PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Landtbraksnåder?


Mariaana
05.12.07, 21:11
Hei!

Törmäsin kansalaissodan tienoilla Arabiassa murhattuun landtbraksnåder Berghamiin ja poliisi Nummeliniin eräässä sukulaistani koskevassa pöytäkirjassa. Olisiko se tapahtunut jonkun lakon, ehkä suurlakon 1917 yhteydessä?

Minua jäi kovasti kummeksuttamaan Berghamin ammatti tai arvo. Kun jaan tuon sanan kolmeen osaan, saan kolme sanaa, jotka kääntyvät suomen kielelle. En kuitenkaan osaa yhdistää niitä sanoja mitenkään järkevästi. Olisiko kenelläkään apua tähän ongelmaan?

t. Mariaana

Heikki Särkkä
05.12.07, 21:38
Tässä on ilmeinen lukuvirhe. Kuva tekstistä olisi hyvä nähdä.

Mariaana
05.12.07, 21:52
Ikävä kyllä sellaista ei ole. :( Kopioin sen käsin alkuperäisestä asiakirjasta. Olen kopioinut sen niin selkeästi, ilman kysymysmerkkejä tai muita söhryjä, että ihan äkkiseltään en ole epäillyt näkemääni. Niin kimurantilta se kuitenkin tuntuu näin jälkeen päin, että voi hyvin olla, että olen tulkinnut sen väärin. Harmi.

Mariaana

Kirsti Ervola
05.12.07, 22:12
Mahtaisikohan kyseessä kuitenkin olla maanviljelysneuvos (lantbruksrådet) John G. Bergbom, jonka Malmin punakaartin "lentävät" ampuivat Herttoniemessä 17.11.1917.

Mariaana
05.12.07, 22:50
Kiitos!

Olin lukenut huolimattomasti tapahtuman paikankin. Sukulaiseni oli silloin Arabiassa, eikä suinkaan murha tapahtunut siellä.

Onko sinulla tarkempaa tietoa tuosta tapahtumasta? Jos nyt oikein tulkkaan muistiinpanojani, niin sukulaiseni mukaan siinä olivat osallisina Malmbar?, vanha Mattsson ja Herttoniemen punakaartin perustaja olivat touhuissa mukana.

Samainen ihminen on kertonut olleensa vartiossa Herttoniemen sillalla helmikuussa, kun pari miestä vei ilmeisesti kahta vankia, valkokaatilaista, työväentalolle. Myöhemmin nämä miehet ammuttiin. Ajankohdasta päätellen on kyseessä kaksi eri tapahtumaa.

Mariaana

esg
06.12.07, 16:42
Maanviljelysneuvos, tilanomistaja Johan Georg Bergbom oli tuolloin 17.11.1917 jo 67-vuotias, toinen murhattu, poliisikonstaapeli Frans Felix Nummelin 32-vuotias ja ilmeisesti virassaan. Mistään "valkokaartilaisista" ei voinut olla kyse, joten kysymyksessä nähtävästi on kaksi eri tapausta, kuten arvelit. (Katso Suomen sotasurmat 1914-1922).

Erkki S.