PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Läshjälp för Houtskär, lite längre bit


mvlk
13.03.12, 17:15
Får någon reda på vad det sägs om dalkarlen Lars Olofsson och hans familj här: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9724101 (längst ner till höger). Han är visst född 1791 och hustrun Kerstin Ersdotter 1788, men där är just allt jag får reda på. Tacksam om någon orkar tolka en så här lång text... :)

tkukkonen
13.03.12, 18:39
Mannen sökte arbete men man visste inte var han var men trenne månader sedan medelst ett brev underrrättade sin hustru att han vistades i Storfurstendomet Finland i Åbo län och Corpo socken, samt begärde att Hon med barnen skulle flytta till honom. ...

Mot slutet står frejdebetyget.

Svidis
13.03.12, 18:52
Dalkaren Lars Olsson är född i Lidenby nedanskrefne församling år 1791. Och inträdde i Äktenskap år 1813 med Kerstin Ersdr från samma by född 1788. År 1817 begaf han sig härifrån för att söka arbetstjenst under hvilken tid man ej haft någon säker kundskap om hans wistande, förrän för trenne månader sedan, då han genom bref underrättade sin hustru att han wistades i Storfurstendömet Finland i Åbo län och Corpo socken, samt begärde, att hon med barnen skulle flytta til honom.

Sedan blir texten otydligare, för mig i alla fall, men där står att Lars hade goda kunskaper i Christendomen, hans hustru försvarliga kunskaper, under den tid de vistades här. Barnen heter Margit (f. 14.10.1815) och Eric (f. 23.2.181), båda är vaccinerade.
Attesteras af Elfdahlen den 30 Mars 1822.

PS. Jag övar ännu på att läsa gamla texter, så om någon har en bättre tolkning, så skriv gärna den.

mvlk
13.03.12, 20:05
Tack Timo och Tom! Det här var nyttigt.