PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukuseurojen verotus


Sari H
24.08.11, 10:21
Hei,

En löytänyt täältä kyseistä otsikkoa. Jos tällainen on olemassa vinkatkaa etsivällekin. Laitan kuitenkin kommenttini tänne ja aloituksen keskustelulle mikäli sitä ei ole. Varmaan monelle tämä on jo tuttua asiaa, mutta joku joka miettii seuran perustamista, voi pohtia tätä asiaa.

Olen kahden sukuseuran pj. Meille toiselle on nyt tullut ennakkoverolappuja 2010, 2011 ja 2012. Olemme rekisteröity yhdistys. Verottaja katsoo etteivät sukuseurat ole yleishyödyllisiä yhdistyksiä. Osa seuroista on muuttanut sääntöjään, niin että seuran jäseneksi pääsee kuka tahansa. Tämä ei kuitenkaan auta mitään, ( sain tästä juuri tiedon viralliselta taholta) vaan edelleen verottaja katsoo että ei ole yleishyödyllistä toimintaa.

Miksi ylipäätään seura pitää rekisteröidä ja saada Y tunnus. Jos sitä ei ole niin ei varmaan verojakaan?

Osa seuroista tekee niin, että tulos on +/- 0 joten verotettavaa tuloakaan ei ole.

Tämä verotus (joka osin kovakin pienille yhdistyksille) voi olla kuolinlaukaus sukuseuralle. Harmi että on näin.

Mitä mieltä muiden seurojen toimihenkilöt asiasta ovat? Mitä aiotte tehdä että seura pysyy jatkossa pystyssä eikä mene "konkkaan"

Sari H
24.08.11, 11:13
Niin ja olisin myös todella kiinnostunut tietämään, että onko seurat muuttaneet näitä sääntöjä, joilla PITI verohelpotus tulla, ja jos on niin tuliko helpotus?

Verottaja sanoo ettei se auta, jokatapauksessa verot tulee ja sukuseura ei ole yleishyödyllinen.

ristojohannes
24.08.11, 11:13
Tämäpä yllättävä tieto/ kysymys.
Onko tosiaan sukuseuroja, joilla on verotettavaa tuloa ?

Sari H
24.08.11, 11:21
Eikö sitten kaikilla jotain ole, vai tuhlataanko rahat niin ei tule? Meillä ainakin on viivan alle jäänyt tuloa, josta siis veroa joudutaan maksamaan.

Me ajateltiin säästää sukukirjaa varten, mutta se taitaa jäädä haaveeksi.

Toimintaa on joka vuosi koska jäsenmaksut maksetaan vuosittain ja ne ovat veronalaisia.

Toinen vaihtoehto on siis toimia rekisteröimättömänä. Mutta siinä taas vastuu on varmaan kaikilla toimintaan osallistuvilla. Emme voisi esim. tehdä sopimuksia yhdistyksen nimissä, vaan esim. jäsenrekisteriohjelma sopimus pitäisi tehdä jonkun yksityishenkilön nimissä.

Sari H
24.08.11, 11:30
Niin ja nykyään vielä saa vähentää menot, mutta odottakaas vielä se taitaa tulla päivä että sitäkään ei voi enää tehdä.. (TOIVON ettei tule) huhuja tälläisestakin kuuluu jo... silloinhan verotettava tulo (josta ei siis vähennetä menoja) on korkeampi ja verotkin sen myötäiset.

En halua maalata piessoja seinälle, mutta näyttää siltä, että sukuseurojen tulevaisuus on uhattuna..

ristojohannes
24.08.11, 12:07
Sari vastasi minulle, sukuseuran taloudenhoidosta tietämättömälle :
"Eikö sitten kaikilla jotain ole, vai tuhlataanko rahat niin ei tule? "

Tähän voisin vastata, edelleen yhtä tietämättömänä :
Kerätään jäseniltä senverran kuin kuluu.

Sari H
24.08.11, 12:10
Ristojohannes,

Juuri niin, eli menot vähennetään tuloista niin jää +/- 0 tulos eli ei verotettavaa tuloa.

Lueskelen nyt nettiä monen sukuseuran sivuja ja monet ovat päättäneet muuttaa sääntöjä, mutta se ei auta verottajan mukaan. Näistä on kuulemma ennakkotapauksia ja verottaja toimii sen mukaan.

Jotkut seurat jopa jakaa stipendejä esim. opiskelijoille, jossa yleishyödyllisyys toteutuu. Mutta riittääkö se? Olisin kiitollinen jos joku kertoisi onko nuo sääntömuutokset auttaneet?

ristojohannes
24.08.11, 12:26
Näin se Sari on, tyhjästä on paha nyhjäistä.

Jos sukuyhdistyksellä on tavoitteena saavuttaa voittoa, niin mahdollinen veromeno hoidetaan jäsenmaksun korotuksella.
Näin se liike-elämäkin toimii, tuotteen hinnassa on kaikki kulut.

Tietysti on toinenkin vaihtoehto: alentaa jäsenmaksua tai kuluttaa enemmän, ettei voittoa kovin paljon synny

Sari H
24.08.11, 12:30
Niinpä, mutta milläpä sitten kustannetaan esim. tuhansia euroja maksavat sukukirjat? Tavoitteena ei varmaankaan sukuseuroilla ole voitontavoittelu, vaan rahaa teettää kirjoja, sukuselvityksiä (jotka nyt siis vaikeampaa ja kalliimpaa) DNA testejä yms. Pitäisi pystyä säästämään / keräämään rahaa näitä varten. Jos jäsenmaksua korotetaan niin siitä menee enemmän veroa.

Sari H
24.08.11, 12:41
Niin ja vielä sekin seikka että usein sukuseuran hallitus tekee hommaa ilmaiseksi, siis ei nosta kokouspalkkioita yms. palkkioita. Minä en ole koskaan nostanut mitään seuran kokouksista palkkioita saatika mitään palkkaa. Olisi vissiin pitänyt.

ristojohannes
24.08.11, 12:50
Kaikella ystävyydellä Sari.

Jos minun sukuseurani hallitus seuraavassa sukukokouksessa ilmoittaisi, että nykyistä jäsenmaksua ( 15 euroa/ kolme vuotta) pitää nostaa, koska rupeamme kokoamaan varoja DNA-testejä varten.

Varmaan harkitsisin jonkun aikaa, että suostuisinko tuommoista humpuukia kustantamaan sukuseuran rahoilla.

Sari H
24.08.11, 13:04
Ei mitään pahoiteltavaa Ristojohannes, jokaisella seuralla on omat intressinsä ja seuran jäsenillä.

Toisaalta minusta ei ole moraalisesti oikein ja hyväksyttävää nostaa palkkioita harrasteyhdistyksestä. Mieluumin ne rahat tuhlataan sitten jäsenten hyväksi sukututkimukseen yms.

Heikki Koskela
24.08.11, 15:00
Minä olin sukuseuran hallituksessa parikymmentä vuotta, jona aikana ei ole maksettu veroja esim. kirjamyynnistä (voitto olisi verotettavaa tuloa) mutta seura haki vapautusta ja vetosi sen yleihyödylliseen tarkoitusperään. Verottaja antoi vapautuksen verotuksesta.

Ei kai sentään jäsenmaksuja veroteta?

Sari H
24.08.11, 15:07
Heikki

Niin oli ennen, mutta nyt on nyt. Kyllä soitin tänään verotoimistoon ja jäsenmaksut ovat veronalaista tuloa.

Sari H
25.08.11, 07:10
Ilmeisesti muut sukuseurat ovat ratkaiseet asian jotenkin (maksamalla kiltisti verot, tuhlaamalla rahat, joten tulosta ei tule, poistumalla rekisteristä??) , koska täällä ei näy tämän enempää keskustelua. Luulin että tämä herättäisi enemmän keskustelua, vaiko eikö kukaan kehtaa tänne vaan kirjoittaa sukuseuransa asioista? Mielestäni on kaikkien sukuseurojen etu ja tulevaisuus jakaa mielipiteitä ja neuvoja toimintatapoihin.... Vaiko käykö sukuseurojen edustajat tällä forumilla vain laittamassa ilmoituksiaan juhlista ja tapahtumista...

Sari H
25.08.11, 07:12
Ennakkovero tulee kolmelle vuodelle (2010, 2011, 2012) ja jos pystyy osoittamaan että esim. vuodelle 2012 ei ole toimintaa ( siis tarkoittaa myös sitä, ettei kerätä edes jäsenmaksuja) niin sen veron voi saada sitten palautuksena kun verotus valmistuu eli vuonna 2013.

Seija Randell
14.10.11, 21:38
Jos tilille on kerätty rahaa sukukirjaa varten, eikö voi käyttää rahastointia tämmöisiä tulevia menoja varten ? Ja purkaa ne sitten, kun sitä rahastoa käytetään.
Periaatteessa tuskin millekään sukuseuralle voittoa kertyy, jos ajatellaan pitkäjänteisesti, ja jos niin on, niin voihan sitä jättää vaikka jäsenmaksut keräämättä, maksaa joskus kokouspalkkiota tai tehdä muuta vastaavaa.
Sinänsä tuntuu hullun hommalta täytellä niitä tyhjiä veroilmoituksia jonkun yhdistyksen puolesta, mutta sinne verottajan kirjoihin kyllä joutuu, jos jonakin vuonna pitää maksaa esim. yksi ainut esitelmäpalkkio eikä ao. henkilö ole ennakkoperintärekisterissä ko. toiminnasta. Sama on homma esim. tiekunnilla.

T. Hakkarainen
15.10.11, 17:57
Varojen kerääminen myöhemmin julkaistavan sukukirjan kustantamista varten voisi kirjata tasetilin varauksien kautta. Varauksia purettaessa kulujen jälkeen, jos jää tulosta, voi joutua kuitenkin verolle. Kannattaa kuitenkin miettiä miten kirjanpito tehdään.

Sari H
15.10.11, 22:55
Tuota tuota, varaukset esim, kirjaa varten eivät kirjanpidollisesti ole laillisia, joten en kehoita ketään sitä tekemään niin.

Yksinkertaisesti kannattaa ilmeisesti laittaa raha kiertoon niin ettei tulosta synny. Menot onneksi vielä otetaan huomioon. Saa nähdä kuinka kauan.

On kuulemma tulossa Sukuseurojen keskusliiton uudet säännöt, joita ehkä noudattamalla voi saada yleishyödyllisyys statuksen. NOOOOH katsotaampa.

Heikki Särkkä
21.10.11, 17:49
En halua olla tämän keskustelun ilonpilaaja, mutta asiatietoa saa myös ja etenkin osoitteesta www.vero.fi.

Markku T. Mäkinen
21.10.11, 20:33
Hei,

Kannattaa myös miettiä, että miksi sen sukukirjan pitää olla nimenomaan painettu julkaisu. Olisiko ajateltavissa, että kirja julkaistaisiin pelkästään pdf-muodossa ja vältyttäisiin kokonaan painokustannuksilta?

t.Markku

Juha
21.10.11, 20:36
Tai molempia; osta pdf:nä, saat hintaan 10 euroa kappale, tilaa painettuna, maksa 50 euroa kappale

Jokainen saa siinä muodossa kuin haluaa.

Mainio kommentti Markulta



Juha

Hannu Numminen
21.10.11, 21:00
Hei,

Kannattaa myös miettiä, että miksi sen sukukirjan pitää olla nimenomaan painettu julkaisu. Olisiko ajateltavissa, että kirja julkaistaisiin pelkästään pdf-muodossa ja vältyttäisiin kokonaan painokustannuksilta?

t.Markku

Kyllähän se ajateltavissa on, mutta kun läheskään kaikilla ihmisillä, etenkään iäkkäämmillä, ei ole edes tietokonetta. Kuten Juha ehdotti, hyvä kompromissi on, että kaupataan pdf-muodossa niille, jotka sitä pystyvät käyttämään, ja paperimuodossa muille.

Sami Lehtonen
23.10.11, 22:26
DNA-testit ovat nykyään jo niin halpoja, ettei niiden järjestämiseksi ole tarpeen kerätä rahoja pitkiä aikoja. Lisäksi niitä voidaan teettää vaiheittain tarpeen mukaan. Niin kauan, kuin oleellisia lisätietoja on saatavilla teetetään lisätestejä jo otetuista näytteistä - vaikka sitten vasta seuraavina vuosina. Näin saadaan myös paljon kaivattuja lisäkuluja loppuvuoteen, jos tilinpäätös uhkaa mennä turhan paljon plussan puolelle.

Kirjojen painokuluja varten ei varmaankaan ole mahdollista tehdä varausta, mutta korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta nähdäkseni toimintavaraus kirjan teettämiseksi ammattisukututkijalla on täysin mahdollinen tapa tasata palkkakuluja eri toimintavuosille.

Sukuseuran toiminnan laajentuessa myös tuotepuolen tilanne sikäli helpottuu, että uuden kirjan aiheuttamat kulut syövät vanhojen julkaisujen mahdolliset voitot.

Lauri Hirvonen
02.11.11, 00:00
Aloin kiinnostua tästä aiheesta, sillä olen muutaman sukututkimus ystävän kanssa harkitsemassa sukuseuran perustamista.

Tämä verotusjuttu sai minut mietteliääksi.

Mutta viimeisestä kirjoituksesta on jo yli 4 vuotta.

Eikö mitään tässä asiassa ole sen jälkeen muuttunut?

Sain perintönä isäni veljen arkiston, hän oli aikanaan perustanut sukuseuran, mutta jatkosodan syttyminen pysäytti sen rekisteröinnin (ry). Nyt mietimme, pitäisikö kerran aloitettu hanke viedä eteenpäin.

Sari H
02.11.11, 08:43
Minä aloitin viestiketjun pari kk sitten. Ei siis VOI olla viimeisimmästä viestistä 4 vuotta!! :)

Näin on, että verottajan on minulle ihmetellyt että miksi olemme rekisteröineen yhdistyksen. Jos on rekisteröity maksat veroja tuloista jotka ylittävät menot. Olen kuullut että sukuseurojen keskusliitosta on tulossa uudet mallisäännöt jotka auttaisivat ongelmaan. Enpä kuitenkaan siihen usko, koska minä olen verottajan kanssa keskustellut puhelimitse ja minulle kerrottiin että sääntömuutokset eivät auta. Nooohh katsotaan...

Lauri Hirvonen
02.11.11, 10:06
Minä aloitin viestiketjun pari kk sitten. Ei siis VOI olla viimeisimmästä viestistä 4 vuotta!! :)

Näin on, että verottajan on minulle ihmetellyt että miksi olemme rekisteröineen yhdistyksen. Jos on rekisteröity maksat veroja tuloista jotka ylittävät menot. Olen kuullut että sukuseurojen keskusliitosta on tulossa uudet mallisäännöt jotka auttaisivat ongelmaan. Enpä kuitenkaan siihen usko, koska minä olen verottajan kanssa keskustellut puhelimitse ja minulle kerrottiin että sääntömuutokset eivät auta. Nooohh katsotaan...

Sorry, vika on minun. Katsoin ihan ensimmäisen viestin (3:sta sivullisesta) päivämäärää ja katsoin ko. viestin kirjoittajan liittymispäivää!
Katsoin nyt uudestaan, niin se ensimmäinen viesti olikin kirjoitettu: 24.08.2011, klo 11:21.

Erkki
02.11.11, 11:16
Näin on, että verottajan on minulle ihmetellyt että miksi olemme rekisteröineen yhdistyksen. Jos on rekisteröity maksat veroja tuloista jotka ylittävät menot. Olen kuullut että sukuseurojen keskusliitosta on tulossa uudet mallisäännöt jotka auttaisivat ongelmaan. Enpä kuitenkaan siihen usko, koska minä olen verottajan kanssa keskustellut puhelimitse ja minulle kerrottiin että sääntömuutokset eivät auta. Nooohh katsotaan...

Tuo verotusongelmasi ratkeaa kun poistatte yhdistyksen rekisteristä. Säännöissänne on määräys miten se on tehtävä. Voitte jatkaa toimintaa vaikka entisellä nimellä, mutta älkää käyttäkö ry-tunnusta missään tilanteessa sen jälkeen.

Rekisteröidyn ja rekisteröimättömän yhdistyksen olennaisin ero on, että rekisteröity yhdistys vastaa sitoumuksistaan omalla varallisuudellaan ja rekisteröimättömässä yhdistyksessä jäsenet vastaavat sitoumuksista omalla varallisuudellaan.

p.s. silloin kun verotarkastajien aika riittää sukuyhdistysten tilinpitojen syynimiseen, niin olemme perin lähellä harmaan talouden loppua.

Juha
02.11.11, 11:55
En kyllä itse lähtisi ikinä neuvomaan tai suosittelemaan veronkiertoa, koska juuri sen takia tässä mm. Kreikka on hiuskarvoja myöten suossa :(

Siitä olen samaa mieltä, että yksi sukuseura ei maata nosta eikä kaada, mutta jos käytännössä aletaan temppuilemaan verotuksella, niin mihis se raja sitten vedetään. Parempi on tehdä kaikki kunnolla ja nukkua yönsä rauhassa. Yhteistä hyvää niillä veroilla kuitenkin viime kädessä pyritään tekemään.

ja eikös tämän koko verohomman voisi kääntää positiiviseksi ajatteluksi; jos sukuseuralle kertyy verotettavaa tuloa, on toiminta todennäköisesti A) pitkäjänteistä, B) tuloksellista ja C) järkevää.

Vain plusmerkkisellä tilinpäätöksellä voi mikä tahansa seura varmistaa olemassa olonsa myös jatkossa ja jopa kehittää toimintaansa tekemällä investointeja ja kehittämällä uusia toimintamuotoja.



Juha

Lauri Hirvonen
04.11.11, 21:56
En kyllä itse lähtisi ikinä neuvomaan tai suosittelemaan veronkiertoa, koska juuri sen takia tässä mm. Kreikka on hiuskarvoja myöten suossa :(

Siitä olen samaa mieltä, että yksi sukuseura ei maata nosta eikä kaada, mutta jos käytännössä aletaan temppuilemaan verotuksella, niin mihis se raja sitten vedetään. Parempi on tehdä kaikki kunnolla ja nukkua yönsä rauhassa. Yhteistä hyvää niillä veroilla kuitenkin viime kädessä pyritään tekemään.

ja eikös tämän koko verohomman voisi kääntää positiiviseksi ajatteluksi; jos sukuseuralle kertyy verotettavaa tuloa, on toiminta todennäköisesti A) pitkäjänteistä, B) tuloksellista ja C) järkevää.

Vain plusmerkkisellä tilinpäätöksellä voi mikä tahansa seura varmistaa olemassa olonsa myös jatkossa ja jopa kehittää toimintaansa tekemällä investointeja ja kehittämällä uusia toimintamuotoja.

Juha

On julkisuudessa puitu urheiluseurojen (ry-muotoisia) toimintoja, joissa on mukana paljon talkooväkeä ja esimerkiski grillimakkara kauppaa käydään seuran tilaisuuksissa.

Verottaja on nyt puuttunut näihin. Pisimmälle pääseet olivat jo pystyttäneet kiinteät myyntikojut ja kilpailivat muiden "ammattimyyjien" kanssa. Mutta eivät maksaneet veroa vaikka tekivät yli miljoonan euron liikevaihdon.

Verottaja puttui tähän ja vaati näitä ry-yhdistyksiä verolle. Monet saivat mätkyjä.

Sitten paljastui, että Suomessa oli näistä asioista erilaisia tulkintoja eli käytäntöjä riippuen mihin veropiiriin kuului. Verottaja ratkaisi tämän, että kaikki yhdistykset raportoivat nyt yhteen ja samaan veropisteeseen. Näin taataan, että kaikki yhdistykset ympäri Suomea saavat saman verokohtelun.