Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kurikka Mietoby Lohiluoma dr. Mickel Jacobsson...för...ad till Östermark 23 oct. 1743
Orten skall vara Ilmajoki och inte Kurikka som jag felaktigt skrev i rubriken. Ber om ursäkt för mitt slarv.
Vad står där egentligen om Lohiluoma dr. Mickel Jacobsson f.29.9.1722. Jag tolkar det till förpassad till Östermark 25 oct 1743. Samma ord i följande rad om dr. Eric Jacobsson f. 23.3.1724 till Nykarleby och Kronoby .......1746.
Eventuellt är Mickel och Eric bröder
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6066658
med tack på förhand
PiaNu
Ingen som kan hjälpa mig att tyda vad som är antecknat om drängen Mickel Jacobsson.
mvh PiaNu.
Förpassad till Östermark d. 25. Oct. 1743 (tror jag:)).
Och här synonymer till förpassa, om det är på någotvis ovanligt ord:
utvisa, skicka bort, förvisa, avvisa; förpassa sig härifrån avlägsna sig, ge sig iväg
Tack Soile för ditt svar.
Förpassad, då kan man ju undra varför. Får leta vidare och se om jag hittar några uppgifter om detta.
mvh PiaNu.
Förpassad till Östermark
Han gifte sig i Östermark samma år men ändå känns ordet förpassad i det avseendet lite främmande.
Matti A. Nieminen
07.06.13, 21:43
Förpassad till Östermark
Han gifte sig i Östermark samma år men ändå känns ordet förpassad i det avseendet lite främmande.
Enligt SAOB:
FÖRPASSA
1) utfärda rese- l. transporttillstånd för (ngn l. ngt) o. d.
a) (†; se dock α o. β) förse (ngn) med pass; äv. i p. pf. ss. adj. Kong. Mtt i Danmark förpassar the Danske undersåter at löpe til Riige. SvTr. V. 1: 129 (1603). Eij tillåtes Prästerna at förpassa .. (kringvandrande tiggare) vthöfwer deeras församblingar. LReg. 248 (1648). Sedan vi här (i Västerås) blifvit förpassade af Landshöfdingen .. och Lands-Secretararen .. skyndade vi med resan. LINNÉ Sk. 9 (1751). Förpassade gårdfarihandlande. (AGARDH o.) LJUNGBERG 4: 202 (1863). AUERBACH (1908). jfr O-FÖRPASSAD. – särsk.
Ferd. Ahlman översätter ordet till finska: "Passittaa, antaa passi".
Mvh
Matti Nieminen
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.