PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kuhmoisten rk 1752 Mikko Yrjönp


JouniK
02.05.13, 15:24
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027566

viides ylhäältä Mikko Yrjönp.
Yliviivauksesta ja merkintöjen loppumisesta näkyy, että on muuttanut 1754. Oik. sivulla lukee jotain joka alkaa til ---

Oletettavasti siinä lukee minne on muuttanut, mutta en saa selvää. Saako joku muu?

aaaalto
02.05.13, 16:45
Lukisiko loppupuolella "gift"? Veikkaisin tätä avioliittoa:

Kuhmoinen - vihityt
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/4f7v4f?fi+0240+vihityt+236) 27.1.1755 Prästegårds tp. Ungk.tp. Michel Jöranss: Ung.pig.tp.dr. Anna Hindr.dr. Safjervi

1727 syntynyt vanhempi veli Petter näyttäisi perivän Mikon kotitilan.
Rppikirjassa on Savijärven torpassa Michel Jöransson. Ensimmäinen merkintä on 26.12.1754. Syntymäaika on 30.9.1729. Sopii, muttei vielä varmista.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6027593


Arno

JouniK
02.05.13, 17:26
Olet Arno ihan samoilla jäljillä kuin minä. Juuri tuon Savijärven Mikon kotia etsiskelen, mutta varmistus tosiaan uupuu. Kuhmoisistahan puuttuu kirkonkirjat 1700-29, joten piti yrittää muuta kautta ja tämä löytyi.

Juu, se on totta että Petteri peri Hinskalan, sen linjan olenkin jo selvittänyt aikaisemmin.

Sanna B.
02.05.13, 17:28
Samaan kuin Arno minäkin olen päätynyt - Mikko Yrjönpoika ja Anna Heikintytär ovat minunkin esivanhempiani ;)
Mielestäni siinä lukee "til safjärfwi gift sig" (a:t ja w:t varsinkin ovat tuolla kirjoittajalla olleet hyyyvin leveitä).

Olen pyöritellyt tuota Hinskalaa vuosi sitten enemmänkin ja Mikon äidin syntyperäkin paljastui hiljan tuomiokirjoja katsellessa. Mutten halua vielä löytämisen iloa, ilmoittele, jos haluat mietintäapua :)

Nyt lähden viemään tytärtä miekkailutreeneihin, palaillaan!

t. Sanna

JouniK
03.05.13, 16:28
Samaan kuin Arno minäkin olen päätynyt - Mikko Yrjönpoika ja Anna Heikintytär ovat minunkin esivanhempiani ;)
t. Sanna

No niin, löytyihän meille yhteinen esi-isä (lähempääkin kuin Virmailasta).:) Minä polveudun sitten Hinskalan veljeksistä (Mikosta ja Petteristä).

Mikon alkuperästä on ollut sukulaisilla toinenkin teoria. Syy sekaannukseen on varmaankin se, että vihkitiedoissa on kotipaikaksi merkitty ”pappilan torppa Savijärvi”. Mutta pappilan torppa oli Annan kotitila Savijärvi, muita pappilan torppia ei vielä 1750-luvulla ollutkaan. HisKi on siinä suhteessa hieman harhaanjohtava, että Mikon sijainniksi on merkitty ”pappilan torppa” ja Annan ”Savijärvi”. Nämä siis viittaavat samaan paikkaan.

En ole ainakaan vielä sillä tasolla että tuomiokirjoja lukisin, aika näyttää. Ei ole ollut kiirettä kun kirkonkirjoistakin löytyy vielä toisinaan uutta.

Sanna B.
03.05.13, 17:21
Juu, pienet on piirit tuolla ;)

Minuunpäin tullaan näin:
Mikko Yrjönpoika (s.30.9.1729 k.17.4.1789) ja Anna Heikintytär (s.n.1731 k.1.5.1771)
> Petteri Mikonpoika (s.5.5.1768 k.3.1.1825) ja Kaisa Heikintytär (s.17.9.1767 Kuhmoinen Rauhalahti Sarvataipale, k.26.4.1840)
>> Kalle Petterinpoika (s.9.4.1793 Kuhmoinen k.20.9.1853 Kuhmoinen ) ja Liisa Kallentytär (s.23.2.1793 Jämsä Edesniemi k.2.5.1858 Kuhmoinen)
>>> Liisa Kallentytär (s.14.10.1819 Kuhmoinen k.15.6.1868 Kuhmoinen) ja Esajas Benjaminpoika (s.25.3.1828 Kuhmoinen k.29.12.1877 Kuhmoinen)
>>>> Vihtori Esajanpoika Järvinen (s.23.8.1861 Kuhmoinen k.6.2.1937 Kuhmoinen) ja Ruusa Kustaava Juhantytär (s.1.2.1862 Kuhmoinen k.18.03.1940 Kuhmoinen)
>>>>> Iita Vihtorintytär Järvinen (s.27.9.1884 Kuhmoinen k.21.6.1957) ja Kaarle Vilhelminpoika Takanen (s.9.1.1881 Kuhmoinen k.11.6.1952)
>>>>>> mummuni
>>>>>>> isäni
>>>>>>>> minä

Miten sinuun päin tullaan veljeksistä? Sinun esiäitisi, tuon Petteri Yrjönpojan vaimo, Vorikan Liisa Yrjöntytär on minun esi-isäni (tuon ylläm. Kaarle Takasen esi-isiä) serkku :D: Eli Liisan isovanhemmat ovat myös meidän yhteisiä esivanhempiamme... Kyllä minulla on esivanhempia tai ainakin esivanhempieni sisaruksia varmasti jokaisessa Kuhmoisten talossa.

t. Sanna

aaaalto
03.05.13, 17:46
Mikon alkuperästä on ollut sukulaisilla toinenkin teoria. Syy sekaannukseen on varmaankin se, että vihkitiedoissa on kotipaikaksi merkitty ”pappilan torppa Savijärvi”. Mutta pappilan torppa oli Annan kotitila Savijärvi, muita pappilan torppia ei vielä 1750-luvulla ollutkaan. HisKi on siinä suhteessa hieman harhaanjohtava, että Mikon sijainniksi on merkitty ”pappilan torppa” ja Annan ”Savijärvi”. Nämä siis viittaavat samaan paikkaan.

Olisiko käynyt niin, että on tehty sopimus, jonka mukaan A Mikko ja Anna avioituvat ja B Mikosta tulee Savijärven torpan isäntä. Syystä tai toisesta kohta B on toteutunut ensin. Mikollahan on rippikirjamerkintä Savijärvellä 26.12, kun avioliitto solmittiin vasta 27.1. Näin vihkimerkintä on aivan oikein, pappilan torppari Mikko. Alkuperäisestä vihittyjen luettelosta ei asia ryhmity sen kummemmin kuin HISKIstäkään.


Arno

Sanna B.
03.05.13, 18:08
Varmastikin asia on ollut juuri noin, kuten Arno kirjoitti.
Olen ymmärtänyt, että kihlaus oli se tärkeä sopimus ja nähtävästi vävyt ja puuskat ovat usein asuneet jo uudessa paikassa kun avioliitto on solmittu, näin antavat ainakin monet vihkimerkinnät olettaa.

Kuhmoisten Historiasta olen joskus kopsannut tämän (sivua en ole merkinnyt...):
"Korolan kappalaisen virkatalon haltija Simon Labbart oli ensimmäisiä torppien perustajia. V. 1750 hän antoi eräälle Heikille luvan asettua Savijärvenmaahan torppariksi Korolan ja Täppisen yhteiselle ulkopalstalle."
Annan isä Heikkihän oli nähtävästi renki(vouti) Korolassa ennen tuota torppariksi tuloaan.

t. Sanna

Jukka H
04.05.13, 12:02
Sannan taitoihin ennenkin turvautuneena lisään hieman omiani:
Savijärven torppa = Päijälän Korolan torppa vsta 1752.Korola oli kappalaisen virkatalona vsta 1726 (Lechlin,Aspholm, Labbart) http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=480864 http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=482228 .

Labbartin 1750 antaman luvan turvin Heikki Juhonpoika asettui tälle Korolan ja Täppisen talojen yhteiselle ulkopalstalle torppariksi. Myöhemmin Täppisen omistajasuku kiisti koskaan antaneensa suostumustaan torpalle ja omistuksesta syntynyt riita ratkaistiin 1796 Heikki Juhonpojan jälkeläisten vahingoksi. Joonas ja Pietari Mikonpojat joutuivat lähtemään sukunsa raivaamasta talosta, joka siirtyi Leissalan haltuun. Kolmas veli Mikko Mikonpoika oli mennyt vävyksi Puukkoisten Jokelaan.(Ilkka Savijärvi: "Puukkoinen Kylä Isojärven koskireitillä" s.62)

Sijaintinsa vuoksi Savijärvi merkittiin Puukkoisten kylään.
Omiin juuriini olen kirjannut näin:
Heikki Johaninpoika (Savijärvi), pappilan renki, renkivouti, torppariSavijärven torppa = Päijälän Korolan torppa vsta 1752 , s. 1701. k. 21.12.1779 Ruolahti Patala.
Henrik oli pappilan renkinä jo v. 1734 pso Kirsti (SAY:ssa vsta 1736). V. 1738 Marian syntyessä tittelinä Gårdofogden, renkivouti.
Henrik (perheineen) tuli mahdollisesti Kuhmoisiin kappalainen Samuel Aspholmin myötä. Kangasalta kotoisin ollut Aspholm tuli Kuhmoisten kirkkoherran apulaiseksi 1732, ja oli kappalainen siellä 1735-48. Henrikistä tuli Aspholmin ajaksi Korolan renkivouti. Aspholmin kuoltua hän sai torpan v. 1752, mutta sen isännäksi tuli jo 1755 vävy Mikko Yrjönpoika (Hinskalasta).


Heikki ja Kirsti asuivat Savijärven torpassa n. vuoteen 1778, jolloin muuttivat nuorimman tyttärensä EevaStiinan luo Patalaan. Siellä asui myös leskeksi jäänyt Maria-tytär mukanaan 7.1.1765 syntynyt poikansa Matti Klaunpoika

pso Kirsti (Christina) Kaarlontytär, s. 1700, k. 27.11.1789 Ruolahti Patala. (Längelmäellä vihitty identtinen, eri pari v.1735)
Lapsia:
Anna Heikintytär (Savijärvi), s. n. 1733 tai 19.2. 1732 Kangasala Raronsalo Knuutila. Tauluun 5.
Brita Heikintytär, kastettu 23.8.1735, pso Elias Yrjönpoika Sammalisto k. 03.05.1790 Kuhmoinen Puukkoinen Sammalisto
Maria Heikintytär, s. 21.2.1738 Päijälä Korola, pso Claes Jöransson
Elisabeth Heikintytär, s. 16.2.1743 Päijälä Korola
Samuel Heikinpoika, s. 15.11.1746 Päijälä Korola
Eva Christina Henrikintytär, s. 1.5.1750 Päijälä Korola, pso sotilas Jakob Hagman, torppari Ruolahti Patala, (Vht korpr Christian Hagman ja Kerttu Liisa Åhman)

Menikö oikein, Sanna?
terveisin Mikko Mikonpoika Savijärven jälkeläinen
Jukka H

JouniK
04.05.13, 17:13
Minuunpäin tullaan näin:
Mikko Yrjönpoika (s.30.9.1729 k.17.4.1789) ja Anna Heikintytär (s.n.1731 k.1.5.1771)
> Petteri Mikonpoika (s.5.5.1768 k.3.1.1825) ja Kaisa Heikintytär (s.17.9.1767 Kuhmoinen Rauhalahti Sarvataipale, k.26.4.1840)
>> Kalle Petterinpoika (s.9.4.1793 Kuhmoinen k.20.9.1853 Kuhmoinen ) ja Liisa Kallentytär (s.23.2.1793 Jämsä Edesniemi k.2.5.1858 Kuhmoinen)
>>> Liisa Kallentytär (s.14.10.1819 Kuhmoinen k.15.6.1868 Kuhmoinen) ja Esajas Benjaminpoika (s.25.3.1828 Kuhmoinen k.29.12.1877 Kuhmoinen)
>>>> Vihtori Esajanpoika Järvinen (s.23.8.1861 Kuhmoinen k.6.2.1937 Kuhmoinen) ja Ruusa Kustaava Juhantytär (s.1.2.1862 Kuhmoinen k.18.03.1940 Kuhmoinen)
>>>>> Iita Vihtorintytär Järvinen (s.27.9.1884 Kuhmoinen k.21.6.1957) ja Kaarle Vilhelminpoika Takanen (s.9.1.1881 Kuhmoinen k.11.6.1952)
>>>>>> mummuni
>>>>>>> isäni
>>>>>>>> minä

Miten sinuun päin tullaan veljeksistä? Sinun esiäitisi, tuon Petteri Yrjönpojan vaimo, Vorikan Liisa Yrjöntytär on minun esi-isäni

Minuun tullaan Jokelan kautta (kuten yllä tuli jo esille):

Mikko Yrjönp
0. Mikko Mikonp. s.1765 Savijärvi/Jokela
1. Aatami Mikonp. s.1806 Jokela
2. Kaarle Aataminp. s. 1831 Sarvala
3. Iida Kaarlent. Sarvala
4. pappani
5. äitini
6. minä

Jos oikein laskin, minä olenkin sinun isäsi 6. serkku, eli sinä ja minä olemmekin eri sukupolvea vaikka oletan olevani nuorempi.;) Ikäero kumuloitui helposti kun perheet olivat isoja.

Onhan näitä reittejä minullakin vaikka kuinka, vanhoista kantataloista jäljet johtavat Lästilän Hinskalan lisäksi ainakin Anttulan Suutolaan ja Pälsilään, Tapialan Vorikkaan (kuten kirjoitit) ja Päijälän Junteriin sekä Paateriin. Ainakin näissä pääsee helpohkosti 1600-luvulle. Mutta minulla ei tosiaan vielä ole kirkonkirjojen takaisesta ajasta kuin muiden välittämää tietoa. Ja taaksepäin pääsyä Kuhmoisissa vaikeuttaa se että 1600-luvun lopussa vaihtui suurin osa omistajasuvuista. Suutola olisi ehkä potentiaalisin jatkotutkimuskohde.

Mutta tämä on jo aika etäällä käsialan tulkinnasta; en koettele ylläpidon kärsivällisyyttä pidempään.:D:

Sanna B.
04.05.13, 19:15
No kyllä ylläpito varmaan siirtää tämän sopivaan kohtaan, jos tarpeellista ;)
Suutolaa, Pälsilää ja Junteria on minullakin.

Jos päättelin oikein, tunnen sinun äitisi serkun Raunon, hän on serkkuni kummisetä. Raunon vaimo on minun isäni pikkuserkku :D: Siis jos nyt meni veikkaus oikeaan...
Ja jos arvailin Virmailan kirjasta oikein, olet todellakin 2v minua nuorempi, itse olen vm.'71 :)

t. Sanna

Sanna B.
04.05.13, 20:05
Menikö oikein, Sanna?
terveisin Mikko Mikonpoika Savijärven jälkeläinen
Jukka H
Oikeasta en tiedä, mutta noin minullakin on ;)

Kangasalan kastetuista löytyi tosiaan 19.2.1732 syntynyt Anna, jonka vanhemmat olivat nimeltään juuri Heikki Juhonpoika ja Kirsti Kallentytär. Koko Suomesta ei tällä yhdistelmällä löytynyt Hiskillä ja Familysearchilla etsimällä 1720-1740-luvuilta muita tämännimisen parin lapsia, kuin tämä Anna Kangasalla, sekä tämän esivanhempiparini Kuhmoisissa syntyneet lapset. (tokihan monesta paikasta ei ole kastettuja tuolta ajalta ja/tai niitä ei ole syötetty tietokantoihin, mutta nyt noita työkaluja käyttäen).

Syntymäpaikka oli "Raronsalo Nickilä" - mitä en löydä. Raronsalo on Kangasalla, se on saari, muttei siellä Nikkilää... Tuolla Jukan mainitsemassa Knuutilassakaan heitä ei ole rk:ssa.
Eräs piika Kirsti Kallentytär mainitaan Kangasalan RK 1708-1714 Haavistossa (s.20), samoin seuraavassakin, vv.1729-1737 (s.86). Jälkimmäisessä mainitaan myös renki Heikki Juhonpoika - olisivatko nämä tässä kyseessä? Eivät ole kyllä Haavistossa peräkkäin rk:ssa, mutta Heikin kohdalle lukee jotain ("supra ....").
Haavisto sijaitsee kartan mukaan Raronsalo-nimisessä saaressa Saarikylillä, aivan Pälkäneen rajalla, joten siitä voisi olla kuitenkin kyse.

Vihkimerkintää en ole löytänyt, tarkistettu Pälkäne 1730-1732, Sahalahti 1729-1732, Kangasala. Pitäisi varmaan jatkaa tuosta ja etsiä kauempaakin. Tai sitten sitä ei vain ole (onhan näitä, väliinputoajia).

Parin lapsilla on "hienompia" kummeja, mikä sinänsä ei ole harvinaista, mutta Kuhmoisissa heille niitä näyttäisi kyllä kasaantuneen normaalia enemmän, varsinkin kun kyse on "vain" renkivoudista(?).

Lasten kummit:
Mahd. Kangasala 1732, Anna: Mattz Thomasson Heponiemi, Rekola Matz Matzsson, Lakola(?) Anna Hend:d:r, Hawisto Maria Pahlsd:r, P. Caisa Hend:d:r Raronsalo
1735 Riitta: Dn. Pastor Ehrwärdige och högwällärda H:n Christian Gaasman, D:n Studiosus Johan Gaasman, Brijta Gaasman, Maria Gaasman, Hebla Gaasman
1738 Maria: D:n Samuel Aspholm, Pehr Hendrichsson (lukkari), Brijta Gaasman, Walborg Jöransd:r (lukkarin vaimo)
1743 Liisa: Pehr Persson (lukkarin poika, Pussin lampuoti), Maria Svanstrupe, Maria Erichsd:r
1746 Samuli: H:r Samuel Aspholm, H:r Sergianten Hendrich Lecklin, Johan Johansson, Maria Svanstrupe, Maria xxx
1750 Eeva Stiina: Lars Bertilsson if:n Hyrckälä, Johan Sigfrisson ifran Korola, Sigfrid Henricsson ibm, Sacellan D:n:s Simon Labbart, Ebba Maria Tandefelt, J:fru Anna Maria Aspholm, J:fru Britha Elisabetha Aspholm, P: Maria Eriksd:r, h:o Mertha Samuelsd:r if:n Hyrckälä
(älkää hermostuko, minulla ei ola ruotsalaista oo:ta...)

t. Sanna

Jukka H
04.05.13, 23:48
Taisit Sanna taas osua oikeaan. Minä luin Nickilän Nuuttilaksi. Kai siksi, kun vain jälkimmäinen löytyi kartalta. Mutta kyllä Raronsalossa on Nikkiläkin ollut; 1700-luvun alussa se on ollut nimeltään Nisula, mutta joskus 1730-luvulla nimi vaihtui, talonväki ei. Tarkistin HisKIstä ja RK:ista. Sittemmin nimi on taas vaihtunut tai talo on sulautunut muihin (Kottila?).

Ja löytösi Haavistosta on varmaankin oikea. Itse selailin melko tavalla ja päädyin siihen, että Carl on ollut sangen harvinainen nimi. Kun Kirsti Kaarlontyttären ehtoolliskäynnit Raronsalon Haavistosta päättyvät 1731, sopii se uuteen taloon ja 1732 syntyneeseen Anna-tyttäreen.
Jukka H

JouniK
06.05.13, 10:18
Ja jos arvailin Virmailan kirjasta oikein, olet todellakin 2v minua nuorempi, itse olen vm.'71 :)
t. Sanna

Oikein arvasimme kumpikin, minäkin luin eilen VK:aa.

JouniK
08.05.13, 16:59
Heikki ja Kirsti asuivat Savijärven torpassa n. vuoteen 1778, jolloin muuttivat nuorimman tyttärensä EevaStiinan luo Patalaan. Siellä asui myös leskeksi jäänyt Maria-tytär mukanaan 7.1.1765 syntynyt poikansa Matti Klaunpoika


Onkohan Marian mies Pihlajalahden Seppälän sotilas Klaus Feldt? Klasun vaimoa olen aiemmin turhaan hakenut, koska rk:n syntymävuosi ei täsmää. Nyt ratkesi sekin. Näyttää siltä että tämä ketju yhtyy Vorikan vävy-ketjuumme, joten jatkan sinne...

Sanna B.
12.05.13, 11:06
Samasta sotilaasta on kyse. En kyllä tiedä, kenen poikia hän on.
Minulla on hänelle kolme lasta, joista yksi näyttää olevan sinun esi-isäsi :)

Sanna