PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Petäjäsaari Laatokassa, kenen omistuksessa ollut??


Gibaria
27.07.11, 17:08
Olen yrittänyt selvittää kenen omistuksessa kuuluisa Petäjäsaari oli ennen sotien alkua... Tarina kertoo, että se kuului "suvulleni"... mutta jotenkin rohkenen epäillä tuota. Monesta suunnasta tämän saman tarinan olen kuullut ja nyt kysynkin teiltä toverit, että tietääkö joku asiasta tai onko tietoa mistä voisin asiaa selvittää. Olen vasta aloittanut oman sukuni tutkimuksen ja Petäjäsaari sijaitsee lähellä maapalstaa jonka sukuni omisti. Kartassa maapalstan kohdalla lukee sukuni nimi, mutta Petäjäsaaren kohdalla ei mainita mitään.

Kaikki tieto olisi kultaakin kalliimpaa :)

Ahti2
28.12.11, 14:44
Yksi keino lähteä selvittämään tätä olisi varmaan katsoa Kansallisarkistossa (tai tilata kopiot) Valtiokonttorin korvausasiakirjoista (http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Valtiokonttorin_korvausasiakirjat) mitä omaisuutta suvultasi jäi rajan taakse. Jos saari oli vielä sodan alkaessa sukulaistesi, pitäisi siitä näkyä merkintä heidän tekemässään korvaushakemuksessa.

Korvauksen hakeminen sodan jälkeen oli tietenkin vapaaehtoista, mutta varmaan 99 prosenttia sen on aikanaan tehnyt.