä johtopäätöksiä.

tellervoranta
03.04.11, 10:11
Tässä tulee uusi liite vihkimisestä.

TapsaR
03.04.11, 20:45
Katsellessani Jacob Simonsson Hookanan aikaansaamia perheenlisäyksiä huomasin jälleen nettihiskin epäluotettavuuden. Hiskissä hänelle näkyy syntyneen poika Michel 19.12.1686. Alkuperäisessä luettelossa nimi on kuitenkin Thomas, minkä mikrofilmi todistaa:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7318809
Samasta linkistä ja hiskin hausta ("kastetut, vuodet 1686-1686") huomasin, että netin hiskistä puuttuu vuonna 1686 kastettujen tiedoista monta kuukautta.
Nettihiskin tarkistus on varmaan aikamoinen savotta!
Tapio Rekilä

Ilkka Nisula
03.04.11, 22:50
Haukiputaan HisKi nyt on kaikkien eksytysten äiti. Eihän esimerkiksi vuonna 1759 syntyneitä toki ole 269, vaan oman tiedostoni mukaan 71, minkä lisäksi yksi 1758 syntynyt Tiri on kastettu 1759.

Vuonna 1686 syntyneistä 34 on lipsahtanut edelliseen vuoteen. Tapsan mainitsemalle Jakob Hookanan pojalle on lainattu samana päivänä kastetun, HisKistä puuttuvan Erik Kokon pojan etunimi.

Kiitos kuvatuesta! Vaikka kasteentodistajissa 7.11.1689 Hookanaa esiintyykin, etunimet ja patronyymit eivät taida oikein synkata.

Tellervon tarjoama kahden vuoden karanteeni olisi näillä vuosilla aika raakaa. Kaliforniaan juuttunut luokkakaverinikin varoittelee ostamasta enää vihreitä banaaneja...

Ilkka

tellervoranta
04.04.11, 08:49
Lukeeko tuolla Heikki Heikinpka Peckalan eli Haloisen...Haukiputaalta? Oikea laita ylhäällä.:confused:


Katsellessani Jacob Simonsson Hookanan aikaansaamia perheenlisäyksiä huomasin jälleen nettihiskin epäluotettavuuden. Hiskissä hänelle näkyy syntyneen poika Michel 19.12.1686. Alkuperäisessä luettelossa nimi on kuitenkin Thomas, minkä mikrofilmi todistaa:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7318809
Samasta linkistä ja hiskin hausta ("kastetut, vuodet 1686-1686") huomasin, että netin hiskistä puuttuu vuonna 1686 kastettujen tiedoista monta kuukautta.
Nettihiskin tarkistus on varmaan aikamoinen savotta!
Tapio Rekilä

Ilkka Nisula
04.04.11, 09:09
Lukeehan siellä, ihan selvästi. Koskettanee minuakin sikäli, että Henrik Henriksson Pecklinius-Pekkalan (tämän Carinin veli?) ja Margareta Josephsdr Oinaksen pojasta Anders Henriksson Pekkala-Runtti-Halosesta päästään Haapalahtiin ja iiläiseen äidinäitiini.

Ilkka

Ilkka Nisula
04.04.11, 11:28
Täydennykseksi edelliseen: 19.9.1686 kastettu Carin haudattiin jo 25.1.1687. Samaiselle 'Henrik Pekkalalle eli Haloiselle' ja Elin Eriksdotterille syntyvä uusi Carin löytyykin Iin puolelta kastepäivänään 5.11.1694.

Ilkka

tellervoranta
04.04.11, 11:48
Niinhän se on tuo vanhapari minunkin esivanhempia.

Lukeehan siellä, ihan selvästi. Koskettanee minuakin sikäli, että Henrik Henriksson Pecklinius-Pekkalan (tämän Carinin veli?) ja Margareta Josephsdr Oinaksen pojasta Anders Henriksson Pekkala-Runtti-Halosesta päästään Haapalahtiin ja iiläiseen äidinäitiini.

Ilkka

Jouni Kaleva
04.04.11, 16:39
Täydennykseksi edelliseen: 19.9.1686 kastettu Carin haudattiin jo 25.1.1687. Samaiselle 'Henrik Pekkalalle eli Haloiselle' ja Elin Eriksdotterille syntyvä uusi Carin löytyykin Iin puolelta kastepäivänään 5.11.1694.

Ilkka
Miten nämä Pekkalan sukupolvet mahtavat mennä?
Iin khra Simon Pecklinin isä Henr: Hinderss: Peckala haud. Iissä 23.4.1693, ikä 85v, kuten Hiskikin ilmoittaa. Siis synt. n. 1608.

Khra Simonin äiti on rippikirjassa selvästi Charin.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/rippikirja_1700-1713_ik250/116.htm

Olisko tuo Henrik Pekkala l. Haloinen kirkkoherran veli?

Ilkka Nisula
04.04.11, 22:37
Simon Henrici (Henriksson) Pecklinius (Peckalinius): ylioppilas Uppsalassa 16.9.1676, Iin 1. kappalainen 1678, kirkkoherra 1698, kuoli Iissä 1708.
Vanhemmat Henrik Henriksson (k. 1693 Iissä) sekä Carin (mahdollisesti Henriksdotter); isänisä Ylikiimingin Pekkalan talollinen Henrik Pettersson.
Puoliso: Iin aikaisemman kirkkoherran tytär Margareta Pettersdotter Hoffrenius.
Iissä 6.3.1694 Petter Hansson Hoffreniuksen toisen tyttären Elisabetin kanssa vihitty Anders (Andreas) Pecklinius, ylioppilas Uppsalassa 8.10.1687,
k. (haud.) 14.5.1701 Mustasaaressa, tarjoutuu ilman patronyymiakin ehdolle Simonin veljeksi.
Pudasjärvellä 1721 vihitty Henrik Henriksson vaikuttaa nuorehkolta tähän sarjaan; puoliso Carin Josephsdr Oinas näyttäisi syntyneen 26.3.1700.
Lisävalaistusta varmaan löytyisi Ylikiimingin rippikirjoista, jos tässä ja nyt olisi tarjolla laajakaistayhteys.

Ilkka Nisula

tellervoranta
05.04.11, 10:30
Tässä Ylikiimingistä Heikki Pekanpka Peckala 1/2 mnt Leskelän ja Timosen jälkeen. Ei muuta kuin vanhoja läänintilejä ym katselemaan.:)

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11316&pnum=48

Ilkka Nisula
05.04.11, 11:01
Jurvakainen... Parkkinen... Väänänen... Kanniala... Tornio... mutta missä Pekkala??

Ilkka

tellervoranta
05.04.11, 11:10
siiry oikealle puolelle sivua ja siellä loppupäässä. Ehdin jo etsiä seuraavistakin läänintileistä...

Ilkka Nisula
05.04.11, 11:41
Sielläpä se... Nyt vihdoin varaan ajan silmälääkärille, ihan oikeasti.

Ilkka

Jouni Kaleva
05.04.11, 18:00
Simon Henrici (Henriksson) Pecklinius (Peckalinius): ylioppilas Uppsalassa 16.9.1676, Iin 1. kappalainen 1678, kirkkoherra 1698, kuoli Iissä 1708.
Vanhemmat Henrik Henriksson (k. 1693 Iissä) sekä Carin (mahdollisesti Henriksdotter); isänisä Ylikiimingin Pekkalan talollinen Henrik Pettersson.
Puoliso: Iin aikaisemman kirkkoherran tytär Margareta Pettersdotter Hoffrenius.
Iissä 6.3.1694 Petter Hansson Hoffreniuksen toisen tyttären Elisabetin kanssa vihitty Anders (Andreas) Pecklinius, ylioppilas Uppsalassa 8.10.1687,
k. (haud.) 14.5.1701 Mustasaaressa, tarjoutuu ilman patronyymiakin ehdolle Simonin veljeksi.
Pudasjärvellä 1721 vihitty Henrik Henriksson vaikuttaa nuorehkolta tähän sarjaan; puoliso Carin Josephsdr Oinas näyttäisi syntyneen 26.3.1700.
Lisävalaistusta varmaan löytyisi Ylikiimingin rippikirjoista, jos tässä ja nyt olisi tarjolla laajakaistayhteys.

Ilkka Nisula
Anders ja Simon voivat hyvinkin olla veljekset, varsinkin kun kumpikin on mainittu "paikkakunnan pojaksi" eli iiläiseksi syntyään. Tosin Ii oli laaja käsite.

Kyselin sitä Henrik Henriksson Pekkalaa l. Halosta, joka sai lapsia 1690-luvulla. Olemme siis eri sukupolvissa tässä asiassa?

tellervoranta
05.04.11, 19:00
Voisiko olla niin, että Heikki Heikinpka Peckala eli Haloinen on veli ja Heikki
Pecklinius eli Pekkala hänen poikansa,
Vilkunan Paholainen sota kirjan mukaan vangittuina, muistaakseni Kellossa, olivat sekä nuorempi että vanhempi Heikki Heikinpka Pekkala, joista vanhempi surmattiin. Pitäisi katsoa Putaan hiskistä.
Ei kai se ole liene ihan sattumaa, että nuorempi vihittiin Pecklinius-nimellä Pudasjärvellä. Tosin vähän outoa.
Kerran olin sellaisella Ylikiimingin digisivulla, missä Ylikiimingin Pekkalassa oli emäntä ja renkejä. Valitettavasti en laittanut sitä silloin tänne Forumille; aika oli myöhäisempi kuin tuo, missä on Henrik Peerson Peckala.

Jouni Kaleva
05.04.11, 19:05
Simon Henrici (Henriksson) Pecklinius (Peckalinius): ylioppilas Uppsalassa 16.9.1676, Iin 1. kappalainen 1678, kirkkoherra 1698, kuoli Iissä 1708.
Vanhemmat Henrik Henriksson (k. 1693 Iissä) sekä Carin (mahdollisesti Henriksdotter); isänisä Ylikiimingin Pekkalan talollinen Henrik Pettersson.
Puoliso: Iin aikaisemman kirkkoherran tytär Margareta Pettersdotter Hoffrenius.
Iissä 6.3.1694 Petter Hansson Hoffreniuksen toisen tyttären Elisabetin kanssa vihitty Anders (Andreas) Pecklinius, ylioppilas Uppsalassa 8.10.1687,
k. (haud.) 14.5.1701 Mustasaaressa, tarjoutuu ilman patronyymiakin ehdolle Simonin veljeksi.

Ilkka Nisula

Vielä tästä kysymyksestä, olisi Simon ja Anders Pecklinius veljekset.

Kun Iin kappalainen Petrus Hoffrenius vuonna 1700 kuoli, otettiin rovastintarkastuksessa 1701 esille kysymys hänen seuraajastaan. Yksimielisesti pyydettiin, että Petrus-herran leski Beata Samuelintytär Lithovius palkkaisi armovuosiensa saarnaajaksi iiläistä syntyperää olevan pappismiehen Anders Peckliniuksen, joka oli naimisissa Petruksen tyttären (p.o.sisaren JK) kanssa. Hänet päätettiin myös ottaa kappalaiseksi, ellei Petruksen leski menisi naimisiin sellaisen taitavan papin kanssa, joka voitaisiin ottaa kappalaiseksi. Anders Peckliniuksesta ei voinut tulla kappalaista, koska hän kuoli jo toukokuussa 1701. Sen vuoksi Beata-leski nai kiireesti pastori Johan Forbuksen, jonka iiläiset valitsivat kappalaisekseen. (Iin seurakunnan historia s. 68)


Jos Anders olisi ollut tuolloisen Iin kirkkoherran Simon Peckliniuksen veli, kuinka sitä ei olisi tässä mainittu? Tai sitä, että Anders olisi näin ollen ollut naimisissa Simonin vaimon sisaren kanssa? (siis joka tapauksessa nämä Peckliniukset olivat naimisissa Hoffrenius-sisarusten kanssa, ts. Anders oli kirkkoherra Simonin lanko, eikä sitäkään tässä jutussa tuotu esiin...)

tellervoranta
05.04.11, 19:05
Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2xuby3?fi+0065+haudatut+446)1715 1715 enkia Peckala 90
omainen: Philip Peckalas (enk)http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2xuby3?fi+0065+haudatut+447)1715 1715 söner Jac och Petrus Peckala 7
omainen: Erich Peckalas (söner)http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2xuby3?fi+0065+haudatut+511)1715 1715 Öfverkiiming kyrkiones sexman Hendr: Peckala

Ilkka Nisula
06.04.11, 00:13
Lähdin muistaakseni liikkeelle siitä Henrik Henrikssonista, joka vihittiin 1721 Pudasjärvellä Pecklinius-nimisenä, mainitaan Haukiputaan kastetuissa yhdeksästi Pekkalana ja hyvinkin oli syntynyt viimeistään 1690-luvulla. Kirroherran isänisän Henrik Petterssonin ja tämän väliin mahtuisi muutama Heikki lisää, joista olisi mukava tietää enemmän.

Sinänsä oppineisuusnimen lainautuminen sukulaisten kesken on tuttu ilmiö. Sukupuuni eräässä lonkerossa Kemiössä papin sukunimi vilahtaa talonpoikaisen velipuolen yhteydessä ohimenevästi, tuskin kuitenkaan vahingossa. Pysyvä sukunimi sitten vakiintuu seuraavassa polvessa käsityöläisammatin myötä aivan toiseksi.

Simon Peckliniuksen lapsisarja on muuten Sursillianassa esitetty yhtenevästi Iin historiakirjojen (ja HisKinkin) kanssa, paitsi että Haukiputaalle piilotettu Magdalena (Maalin 24.9.1685) on esikoistyttären paikalla ilman syntymäaikaa.

Ilkka Nisula

tellervoranta
10.04.11, 17:49
No niin. Hypin kuin lampaansaparo :p:.

Siis tekeillä Pekka Heikinpka Kääriä eli Repola 1. Huru jälkipolvisto.
Neljän ensimmäisen lapsen: Juho, Pauli, Jaakko ja Elina, äiti hukassa.
2. pso Elina Sipontr Timonen s. n.1684 Ylikiiminki, Jolos.
Lapset: Pekka, Erkki, Riitta, Matti, Anna.

Ilkka Nisula
11.04.11, 08:46
Esi-isäni veljelle Matts Simonsson Raappanalle (s. 24.5.1725 Kello) ilmestyy puolisoksi Anna Pehrsdotter vuonna 1750. Annan syntymäajaksi mainitaan '1724 in Marti'. Sopisi kovin hyvin Pehr Henriksson Kääriä-Hurun nuorimmaiseen (s. 13.3.1724 Kollaja). Kaksi lasta heiltä kuolee, ennen kuin kolmannen kanssa katoavat Kellosta; tosin kylässä 17.9.1779 vielä kuolee 15-vuotias renkipoika Pehr Mattsson Raappana.

Pehr Henrikssonin ensiölapsia en Haukiputaalta löydä (paitsi perheellisinä tietenkin), mutta silloinhan puhutaankin jo 1730-luvusta. Elinin ja Erikin vaiheista kantani ei edes kuvittele tietävänsä.

Ilkka Nisula

tellervoranta
12.04.11, 08:14
Hain 13.3.1724 Pudasjärven Kollajalla syntyneen Annan kastetiedot. Mielenkiintoista.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pudasjarvi/syntyneet_1708-1734_ik384/36.htm

-Staffan Worma, hu Britha Leskelä (Tapani Tapaninpka Väänänen, Vuorman no2 isänta ja Priitta Tapanintr Leskelä, esivanhempiani)
-Mårthen Worma, hu Anna Haipus (ed. veli, Kollajan Pätsilän(Pähtilän) talo no 16, 2.vo Jaakko Haipuksen leski Anna Matintr Raappana s. Kiimingissä 1688)
Näiden veljesten äiti Priitta Simontr Haipus s.n.1656 Kiiminki.

Tämä Anna näkyy Hurussa vielä v.1750 jälkeen ripillä kerran vuodessa, joten miten lienee avio Raappanan kanssa. Tosin lähes kaikki sisaruksensa avioituneet haukiputaalaislähtöisten kanssa.

Ilkka Nisula
12.04.11, 14:37
Vertailin minäkin iltasella niitä Anna Pekantytärten ripilläkäyntejä. Jokseenkin riittävä kontraindikaatio? Yhteensopivuus vain pisti silmään, out of the blue.

On muuten minullakin Leskelöitä esipolvissa, tarkkaan ottaen Lesceliuksia. Sursillianan mukaan alkukoti Muhoksella.

Ilkka Nisula

tellervoranta
12.04.11, 16:26
Iin Tannilassa kuollut vanha piika Anna Pekantr Huru. Olisiko se ko Anna, vaikka ikä vähän heittää.


Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2yl69g?fi+0110+haudatut+2212)24.2.1764 4.3.1764 Tannila by gl: p: Anna Pehrsdr Huru watusot 42 8
alkup - HAUPAIKKA: kgd:

laitan vielä linkin Tannilan Koppelosta.

tellervoranta
12.04.11, 16:41
Tässä Tannilan Koppelossa on mm. Tapani Tapaninpka Leskelä/Kanniainen, vanha mies. Poika Pekka Tapaninpka Leskelä/Kanniainen s.21.12.1731,Jolos, Leskelä No12, vo v.1764 Ii Margeta Matintr väänänen 1. Koppelo lapsineen.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/rippikirja_1753-1766_ik251/135.htm

Vanhan Tapanin lapsethan/lastenlapsethan menivät lähes tyystin Iihin.
Poika Tapani Tapaninpka s.25.5.1734 Jolos, Leskelä No12 avioitui Kaarina Paavontr Kääriän kanssa, mitä kautta Anna Huru tulisi varmaan sukuun.
Tapanin (edellä) poika Tapani meni myös Iihin.

tellervoranta
13.04.11, 12:12
15.3.1713 syntynyt Pekka Pekanpka Kääriä eli Repola kuolee Pudasjärvellä 2.3.1714 yhden vuoden iässä.

http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=451&pnum=7

RistoS
13.04.11, 20:38
Tässä Tannilan Koppelossa on mm. Tapani Tapaninpka Leskelä/Kanniainen, vanha mies. Poika Pekka Tapaninpka Leskelä/Kanniainen s.21.12.1731,Jolos, Leskelä No12, vo v.1764 Ii Margeta Matintr väänänen 1. Koppelo lapsineen.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ii/rippikirja_1753-1766_ik251/135.htm

Vanhan Tapanin lapsethan/lastenlapsethan menivät lähes tyystin Iihin.
Poika Tapani Tapaninpka s.25.5.1734 Jolos, Leskelä No12 avioitui Kaarina Paavontr Kääriän kanssa, mitä kautta Anna Huru tulisi varmaan sukuun.
Tapanin (edellä) poika Tapani meni myös Iihin.

Staffan Staffan: s Kanniainen l. Tikka kuolee
Iin Tannilassa 12.2.1846 ( ikä 8v 6kk pitäisi olla 86v Hiskissä )
Kuolinsyy = Vanhuus . Tämä Tapani nuorempi
avioituu 14.11.1780 Haukiputaalla vaimo = Carin Simondr Wilppola

Ilkka Nisula
13.04.11, 21:11
Carin Simonsdotter (s. 16.5.1759 Karjalankylä) kuolee 4.11.1818 Tannilassa. Leskimies Staffan Staffansson vihitään 22.7.1921 [po. 1821] Kiimingissä Mickel Pehrsson (Rautio-)Tervajärvi-Tikan (3.12.1763 - 5.6.1820) lesken Maria Johansdotterin kanssa (s. 5.12.1778 Etelä-Iissä Johan Johansson Grekilän tyttärenä, k. 4.6.1842 Kiimingissä). Carin Simonsdotterin isä taas oli Paltamosta tullut Simon Larsson Väisänen (7.10.1720 - 17.5.1784), sittemmin Siurua ja Vilppola.

Ilkka Nisula

tellervoranta
16.04.11, 18:40
Herrat ovat auttaneet minua Iin seudun sukujen yhteenliittämisessä:).
Mutta Huruissa ei edistystä tapahdu.
Olen yrittänyt hakea 11.1.1715 Pudasjärven Kollajalla syntynyttä Erkki Pekanpka Kääriä eli Repolaa. Lähinnä olen selannut Pudasjärven kuolleita, mutta ei sieltä löydy. Jos on havaintoja, ilmineeratkaa.

Pekka Paavola
16.04.11, 21:48
Carin Simonsdotter (s. 16.5.1759 Karjalankylä) kuolee 4.11.1818 Tannilassa. Leskimies Staffan Staffansson vihitään 22.7.1921 [po. 1821] Kiimingissä Mickel Pehrsson (Rautio-)Tervajärvi-Tikan (3.12.1763 - 5.6.1820) lesken Maria Johansdotterin kanssa (s. 5.12.1778 Etelä-Iissä Johan Johansson Grekilän tyttärenä, k. 4.6.1842 Kiimingissä). Carin Simonsdotterin isä taas oli Paltamosta tullut Simon Larsson Väisänen (7.10.1720 - 17.5.1784), sittemmin Siurua ja Vilppola.

Ilkka Nisula


Petrin ja Marian aviosta oli Sara, s.26.12.1810. Hän avioitui Michel Soronen, s.8.1812 kanssa, joka tuli Ylik:n Soronen tilalta 18. Kohta l. v.1847 he muuttavat Onkamon Mettoseen, jossa sukunimi muuttuun Mettovaaraksi.
Mainittakoon että Mikon pikkuveli Efraim, s.16.1.1822, tulee " perässä" Kotajärven Tikkaan ja ottaa muistaakseni Saran iso siskon Britan ,s.25.4.1802, l. Maria Liisa Mikontr. Kanniaisen s. 20.9.1824 vaimokseen ja muuttavat Onkamolle ja heillä Soronen sukunimi säilyy ja siellä on suku laajentunut.

Kerttu Korhonen
17.04.11, 07:47
Herrat ovat auttaneet minua Iin seudun sukujen yhteenliittämisessä:).
Mutta Huruissa ei edistystä tapahdu.
Olen yrittänyt hakea 11.1.1715 Pudasjärven Kollajalla syntynyttä Erkki Pekanpka Kääriä eli Repolaa. Lähinnä olen selannut Pudasjärven kuolleita, mutta ei sieltä löydy. Jos on havaintoja, ilmineeratkaa.
Jospa Erkki kuolikin Pudasjärvellä ja jäi yksinkertaisesti kirjaamatta kuolleeksi. En myöskään ole löytänyt Erkkiä Huruun tulleeksi.:confused:

Ilkka Nisula
17.04.11, 07:59
Tapaninpäivänä 1810 syntyneen (jo 10.2.1858 kuolevan) Saran isä oli siis Mickel Pehrsson Tervajärvi-Tikka. Mickel Mickelsson Soronen-Tikka-Mettovaaran (s. 3.8.1812) pikkuveljen Efraimin (s. 16.1.1812) perhe siirtyy Haukiputaan Niskalaan 1848. Muuttotohinassa 4.3.1847 syntynyt Abraham (k. 22.11.1850) jää kirjaamatta kummankaan seurakunnan kastettuihin. Niskalassa syntyy tyttöjä.

Ilkka Nisula

tellervoranta
17.04.11, 10:22
Juu. Ei ole Abrahamia, vaikka muuten tosi laajat tiedostot. Miten pikkuveli Efr.syntynyt ennen isoveljeä?

Tapaninpäivänä 1810 syntyneen (jo 10.2.1858 kuolevan) Saran isä oli siis Mickel Pehrsson Tervajärvi-Tikka. Mickel Mickelsson Soronen-Tikka-Mettovaaran (s. 3.8.1812) pikkuveljen Efraimin (s. 16.1.1812) perhe siirtyy Haukiputaan Niskalaan 1848. Muuttotohinassa 4.3.1847 syntynyt Abraham (k. 22.11.1850) jää kirjaamatta kummankaan seurakunnan kastettuihin. Niskalassa syntyy tyttöjä.

Ilkka Nisula

tellervoranta
17.04.11, 10:23
Kyllä se näin varmaan on ja on jätettävä perheen yhteyteen vain syntymäajalla.

Jospa Erkki kuolikin Pudasjärvellä ja jäi yksinkertaisesti kirjaamatta kuolleeksi. En myöskään ole löytänyt Erkkiä Huruun tulleeksi.:confused:

Ilkka Nisula
17.04.11, 10:37
Noinko se taas sormi on lipsahtanut? Efraim Mickelsson Soronen tietenkin syntyi 16.1.1822. Tiedostossani on ihan oikein (ainakin lähteenmukaisesti).

Ilkka Nisula

tellervoranta
17.04.11, 13:15
Kas vain :D:. Pitäisi ehkä aloittaa uusi viestiketju. Esim.
-Suhteet Suur-Iin alueella keskiöinä Kotajärvi ja Onkamo.

Noinko se taas sormi on lipsahtanut? Efraim Mickelsson Soronen tietenkin syntyi 16.1.1822. Tiedostossani on ihan oikein (ainakin lähteenmukaisesti).

Ilkka Nisula

tellervoranta
18.04.11, 13:51
tässä tytär Elina Pekantr Huru 1706-31.10.1762 miehensä sotilas Polycarpus Calbergin 1714-24.2.1799 kera. Lapset hiskissä miten sattuu.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1731-1754_mko1-7/179.htm

Ilkka Nisula
19.04.11, 06:53
Hienoa, alkavat Kollajan-Pekan pesueet olla paketissa? Kokoelmissani on Polycarp(h)uksella ja Elinillä yhdeksän jälkeläistä. 24.4.1763 tämä entinen sotilas vihitään Oulunsalossa leskirouva Anna Olofsdotter Ahosen kanssa, joka kuolee 21.4.1784 Haukiputaalla. Kolmatta puolisoa ei ole silmiin osunut, vaikka Polycarpuksen väitetään kuollessaan olleen naimisissa.

Ilkka Nisula

tellervoranta
19.04.11, 13:21
Kiitos toisen avion tiedoista. Mistähän Polycarpuksen löytäisi kuolleena?

Hienoa, alkavat Kollajan-Pekan pesueet olla paketissa? Kokoelmissani on Polycarp(h)uksella ja Elinillä yhdeksän jälkeläistä. 24.4.1763 tämä entinen sotilas vihitään Oulunsalossa leskirouva Anna Olofsdotter Ahosen kanssa, joka kuolee 21.4.1784 Haukiputaalla. Kolmatta puolisoa ei ole silmiin osunut, vaikka Polycarpuksen väitetään kuollessaan olleen naimisissa.

Ilkka Nisula


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10074591

Tästä linkistä löytyy Yli-Honkasen kattilakunnasta Polycarpuksen pojan Laurin poika Jaakko lusikoimassa velliä muun väen mukana (Sutela, Tervola) :)

TapsaR
19.04.11, 23:04
Hei!
Allaolevasta linkistä löytyy Polycarpus kuolleena. Kuolinikä viittaa aikaisempaan syntymään kuin rippikirjan tietojen perusteella.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7324528

Kerttu Korhonen
20.04.11, 13:09
Hienoa, alkavat Kollajan-Pekan pesueet olla paketissa? Kokoelmissani on Polycarp(h)uksella ja Elinillä yhdeksän jälkeläistä. 24.4.1763 tämä entinen sotilas vihitään Oulunsalossa leskirouva Anna Olofsdotter Ahosen kanssa, joka kuolee 21.4.1784 Haukiputaalla. Kolmatta puolisoa ei ole silmiin osunut, vaikka Polycarpuksen väitetään kuollessaan olleen naimisissa.

Ilkka Nisula
Löysitkö kaikille lapsille kuolinajat??:confused:
Kyselee Kerttu

tellervoranta
20.04.11, 15:08
Saa tämän Polykarpuksen kanssa ravata :D:. Tässä näkyy Carpissa. Entäs sen jälkeen?

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1777-1789_mko17-24/56.htm

Kiitos Kerttu paketista :)

tellervoranta
20.04.11, 15:26
No nyt näyttää Polycarpuksen taival päättyvän.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1798-1806_mko31-36/112.htm

Muuten torpan kohdalla lukea milloin Ahola eli Timola, milloin Ahola eli Himola. Sitten on mentävä hiukka eteenpäin Polycarpuksen löytääkseen.

Ilkka Nisula
20.04.11, 19:34
Näkemykseni "Kollajan-Pekan" lasten kuolinajoista:

Johan 7.2.1758 Kiiminki
Påhl 13.8.1793 Haukipudas
Jakob 12.2.1774 Kiiminki (Puitti)
Elin 31.10.1762 Kello (Calberg)
Brita 9.7.1772 Tannila (Påve)
Matts 18.2.1792 Kiiminki (Mikkonen-Kontio)

Lisätään tähän Tellervon tuore löytö (Anna 24.2.1764 Tannila) sekä ilmeisesti Pudasjärvellä lapsena kuolleet Pehr ja Erik.

Ilkka Nisula

tellervoranta
21.04.11, 10:02
Nappasin tämän toisesta viestistä Jouni Kalevalta.

Tämä Heikki Heikinpoika tuli sotilasruotuun 1760 edeltäjänsä Juho Påven jalkeen. Tuossa vaiheessa on mukana vaimo Brita Pekantytär sekä 3 lasta.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirj..._ik251/139.htm

Brita Pekantr Huru s.18.6.1719 Pudasjärven Kollajalla. Puoliso 30.11.1755 Haukipudas Heikki Heikinpka Säkkinen s.26.9.1729 Haukipudas. Ammatti wargieringskarl (sotilas, varamies, nostomies). Heikin vanhemmat: Heikki Heikinpka Säkkinen 1. Booström ja Valpuri Matintr Inkilä.

(Tiedot Juha Ojala). linkki ei toimi, etsi Påve.

tellervoranta
21.04.11, 11:57
Näkemykseni "Kollajan-Pekan" lasten kuolinajoista:

Johan 7.2.1758 Kiiminki
Påhl 13.8.1793 Haukipudas
Jakob 12.2.1774 Kiiminki (Puitti)
Elin 31.10.1762 Kello (Calberg)
Brita 9.7.1772 Tannila (Påve)
Matts 18.2.1792 Kiiminki (Mikkonen-Kontio)

Lisätään tähän Tellervon tuore löytö (Anna 24.2.1764 Tannila) sekä ilmeisesti Pudasjärvellä lapsena kuolleet Pehr ja Erik.

Ilkka Nisula

Minun mikrofilmien mukaan entinen talokas Matti Mickonen eller Kondio kuollut 18.1.1792 ja haudattu 22.1.1792 69v10kk7vk iässä.

Ilkka Nisula
23.04.11, 10:02
Kyllä minunkin tiedostossani on Matin kuolinpäivänä selvästi 18.1.1792, mutta Forumiin siirrettäessä näkyy toistuvasti tapahtuvan mutaatioita...

Henrik Henriksson Säkkinen-Påve vihitään 16.7.1780 Simon Simonsson Jakun leskeksi jääneen toisen vaimon Anna Abrahamsdotter Karjalaisen (s. 1728 Kuusamossa) kanssa ja kuolee 13.7.1788 Tannilassa "63 vuoden" ikäisenä.

Heikki on se Henrik Henriksson Booström-Säkkisen ja Valborg Mattsdr Inkilän lapsi, joka syntyy "nimettömänä" HisKin mukaan 26.9.1731, mutta oikeasti 26.9.1729.

Ilkka Nisula

tellervoranta
24.04.11, 08:45
Tässä nyt tällainen perhesoppa, jota saa korjailla. Please :)

Pehr Henrikpka Käriä eli Repola 1.Huru (isä Henrik Henrikpka Huru, äiti Britha Pehrtr Koirala). Syntynyt (laskettu) 1675. Kuollut 67 vuotiaana 5.7.1742 Alakiimingissä.
— 1. Puoliso, Pekka on varmaan ollut naimisisissa ennen Eliniä koska hän ei syntymäaikansa perusteella voi olla ennen 1713 syntyneitten lasten äiti.
Luultavasti 1 vaimon sukunimi on ollut Kääriä koska myöhemmin Pudasjärvellä Elinin kanssa syntyneitten lasten isänä hänet mainitaan myös Kääriä nimisenä. (Kääriät ovat varmaankin ylikiiminkiläisiä ja tuolta ajalta ei Ylikiimingistä ole tietoja), Elin. Syntynyt noin 1675.
— 2. Puoliso, Elin Sigfidtr Timonen. Syntynyt (laskettu) 4.5.1684 Ylikiimingissä Jolos kylälässä. Kuollut 48 vuotiaana 3.4.1737 Alakiimingissä.
i Sigfrit Jöranpka Timonen 1.Kättö.
ä Elin Erikintr Timonen, *Ylikiimingissä.
II. Lapset:
1: Johan Pehrpka Huru. Syntynyt 7.11.1697 Kiimingissä. Kuollut 7.2.1758 Alakiimingissä. Isäntä Ala-Hurula no:24 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 20.12.1730 Alakiimingissä, Walborg Simontr Oravala. Syntynyt 23.6.1709 Haukiputaalla. Kuollut 15.5.1754 Alakiimingissä.
1: Påhl Perhpka Huru eli Laxo. Syntynyt Marraskuu 11.1699 Kollajan kylässä. Kuollut 13.8.1793 Haukiputaalla. torppari Laxo jälkeen 1770 Haukiputaalla.
— 1. Puoliso, vihitty 7.1.1728 Alakiimingissä, Walborg Staffantr Karjalainen. Syntynyt (laskettu) 7.1.1698 Alakiimingissä. Kuollut 31.1.1755 Alakiimingissä.
— 2. Puoliso, vihitty 3.12.1757 Alakiimingissä, Liisa Perhtr Jämsä. Syntynyt 0.10.1724 Haukiputaalla.
i Pekka Pekanpka Jämsä, * Heinäkuu 0.6.1698 Haukiputaalla, † 21.6.1780 Haukiputaalla.
ä Walborg Elientr, * 31.10.1698 Haukiputaalla, † 12.6.1787 Haukiputaalla.
1: Jacob Pehrspka Puitti 2.Luukela 1.Huru. Syntynyt 10.1702. Kuollut Rintapistos 12.2.1774 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 6.12.1730 Haukiputaalla, Lisa Eriktr Luukela 1.Kontio. Syntynyt 1710 Alakiimingissä.
i Erik Henrikpka Luukela-Vanhala 1.Kontio, * 1681, † 1737 Haukiputaalla.
ä Carin.
1: Elin Pehrtr Huru. Syntynyt 1706. Kuollut 56 v 31.10.1762 Alakiimingissä.
— Puoliso, Polikarf Johanpka Galberg. Syntynyt 1714. Kuollut 24.2.1799 Haukiputaalla. Ammatti sotilas Alakiimingissä. Sokeutunut vanhemmuuten.
2: Pehr Pehrpka Käriä eli Repola. Syntynyt 15.3.1713 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Kuollut 2.3.1714 Pudasjärvi.
2: Erik Pehrpka Käriä eli Repola. Syntynyt 11.1.1715 Pudasjärvellä Kollajan kylässä.
2: Brita Pehrtr Huru. Syntynyt 18.6.1719 Pudasjärvellä Kollajan kylässä.. Kuollut 9.8.1772 Ii, Tannila.
— Puoliso, vihitty 30.11.1755 Haukiputaalla, Henrik Henrikpka Säckinen. Syntynyt 26.9.1729 Haukiputaalla Kellon kylässä. Syntyneitten kirjan sivujärjestys on juuri tälläkohden sekava ja sen vuoksi syntymävuotena esiintyy myös vuosi 1731. Ammatti wargieringskarl = (sotilas varamies nostomies).
i Henrik Henrikinpka Säckinen 1.Booström, * 1695, † 35v 6kk 1730.
ä Walborg Matintr Ingilä, * 1696.
2: Matti Pehrspka Kontio 3.Mickonen 2.Huru 1. Keriä eli Repola. Syntynyt 4.3.1722 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Pudasjärven syntyneissä 4.3.1722 isän sukunimi Kerii eli Repola
Myös Kiimingin rippikirjassa 13/323 esiintyy epäselvä syntymäaika 4.3.1722. Kuollut 18.1.1792 Kiimingissä.
— 1. Puoliso, vihitty 6.1.1745 Kiimingissä, Britha Johantr Talonpoika. Syntynyt 1711 Haukiputaalla. Rippikirjassa esiintyy syntymävuotena myös 1714. Kuollut Vesipöhöön 18.6.1780 Alakiimingissä.
i Johan Matinpka Talonpoika, * (laskettu) 1687, † 12.2.1755 Haukiputaalla.
ä Margetha Matintr Kåckoi, * 27.3.1687 Ylikiimingissä, † 19.2.1762 Haukiputaalla.
— 2. Puoliso, vihitty 22.7.1781 Kiimingissä, Elisabeth Henriktr Kontio.
2: Anna Pehrtr Huru. Syntynyt 13.3.1724 Pudasjärvellä Kollajan kylässä.

Ilkka Nisula
24.04.11, 14:42
Påhl Pehrsson Hurun toinen puoliso Lisa Pehrsdotter Jämsä k. 23.2.1802 Kiiminki (nybygg ea Lisa Savilaxo 78å)

Ilkka Nisula

P. S. Jakob Pehrsson Huru-Puitin leski Lisa Eriksdotter k. 1.12.1794 Kiiminki (84å)

P. P. S. Matts Pehrsson Huru-Kontion leski Lisa Henriksdotter (o.s. Kanniainen) k. 14.1.1795 Kiiminki (64å 5m 2w 2d)

Kerttu Korhonen
25.04.11, 09:30
Brita Pekant Huru s 18.06.1719 myöhemmin Säkkinen ,Påve kuolee Iin Tannilassa 09.07.1772 (Hiskin ja digihaudattujen mukaan).KK

Ilkka Nisula
25.04.11, 09:48
Olen täysin samaa mieltä. Ennen Anna Abrahamsdr Karjalaista Henrik Henrikssonilla on vaimo Carin Mattsdotter, joka kuolee Tannilassa 30.12.1779 "56-vuotiaana".

Iin rippikirjanpitäjä on muuten paikoin iloisesti sekoittanut Carin Henriksdr Påven (9.2.1759 - 28.4.1799) ja Carin Johansdr Påven, sittemmin Wedmanin (14.10.1758 - 23.6.1830). Kuolinikiä myöten (jotka nyt usein muutenkin ovat hiipasta vedettyjä).

Mutta mihin kulkeutuu 20.11.1760 Tannilassa syntynyt Henrikin ja Britan tytär Brita?

Ilkka Nisula

tellervoranta
25.04.11, 10:43
näin on papereissanikin :).Suku Forum sekoittaa Tellervon sulkakynänjäljen:D:

Brita Pekant Huru s 18.06.1719 myöhemmin Säkkinen ,Påve kuolee Iin Tannilassa 09.07.1772 (Hiskin ja digihaudattujen mukaan).KK

tellervoranta
29.04.11, 15:53
tässä taas :)
I. Pehr Henrikpka Käriä eli Repola 1.Huru (isä Henrik Henrikpka Huru, äiti Britha Pehrtr Koirala). Syntynyt (laskettu) 1675. Kuollut 67 vuotiaana 5.7.1742 Alakiimingissä.
— 1. Puoliso, Pekka on varmaan ollut naimisisissa ennen Eliniä koska hän ei syntymäaikansa perusteella voi olla ennen 1713 syntyneitten lasten äiti.
Luultavasti 1 vaimon sukunimi on ollut Kääriä koska myöhemmin Pudasjärvellä Elinin kanssa syntyneitten lasten isänä hänet mainitaan myös Kääriä nimiseä. (Kääriät ovat varmaankin Ylikiiminkiläisiä ja tuolta ajalta ei Ylikiimingistä ole tietoja), Elin. Syntynyt noin 1675.
— 2. Puoliso, Elin Sigfidtr Timonen. Syntynyt (laskettu) 4.5.1684 Ylikiimingissä Jolos kylälässä. Kuollut 48 vuotiaana 3.4.1737 Alakiimingissä.
i Sigfrit Jöranpka Timonen 1.Kättö.
ä Elin Erikintr Timonen, *Ylikiimingissä.
II. Lapset:
1: Johan Pehrpka Huru. Syntynyt 7.11.1697 Kiimingissä. Kuollut 7.2.1758 Alakiimingissä. Isäntä Ala-Hurula no:24 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 20.12.1730 Alakiimingissä, Walborg Simontr Oravala. Syntynyt 23.6.1709 Haukiputaalla. Kuollut 15.5.1754 Alakiimingissä.
1: Påhl Perhpka Huru eli Laxo. Syntynyt Marraskuu 11.1699 Kollajan kylässä. Kuollut 13.8.1793 Haukiputaalla. torppari Laxo jälkeen 1770 Haukiputaalla.
— 1. Puoliso, vihitty 7.1.1728 Alakiimingissä, Walborg Staffantr Karjalainen. Syntynyt (laskettu) 7.1.1698 Alakiimingissä. Kuollut 31.1.1755 Alakiimingissä.
— 2. Puoliso, vihitty 3.12.1757 Alakiimingissä, Liisa Perhtr Jämsä. Syntynyt 0.10.1724 Haukiputaalla.Kuollut 23.2.1802 Kiiminki.
i Pekka Pekanpka Jämsä, * Heinäkuu 0.6.1698 Haukiputaalla, † 21.6.1780 Haukiputaalla.
ä Walborg Elientr, * 31.10.1698 Haukiputaalla, † 12.6.1787 Haukiputaalla.
1: Jacob Pehrspka Puitti 2.Luukela 1.Huru. Syntynyt 10.1702. Kuollut Rintapistos 12.2.1774 Alakiimingissä.
— Puoliso, vihitty 6.12.1730 Haukiputaalla, Lisa Eriktr Luukela 1.Kontio. Syntynyt 1710 Alakiimingissä. Kuollut 1.12.1794 Kiiminki.
i Erik Henrikpka Luukela-Vanhala 1.Kontio, * 1681, † 1737 Haukiputaalla.
ä Carin.
1: Elin Pehrtr Huru. Syntynyt 1706. Kuollut 56 v 31.10.1762 Alakiimingissä.
— Puoliso, Polikarf Johanpka Galberg. Syntynyt 1714. Kuollut 24.2.1799 Haukiputaalla. Ammatti sotilas Alakiimingissä. Sokeutunut vanhemmuuten.
2: Pehr Pehrpka Käriä eli Repola. Syntynyt 15.3.1713 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Kuollut 2.3.1714 Pudasjärvi.
2: Erik Pehrpka Käriä eli Repola. Syntynyt 11.1.1715 Pudasjärvellä Kollajan kylässä.
2: Brita Pehrtr Huru. Syntynyt 18.6.1719 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Kuollut 9.7.1772 Ii, Tannila.
— Puoliso, vihitty 30.11.1755 Haukiputaalla, Henrik Henrikpka Säckinen. Syntynyt 26.9.1729 Haukiputaalla Kellon kylässä. Syntyneitten kirjan sivujärjestys on juuri tälläkohden sekava ja sen vuoksi syntymävuotena esiintyy myös vuosi 1731. Ammatti wargieringskarl = (sotilas varamies nostomies). Kuollut 13.7.1788 Ii, Tannila.
i Henrik Henrikinpka Säckinen 1.Booström, * 1695, † 35v 6kk 1730.
ä Walborg Matintr Ingilä, * 1696.
2: Matti Pehrspka Kontio 3.Mickonen 2.Huru 1. Keriä eli Repola. Syntynyt 4.3.1722 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Pudasjärven syntyneissä 4.3.1722 isän sukunimi Kerii eli Repola
Myös Kiimingin rippikirjassa 13/323 esiintyy epäselvä syntymäaika 4.3.1722. Kuollut 18.1.1792 Kiimingissä.
— 1. Puoliso, vihitty 6.1.1745 Kiimingissä, Britha Johantr Talonpoika. Syntynyt 1711 Haukiputaalla. Rippikirjassa esiintyy syntymävuotena myös 1714. Kuollut Vesipöhöön 18.6.1780 Alakiimingissä.
i Johan Matinpka Talonpoika, * (laskettu) 1687, † 12.2.1755 Haukiputaalla.
ä Margetha Matintr Kåckoi, * 27.3.1687 Ylikiimingissä, † 19.2.1762 Haukiputaalla.
— 2. Puoliso, vihitty 22.7.1781 Kiimingissä, Elisabeth Henriktr Kontio.Kuollut 14.1.1795 Kiiminki.
2: Anna Pehrtr Huru. Syntynyt 13.3.1724 Pudasjärvellä Kollajan kylässä. Kuollut 24.2.1764.

tellervoranta
29.04.11, 15:57
En löydä Britaa. Tarkistin Iissä kuolleetkin siltä ajalta, missä rippikirjat puuttuivat, vaan ei näkynyt sielläkään.

Olen täysin samaa mieltä. Ennen Anna Abrahamsdr Karjalaista Henrik Henrikssonilla on vaimo Carin Mattsdotter, joka kuolee Tannilassa 30.12.1779 "56-vuotiaana".

Iin rippikirjanpitäjä on muuten paikoin iloisesti sekoittanut Carin Henriksdr Påven (9.2.1759 - 28.4.1799) ja Carin Johansdr Påven, sittemmin Wedmanin (14.10.1758 - 23.6.1830). Kuolinikiä myöten (jotka nyt usein muutenkin ovat hiipasta vedettyjä).

Mutta mihin kulkeutuu 20.11.1760 Tannilassa syntynyt Henrikin ja Britan tytär Brita?

Ilkka Nisula

tellervoranta
03.05.11, 16:39
Tämä päivän olen ranne kipeänä etsinyt Catharina Johantr Huru s .6.4.1752 Kiiminki, Alahuru, joka on merkitty lähteväksi 1776 Iihin.

Mutta onko Kaarinalle käynyt niinkuin minulle, ettei ole mennyt Iihin, kuten minä en paikkakullalle x. :D:

tellervoranta
22.05.11, 12:36
Kirja Ruijasta, kohta Suomalaisia sukunimiä, mainitsee sellaisen seikan, että Hyry-sukunimestä tulee Norjassa Huru. Olisiko allaolevalle käynyt päinvastoin :eek:.

Tämä päivän olen ranne kipeänä etsinyt Catharina Johantr Huru s .6.4.1752 Kiiminki, Alahuru, joka on merkitty lähteväksi 1776 Iihin. :D:

Tosin samassa kirjassa on iloinen sekamelska myös Iin Kokkojen ja Kakkojen kesken. En pysy millään kärryillä Thor Robertsenin artkkelin Iin Heikki henkilöiden kanssa. Kyse on Ruijassa ilmestyneestä kirjasta "Ruijan rannalta. Kalastaja Heikki Kokon muistelmia"

eräs rannalta ruikuttaja

tellervoranta
08.08.11, 10:17
No eipäs Catharina mennytkään Iihin silloin, vaan oli vielä kotonaan (Ala-) Hurussa käyden ripillä viimeisen kerran 23.11.1777. Mitä lukee hänen kohdallaan oikeassa laidassa?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1777-1784_mko1-2/35.htm

Tämä päivän olen ranne kipeänä etsinyt Catharina Johantr Huru s .6.4.1752 Kiiminki, Alahuru, joka on merkitty lähteväksi 1776 Iihin.

Mutta onko Kaarinalle käynyt niinkuin minulle, ettei ole mennyt Iihin, kuten minä en paikkakullalle x. :D:

TapsaR
08.08.11, 11:03
Oisko Ängeslevä?

Tapio

tellervoranta
08.08.11, 11:46
Sitä minäkin ajattelin, sen jälkeen kun olin ensiksi fundeerannut esim. riisitautia tms.

Oisko Ängeslevä?

Tapio

No sieltä Tyrnävältä en kyllä sitten mitään löydä, eli taisi olla lorun loppu tältä osin. :(

Kerttu Korhonen
08.08.11, 11:46
Olisiko mitään yhteyttä;kiiminkiläinen Antti Matinp Mikkonen s 05.11.1743 muuttaa 1777 Temmekselle. Jospa Kaarinalla ja Antilla oli varmat puheet ja lähtivät samaan aikaan suuntana Temmes/Ängeslevä.
Kii sshy 1777-1784 k 33.
Sateisesta Oulusta Kerttu:confused:

tellervoranta
08.08.11, 11:50
Kiitän ja kumarran Kerttu :).

Olisiko mitään yhteyttä;kiiminkiläinen Antti Matinp Mikkonen s 05.11.1743 muuttaa 1777 Temmekselle. Jospa Kaarinalla ja Antilla oli varmat puheet ja lähtivät samaan aikaan suuntana Temmes/Ängeslevä.
Kii sshy 1777-1784 k 33.
Sateisesta Oulusta Kerttu:confused:

Täällä on ehkä 2./3. sadepäivä kahteen kuukauteen. Ihana sade.

TapsaR
08.08.11, 14:56
Näyttää lähteneen Ängeslevältä Utajärvelle:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6101656

Tapio

tellervoranta
09.08.11, 08:27
Kiitos Tapio. Olet taitava, oikea aarre :). Mitähän tuon Catharinan nimen edessä lukee. Luulisi, että piika. Utajärvellä onkin sitten tiedot ko ajoilta katkonaisia.

Näyttää lähteneen Ängeslevältä Utajärvelle:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6101656

Tapio

Tämäkin se mietityttää, että miten kulkivat tiedot, missä olisi piian paikka tiedossa eli että pysyisi jotenkin hengissä. Oliko joku sukulaisuussuhde ? Eiköhän Limingan seutukin tuhoutunut Isonvihan aikaan kutakuinkin.

tellervoranta
08.09.11, 08:01
Kun kaukolainaa kirjan, on kai sitä käytettävä.:). Siis Haukiputaan Asemakylän historia. Haapalahti osuuden kirjoittanut Maija Kiviahde.

Onko kellään tietoa, kenen kanssa avoitui 31.8.1684 Haukiputaalla syntynyt Mikko, jonka vanhemmat Haapalahti, alkuaan Huru Jaakko Mikonpka sekä Ervasti Riitta Juhontr. Vaimo kuoli v 1716 32-vuoden ikäisenä.

Isäntiä:
-1548 Heikki Haapalahti, -1631 Jaakko Haapalahti,-1654-1662 Kalle Heikinpka Haapalahti.
-Mikael Tuomaanpka Haapalahti ( aik. nimeltä Huru) ja vo Liisa Markuksentr talossa 11.3.1675.(maakirjassa 1671). Kauppakirja Haukiputaan vanhin löytynyt asiapaperi, missä isännän piirtämä Haapalahden talon puumerkki Z+.

Samaan aikaan 1670-luvulla Kiimingissä Huruun tulee isännäksi Heikki Tuomaanpoika.

tellervoranta
17.02.12, 12:52
No niin. Annoinpa vahingossa sukulaiselleni vääriä tietoja. Siis ihan ensimmäisestä viestistä pitää katsoa.
Brita Maria Erkintr Huru 6.5.1828-6.2.1892 on siis minun iiä. Pso Heikki Matinpka Timonen.
Johan Erik Erkinpka Huru 21.12.1831-19.12.1868 Hurussa asuva veljensä. Vaimo Caisa Johandr Tuhkala s.10.8.1828, tullut Iistä 1855.
Poika Johan Erik s.25.8.1860, vihitty Simossa 7.3.1885 Wendla Kekosen kanssa.
Lastenkirja 249H:sta löytyy lapset:
Erkki s.2.12.1885 (mennyt kuulemma Inariin)
Juho Verner s.21.9.1887, Tervolaan
Saima Sofia s.19.6.1890 Ylitornioon
pienenä kuollut lapsi Otto Hil...?

Ilkka Nisula
17.02.12, 14:02
Anja Akujärvi: Morottajan suku (1998) tietää kertoa:
Huru, Erkki Erkinp. s. 1.12.1885 (?) k. 14.11.1965 Inari
& puoliso 13.11.1910 Inarissa Ada Maria Ollint. Alatalo s. 24.12.1886 Inari k. 13.2.1965 Inari
poika Huru, Matti s. 20.12.1925 Inari
& puoliso 7.6.1953 Inarissa Katajamaa, Iita Valpuri Juhont. s. 7.2.1934 Inari
(lähteessä ei näkökulman vuoksi muita Erkin lapsia; Matilla lapsia neljä)
Olenpa tainnut Matin tavatakin, Inarissa kun pyörin viikkoja joka vuosi.

Ilkka

tellervoranta
18.02.12, 09:58
Alla olevassa linkissä Kiimingin rippikirja 1858-1867 kuva 28 Huru, missä näkyy esiäitini Brita Marian isä Erkki, joka sokeutuu, sekä Brita Marian veli Johan Erik s.21.12.1831 sekä poikansa Johan Erik s.25.8.1860, joka muuttaa avioon Simoon. Tämä liittyy edelliseen viestiin.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9484020

arik
21.02.12, 19:16
Minulla löytyy sukutietokannasta tällainen Anna Lena Huru.
Anna Leena Huru syntyi 22.06.1776 Kiimingissä ja kuoli 69 vuoden iässä 01.07.1845 Ylikiimingissä.
Puolison Heikki Eliaanpoika Huttu (s. 14.04.1776) kanssa hänellä oli yksi poika: Elias Heikinpoika Huttu (s. 01.01.1806).

Oliko Anna Lena (s. 21. tai 22.6. lähteestä riippuen) naimisissa Johan Hurun (s. 16.11.1773 k. 14.10.1803) kanssa
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1803-1809_mko9-11/16.htm

Anna Leenan alkuperäinen sukunimi lienee Mikko(i)nen ja vanhemmat:
i. Kustaa Matinpoika Mikko(i)nen s. 3.12.1738
ä. Helga Matintytär s. n. 1735

i.i. Matti Mikko(i)nen s. ?
i.ä. Brita Johanneksentytär s. ?

Olenko oikeilla jäljillä?

tellervoranta
21.02.12, 20:56
Kyllä sinä olet oikeassa. Pitää vielä tarkistaa muutama syntymäaika.
Isonvihan jälkeen Kiimingin Alakylän Mikkolan/Mikkosen talon ostivat Pudasjärveltä tulleet Juuso Matinpka Oinas-Panuma ja vo Maria Kustaantr Leskelä ja autioituneeseen Honkaseen eli Timoseen tulivat esivanhempani Matti Martinpka, aluaan Kokko sekä vo Anna Larsintr.
Näiden jälkeläiset lumpsauttelivat avioon joka polvessa, joskus kaksikin jälkeläistä samoihin aikoihin; Onhan talojen välimatka n.3km, eikä välissä ollut silloin muita asuttuja taloja.
Noitten Mikkosten Mattipojan ja Brita Juhontr Talonpojan lapsi Kustaa s.3.10.1738, myöh. Kontio No18 isäntä ja 2.2.1769 vihitty Elin/Helga/Helena Matintr Hångala s.1.12.1734 saivat aikaiseksi tämän Anna-Leenan, jolla oli nuo kaksi avioa.
Jos en muista väärin, niin 1.miehensä, jonka synt.aika pitää tarkistaa oli pikkuserkku.
Palaan asiaan myöhemmin.

Alapo
21.02.12, 23:00
Minulla löytyy sukutietokannasta tällainen Anna Lena Huru.
Anna Leena Huru syntyi 22.06.1776 Kiimingissä ja kuoli 69 vuoden iässä 01.07.1845 Ylikiimingissä.
Puolison Heikki Eliaanpoika Huttu (s. 14.04.1776) kanssa hänellä oli yksi poika: Elias Heikinpoika Huttu (s. 01.01.1806).

Oliko Anna Lena (s. 21. tai 22.6. lähteestä riippuen) naimisissa Johan Hurun (s. 16.11.1773 k. 14.10.1803) kanssa
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1803-1809_mko9-11/16.htm

Anna Leenan alkuperäinen sukunimi lienee Mikko(i)nen ja vanhemmat:
i. Kustaa Matinpoika Mikko(i)nen s. 3.12.1738
ä. Helga Matintytär s. n. 1735

i.i. Matti Mikko(i)nen s. ?
i.ä. Brita Johanneksentytär s. ?

Olenko oikeilla jäljillä?

Heikki Eliaanpoika Hutulla ja Anna Leenalla oli myös muita lapsia, mm. Heikki s.19.3.1809, jolla jälkeläisiä Ylikiimingissä ainakin Riikoloina ja Inkaloina.
Muita jälkeläisiä en ole toistaiseksi selvittänyt
Tässä Hutun väkeä 1814-19
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4946784

Heikki Eliaanpojan syntymäaika rippikirjassa väärä. Oikea on 18.9.1776
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4947692

Ilkka Nisula
22.02.12, 00:57
Huttu-sarjaa neljä Ylikiimingissä syntynyttä lasta: Elias 1.1.1806, Henrik 19.3.1809, Lisa 22.7.1812 ja Johan 25.2.1816, joiden kaikkien kautta suku jatkuu.
Näitä ennen Kiimingissä syntynyt Huru-sarja: Carin 20.12.1797, Matts 22.9.1800 ja Gustaf 14.5.1803, joista vain Gustaf-haara jatkuu. Isä Johan Mattsson Huru s. 17.11.1773.

terveisin Ilkka

arik
22.02.12, 10:26
Kiitos Tellervo, Alapo ja Ilkka!
Siirsin Annan pois Hurulasta enenpää sotkemasta viestiketjua.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?p=110976#post110976

VSimula
16.03.12, 22:07
Löytyisikö joltakulta tietoja Heikki Jaakonpoika Sorola/Hoffman/Hockman/Kantolan vaimon Anna Niilontytär Hurtigin vanhempien esipolvista? Tämä kiinnostaa siksi, että ilmeisesti Annan sisar Kaisa Niilontytär Hurtig s. 21.11.1733 meni naimisiin Samuel Mauritzson Brauerin kanssa Iissä 30.11.1755.
terv Veikko

Ilkka Nisula
16.03.12, 23:28
Lieneekö 16.6.1779 Iissä kuollut sold: ea: Christina Nilsdr Wäisänen 80å kuitenkin Larsdr eli Henrik Jakobsson Kantolan anoppina v. 1771-84 sivulla 110 esiintyvä sotilas Nils Hurtigin leski? Tämä vain pikakommenttina kalahallittoman kukkokaupungin herkistelypäiviltä. - I. N.

Ilkka Nisula
17.03.12, 08:10
Tosin haudatuissa (s. 105) ihan selkeästi:
1779 Junii 16 20 Norr Ijå Candola Soldat Enckan Christina Nilsdr Wäisänen af ålderdom å kyrckogård 80[å] o[gift] gratis,
mutta kaiketi sittenkin Larsdotter! Sotilas Hurtigin kohtalo onkin sitten toinen juttu.

tellervoranta
09.06.13, 15:02
Yritän nyt vielä edetä taaksepäin isälinjaisesti. Siis esi-isä Heikki Heikinpka Huru s.1645-1649. Hän on siis käsittääkseni allaolevassa linkissä isäntä Heikki Tuomaanpojan veli Heikki. Heikki Tuomaanpoika tuli isännäksi 1670-luvulla,minun mielestä loppupuolella. Sukunimi Hurula näkyy.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11329&pnum=16

TimoT
09.06.13, 15:42
Poika se alempi Heikki varmaankin on. Harvoin kahta samannimistä veljestä on yhtä aikaa elossa nähty.

tellervoranta
09.06.13, 18:53
Niinpä :eek:. Sitäpaitsi siinä lukee s....

Poika se alempi Heikki varmaankin on. Harvoin kahta samannimistä veljestä on yhtä aikaa elossa nähty.

....ei pitäisi alkaa kirjoittaa kun tulee reissusta ja talo on täynnänsä jälkipolvia ja sekasotkua :cool:....

TapsaR
09.06.13, 20:55
Hei!
Vuonna 1695 elettiin suurten kuolonvuosien aikaa Hurulassakin. Maakirjan http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13541940 mukaan se oli Heikki Hurulan ½ manttaalin verotila, joka oli rykmentin kirjurin käytössä. Henkikirjasta http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12983176 näkyy, että tilalla asuivat veljekset Tuomas, Jaakko, Heikki ja Juhani. Kolmella heistä oli vaimot. Siis kokonaista seitsemän verotettavaa! Mutta kymmenysluettelo http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12982974 osoittaa, kuten muillakin kyläläisillä, tyhjää.
Seuraavana vuonna vaikeuksia tulee: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12968507 Tuomaksen vaimo Kaarina saa keskenmenon ja veli Jaakko on jotenkin rampautunut, joten työkykyisiä on enää viisi.
Seuraavana vuonna tilanne heikkenee vielä, vaikka Kaarina onkin toipunut: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12768828 Heikki ja hänen vaimonsa Riitta ovat vammautuneet eikä Jaakosta ole mainintaa. Jäljellä on siis 3 henkirahan maksajaa.

Tuntuu siltä, että vuosi 1695 voisi olla hyvä lähtökohta, kun selvitetään kuka kukin on Hurulassa.

Tapio R.

Ilkka Nisula
11.06.13, 09:17
Tsemppiä Hurujen jatkotutkimuksiin, vaikka suuri kuolovuosi Forumiin osuikin. Toivottavasti korvaamatonta ei kadonnut.

tellervoranta
18.06.13, 21:30
Kiiminki 150 vuotta kirjasta Huru.

tellervoranta
18.06.13, 22:03
Samasen kirjan kohdalla Suuret kuolonvuodet 1696-1697 Hurun kohdalta ei mainita mitään suurempaa katastrofia. Tirissä, Tuomas Hurussa sekä Matti Timosella saatiin kaskinauriita.
Suuren Pohjan sodan ja isonvihan aikaan Matti Hurun veljentytär oli kerjuri.
Tarinan mukaan Hurun talo poltettiin, siinä oli silloin kaksi isäntää. Alahurun isäntää orressa kärvennettiin tavaroiden kätköpaikan saamiseksi selville vaan hän pääsi pakoon kätkeytyen kolmeksi vuorokaudeksi talon lähellä olevan tervahaudan halsiin.
Siis v.1723 Hurulan taloja ei ollut.
Vuonna 1715 surmattiin Mikko Hurun vaimo (32v). Vuonna 1716 tautiin tai nälkään kuolivat Anna Heikintr Huru (7v), Kaarina Heikintr Huru (7v)..mitenkähän saman ikäiset?
v.1716 surmattiin Heikki Huru,70v,hänen vaimonsa Anna,59v,poikansa Mikko,35v ja tämän vaimo Riitta, poikansa Matti,28v ja tämän vaimo Riitta sekä kaksi lasta. Jaakko Huru,46v, vaimo,44v, poika Heikki, 18v.

koko tämä kirjoitus on kirjasta Kiiminki 150v.

tellervoranta
23.06.13, 09:37
Isälinjaisesti esitys on tämännäköinen.:). Mitähän noille tyttärille on tapahtunut :confused:


Henrik Henrikpka Huru. Esipolvikato. (Lapset 128 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC128), 260 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC260)). Syntynyt 1649.
Kuollut 70 vuotiaana 1715 Alakiimingissä.

Puoliso, vihitty 9.3.1685 Haukiputaalla
IX. 257
Britha Pehrtr Koirala. Esipolvikato. (Lapset 128 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC128), 260 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC260)). Syntynyt 1653 Haukiputaalla Kellon kylässä.

Lapset:
Pehr Henrikpka Huru 2.Käriä eli Repola 1.Huru (Taulu 260 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC260)). Syntynyt (laskettu) 1675.
Kuollut 67 vuotiaana 5.7.1742 Alakiimingissä.

Lisbetha Henriktr Huru. Syntynyt 30.11.1681 Alakiimingissä.

Anna Henriktr Huru. Syntynyt 19.1.1691 Alakiimingissä.

Heikki Heikinpka Kääriä 1.Huru (Taulu 128 (http://suku.genealogia.fi/../Downloads/omat%20tiedostot/Tellervo%20Honkasen%20esipolvet.doc#ANC128)). Syntynyt 10.11.1702.
Kuollut 82 v 17.11.1790 Kiimingissä.
Tullut leskenä Kiiminkiin Hurun taloon 1763 Ylikiimingistä.

tellervoranta
23.06.13, 13:22
Minulla on vihkossani sellainen tieto, että edellä mainitun Heikki Hurun 1. vaimo olisi Anna Matintr, joka kuolee v.1684, haudattu 25.1.1684. Allaolevassa linkissä näkyy tämä myös. Lapsiakin on heillä muutama.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11326&pnum=17

tellervoranta
23.06.13, 21:12
Laitanpa tähän nyt sen katoavan Jaakko Hurun vihkitiedon. Tuo Karrila nimi on ihan outo minulle.Lieneekö Kaarinan isän nimi Nils ?

http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/4l74xv?fi+0065+vihityt+144) 16.12.1688 Ned:kiiming Jac Hinderss Huru p: Gharin Nels dr Karrila Haukipudas

30.9.1689 syntyy heille lapsi Jaakko (Jacob), joka kastetaan 8.10.1689.
Ja kummit löytyvät alla olevasta linkistä.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7318825

tellervoranta
26.06.13, 18:07
Henkikirja v.1674. 1/2 mnt Hurussa isäntä Heikki Tuomaanpoika Huru, vaimo Anna Sipontytär, poika Heikki Heikinpoika ja vaimonsa Anna Matintytär. :)

http://oirula.kuvat.fi/kuvat/Lähteitä/Alkuperäisiä/Verokirjoja/Ii/1674/1674_018_Henki.jpg

tellervoranta
30.06.13, 21:09
Henkikirjassa 1669 1/2 mnt Hurulassa on isäntänä Heikki Tuomaanpoika Huru. Kaikkiaan 3 henkilöä mainittu.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11312&pnum=44

tellervoranta
30.06.13, 21:27
Tässä v.1667 isäntänä mainittu Jaakko Heikinpoika Huru. Kiiminki 150-kirjan mukaan Jaakko Heikinpoika olisi joutunut sotilaaksi v.1643. :confused:

http://oirula.kuvat.fi/kuvat/Lähteitä/Alkuperäisiä/Verokirjoja/Ii/1667/1667_112.jpg (http://oirula.kuvat.fi/kuvat/L%C3%A4hteit%C3%A4/Alkuper%C3%A4isi%C3%A4/Verokirjoja/Ii/1667/1667_112.jpg)

Onko Kolehmaisen isännän nimi Clemet Heikinpoika KAATTARI Kolehmainen. Tila oli sitä ennen autio.

tellervoranta
02.07.13, 22:10
Kappas :). Haukiputaan Haapalahdessa asuu kuin asuukin Mikko Huru. Missä se sitten Tuomas on ?????


Tässä v.1667 isäntänä mainittu Jaakko Heikinpoika Huru. Kiiminki 150-kirjan mukaan Jaakko Heikinpoika olisi joutunut sotilaaksi v.1643. :confused:

http://oirula.kuvat.fi/kuvat/Lähteitä/Alkuperäisiä/Verokirjoja/Ii/1667/1667_112.jpg (http://oirula.kuvat.fi/kuvat/L%C3%A4hteit%C3%A4/Alkuper%C3%A4isi%C3%A4/Verokirjoja/Ii/1667/1667_112.jpg)

Onko Kolehmaisen isännän nimi Clemet Heikinpoika KAATTARI Kolehmainen. Tila oli sitä ennen autio.

tellervoranta
02.07.13, 22:39
Pohjanmaan läänin läänintili 1653, kymmenykset. (kuva 51)
Tässä näkyy neljänä viimeisenä:Jaakko Heikinpoika Huru, sitten Puitti, sitten Timoinen ja lopuksi Tuomas Heikinpoika Huru. Lieneekö Tuomas asunut joen eteläpuolella nykyisen Haukiputaan Taipaleenkylän paikkeilla ....

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9308&pnum=51

tellervoranta
11.07.13, 13:37
Läänintili 1645, Kymmenykset. Näkyy Heikki Huru.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12164495

tellervoranta
11.07.13, 13:41
Kuin edellä. v.1642. Heikki Huru.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12130847

tellervoranta
11.07.13, 13:51
Ja maakirja 1637. Heikki Huru.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12260740

TapsaR
11.07.13, 16:43
Hei!
Onko tuon Alakiimingin 4. talon isännän nimi Heikki Huru?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2653242
Ja samanniminen löytyy myös ruodutuksesta samalta vuodelta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15941&pnum=37

Manttaaliluvut jostakin syystä poikkeavat toisistaan.

Tapio R.

tellervoranta
11.07.13, 17:34
On se Heikki Huru :). Talo jakaantui kahteen osaan 1610-luvulla. Olli Tuomaanpoika Huru oli veronmaksajana 1/6 mnt:n osuudella ja Heikki Huru 1/3 mnt:n osuudella. Eikö ne olekin tuossa linkissäsi peräkkäin.

Tämän Kiimingin historiakirjan mukaan 1630-luvun alussa Ollin paikalle tuli Yrjö Ollinpoika, mutta heti sen jälkeen taas yhdistyivät 1/2 mnt:n taloksi.

Muuten tuossa edellisessä linkissäni ihmettelin kuinka paljon väkeä Kiimingissä oli vielä Hurun jälkeen ja jotakin nimeä tavasin pääsemättä tulokseen.

Hei!
Onko tuon Alakiimingin 4. talon isännän nimi Heikki Huru?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2653242
Ja samanniminen löytyy myös ruodutuksesta samalta vuodelta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15941&pnum=37

Manttaaliluvut jostakin syystä poikkeavat toisistaan.

Tapio R.

tellervoranta
27.02.14, 20:37
Nämä Hurut eivät ole esipolviani, mutta jos jollakin on tämä perhe kadoksissa, niin kirjoittelen. 27.10.1750 syntynyt Pekka Pekanpka Huru on vihitty Kiimingissä 8.11.1783 Dorde Jaakontr Laurilan kanssa kotona med skrud ja 1. lapsen Pekan saavat Kiimingissä 5.8.1786. Perhe näkyy ja myös Mattipoika Oulujoen Jaakolassa ja ovat muuttamassa Ängeslevälle. Alla linkki.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/oulujoki/rippikirja_1785-1792_mko15-17/90.htm

Ja Pekan lähtöperhe:

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/33.htm

tellervoranta
04.03.14, 22:52
Alla on Kiimingin henkikirja vuodelta 1890. Ja kohtana Timonen 23 ja niistä alempi eli (Yli-)Timonen.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=21499861

Siinä onkin esipolvistani mielenkiintoinen Huru-satsi. Isoisä Erkin isä Heikki Matinpka Timonen 1. Huru 10.1.1830-17.6.1896, vaimo eli isoisäni äiti Brita Maria Erkintr Huru 6.5.1828-6.2.1892, joka näyttää olleen v.1890 halvattu.
Perheen 3 tytärtä on jo aviossa ja pojista Matti ja isoisäni Erkki vaimoineen. Veli Heikki on vielä poikamies vaan edellisten veljien vaimojen sisar on piikana (Mettovaara).

Edelleen perheessä on poikamies Jaakko Matinpka Huru 2.Timonen 24.11.1741-9.7.1907.

Yllätyksekseni talossa on myös Anna-Liisa Erkintr Huru s.5.12.1839, emännän Brita Marian sisar. Hän näkyy vielä v.1910 henkikirjassa Timosessa eli Honkasessa.
(Erkki Erkinpka Hurulla ja vo Margareetta Juhontr Rautio eli Mäkelällä oli 9 lasta, joista 4 kuoli pienenä. Perhe asui Hurussa, minne isä Erkki jäi sokeana asumaan, kun poikansa Johan Erik s.21.12.1831 kuoli jo19.12.1868 ja vo Kaisa Juhontr Tuhkala s.Ii, muutti lapsineen pois Hurusta.)

Ilkka Nisula
08.03.14, 07:01
Nämä Hurut eivät ole esipolviani, mutta jos jollakin on tämä perhe kadoksissa, niin kirjoittelen. 27.10.1750 syntynyt Pekka Pekanpka Huru on vihitty Kiimingissä 8.11.1783 Dorde Jaakontr Laurilan kanssa kotona med skrud ja 1. lapsen Pekan saavat Kiimingissä 5.8.1786. Perhe näkyy ja myös Mattipoika Oulujoen Jaakolassa ja ovat muuttamassa Ängeslevälle. Alla linkki.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/oulujoki/rippikirja_1785-1792_mko15-17/90.htm

Ja Pekan lähtöperhe:

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/haukipudas/rippikirja_1759-1776_mko8-16/33.htm

Eivät ole minunkaan Hurujani. Kuitenkin: 5.8.1786 syntyy Petrus toinen. Petrus ensimmäinen syntyi 11.7.1784 ja kuoli 15.3.1786. Sitten heille syntyy taas Kiimingissä Simon 2.8.1792.

Jouni Kaleva
25.07.14, 20:29
Heikki Matinpk. Huru 21.12.1766 Kiiminki, k. 7.1.1834 Hpudas Kello, Halonen nro 13. Vmo Anna Antintytär. Onko tuttu tapaus?

Ilkka Nisula
25.07.14, 21:41
Henrik Mattsson Huru (17.12.1766 [kast. 21.12.1766] - 7.1.1834) &1. (5.3.1790) Brita Mattsdr Kaattari (8.1.1764-7.12.1803) &2. (26.5.1805) Brita Påhlsdr Kontio (12.5.1766-11.1.1810) &3. (14.2.1818) Anna Andersdr Patenniemi (14.3.1818-5.12.1857, jonka 2. pso [7.2.1836] Jakob Simonsson Kamula 29.4.1803-9.2.1855)

tellervoranta
25.07.14, 21:54
Heikki on minun iiiiii ja esiäitini Brita Matintr Kaattari. Lapsia Heikillä 16 eli sukulaisia on aikalailla Kiiminki-Haukipudas-akselilla ja varmaan muuallakin.

Henrik Matinpka Halonen 1.Huru (isä Matti Henrikpka Huru,. Syntynyt 21.12.1766 Kiimingissä.
Kuollut 7.2.1834 Haukiputaalla.
Muutti Kiimingistä 1.7.1826 Haukiputaalle.
isäntä Hurula No:13 Alakiimingissä.
Isäntä Halonen No:13 jälkeen 1826 Kellossa.
— 1. Puoliso, Brita Matintr Kaattari. Syntynyt 8.1.1764 Kiimingissä. Kuollut 7.12.1803 Kiimingissä.
i Matti Matinpka Kaattari, * 17.11.1721 Kiimingissä, † 7.9.1780 Kiimingissä.
ä Britha Oloftr Toicka, * 31.10.1724 Oulunsalossa, † 23.8.1791 Kiimingissä.
— 2. Puoliso, vihitty 26.5.1805 Kiimingissä, Brita Påhlstr Kontio. Syntynyt 12.5.1766 Kiimingissä. Kuollut 11.1.1810 Kiimingissä.
i Påhl Johanpka Kontio 1.Paso, * 0.3.1731 Alakiimingissä.
ä Margatha Johantr Kontio, * 21.8.1746 Alakiimingissä.
— 3. Puoliso, vihitty 14.2.1816 Kiimingissä, Anna Anderstr Pateniemi. Syntynyt 8.5.1796 Haukiputaalla. Tullut takaisin Haukiputaalle 1826 Kiimingistä. Kuollut 5.12.1857 Haukiputaalla.
i Anders Larspka Pateniemi 1.Moilanen, * 22.11.1755 Haukiputaalla.
ä Carin Jacobintr Taskinen, * 20.6.1774.
V. Lapset:
1: Brita Henrikintr Halonen 1.Huru. Syntynyt 25.4.1787 Kiimingissä.
1: Lisa Henrikintr Halonen 1.Huru. Syntynyt 25.4.1793 Kiimingissä.
1: Matti Henrikinpka Timonen 1.Huru. Syntynyt 8.3.1796 Kiimingissä. Kuollut 2.12.1857 Kiimingissä.
1: Stina Henrikintr Huru. Syntynyt 12.9.1800 Kiimingissä.
1: Johan Henrikinpka Huru. Syntynyt 20.10.1803 Kiimingissä.
2: Henrik Henrikinpka Halonen 1.Huru. Syntynyt 9.12.1806 Kiimingissä.
3: Maria Henrikintr Halonen 1.Huru. Syntynyt 27.12.1817 Kiimingissä.
Tullut Haukiputaalle 1.7.1826 Alakiimingistä.
Muutti 8.11.1846 Kiiminkiin.
— Puoliso, vihitty 9.6.1862 Haukiputaalla, Johan Henrikpka Kuusikko 1.Jussila. Syntynyt 17.7.1794 Haukiputaalla.
Tullut Haukiputaalle 23.1.1858 Oulusta.
i Henrik Larspka Teppo-Jussila, * 0.1.1750 Haukiputaalla, † 10.9.1824 Haukiputaalla.
ä Britha Anderstr Jussila, * 17.12.1761 Haukiputaalla, † 8.12.1808 Haukiputaalla.
3: Jacob Henrikinpka Huru. Syntynyt 15.12.1819 Kiimingissä.
Kuollut lapsena 17.12.1822 Kiimingissä.
3: Anna Henrikintr Halonen 1.Huru. Syntynyt 1.1.1822 Kiimingissä.
Tullut Haukiputaalle 1.7.1826 Alakiimingistä.
Muuttanut 1848 Hailuotoon.
3: Erik Gustaf Henrikinpka Haipus 2.Halonen 1.Huru. Syntynyt 22.3.1824 Kiimingissä. Kuollut 13.10.1887 Kiimingissä.
3: Anders Henrikinpka Halonen 1.Huru. Syntynyt 29.12.1825 Kiimingissä. Kuollut 11.7.1858 Kiimingissä.
3: Johannes Henrikpka Halonen. Syntynyt 16.3.1827 Haukiputaalla.
Kuollut 11.4.1839 Haukiputaalla.
3: Caisa Greta Henrikintr Halonen. Syntynyt 28.5.1829 Haukiputaalla.
muutti 1853 Iihin.
3: Sophia Henrikintr Halonen. Syntynyt 10.6.1831 Haukiputaalla.
Kuollut 23.11.1849 Haukiputaalla.
3: Pehr Henrikinpka Halonen. Syntynyt 2.7.1832 Haukiputaalla. Kuollut 27.6.1874 Haukiputaalla.
3: Mikko Henrikinpka Halonen. Syntynyt 14.4.1834 Haukiputaalla.
Kuollut lapsena 2.9.1834 Haukiputaalla.
__________________

Jouni Kaleva
25.07.14, 22:06
Kiitos nopeista vastauksista. Hain tätä siksi, kun tuo Anna Antintr. Pateniemi/Huru/Halonen sai leskeysaikanaan 10.11.1835 au-lapsen Valpurin.

Valpuri syntynyt aviottomana leski Anna Antintr. Haloselle Haukiputaalla. Muuttanut Iihin 1858. On Iissä kirjattu ensin Jaakontyttäreksi, mutta myöhemmin korjattu Annantyttäreksi. Saanut Iissä 2 aviotonta lasta, Amanda 1861 ja Kreeta Sofia 1871, ainakin jälkimmäinen, ehkä molemmat Valtarissa. Mennyt Kemiin 1892.

Ilkka Nisula
26.07.14, 10:28
Henrik Mattsson Huru-Halosen (17.12.1766 Kiiminki - 7.2.1834 Haukipudas) lapsia:

1° Brita Henriksdr Huru (25.4.1787 Kiiminki - 1.1.1852 Kiiminki)
1° Henrik Henriksson Huru (3.5.1791 Kiiminki - 28.12.1797 Kiiminki)
1° Lisa Henriksdr Huru (25.7.1793 Kiiminki - 27.3.1845 Kiiminki & Simon Eriksson Kontio)
1° Matts Henriksson Huru (8.3.1796 Kiiminki & Anna Mattsdr Timonen)
1° Olof Henriksson Huru (2.5.1798 Kiiminki - 25.10.1798 Kiiminki)
1° kuolleena syntynyt poika (6.8.1799 Kiiminki)
1° Christina Henriksdr Huru (12.9.1800 Kiiminki - 7.6.1871 Kiiminki & Henrik Jakobsson Kauppila)
1° Johan Henriksson Huru (20.10.1803 Kiiminki - 11.4.1804 Kiiminki)

2° Henrik Henriksson Huru (9.12.1806 Kiiminki & Lisa Johansdr Häli)

3° Maria Henriksdr Huru (27.12.1817 Kiiminki - Haukipudas 7.12.1883 & Johan Henriksson Jussila-Vehkaperä
[appi Henrik Larsson Teppo-Jussila s. 14.1.1758 Alatornio])
3° Jakob Henriksson Huru (15.12.1819 Kiiminki - 17.12.1822 Kiiminki)
3° Anna Henriksdr Huru-Halonen (1.1.1822 Kiiminki)
3° Erik Gustaf Henriksson Huru-Halonen (22.3.1824 Kiiminki & Greta Stina Johansdr Hekkala)
3° Anders Henriksson Huru-Halonen (29.12.1825 Kiiminki & Caisa Mattsdr Haipus)
3° Johan Henriksson Halonen (16.3.1827 Haukipudas - 11.5.1839 Haukipudas)
3° Caisa Greta Henriksdr Halonen (28.5.1829 Haukipudas)
3° Pehr Henriksson Halonen (2.8.1832 Haukipudas)
3° Mickel Henriksson Halonen (14.4.1834 Haukipudas - 1.9.1834 Haukipudas)

[Jaakon ja Annan yhteinen Jaakko-poika 21.6.1839 - 20.9.1846]

hth
26.07.14, 10:58
Hei,

Tämä ei kuulune joukkoon.
1° Brita Henriksdr Huru (25.4.1787 Kiiminki - 1.1.1852 Kiiminki)

Yt hth

hth
26.07.14, 11:59
Hei,

Muutama päivämäärä syynättäväksi, tarjoan vaihtoehtoja.

ä Britha Oloftr Toicka, * 31.10.1724 Oulunsalossa, † 23.8.1791 Kiimingissä.
k. 6.12.1804
— 3. Puoliso, vihitty 14.2.1816 Kiimingissä, Anna Anderstr Pateniemi.
14.2.1818
1: Matti Henrikinpka Timonen 1.Huru. Syntynyt 8.3.1796 Kiimingissä. Kuollut 2.12.1857 Kiimingissä.
k. 2.11.1857
3: Erik Gustaf Henrikinpka Haipus 2.Halonen 1.Huru. Syntynyt 22.3.1824 Kiimingissä. Kuollut 13.10.1887 Kiimingissä.
k. 23.10.1887

Yt hth

Ilkka Nisula
27.07.14, 07:22
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kiiminki/rippikirja_1785-1796_mko3-6/70.htm

tellervoranta
27.07.14, 08:17
Esi-isäni Matti Heikinpoika Timonen 1. Huru on tosiaan kuollut 2.11.1857 ja haudattu 8.11.1857 iän ollessa 61v7kk24pv. Sukutaulussamme on oikea kuolinaika. Tuo väärä kuolinaika on siirtovirheeni isän esipolviin.


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9484857


Hei,

Muutama päivämäärä syynättäväksi, tarjoan vaihtoehtoja.

ä Britha Oloftr Toicka, * 31.10.1724 Oulunsalossa, † 23.8.1791 Kiimingissä.
k. 6.12.1804
— 3. Puoliso, vihitty 14.2.1816 Kiimingissä, Anna Anderstr Pateniemi.
14.2.1818
1: Matti Henrikinpka Timonen 1.Huru. Syntynyt 8.3.1796 Kiimingissä. Kuollut 2.12.1857 Kiimingissä.
k. 2.11.1857
3: Erik Gustaf Henrikinpka Haipus 2.Halonen 1.Huru. Syntynyt 22.3.1824 Kiimingissä. Kuollut 13.10.1887 Kiimingissä.
k. 23.10.1887

Yt hth