PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Homosuhteet vanhoissa käräjäpöytäkirjoissa


Juhani Mäkitalo
20.11.10, 20:43
Ainoa tapaus johon olen törmännyt on vuodelta 1709 Tornion Ro. 9/11.
Kaksi kaupungin poikaa 23 v. ja 16 v. kertoivat nähneensä vanhan por-
varin Simon Strandin (56 v.) suhteessa venäläiseen vankiin jossain
kaupungin ulkopuolella niityllä.
(Valitettavsti en ole kirjannut mitään tuomiosta tai raukesiko asia.)

Vuoden 1710 ro:n pöytäkirjasta (16/4) löytyy tieto Simonin kuolemasta
Haukiputaalla. Sikäläisen papin mukaan Simon oli kuolinvuoteellaan ker-
tonut, että pahat puheet hänestä eivät pidä paikkansa.

Mikä oli lainmukainen rangaistus tiuohon aikaan ?

JM

Juha
20.11.10, 22:19
Tämä (http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;2620;218;5899 3;1858;1878;66330;67820#homopyk%C3%A4l%C3%A4) löytyi;

Oikeustapauksia

Miesten väliset seksuaaliset teot tuomittiin katolisesta teologiasta omaksutun sodomia-käsitteen perusteella. Näitä oikeustapauksia tunnetaan Ruotsin valtakunnasta vähän. Sen sijaan muita seksuaalirikkomuksia käsitelleet oikeudenkäynnit olivat melko tavallisia.

Nykyisen Suomen alueelta tunnetaan toistaiseksi yksi miesten välisen sodomian eli luonnonvastaisen haureuden tapaus. Syksyllä 1665 Turun hovioikeus tuomitsi kaksi Taivassalon pitäjän pappilan renkiä seksistä keskenään. Tuomioksi tuli kotipitäjässä suoritettava mestaus kirveellä ja ruumiiden poltto roviolla, rangaistuksena tuomituille ja varoituksena muille.


Juha

Juhani Mäkitalo
21.11.10, 15:23
Aika harvinaisesta tapauksesta siis näyttää olevan kysymys. Aika
paljon olen täkäläisiä (Torniojokilaakso) käräjäpöytäkirjoja lukenut,
mutta muuta ei ole tullut vastaan.
Rangaistus oli muistaakseni sama lehmään sekaantumisesta 1600-luv.
roviolla poltettiin myös lehmä. (toimeenpantu tuomio)

JM

Matti Lund
22.11.10, 10:11
Ainoa tapaus johon olen törmännyt on vuodelta 1709 Tornion Ro. 9/11.
Kaksi kaupungin poikaa 23 v. ja 16 v. kertoivat nähneensä vanhan por-
varin Simon Strandin (56 v.) suhteessa venäläiseen vankiin jossain
kaupungin ulkopuolella niityllä.
(Valitettavsti en ole kirjannut mitään tuomiosta tai raukesiko asia.)

Vuoden 1710 ro:n pöytäkirjasta (16/4) löytyy tieto Simonin kuolemasta
Haukiputaalla. Sikäläisen papin mukaan Simon oli kuolinvuoteellaan ker-
tonut, että pahat puheet hänestä eivät pidä paikkansa.

Mikä oli lainmukainen rangaistus tiuohon aikaan ?

JM


Hei, kyllä Pohjanmaaltakin löytyy jo 1600 -luvun puolelta tai siinä vuoden 1700 pinnassa parisen tapausta, joissa näitä reposteltiin ja välikäräjätkin pidettiin ihan tutkinnan takia. Toisessa tapauksessa oli reppana aatelismies, muutenkin vammaiseksi ja hylkiöksi kuvattu, jota syytettiin nuoren renkipoikansa hyväksikäytöstä (Vöyri).

Jos aihe minua jotenkin ihmiskuvauksen ja käyttäytymisen kannalta kiinnostaisi (todistajien suhtautumistavassa ilmiötä kohtaan on toki hieman jotain kiinnostavaa), olisin siitä kirjoittanutkin, mutta kun mitään elävää kiinnostusta itse aihetta kohtaan ei itselläni ole, en ole toistaiseksi viitsinyt, vaikka eräältä taholta onkin pyydetty käsittelemään sitä vanhojen käräjäpöytäkirjojen valossa.


terv Matti Lund

Teemu Keskisarja
21.01.11, 14:37
Hei,

Sekä Tornio että Vöyri ovat oikeushistoriallisesti tärkeitä löytöjä. Ainoa Suomesta varsinaisesti tunnettu tapaus on tuo Taivassalo 1665, mutta siitä ei ole olemassa muita lähteitä kuin muutaman rivin mittainen hovioikeuden päätös. Josta ei ilmene esimerkiksi tuomittujen ikää tai sitä, oliko suhde puolin ja toisin vapaaehtoinen. Tuomiokirjaa ei Taivassalosta ole säilynyt.

Matti, muistatko tarkemmin noiden Pohjanmaan oikeudenkäyntien aikoja tai lähdeviitteitä?

yst. terv. Teemu Keskisarja

Markku Pihlajaniemi
21.01.11, 16:56
Vöyrin käräjiltä 17.2.1733 (mikrofilmi ES 2101) löytyy tapaus missä osallisena on saksalainen aatelismies. Tämä on mahdollisesti tapaus johon Matti Lund viittasi.

Juhani Mäkitalo
21.01.11, 17:25
Lisäänpä vielä, että Torniossa sattunut tapaus löytyy mikrofilmiltä
CD 1954 - 9/11 1709

Tornioon tuotiin 1705 6 saksilaista ja 8 venäläistä vankia kaupungin
majoitettavaksi ja elätettäväksi. Tornion historian mukaan vangit
saivat ilmeisesti melko vapaasti liikkua kaupungissa ja pakoyrityksiäkin oli.
V. 1713 venäläisten lähestyessä Torniota vangit toimitettiin etelään
Ruotsin puolelle.

JM

Teemu Keskisarja
22.01.11, 10:48
Suurkiitokset tiedoista. Täytyypä ottaa nuo tapaukset luupin alle. Olen itse kahdessakin kirjassa otaksunut Taivassaloa ainoaksi. Muita ei löytynyt esim. Tukholman oikeusrevision Gallrade Finland -kortistosta tai ennen Turun paloa laadituista ennakkotapausten luetteloista. Kansallisarkiston Tuokkoonhan ei seksuaalirikoksisa ole juuri eritelty.

Tornio ja Vöyri niveltyvät aika hyvin siihen, mitä ruotsalaiset (esim. Jonas Liliequist ja Jens Rydström) ovat huomioineet sikäläisistä, niin ikään hyvin harvinaisista homo-oikeudenkäynneistä. Melkein aina suhde oli aikuinen-lapsi, herra-palvelija, upseeri-sotamies tms. Kenties varsinaiset poikaparit eivät juuri häirinneet oikeuslaitosta tai kyläyhteisöäkään.

Vöyri muuten vaikuttaa rikoshistoriallisesti aika levottomalta pitäjältä. Noitavainojen keskittymä 1600-luvulla, paljon eläimeensekaantumisia ym. hengenasioista 1700-luvulla ja nyt vielä tämäkin iljetys.

yst. terv. Teemu Keskisarja