P. T. Kuusiluoma
21.02.11, 12:03
Suomen Sukututkimuseuran tämän vuoden tammikuussa perustaman edunvalvontahankkeen agendalla on muiden kirkonkirjojen käyttöä koskevien asioiden ohella kirkonkirjojen epämääräinen oikeudelliseen asema. Seura kiinnitti asiaan huomiota jo uutta väestötietolakia valmisteltaessa ja vielä eduskunnan hallintovaliokunnassa hallituksen esitystä käsiteltäessä vuonna 2009. Sukututkijoiden edustaja on ottanut asian vastikään esille myös Arkistolaitoksen neuvottelukunnassa.
Kirkonkirjojen oikeudellinen asema on tänä päivänä jossakin määrin selkiytymätön. Niihin sovelletaan sekä väestötietolakia että kirkkolakia. Aiemmin oleellisesti väestökirjanpitoon kuuluvina asiakirjoina kirkonkirjat ovat nyt kummankin lain näkökulmasta lähinnä historiallinen jäänne, joita ei kuitenkaan sen paremmin käytännössä kuin oikeudellisestikaan käsitellä normaalina arkistoaineistona, johon sovellettaisiin julkisuuslakia.
Väestötietolain (Laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista) mukaan väestötietojärjestelmän kokonaisuuden muodostaa Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä yhdessä "alueellisesti järjestettyjen asiakirja- ja muiden vastaavien tietoaineistojen" kanssa. Viimeksi mainittuihin kuuluvat maistraattien ns. siviilirekisterien ohella evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksinen kirkkokunnan kirkonkirjat. Lyhyemmin sanottuna kirkonkirjat ovat väestötietojärjestelmän asiakirjoja.
Kirkkolain (Laki kirkkolain 16 luvun ja 25 luvun 12 §:n muuttamisesta tulee voimaan vuoden 2011 lopulla) mukaan kirkonkirjat koostuvat manuaalisista kirkonkirjoista (mukaan lukien perhekortit vuoden 2004 loppuun asti) ja kirkon yhteisestä jäsenrekisteristä.
Kummassakin laissa sovelletaan ns. loogisen rekisterin periaatetta, ts. nykyiseen sähköiseen järjestelmään katsotaan kuuluvan myös sitä edeltäneet manuaaliset muodot. Paksut kirkonkirjat muodostavat kokonaisuuden yhtäältä yhteiskunnan perusrekistereihin kuuluvan väestötietojärjestelmä kanssa, toisaalta evankelis-luterilaisen kirkon jäsenrekisterin kanssa. Ja kummassakin laissa erikseen säännellään kirkonkirjoja.
Useimmat seurakunnat ovat tallentaneet vanhimmat kirkonkirjansa arkistolaitoksen yksiköihin, mutta noin 1860-luvulta lähtien kirkonkirjoja säilytetään seurakuntien arkistoissa. Ruotsin mallin mukaisesti oikea paikka kaikille manuaalisille kirkonkirjoille olisi Kansallisarkisto ja maakunta-arkistot, joita tulisi pitää kaikkien väestietojärjestelmän asiakirjojen päätearkistoina riippumatta siitä onko ne tuottanut valtiollinen vai kirkollinen väestörekisteriviranomainen.
Vaikka kirkonkirjoja tarvitaan edelleen virallisten sukuselvitysten laatimiseen (lähinnä perukirjoitusta varten), tämä ei edellytä kirkonkirjojen säilyttämistä seurakuntien arkistoissa. Seurakuntien vaihtelevat resurssit ja asiantuntemus arkistoviranomaisena puoltaa arkistolaitoksen yksiköitä kirkonkirjojen päätearkistoina.
Esteenä Ruotsin mallin toteutumiselle Suomessa on kuitenkin arkistolaki, jonka perusteella arkistolaitos ei voi tehdä kirkonkirjoja koskevia päätöksiä. Meillä kirkonkirjojen katsotaan - toisin kuin Ruotsissa - olevan kunkin seurakunnan omaisuutta. Arkistolaitos omistaa ainoastaan luovutetun Karjalan seurakuntien kirkonkirjat.
Kirkonkirjojen oikeudellinen asema on tänä päivänä jossakin määrin selkiytymätön. Niihin sovelletaan sekä väestötietolakia että kirkkolakia. Aiemmin oleellisesti väestökirjanpitoon kuuluvina asiakirjoina kirkonkirjat ovat nyt kummankin lain näkökulmasta lähinnä historiallinen jäänne, joita ei kuitenkaan sen paremmin käytännössä kuin oikeudellisestikaan käsitellä normaalina arkistoaineistona, johon sovellettaisiin julkisuuslakia.
Väestötietolain (Laki väestötietojärjestelmästä ja Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista) mukaan väestötietojärjestelmän kokonaisuuden muodostaa Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmä yhdessä "alueellisesti järjestettyjen asiakirja- ja muiden vastaavien tietoaineistojen" kanssa. Viimeksi mainittuihin kuuluvat maistraattien ns. siviilirekisterien ohella evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksinen kirkkokunnan kirkonkirjat. Lyhyemmin sanottuna kirkonkirjat ovat väestötietojärjestelmän asiakirjoja.
Kirkkolain (Laki kirkkolain 16 luvun ja 25 luvun 12 §:n muuttamisesta tulee voimaan vuoden 2011 lopulla) mukaan kirkonkirjat koostuvat manuaalisista kirkonkirjoista (mukaan lukien perhekortit vuoden 2004 loppuun asti) ja kirkon yhteisestä jäsenrekisteristä.
Kummassakin laissa sovelletaan ns. loogisen rekisterin periaatetta, ts. nykyiseen sähköiseen järjestelmään katsotaan kuuluvan myös sitä edeltäneet manuaaliset muodot. Paksut kirkonkirjat muodostavat kokonaisuuden yhtäältä yhteiskunnan perusrekistereihin kuuluvan väestötietojärjestelmä kanssa, toisaalta evankelis-luterilaisen kirkon jäsenrekisterin kanssa. Ja kummassakin laissa erikseen säännellään kirkonkirjoja.
Useimmat seurakunnat ovat tallentaneet vanhimmat kirkonkirjansa arkistolaitoksen yksiköihin, mutta noin 1860-luvulta lähtien kirkonkirjoja säilytetään seurakuntien arkistoissa. Ruotsin mallin mukaisesti oikea paikka kaikille manuaalisille kirkonkirjoille olisi Kansallisarkisto ja maakunta-arkistot, joita tulisi pitää kaikkien väestietojärjestelmän asiakirjojen päätearkistoina riippumatta siitä onko ne tuottanut valtiollinen vai kirkollinen väestörekisteriviranomainen.
Vaikka kirkonkirjoja tarvitaan edelleen virallisten sukuselvitysten laatimiseen (lähinnä perukirjoitusta varten), tämä ei edellytä kirkonkirjojen säilyttämistä seurakuntien arkistoissa. Seurakuntien vaihtelevat resurssit ja asiantuntemus arkistoviranomaisena puoltaa arkistolaitoksen yksiköitä kirkonkirjojen päätearkistoina.
Esteenä Ruotsin mallin toteutumiselle Suomessa on kuitenkin arkistolaki, jonka perusteella arkistolaitos ei voi tehdä kirkonkirjoja koskevia päätöksiä. Meillä kirkonkirjojen katsotaan - toisin kuin Ruotsissa - olevan kunkin seurakunnan omaisuutta. Arkistolaitos omistaa ainoastaan luovutetun Karjalan seurakuntien kirkonkirjat.