PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimustietoa kirjallisena


Marikki
02.11.10, 21:19
Minua askarruttaa sellainen asia, että onko se tietosuojalain vastaista laittaa elävien sukulaisten tiedot sukukirjaan joka olisi tehty vaan paperikirjana sukulaisia varten ilman heidän kirjallista lupaa?
Tiedän että niin ei saa menetellä kun laatii sukupuun nettiin missä myös ulkopuoliset voi sen nähdä, silloin tarvitaan kirjallinen lupa jokaiselta erikseen.
Itse olen joutunut sukulaisen tekemään sukukirjaan minulta lupaa kysymättä, sain vahingossa tietää että sellainen oli laadittu.

Juha
02.11.10, 22:16
Ei sillä ole mitään merkitystä onko tieto paperilla vai netissä.

Voimassa oleva laki löytyy täältä
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523?search[type]=pika&search[pika]=Henkil%C3%B6tietolaki

Juha

skoykka
03.11.10, 05:59
Olen itsekin joutunut ex-mieheni sukukirjaan ja vielä väärällä tittelillä varustettuna, mutta mitä auttaa käräjöidä? Liekö kirjan tekijä edes enää elossa? :rolleyes:

Marikki
03.11.10, 18:08
Kiitos teille avusta:)
Se että minut on laitettu sukukirjaan kysymättä minulta lupaa ei haitta, koska se kirja on vaan suvulla.
Sen takia lähinnä kysyin onko se laillista, koska ajattelin itse laatia samantyyppisen kirjan ja suurin osa sukulaisista on antanut siihen lupansa. Sitten on niitä jotka olen nyt sukututkimuksen yhteydessä löytänyt, mutta en ole ollut yhteydessä heihin vielä.
Suurin osa haluaa kumminkin olla mukana siinä, juuri jälkipolvia ajatellen että suku olisi heille selvitetty.
Tästä on kyse eri suvusta kun siitä josta on jo laadittu kirja.