PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua köyhän tytön kommentteihin


Maaret Eloranta
01.12.10, 22:38
Minus kiinnostaa kovasti, mitä esiäitini rippikirjatiedoissa kommentoidaan huutomerkin kera. Lieneekö kommentti positiivinen vai negatiivinen?
Neito asui Kemiön Mösundsbölen Norrgårdin alueella alustalaisen perhessä, lähti sieltä piikomaan Kemiönsaaren eteläosaan Dragsfjärdiin ja päätyi myöhemmin Turkuun.
Amalia Wilhelimina Sundellin, s.19.9.1853, nimi on sivun alaosassa, leskiäiti Hedda Lenan jälkeen. Pikkusisko Agatha Josefina kuoli pois, mutta osaisiko joku tulkita myös äidin nimen edessä olevan tekstin?
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemio/rippikirja_1866-1872_mko21-41/256.htm

Seuraavassa rippikirjassa on viimeisessä sarakkeessa on myös pitkä teksti, josta en saa itse mitään selvää. Karl Wilhelm Sundell, s. 14.6.1855 lähtee merimieheksi, mutta mikä on saate?
Leskiäiti taitaa olla sairaalloinen.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kemio/rippikirja_1873-1882_mko42-63/275.htm

Irene
01.12.10, 23:46
Eiköhän siinä lue ainakin -Dreng Enka, rengin leski,mutta viivaa edltävistä kahdesta kirjaimesta en saa selvää, ehkä Lp.

JaskaS
02.12.10, 00:25
Sp. Drg. Enk. = muonamiehen leski
Toinen on liian epäselvä :confused:

:) Jaska

Kflax
02.12.10, 12:38
Hej! Texten vid Karl Wilhelm sällsynt oläsbar. Men börjar antagligen med första resan 1872? Slutet kan kanske var i Amerika , samma anteckning finns före första kolumnen. Mycket klokare blev man inte på anteckningarna i följande bok. Men han var där antecknat som kapten och han skulle ha dött 21.2. 1893. Hälsningar Karl

Seppo T.
02.12.10, 12:44
Epävarma ehdotukseni huutomerkillä varustettuun sanaan: Bevärlig[t]

Maaret Eloranta
02.12.10, 21:35
Tusen tack!
Karl blev nog kapten och seglade till olika hamn i Europa och Amerika med skeppet Nikolai från Dragsfjärd.
I tidningsnotisen nämns Nikolai och Sundell ännu i oktober 1993, men det är den sista anteckningen som jag har hitat över honom i tidningarnas skeppslistor.
http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/image.html?get=image&id=566964&conversationId=2&type=hq
Kan det hända att dödsdatumet kunde vara 2.12. eller 21.12.1893?
Följande år 1994 har Nikolai en ny kapten, Danielson.
Enligt böcker hamnade sedan skeppet Nikolai i olycka 1899.

Maare

Kflax
04.12.10, 08:34
Hej! Tidigare uppgifter om dödsdatum tog jag från communionsboken, men förteckning över döda ger samma resultat.
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut_sve/jasenille/paikat.php?bid=12279&pnum=22
Testar tillika om linken går fram. Karl Vilhelm dog i Böle (Mjösundböle) Kimito i lungsot 21.2.1893. Så konflikten mellan press och böckerna kvarstår. Mvh Karl från Kimito

Maaret Eloranta
04.12.10, 20:14
Tack Karl!
Jag kom nog till samma slutsats. Enlligt de uppifter jag tidire har fått från Kimito slutar anteckninarna i sjömanshuset över K.W.Sundell som Nikolais kapten år 1892.
Kaptenstavalan med Nikolai är hos min pappa. Kan du ge mig tips: Var kan jag hitta mera information om Nikolai?

Int' har du råkat märka antecingar om sackars Hedda Lenas dösdatum?

Maare

Kflax
04.12.10, 21:24
Hej! Stackars Hedda Lena dog i Böhle(Mjösundböle Norrgård underlydande) 10.3.1898. Om barken Nikolai sägs i Kimitobygdens historia : Rusthållare G.A. Fredriksson från Söglö trodde även han på stora nybyggen i trä. Han lät skeppsbyggmästare I. Danielsson på Kärra varv i Dragsfjärd bygga barken Nikolaj, 443 ton, färdig 1884 och det största fartyg som byggts i Kimitonejden för ett allmogerederi. G.A. Kronström hade gjort ritningarna.Skeppet seglade bl. på Medelhavet men gjorde också "atlantiska resor".Trevlig fortsättning med forskandet häls.Karl

Heikki Särkkä
05.12.10, 09:40
Lukisin huutomerkkisanan (kts. 1. linkki)
Pur ärlig (ehdottoman rehellinen)

Maaret Eloranta
05.12.10, 17:56
Kiitos Heikki!
Tuo vaikkuttaa aika loogiselta kommentilta siinä vaiheessa, kun neito on lähtenyt kotoa kylille piikomaan. Kuvaus sopii "psykologiseen profiiliin" eli siihen, mitä hänen asenteistaan elämän myöhemmissä vaiheissa tiedetään.
Siinä alapuolella on vielä jotakin muuta sykeröä, jota on vielä vaikeampi tulkita. Siitä ei varmaan kukaan voi saada selvää...

Maare