PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kirkkoherranvirasto ei anna tietoja elävistä henkilöistä/25 v sääntö


MJS
27.01.11, 14:52
Onko tavallista, että kirkkoherranvirasto voi kieltäytyä luovuttamasta tietoja

A) Elävistä jäsenistään
B) Kuolleista jäsenistään, kun kuolemasta on kulunut alle 25 vuotta?

Ko. kirkkoherranvirasto vetoaa kirkkolakiin. Olen asioinut n. kymmenen isomman ja pienemmän tahon kanssa ja tämä on ensimmäinen vastaus laatuaan. Ratkaisuehdotuksena virasto ilmoittaa, että ottaisin suoraan henkilöihin yhteyttä. Tämähän ei ole mahdollista, koska

- Tapauksen pariskunta muutti 1950-luvulla ko. paikkakunnalle, s. ajat 1928 ja 1930 (tod näk kuolleet), mukana 1950-luvulla syntynyt lapsi joka on osoitepalvelun mukaan myös jo kuollut.

Tässä tapauksessa kirkkoherranvirasto ei edes tarkistanut onko mahdollisesti elävillä henkilöillä voimassa oleva sukututkimuskielto päällä.

Palvelu pelaa.

hessu 07
02.02.11, 18:58
Onko tavallista, että kirkkoherranvirasto voi kieltäytyä luovuttamasta tietoja

A) Elävistä jäsenistään
B) Kuolleista jäsenistään, kun kuolemasta on kulunut alle 25 vuotta?

Ko. kirkkoherranvirasto vetoaa kirkkolakiin. Olen asioinut n. kymmenen isomman ja pienemmän tahon kanssa ja tämä on ensimmäinen vastaus laatuaan. Ratkaisuehdotuksena virasto ilmoittaa, että ottaisin suoraan henkilöihin yhteyttä. Tämähän ei ole mahdollista, koska

- Tapauksen pariskunta muutti 1950-luvulla ko. paikkakunnalle, s. ajat 1928 ja 1930 (tod näk kuolleet), mukana 1950-luvulla syntynyt lapsi joka on osoitepalvelun mukaan myös jo kuollut.

Tässä tapauksessa kirkkoherranvirasto ei edes tarkistanut onko mahdollisesti elävillä henkilöillä voimassa oleva sukututkimuskielto päällä.

Palvelu pelaa.
**********************
Olisiko seurakunnan kieltäytyminen kannanotto tämän Forumin sivun ensimmäisenä olevaan P.T. Kuusiluoman mainitsemaan korkeimman oikeuden päätökseen?
hessu 07

MJS
03.02.11, 09:50
Samaa mietin itsekin aluksi, mutta tässä tapauksessa kyseessä on seurakunnan itse antamat tiedot, joita heillä on myös mahdollisuus sensuroida oman harkintansa mukaan.

Mielenkiintoista on se, että seurakunta ei anna tietoja henkilöstä, joka ei itse ole tehnyt sukututkimus- tai osoitteen luovutuskieltoa (tai on kuollut jo lähemmäksi 20v sitten) -- ja että päättelemällä voi kysyä viereiseltä suuremmalta paikkakunnalta tuoreempia tietoja, josta ne saa.

jlaurinaho
14.02.11, 23:41
Samaa mietin itsekin aluksi, mutta tässä tapauksessa kyseessä on seurakunnan itse antamat tiedot, joita heillä on myös mahdollisuus sensuroida oman harkintansa mukaan.

Mielenkiintoista on se, että seurakunta ei anna tietoja henkilöstä, joka ei itse ole tehnyt sukututkimus- tai osoitteen luovutuskieltoa (tai on kuollut jo lähemmäksi 20v sitten) -- ja että päättelemällä voi kysyä viereiseltä suuremmalta paikkakunnalta tuoreempia tietoja, josta ne saa.

Pyysitkö ja saitko seurakunnalta valituskelpoisen päätöksen?

MJS
05.04.11, 19:36
Asia selvisi kolmikantaisen, reilun kahden kuukauden keskustelun jälkeen, jonka jälkeen rekisterinpitäjää ohjeistettiin korkeammalta taholta (sic) antamaan allekirjoitetulle halutut tiedot. Varovaisiksi ovat nämä erilaiset koulutukset ja ohjeistukset seurakunnat saaneet.