PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuhmoisten rk 1732-50, Sofia Greelsdr


JouniK
10.10.13, 15:32
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027460

Sivun keskivaiheilla on otsikko Ibm Hofvila. Siitä kolmas rivi alas lukee "Sophia Greelsdr död". Mitähän merkitsee nimen edessä oleva lyhenne? Myös aukeaman oikeassa laidassa on tekstiä jota en ymmärrä.

Yritän sovitella yllä olevan morsiamen (Kaarina Klemetintr) äidiksi tätä Sofiaa, joka kuoli 1748 n. 80 vuoden iässä.

Jos Sofia osoittautuisi Kaarinan äidiksi, isäkin ratkeaisi melko varmasti. Eräs Sofia Greelsdr nimittäin vihittiin 1694 Klemetti Heikinpoika-nimisen sotilaan kanssa. Heille syntyi vuonna 1696 tytär Kaarina, joka sopisi esiäidikseni. En ole kuitenkaan voinut ollut täysin varma, koska lapsikuolleisuus oli valtava 1696-97 ja 1697 on heitetty hautaan mainitun sotilaan nimetön lapsi.


PS. Sama kolmikko (Risto, Kaarina, Sofia) löytyy mielestäni myös edellisestä, vuosien 1732-38 rk:sta Ibm Hofvila-väliotsikon alta, joskin se kohta on hirveän sotkuinen:


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027377

Sanna B.
10.10.13, 15:56
Sivun keskivaiheilla on otsikko Ibm Hofvila. Siitä kolmas rivi alas lukee "Sophia Greelsdr död". Mitähän merkitsee nimen edessä oleva lyhenne? Myös aukeaman oikeassa laidassa on tekstiä jota en ymmärrä.

"Gl." gamla eli vanha lukee Sofian edessä. Tuossa 1748 alk. rk:ssa en kyllä näe tekstiä oikealla puolella :confused:

Yritän sovitella yllä olevan morsiamen (Kaarina Klemetintr) äidiksi tätä Sofiaa, joka kuoli 1748 n. 80 vuoden iässä.
Jos Sofia osoittautuisi Kaarinan äidiksi, isäkin ratkeaisi melko varmasti. Eräs Sofia Greelsdr nimittäin vihittiin 1694 Klemetti Heikinpoika-nimisen sotilaan kanssa. Heille syntyi vuonna 1696 tytär Kaarina, joka sopisi esiäidikseni.
Samoja vanhempia minäkin olen hänelle sovitellut ;)

t. Sanna

JouniK
10.10.13, 17:22
"Gl." gamla eli vanha lukee Sofian edessä. Tuossa 1748 alk. rk:ssa en kyllä näe tekstiä oikealla puolella :confused:


Samoja vanhempia minäkin olen hänelle sovitellut ;)

t. Sanna

Aha, vanhaksi hänet jo tiedettiin muutenkin. Kiitos kuitenkin.

Oikeassa olet siinäkin että se oikeanpuoleinen teksti ei ole rk 1748:ssa, vaan edellisessä (alempi linkki). En ole varma kehen se teksti edes liittyy kun siinä on tungosta ja yliviivauksia. Ehkä se liittyy niihin yliviivattuihin.

Tuohon aikaan ei ole enää paljon valinnanvaraa - joko ne ovat nuo vanhemmat tai sitten heitä ei löydy. Melko harvinaisia nimiä kuhmalaisittain, sekin ehkä tukee teoriaa.

t. Jouni

Sanna B.
10.10.13, 21:58
1730-luvun rk:ssa tuon talon osan alussa lukee
"Ibm Sigfrid ßon", yliviivattu, jonka yläpuolelle on lisätty "Jöran". Tämän perässä oikealla sivulla "drunknade uti Junii månad d__ A:o 1733"
Sitten (kahden yliviivatun välissä) "Christer Pehrßon", seuraava isäntä siis
Seuraavasta yliviivatusta en oikein tiedä, minusta etunimi on "Karin" ja lopussa on "dr", mutta patronyymistä en saa selvää; tämän perässä oikealla puolella sutattu "flyttat till Sattula"
Sitten kahden yliviivatun välissä "Karin Clemetzdr h:o" (eli Riston vaimo)
hänen allaan yliviivattuna joku vanha, sillä rivi alkaa "Gl.", mutta muuta en uskalla arvailla. Oikealla sivulla taas tuo "flyttat till Sattula".

Nämä eivät ole minun esipolviani, mutta olen niitä kyllä joskus kovin pyöritellyt ja jonkinlainen teoria noista talojen asukkaista minulla kyllä on, mutta sen paikkansapitävyys on sitten ihan toinen juttu :rolleyes: Pitäisi joskus varmaan taas pyöritellä tuomiokirjoja ja toivoa, että sieltä löytyisi vihjeitä.

Sanna

JouniK
11.10.13, 16:29
Sanna!

Kiitos.

Jatkan vähän vaikka rönsyilyksi menee. Onko sinulla teoriaa Sofian vanhemmista? Hänhän oli Harmoisista.

Huomasin että Kuhmoisten historiassa seisoo näin (s. 137):

Pitkällisen Harmoisten ja Toritun välillä käydyn rajariidan aikana katsoi eräs kyläläisistä, Reko Heikinpoika, olevansa parhaiten oikeutettu omistamaan kyseisen maan, koska hänen esi-isänsä Olavi Tahinpoika mainittiin nimenomaan toisena niistä, joiden sukuun Lummenenmaa oli ostettu.

ja KH s. 106:

Merkillinen on myöhemmän Kauppilan isännän Olavi Laurinpojan lisänimi Tahinpoika. Se esiintyy v. 1557, 1558, 1560, 1561, 1566 ja 1567.

Jos tuo Reko Heikinpoika oli Sofian isä, siitä voisi päästä pitemmällekin. Toki Harmoisissa on voinut olla toinenkin Grels/Reko-niminen mies. Asia pitäisi tietysti tarkistaa alkuperäislähteistä. Ehkäpä sinä olet sen jo tehnytkin, kun tuomiokirjoja luet kuin vettä vaan. Minä vasta lämmittelen kesätauon jälkeen, lukutaito ei ole viime aikoina parantunut.

Kirkonkirjat eivät muuten tunne Grels Hendrichssonia, joten hän lienee kuollut ennen v. 1691. Hänen poikansa Tuomaskin kuoli jo 1697. KH:n mukaan Turun hovioikeus määräsi 1696 Tuomaan häädettäväksi riitamaalta, ja ”Harmoislaiset suorittivat heti häädön nimismiehen avustamana innolla ja kovakouraisesti”.:(

JouniK
11.10.13, 17:12
Jos tuo Reko Heikinpoika oli Sofian isä, siitä voisi päästä pitemmällekin. Toki Harmoisissa on voinut olla toinenkin Grels/Reko-niminen mies.

SAY:ssa Grels Henrichsson ilmestyy Iso-Litulle 1651:


http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=660338


Muita Rekoja ei löytynyt. Lupaavaa :).

Sanna B.
11.10.13, 19:00
Minäkin olin katsellut SAY:sta :) : http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=660563
täällä olisi 1675-1677 sopiva Reko ja 1691 Tuomas vaimoineen ja sisarineen (Sofialla on "dr", mutta se ei poissulje sitä, että kyse olisi sisaresta, ainakaan minun kokemukseni mukaan).

En ole näitä sen enempää katsellut eikä ole missään tullut sattumalta tätä porukkaa vastaan (vähän minäkin noita tuomiokirjoja olen tähän mennessä selaillut).

26.4.1697 haudattiin muuten "Gambla Räpsa" ja 16.5.1697 "Thomas Greelsson Räpsa", nämä lienevät edellämainitut riitamaan tavoittelijat ja ehkäpä siis myös Sofia Rekontyttären isä ja veli (tuon Tuomaan kuolinvuosihan sinulla jo olikin).

Sanna

JouniK
12.10.13, 16:39
Epäilemättä samaa porukkaa, tosin Kuhmoisten historiassa nimi oli muodossa Ripsa. Vanhuksen kuolinaikaa en ollut huomannut, mutta se on täysin mahdollinen, jos olettaa hänen olleen 50-luvulla 20+ vuotias. Luultavasti aikaisintaan 20-luvun lopulla syntynyt.

Täytyypä joskus kelata noita SAY:n luetteloita taaksepäin, Olavi Tahinpoika nimittäin löytyy kyllä sieltä 1500-luvulta, hyvällä tuurilla Olavin ja Rekon sukulaisuuden voisi arvata ilman tuomiokirjojakin.

PS. Täällä oli joskus keskustelua Tahinpoika-nimestä, mutta en enää löytänyt sitä ketjua, lienee hävinnyt viime keväänä. En silloin tiennyt (enkä tiedä nytkään, arvaan vain) olevani sukua.

Sanna B.
12.10.13, 19:16
Muuten, Tuomaan äiti haudattiin hänen kanssaan samana päivänä: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12551806
16.5.1697 ensin "Thomas Grelßon Räpsä, utan sång"
sitten "Modren, äfwen utan sång"

Sanna