PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Mitä lukee nimen edessä?


pingviini
28.03.08, 15:09
Hei! Ehdin jo laittaa tämän kysymyksen Hämeen osioon, ennen kuin huomasin tämän ketjun. Mutta kysymys: mitä lukee Ida Poikolaisen nimen edessä. Ida löytyy vasemman puoleselta sivulta neljänneksi alimmalta riviltä. http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/saarijarvi/muuttaneet_1880-1882_mko582-583/45.htm
Kiitos avusta!

Juha
28.03.08, 15:30
Mahtaisko olla kesti - jonkinsortin palvelija/piika

Löydät tuota termiä esim. Jyväskylän maaseurakunnasta runsaasti.

Juha

pingviini
28.03.08, 15:55
Kiitos vastauksesta, Juha. Kesti -sanan olen joskus kuullut, mutta ei ollut aikaisemmin tullut sukututkimuksessa vastaan.

Heikki Särkkä
28.03.08, 16:58
Nykysuomen sanakirjan mukaan kesti on sama kuin loinen (Savossa käytetty sana). Loinen ei yleensä ollut edes vuoden kestävässä työsuhteessa työsuhteessa asunnon omistajaan (jos oli, hänen ammatikseen merkittiin silloin piika tai renki). Loinen teki tilapäistöitä useammalle eri taholle etenkin kesän aikana.

Helena V.
28.03.08, 18:01
Hämeessä loisista ei juuri puhuttu. Siellä he olivat enimmäkseen itsellisiä. Näkisin kestillä ja itsellisellä usein tietyn tarkoituseronkin. Myös m.m. käsityöläiset olivat itsellisiä, eli eivät olleet pysyvästi kenenkään tietyn palveluksessa, mutta eivät välttämättä asuneet kenenkään nurkissakaan. Sotilaitakin kutsuttiin itsellisiksi.

Kutsuntanimet eri puolilla vaihtelevat paljon: loinen, läksiäin, irtain, itse(e)llinen, joutilas, joutilainen, kesti, saunakesti, koturi, huonemies, purlakka ja ties mitä.

t. Helena V.

Tapani Kovalaine
28.03.08, 18:29
Saarijärven muuttaneiden luettelossa on seuraavan aukeaman vasemmalla sivulla selvällä käsialalla peräti viisi kestiä, mutta on löysiäkin, vaan ei yhtään joutomiestä... Tapani

Heikki Särkkä
28.03.08, 18:49
Termiä itsellinen ei tapaa ollenkaan 1700-luvun teksteissä. Itse olen nähnyt sitä vasta 1800-luvun loppupuolella. Ilmeisesti sana loinen koettiin jossakin vaiheessa alentavaksi ja sitä alettiin välttää.

esteri
28.03.08, 19:50
Saunakesti ja tupakesti. Tupakesti oli "arvoasteikossa" korkeammalla, koska sai asua sentään tuvan nurkassa ja saunakesti vain saunassa. Näin kertoi Hartolassa vuonna 1911 syntynyt isäni.
Itse tapasin löysät, nimityksellä vanhan pariskunnan jotka oli vain muuttaneet vanhoinna ja huonoina tyttärensä perheen luokse Etelä-Suomeen ja luultavasti oli jäännyt virallinen muuttoilmoitus heiltä tekemättä. Tämä vain siksi, koska yleensä kirjoissa eteen tuleva löysä mielletään työtä vieroksuvaksi kuljekselijaksi.
Esteri