PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Luopioisten rippikirjaan lukuapua


eevertti
12.10.10, 18:37
Hei,
Pois sulkiessani vääriä linjoja ja toivorikkaana löytää vihdoin etsimäni, on tarkistuksen paikka johon pyydän apuja.
Ehtisikö joku avustamaan lukemaan kanssani tätä rippikirjaa. Olen tähän linjaan satsannut paljon, tutkimalla lähes koko (ehkä väärän) suvun, löytämättä silti omaa esi-isääni. Pahaa pelkään, että tulee jälleen lunta tupaan mutta toivorikkaana on aina yritettävä.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6249175 (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6249175) eli Ingilästä alaspäin mitä löytynee merkinnöistä?

Kyseleepi Pirjo eli "eevertti"

(Evert Severin oli pappani toiselta puolen sukua. Häntä en koskaan ehtinyt tavata, hän tietäisi sen mitä minä vasta etsin…)

Tuulakki
12.10.10, 19:38
Ingilä måg eli vävy, mutta nimestä rivin päälle kirjoitettuna en saa selvää.
Alla lukee måg Matts Jacobs (son) (s. 1750)
Hustru Maria Stephans (dotter), (s. 1753)

Ehkä joku voisi valaista logiikkaa tarkemmin eli liittyvätkö vain viereiset yliviivatut nimet tuohon Ingelään vai myöskin allaolevat?

eevertti
12.10.10, 19:50
Kysymykseni ei liity sinänsä itse Ingilään, vaan ihmisiin mitä tuolla sivulla Ingilän alla on. Osa siellä on jälkeläisen mukana Rautjärven Mikkolasta Ingilään tulleita.

eevertti
12.10.10, 20:54
Tuulakki, lisään vielä että tarkoitin noita mainitsemiesi yläpuolella olevia.
Osa toki on ihan selvästi kirjoitettu mutta tarkoitin kaikkea koko rivien tekstejä.

Eevertti

Sanna B.
13.10.10, 10:24
Hei,
näin minä olisin niitä tavaillut (virheitä kyllä varmasti löytyy... toivottavasti ei mene vallan noloksi :p:):

Ingilä ja huomautus vide infra (kts alh)
Tårparn Johan Stephansson s.1750 joka on vedetty yli, mutta patronyymi on alleviivattu - eli päättelisin että kyse on siihen ruksien yläpuolelle merkitystä Johan Walfisk-miehestä. Sutusta Stephansson-sanan yläpuolella en kyllä saa selvää enkä Walfiskinkään yllä olevasta ("Nota? Marinea??... eli joku huomautus?)
Muuttomerkinnöissä kaikenlaista, lukisin "Till Sappis" ja "Til Kirmula el Håfgård" ja niiden yläpuolella paksummalla "åter Kommt"?
Juhon alapuolella
ho Sophia Jörans dr s.1749 (vihitty Hiskin mukaan Hauholla)
Fahr Stephan Isaacss. s.1708
ho Eva Anders dr s.1720
Seuraavasta yliviivatusta sotkusta en saa selvää, paitsi että joku Stephans-lapsi s.1753 ja takana "Till Sold? Pampfäldt"
xxx (dot ehkä) Maria Stephans s.1750
måg Mats Jacobs s.1750 "vide ingilä"
seuraavasta en saa selvää mutta s.1748
ehkä Kaisa Stephanxxx s.? "til Bengt Pampfeldt"
ehkä Kyrkf? Anders Matz(s?) s.1680
en saa alusta selvää, mutta Maria Johs dr s.1714?
dotter Caisa Johs dr s.1752; Maria ja tyttärensä ovat muuttaneet "til Cuhmalax xx 1771"
Viimeisten vieressä lukee huomautus seuraaville "Ingilä Måg Tårp" ja
Måg Maths Jacobss s.1750 joka korjattu 174-alkavaksi
ho Maria Stephans s.1753

t. Sanna (jolla muuten myös muutama luopioislaislainen esivanhemmissaan)

eevertti
26.10.10, 19:31
Aiempi arvuutteluni Luopioisten Juho Tapaninpoika selvisi vääräksi (kiitos Sanna B avustasi),
kuten moni muukin samanniminen.
Jäljellä on enää alkuperäinen ja kaikkein todennäköisin olettamukseni, johon olen saanut tutkimuksillani lisävahvistuksia ja
teitä on auennut moneen suuntaan ajassa taaksepäin.

Äitilinjan puolelta esi-äitini olisi siis Upplannissa syntyneet jämsänseudulla eläneen sotilaan
tytär Eva Olavinpoika Galberg (nimi esiintyy monessa muussakin muodossa),
joka samalla yhdistäisi Jämsän Ruotsulan/Jämsänniemen seudulla eläneet Grönvallit samaan sukuun.
Eli tämä liittyy osittain myös Jämsän Ruotsulan lampuoti Sipi Tuomaanpojan sukuun.

Samaisen Eva-tyttären isä-Olavilla on myös Johan-niminen poika (Dunder),
josta lähtee tutkimukseni mukaan jämsäläinen sorvari Aatami Grönvallin suku.
Oman esi-isäni kanssa tämä Eva-tytär on avioitunut ja elänyt Hauho/Pälkäne -seudulla.
Jos täällä on joku samaisista suvuista kiinnostunut, niin vaihtaisin mielelläni mielipiteitä kanssasi. ;)

-eevertti

Antti Järvenpää
27.10.10, 19:00
Jämsän seudulla on mielestäni useampi Grönvall suku, joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa tai ainakaan minä en ole löytänyt yhteyttä. Yksi näistä suvuista lähtee Fredrik Rossierin aviottomasta pojasta, jonka hän sai yhdessä Eeva Matintyttären kanssa seuraavasti (jälkipolvet tarkemmin sekä Stenroos sukukirjassa että Sipi Tuomaanpojan kirjassa, joita aikoinaan tehtiin samaan aikaan):

Ruotsulan rakuunan Matti Heikinpoika (Fager)

Matti Heikinpoika s.22.7.1727 Ruotsula, pso 11.10.1752 Eva Jaakontytär Olkkolasta s.1729 kesäkuussa. Evan vanhemmat ovat Olkkolan Jaakko Yrjönpoika ja Vappu Bertilintytär. Matti ja Eva asuivat ensin Olkkolassa, ja myöhemmin Olkkolan torpassa Vuohiniemi eli Kurula, jossa he myös kuoleva; Matti † 18.2.1805 ja Eva † 27.3.1812. Matilla ja Eevalla oli mm. seuraava tytär:

- Eva Matintytär s.3.7.1760 Olkkola, kaksi aviotonta lasta Frederik Rossier kanssa (Fredrik ja Josef), joista Fredrik Fredrikinpoika Grönvall (kievarinpitäjä) otti käyttöön Grönvall nimen. Josef sanotaan muuttaneen Rantasalmelle, mutta häntä ei ole löytynyt sikäläisistä rippikirjoista ja henkilö on kadonnut ainakin minun näköpiiristä, eikä Timo Siukkonenkaan häntä aikoinaan löytänyt.


Olavi Lintu tai Galberg, jonka mainitset, oli samoin kuin Henrik Fager Jämsään sijoitettuja ruotsalaisia sotilaita, jotka jäivät rikastuttamaan Jämsäläistä geeniperimää. Olavi Linnun elämää seurailin joskus vuosia sitten. Hän oli ensin Olkkolan sotilas ja päätyi sitten Hassin kylälle. Jälkipolvia en ole seurannut systemaattisesti, joten en osaa sanoa niistä juuri mitään.

Eräs Jämsässä Grönvall nimen ottanut on ollut myös nikkarioppilas Kustaa Yrjönpoika Hassinkylällä. Tämän Kustaan äidin-äidin-äiti oli tietääkseni tämä mainitun Olavi Galbergin tyttäriä. Aikaa kuitenkin on kulunut niin pitkälti siitä, kun näitä katsoin, että en enää muista asiaa sen tarkemmin, mutta esim. tällä Kustaa Yrjönpoika Grönvalilla ei mielestäni ollut mitään sukunimi yhteyttä Fredk Rossierin Grönvall sukuisiin jälkeläisiin, vaan kyseessä oli otettu käsityölaisnimi.

Muistaakseni olen törmännyt joihinkin muihinkin Grönvall sukunimisiin Jämsässä, joilla ei tuntuisi olevan sukuyhteyttä muihin Grönvall nimisiin, mutta en nyt muista tapauksia, koska aikaa on kulunut pitkästi, kun niitä katselin. Uskoisin kuitenkin, että nuo Rossier suvun jälkeiläisiin kuuluvat Grönvallit on kokolailla tarkasti tutkittu. Olen tutkinut niitä aikoinaan itse Veikko Aspin kanssa ja Timo Siukkonen on käynyt sen sukuhaaran läpi Kivenjuuri-kirjaa tehdessään. Ainahan toki on mahdollista, että jotakin on jäänyt huomaamatta. Asia kuitenkaan ei ole enään aktiivisessa muistissani, joten asian perehtyminen vaatisi aktiivista rippikirjojen läpikäyntiä, johon en nyt ajatellut käyttää aikaani.

eevertti
27.10.10, 20:30
Sukunimi on kaikilla otettu, oma esi-isäni on ollut sotilas vailla nimeä ja vasta myöhemmät polvet ovat ottaneet sukunimen käyttöön.

En tarkoittanut sukunimiyhteyttä enkä heidän keskinäistä sukulaisuuttaan. Tuo yhteys löytyy juuri Olavi Gallbergin eli sukuunne tulevan äitilinjan kautta. Mainitsemasi nikkari Kustaan, oman sukuni sekä sorvari Aatamin suvun esivanhemmat näyttäisivät olevan sisaruksia keskenään.

-eevertti

Antti Järvenpää
27.10.10, 21:44
Sukunimi on kaikilla otettu, oma esi-isäni on ollut sotilas vailla nimeä ja vasta myöhemmät polvet ovat ottaneet sukunimen käyttöön.

En tarkoittanut sukunimiyhteyttä enkä heidän keskinäistä sukulaisuuttaan. Tuo yhteys löytyy juuri Olavi Gallbergin eli sukuunne tulevan äitilinjan kautta. Mainitsemasi nikkari Kustaan, oman sukuni sekä sorvari Aatamin suvun esivanhemmat näyttäisivät olevan sisaruksia keskenään.

-eevertti


Laita hiukan tarkemmin esille tuota sukulaisuutta eli perhetauluja, niin ehkäpä asiasta juontuisi jotakin mieleen. Tällä kuvauksella on niin monta arvelu mahdollisuutta, että en oikein tiedä mitä tarkoitat.