Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : EU:n tietosuoja-asetuksen luonnos
Antti Järvenpää
27.09.13, 09:16
Toiminnanjohtaja Kuusiluoma kirjoitti mielenkiintoisen uutisen EU:n tietosuoja-asetuksen luonnoksesta ja sen suunnitellusta sisällöstä sukukirjojen suhteen
http://suku.genealogia.fi/showpost.php?p=226167&postcount=1
Sukukirjojen osalta tuossa asetus luonnoksessa sukukirjat rinnastetaan historilliseksi tutkimukseksi. Tällöin sukukirjan julkaiseminen ei edellyttäisi rekisteröidyn nimenomaista suostumusta, jos jompi kumpi seuraavista kahdesta perusteesta toteutuu:
1. Henkilötietojen julkaiseminen on tarpeen tutkimustulosten esittämistä varten tai tutkimuksen helpottamiseksi
2. Rekisteröity on itse asettanut tiedot julkiseksi
Jos nyt oikein ymmärrän, niin tuo kohta kaksi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos henkilö on antanut tietonsa johonkin matrikkeliin, antanut haastatella itseään lehdissä, laittanut tiedot nettiin tms., niin ne ovat julkisia. Hyvä kysymys on sitten miten julkinen tulkitaan ja rajataan. Onko esim. Facebook julkinen jne.
Noin ylipäätänsä, jos tämä asetusluonnos etenee tässä muodossa, niin tämä on suuri asia sukukirjojen saralla, sillä jo tuo ensimmäinen kohta tarkoittaa sitä, polveutumiskaaviota ei voi esittää ilman henkilöiden tietoja.
Toivoisin, että tämän asian edistymistä seurattaisiin ja kommentoitaisiin, oli sitten itse mitä mieltä hyvänsä.
Toinen hiukan samankaltainen asia on ihmisten seuranta gps tai muulla signaalilla, joka mielestäni on huomattavasti vaarallisempi asia kuin henkilötieto väärissä käsissä. Tästähän tehtiin esitys ajoneuvoverotuksen osalta jonkin aikaa sitten. Tässähän ei ole kyse vain henkilön tunnistamisesta vaan tunnistamisesta ja reaaliaikaisesta seuraamisesta, jota voidaan käyttää hyvin monella tavoin. Tosin se on jo nytkin mahdollista vaikkapa kännyköiden kautta ja moni autokin sisältää jo siruja jotka mahdollistavat tämän, mutta asiasta ei juuri puhuta eikä sitä juurikaan rajoiteta.
Jos nyt oikein ymmärrän, niin tuo kohta kaksi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jos henkilö on antanut tietonsa johonkin matrikkeliin, antanut haastatella itseään lehdissä, laittanut tiedot nettiin tms., niin ne ovat julkisia. Hyvä kysymys on sitten miten julkinen tulkitaan ja rajataan. Onko esim. Facebook julkinen jne.
Noin ylipäätänsä, jos tämä asetusluonnos etenee tässä muodossa, niin tämä on suuri asia sukukirjojen saralla, sillä jo tuo ensimmäinen kohta tarkoittaa sitä, polveutumiskaaviota ei voi esittää ilman henkilöiden tietoja.
Toivoisin, että tämän asian edistymistä seurattaisiin ja kommentoitaisiin, oli sitten itse mitä mieltä hyvänsä.
Kun me porukalla oikein tikun tarkasti ponnistelemme, niin löydämme vireillä olevassa asiassa tuhansia puutteita ja muutamassa päivässä toteamme sen sukututkijayhteisöä kahlehtivaksi asiakirjaksi. Näinkö?
Ei! Nyt on sanottava reippaalla ja kuuluvalla äänellä, että SSS ja toiminnanjohtaja Kuusiluoma on täsmälleen sillä tiellä, jossa tämä asia aikanaan saa kunniallisen sisällön. Asiamme ei ole pelkästään kansallinen vaan osa EU-lainsäädäntöä.
SSS on yhteiseksi eduksemme muutamassa vuodessa muuttunut passiivisesta kuuntelijasta aktiiviseksi toimijaksi. Olen menneinä vuosina häveten lukenut ja kuunnellut niitä urputuksia, jossa jäkätetään, että miksi olla SSS:n jäsen, mitä sillä saa?
Antti Järvenpää
28.09.13, 10:17
Kun me porukalla oikein tikun tarkasti ponnistelemme, niin löydämme vireillä olevassa asiassa tuhansia puutteita ja muutamassa päivässä toteamme sen sukututkijayhteisöä kahlehtivaksi asiakirjaksi. Näinkö?
Ei, vaan tämä toiminnanjohtajan viesti oli todella helpottava.
Toivoisin, että tämän aloitteen ydinkohdat tuotaisiin esille. Se on varmaankin jossakin tuolla EU:n sivuilla englanniksi, mutta en ole vaivautunut etsimään ja tutkimaan. Mutta haluaisin, että sitä nostettaisiin esille enemmän ja tuotaisiin esille suomalaisessa polittisessa keskustelussa, koska ennen pitkään se tulee eduskuntaan, jossa tehdään kansallinen tulkinta.
Ei, vaan tämä toiminnanjohtajan viesti oli todella helpottava.
Toivoisin, että tämän aloitteen ydinkohdat tuotaisiin esille. Se on varmaankin jossakin tuolla EU:n sivuilla englanniksi, mutta en ole vaivautunut etsimään ja tutkimaan. Mutta haluaisin, että sitä nostettaisiin esille enemmän ja tuotaisiin esille suomalaisessa polittisessa keskustelussa, koska ennen pitkään se tulee eduskuntaan, jossa tehdään kansallinen tulkinta.
Luonnos näyttää löytyvän ihan suomeksi
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2012:0011:FIN:FI:PDF
EUROOPAN KOMISSIO
Bryssel 25.1.2012
COM(2012) 11 final
2012/0011 (COD)
Ehdotus
EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS
yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta (yleinen tietosuoja-asetus)
(ETA:n kannalta merkityksellinen teksti)
{SEC(2012) 72 final}
{SEC(2012) 73 final}
sieltä etenkin
83 artikla
Henkilötietojen käsittely historiantutkimusta taikka tilastollisia tai tieteellisiä tutkimustarkoituksia varten
1. Henkilötietoja voidaan käsitellä historiantutkimusta taikka tilastollisia tai tieteellisiä tutkimustarkoituksia varten tässä asetuksessa asetetuissa rajoissa vain, jos
a) näitä tarkoituksia ei voida muutoin täyttää käsittelemällä tietoja, joiden perusteella rekisteröityä ei voida tunnistaa tai ei voida enää tunnistaa;
b) tiedot, joiden avulla tiedot voidaan kohdentaa tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan rekisteröityyn, pidetään erillään muista tiedoista siltä osin kuin nämä tarkoitukset voidaan täyttää tällä tavoin.
2. Elimet, jotka suorittavat historiantutkimusta taikka tilastollisia tai tieteellisiä tutkimuksia, voivat julkaista tai muulla tavoin julkistaa henkilötietoja vain, jos
a) rekisteröity on antanut siihen suostumuksensa 7 artiklassa säädettyjen edellytysten mukaisesti;
b) henkilötietojen julkaiseminen on tarpeen tutkimustulosten esittämistä varten tai tutkimuksen helpottamiseksi siltä osin kuin rekisteröidyn edut tai perusoikeudet tai -vapaudet eivät syrjäytä näitä etuja; tai
c) rekisteröity on itse julkistanut tiedot.
3. Siirretään komissiolle valta antaa 86 artiklan mukaisesti delegoituja säädöksiä, joissa määritellään tarkemmin kriteerit ja vaatimukset henkilötietojen käsittelylle 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja tarkoituksia varten sekä mahdolliset rekisteröidyn tiedonsaantioikeutta koskevat rajoitukset ja täsmennetään rekisteröidyn oikeuksia näissä olosuhteissa koskevat edellytykset ja takeet.
Ei, vaan tämä toiminnanjohtajan viesti oli todella helpottava.
Toivoisin, että tämän aloitteen ydinkohdat tuotaisiin esille. Se on varmaankin jossakin tuolla EU:n sivuilla englanniksi, mutta en ole vaivautunut etsimään ja tutkimaan. Mutta haluaisin, että sitä nostettaisiin esille enemmän ja tuotaisiin esille suomalaisessa polittisessa keskustelussa, koska ennen pitkään se tulee eduskuntaan, jossa tehdään kansallinen tulkinta.
Antti hyvä, nyt hukkasit sen tavoittelemani kyynisyyden, jolla nämä asiat yleensä hukataan ja samalla negatoidaan. Jos luet uudestaan sen sepustukseni toisen kappaleen, niin siinä on sanomani ydin, eli kiitos ja kannustus SSS:n toiminnajohtajalle ja hallitukselle.
Mutta täällä ei ole aikaisemminkaan voinut esiintyä mielipiteineen muuten kuin otsa rypyssä ja nyrkit savessa, niin siksi päätän raporttini täältä tähän. Ohi puhuminen ei ole keskustelua.
Joni Nieminen
14.07.14, 13:28
Linja on tietysti parempaan päin, nämähän ovat olleet jo pitkään sukututkijan ongelma. Toisaalta tästä voi revetä hirveitä riitoja yksityisyydestä, yms. Mielestäni on parempi nyt seurata hetki.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.