Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Missä syntynyt mistä tuli
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5249036
4. nimi alhaalta Eva Lisa Adamin tytär. Missä syntynyt 9.12.1818? Mistä tullut Laitilan Suontaan kylään Paavolan piiaksi 1842?
Hiskistä ei löydy apua. Eikä ainakaan Laitilan syntyneiden luettelosta. Evan myöhemmät vaiheet ovat selvillä, mutta tähän jäin taaksepäin mennessä.
Hei
Voiko olla Laitila Wiikainen?
terv
PiaNu
Jouni Kaleva
20.04.10, 17:25
Au-lapsiahan on nimetty Aatamintyttäriksi ja -pojiksi. Kuuluisiko tämä sarjaan?
Hei
Voiko olla Laitila Wiikainen?
terv
PiaNu
Hyvä vinkki, mutta ei vaan löydy paljon apua Viikaisistakaan. Tosin löytyy Eeva Eevantytär ja syntymävuosikin natsaa (päivä ja kk on aika epäselvä), joten lienee sama mimmi ja tullut siis Suontaan kylään piiaksi Viikaisista, jossa sielläkin ollut piikana.
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5248902&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400
Mutta tuokin pysähtyy tuohon, koska tulomerkintöjä ei ole.
Au-lapsiahan on nimetty Aatamintyttäriksi ja -pojiksi. Kuuluisiko tämä sarjaan?
Epäilen tätä vahvasti ja tuohon Aatamiin en ole juurikaan kiinnittänyt huomiota.
Epäilen, että on muualta syntyisin kuin Laitilasta, koska tuohon rippikirjaan on hänen ja edellä olevan Iisakin kohdalle erikseen mainittu syntymäpaikka.
Toisaalta tuo syntymäpaikka merkintä on ikäänkuin Sahlo eli Salo. Laitilassa on Salon kylä, joka on kirjoitettu muotoon Sahlo. Siellä on 17.12.1818 syntynyt räätäli Efraim Tulpolle ja vaimolleen Marialle Eeva Justiina.
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5250455&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400
Jos olettaisimme, että syntymäpäivä olisi rippikirjassa väärin (9.12.) ja tuo Adam olisikin Efraim ja Eva Lisa olisikin Eeva Justiina..... Voisi olla hän. Pitää vähän seurata tämän räätälin tyttären jälkiä, josko olisi kuitenkin sama Eeva. Eeva sai muuten 15.3.1844 aviottoman pojan Fabianin, joten on ehkä tyttö vaihtanut maisemaa ja/tai vanhemmat vallan tytön "kieltäneet" ja tämä ryhtyikin isä-Aatamin tyttäreksi....
Minustakin Eva Lisa voi olla Laitilassa syntynyt au-lapsi.
Vuonna 1818 syntyi Laitilassa kaksi au-lapsia nimellä Eva.
8.4.1818 Kovero inh.qv. Eva Mattsd:r au- lapsi Eva
18.1.1818 Walko Sunila d.r Lisa Mattsd:r au-lapsi Eva.
terv.
PiaNu.
Hei taas
korjaus
Walko Sunila Eva syntynyt 18.12.1818 äiti Lisa Mattsd:r
Jouni Kaleva
20.04.10, 20:35
Epäilen, että on muualta syntyisin kuin Laitilasta, koska tuohon rippikirjaan on hänen ja edellä olevan Iisakin kohdalle erikseen mainittu syntymäpaikka.
Toisaalta tuo syntymäpaikka merkintä on ikäänkuin Sahlo eli Salo. Laitilassa on Salon kylä, joka on kirjoitettu muotoon Sahlo. Siellä on 17.12.1818 syntynyt räätäli Efraim Tulpolle ja vaimolleen Marialle Eeva Justiina.
.
Tuo edellä oleva Isaac Matsson näyttäisi synt. 14.8.1821. Hiski antaa juuri tuolle päivälle Laitilan Suontakaan Isak-pojan jonka isä torp. Matts Carlss.
Pitääkö tuo Isakin rippikirjaan merkitty synt.paikka lukea "Lath." taikka "Leth" -- oliko tämmöinen lyhenne ruotsiksi käytössä Laitilasta? Jos sopii tähän niin johtopäätös on, että myös Eeva Liisa synt. Laitilassa.
Tuo edellä oleva Isaac Matsson näyttäisi synt. 14.8.1821. Hiski antaa juuri tuolle päivälle Laitilan Suontakaan Isak-pojan jonka isä torp. Matts Carlss.
Pitääkö tuo Isakin rippikirjaan merkitty synt.paikka lukea "Lath." taikka "Leth" -- oliko tämmöinen lyhenne ruotsiksi käytössä Laitilasta? Jos sopii tähän niin johtopäätös on, että myös Eeva Liisa synt. Laitilassa.
Kyllä Leth saattoi olla käytössä, onhan Laitila på svenska Letala.
Mutta kuitenkin kun vertaa syntyneiden luettelossa Eeva Justiinan syntymäkylää Sahlo eli Salo (myös Hiskissä) kirjoitusasultaan rippikirjan käsialaan, niin aivan samasta on kyse. Uskon, että kyseessä on Salon kylä. Se on vaan outoa, että Laitilan rippikirjassa kahden henkilön kohdalle on erikseen merkitty syntymäkylä Salo. Ja tämä ei sovi sitten toisaalta tuohon Isaaciin. Meillä on haaste - nykyyänhän ei ole ongelmia :) Ja se on minulla - ei teillä :)
Tapani Kovalaine
20.04.10, 21:36
Laitilan rippilasten luettelon sivulla 229 on vuonna 1833 ripille päässeinä Eva Evan tytär ja Eva Lisa Ericsdr ja heidän asuinpaikkatietonsa ovat odotetun kaltaiset. http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5253223 (http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5253223)
Eva Justina Efraimintytär on edellisen aukeaman viimeisenä: http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5253222&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400
Tapani Kovalaine
20.04.10, 22:17
Onko me muistettu koluta Pyhärannan sisäänmuutot?
Lähtöpäivä Saapumispäivä Kylä Talo Henkilö Kohde
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2b3qvm?fi+0430+smuutt+1225) 6.12.1841 Poltila Perhe Pigan Eva Lisa Adamsd:r Heika Trälfs
alkup - ALKUPKOMM: [SYNTYMÄAIKA] 9/12 1818. [SYNTYMÄPAIKKA] Lethala.
alkup - ATT_NO: 41
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pyharanta/rippikirja_1842-1848_jk60/249.htm
Tapani Kovalaine
20.04.10, 22:49
Jouni Kaleva oli aivan oikeassa: Adam oli keksitty juttu.
Mutta niin oli Eeva Liisan syntymäaikakin. Siis 2.1.1818 vastaan 9.12.1818 ja 2.1.1817.
http://hiski.genealogia.fi/historia/sl.gif (http://hiski.genealogia.fi/hiski/2b3qvm?fi+0272+kastetut+12034)2.12.1817 3.12.1817 Wahantaka - Inh.pig. Ulrica Joh.d:r - Eva Lisa alkup - TALLKOMM: _(oä)
Katsotaanpa rippikirjoista, mitä tapahtuu sivun 106 jälkeen Eeva Liisa Ulriikan tyttärelle. Hän siirtyy Adamin tyttärenä sivulle 344, sitten 383, jne.
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5249311&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400
Tapani Kovalaine
21.04.10, 07:36
Jos Eva Lisa oli Ulrican tytär, niin hänet löytää rk 1825-1831 sivulta 314 digi 316 Vahantaka Inhyses:
http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5256559&zoom=1&x=1&y=1&sx=400&sy=400
Matka on jatkunut Pyhämaahan, josta Eva Lisa tuli v. 1835 takaisin Laitilaan sivulle 348 digi 354 ja sieltä vuonna 1836 sivulle 43 digi 44 ja sieltä vuonna 1838 sivulle 97 digi 98, jne.
Joku on korjaillut Eva Lisan syntymäaikaa: http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5255537 (http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5255537)
Joulukuusta on tehty tammikuu ja 1817 on muutettu 1818:ksi.
Kastettujen luettelo: http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=5250447
Tapani Kovalaine
21.04.10, 08:08
Niin siinä vaan kävi, että kun Eva Lisa Adamsdr läksi Laitilasta v. 1841 Pyhämaahan, niin hän saapuikin Pyhärantaan. Lähtiessä hänen syntymäaikansa oli 2.1.1818 (piti olla 2.12.1817) ja tullessa Pyhärantaan se olikin 9.12.1818 ja sillä ajalla elämä jatkui eteenpäin.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pyharanta/rippikirja_1842-1848_jk60/249.htm
Suuria kiitoksia Tapanille !!
Tietoa tuli näin aamutuimaan paljon. Perehdyn nyt Eevani kulkureittiin vinkkien avulla. :)
Vielä kerran kiitos Tapanille, Jounille ja Pialle avusta. Sain nyt vihdoin selville kuka oli äidinäitini äidinäiti Eeva Liisa. Yhteenveto
Eeva Liisa Ulrikantytär s. 2.12.1817 Laitila, Vahantaka – 31.3.1890 Laitila, Pato
Eevan syntymäaika vaihtelee lähteestä riippuen 2.1.1818, 9.12.1818 ja 19.2.1818. Kastekirjaan mukaan hän on syntynyt Ulrika Juhanintyttären (s. 12.10.1792) aviottomana lapsena 2.12.1817 ja kastettu 3.12.1817. Ulrikalla oli myös toinen avioton tytär Wilhelmiina (s.22.12.1826).
Eeva Liisa esiintyy rippikirjoissa vaihtelevasti merkinnällä Ulrikantytär tai Aatamintytär. Jälkimmäisessä lienee kyse papin halusta merkitä isä ja Aatami oli yleinen tässä tarkoituksessa.
Laitilan rippikirjassa 1825–31 on Eava Liisa Ulrikantytär syntynyt 2.1.1818
Eva Lisa Ulrikantytär muuttaa 24.2.1835 Pyhärantaan piiaksi Polttilan kylän Perheen taloon. Pyhärannan rippikirjassa syntymäaika on 2.1.1818 sekä merkintä, että Eeva Liisa ei ole päässyt ripille. Eeva muuttaa jo samana vuonna 1835 takaisin Laitilaan.
Laitilan RK 1832–38 kertoo Eevan olleen piikana Valkon kylässä 1836 ja edelleen muuttaneen estettömyystodistuksen kanssa 1836 piiaksi Laitilan Kaukolan kartanoon ja sieltä edelleen Kusnin kylän Soran taloon. Rippikirjassa Eevan syntymäaika on 2.1.1818.
Laitilan RK 1839–45 mukaan Eeva oli edelleen Kusnin Soran piikana ja tässä merkinnässä hän on ensin ollut Eeva Liisa Aatamintytär, mutta Aatamintytär on vedetty yli ja päälle kirjoitettu Ulrikantytär; syntymäaika on edelleen 2.1.1818.
Vuonna 1840 Eeva Liisa siirtyy Vaimaron Sosalan piiaksi ja sieltä Vekkan kylän itselliseksi vuonna 1841. Syntymäaikana on 2.1.1818 ja merkitty taas Aatamintyttäreksi.
9.12.1841 Eeva Liisa muuttaa taas Pyhärantaan (lähtömerkintä Laitilan rippikirjassa 1841 Pyhämaahan) Polttilan kylän Perheen talon piiaksi.
21.11.1842 Eeva Liisa Aatamintytär muuttaa takaisin Laitilaan ja Suontaan kylän Paavolan talon piiaksi. Syntymäajaksi on merkitty nyt 9.12.1818.
Vuonna 1844 Eeva Liisa Aatamintytär muuttaa itselliseksi Vahantaan kylään ja mukana on 15.3.1844 syntynyt avioton poika Fabian. Eevan syntymäaika on nyt 19.12.1818.
7.6.1846 Eeva Liisa Aatamintytär s. 19.12.1818 vihitään avioliittoon Laitilan Padon kylän sotilaan, tarkka-ampujan ja rengin Simo Simonpoika Danskin kanssa. Simo Simonpoika Dansk oli 1842 ollut samaan aikaan Eevan kanssa Suontaan Paavolassa renkinä. Simo Simonpojan syntymäaika vaihtelee 12.1.1822 ja 2.4.1821.
Eevalle ja Simolle syntyi kuusi lasta: Vilhelm 12.3.1848, Johan 2.2.1850, Efraim 9.5.1852, Loviisa 28.8.1853, Amanda 16.12.1856 ja Maria Kristiina 4.9.1859. Lisäksi Eevan avioton poika Fabian asui perheessä.
Simo Simonpoika Dansk kuoli vanhuuteen 26.7.1905 ja Eeva Liisa 4.4.1890 merkinnällä ”tuntematon sairaus”.
Eeva ja Simon nuorin lapsi Maria Kristiina oli tämän kirjoittajan äidin äidinäiti. Eli Eeva Liisa Ulrikantytär oli äidinäitini äidinäiti.
vBulletin® v3.8.11, Copyright ©2000-2024, vBulletin Solutions Inc.