PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Siniset silmät ruskea tukka


_eOw_
22.03.12, 15:57
Siniset silmät ruskea tukka - ei vaan? Mitähän tuossa sanotaan. Oma versiokin olisi, mutta vahvennusta kaipaan.http://renki.net/tmp/MichelHjorth.jpg


Mielenkiintoista -> pitänee etsiä esi-isä Mikkoa Hämeestä. Rippikirjoista ym selviää, että Gabriel Simonsson'in jälkeläinen, Lisa Gabrielsdotter kuitenkin oli Mikon vaimo ja perhe asui (n 1770+) Espoon Röskogissa? ( myöh Rödskog). Olen luullut Mikkoa Uusmaalaiseksi..

Ingeborg Palmén
22.03.12, 23:54
Brun vallack med bläs ?ögd på högra ögat nu 9 år gammal. Eli ruuna parhaassa iässä, jotain vikaa oikeassa silmässä.
Hevosterveisin Ingeborg

sten-h
23.03.12, 11:24
Glosögd? på högra ögat kanske

Ingeborg Palmén
23.03.12, 11:51
Jag tänkte litet på glosögd, men l:et är litet osäkert, tycker jag. Dessutom vet jag inte tillräckligt om hästar för att avgöra om detta kunde vara rätt diagnos/beskrivning.
Detta med mönsterrullor för beridna enheter är intressant. Den första jag försökte läsa var skriven med driven 1700-talspiktur, så jag försökte bara tyda männens namn. Så fanns där någon annan oläslig text och en ålder, den var oftast över 20 år, så jag utgick från att också hustrun var upptagen. Tills det kom en 10 och en 12-åring. Då först förstod jag att det var hästen !
Ingeborg