PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Nissinen. Käsialan tulkitsemisapua pyydetään. Kiitos.


Terri
13.04.10, 19:08
Hei,
Olen ihan keltanokka sukututkija. Tarkoitukseni on osallistua sukututkimuskurssille ensi syksynä, mutta "sukukärpäsen puremana" en tietenkään jaksanut odottaa sinne asti vaan tilasin ja nyt vastaanotin ensimmäiset kirkonkirjatiedot isoisoisästäni. *jännää*

Pystyn kyllä aika hyvin näitä merkintöjä lukemaan ja osan tiesinkin jo, mutta parissa kohtaa on käsiala niin koukeroinen etten saa selvää. Sekä lisäksi en tiedä mitä tietoa joihinkin kohtiin liittyy. Voisiko joku kokeneempi jelpata minua? :)

A) rippikirja: Siimeslahti Peltola. Onko tämä kotitilan nimitieto? Onko kylän nimi ollut Siimeslahti ja talon nimi Peltola? Mitä tuo numerosarja 0,0535 kertonee?
B) rippikirja: Onko Artturin eteen kirjoitettu hänen ammattinsa ja lukeeko siinä Pienviljelijä (Pienvilj.) ?
C) rippikirja: mitä lukee pienellä kirjoitettuna vaimon nimen edessä? Sana alkanee V-kirjaimella, mutta muuta en tunnista? Hassua, rouvan tyttönimi on ollut Puranen, otteessa lukee kuin olisi Piiranen tms, hassu viiva tuossa U:n päällä. Onkohan virhe vai onko vain U:hun liittyvä käsialakoukero?
D) syntyneiden kirja: nimestä kysyisin. Syntyneiden kirjassa on nimestä ruotsalainen muoto: Arthur Uno.. Rippikirjassa suomalainen nimi Arttur Uuno... Joten kumpaa on pidettävä virallisena nimenä? Virkatodistukseen on kanslisti valinnut tuon suomalaisen muodon Arttur ilman H:ta ja Uunon kahdella Uulla.
E) syntyneiden kirja: Onko Artturin vanhempien nimet Antti Nissinen ja Eva Stina Lavikainen? Ovatko nuo muut kummeja? Mitä lukee tuossa isä-Antin (antti?) nimen edessä ja mitä se tarkoittaa? En saa siitä yhtään selvää.

Olen tosi kiitollinen jos joku ehtisi vilkaisemaan ja kommentoisi noita ihmettelemiäni juttuja :) , niin pääsen tässä ekassa asiassani alkuun.
Kyseessä muuten Liperin Nissiset, olen ollut lukevinani, että tästä nimestä on sukututkimuksia menossa..

Anssi K.
13.04.10, 20:31
A) Kylän nimi ilmeisesti tuo Siimeslahti ja talon nimi sitten Peltola. Kokeneemmat saavat korjata. Numerosarja kertoo verotuksesta, jossa hieman tietoa täällä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Manttaali

B) Ammatti tosiaan kyseessä ja "pienviljelijä" tuossa näyttäisi olevan.

C) Vnsa, eli vaimonsa. Olisiko vedetty vain laiskuuttaan kahden ii:n pisteen sijaan viiva?

D) 1880-luvulla vaihtui kirkonkirjojen kieli ruotsista suomeen, vaihtelee kait paikkakunnittain tuo aika, joten siitä tuo eroavaisuus. Kantaa en ota siihen kumpi on "oikea nimi".

E) Vanhempien nimet ovat juurikin noin. Isän nimen edessä on kylän nimi, liekö Sapelo ja nro 93. Muut ovat kummeja, paitsi lopussa on sitten kasteen toimittanut pappi.

Toivottavasti noista jotain apua oli. En itsekään kovin kokenut, enkä "ammattimainen" tutkija ole, joten muut saavat korjata, jos korjattavaa on.

JaskaS
13.04.10, 20:58
Koko etunimi kastekirjassa: Arthur Uno Alexander.
Muutoin kaikki jo tulikin edellä.

:) Jaska

Tapani Kovalaine
13.04.10, 21:24
Se se vasta on jännää, että Liperin seurakunnasta on rippikirjoja, lastenkirjoja ja historiakirjoja sieltä täältä. Sama koskee viiden vuoden välein kuvattuja digihenkikirjoja. Silti voi saada esimakua. Nissisen Antti oli syntynyt 17.1.1839 ja asui Papelonsaari 16 Häyrynlahdessa, jonka uusi talonumero oli 93 Liperin kylässä. Nissisen suku tuli taloon 1792 Suur-Liperin historia -teoksen lopussa olevan isäntäluettelon mukaan.

Antti Nissisen isä oli Petter Nissinen s. 1807 ja hänen isänsä oli Petter Nissinen s. 1777, josta tuli taloon isäntä vuonna 1826, jolloin isänsä Juho Nissisen (s. 1749, k. 1808?) leski Valpuri Halonen, s. 1751, kuoli tai oli jo edellisvuonna kuollut. Tällaisia karkeita teorioita syntyy netin ja kirjan avulla.

Tässä kuva vuoden 1880 henkikirjasta ja rippikirjan sivusta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=499290
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/rippikirja_1834-1840_mko105-111/175.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/rippikirja_1834-1840_mko105-111/175.htm)
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/rippikirja_1793-1798_mko28-35/90.htm

Antti Nissisen puoliso Eeva Stina Lavikainen oli syntynyt vuonna 1842.
Kaiken edellä kerrotun joutuu tutkiman ihan itse, sillä tiedot ovat pelkkiä kaavailuja ja huuhailuja.

Terri
13.04.10, 21:29
wau! Tämäpä vasta nopea kanava ja avuliaita ihmisiä. Kiitos selventävistä kommenteistanne.
Ja Tapanille erityiskiitos lisätiedoista & -materiaaleista, joihin aion nyt seuraavaksi uppoutua.

Tapani Kovalaine
14.04.10, 13:25
Tämä viestiketju kulkee käsialojen tulkinnan alla. Sen vuoksi on hyvä laittaa linkki, jossa kerrotaan, että 3.3.1787 syntyi Outokummun Piiparilanmäessä Maija Heikintr Piiparinen. Tuo Piiparilanmäen talo sijaitsi noin sadan metrin päässä kansakoulusta, johon pääsin oppilaaksi vuonna 1951.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/liperi/rippikirja_1793-1798_mko28-35/131.htm

Asiaan. Maija Piiparinen avioitui 1804 Rääkkylän Heinoniemestä olevan Juho Pekanp Lavikaisen kanssa. Juhon vanhemmat olivat kait Pekka Lavikainen ja Kirsti Tuhkutar Heinoniemestä. Juhon ja Maijan perheeseen syntyi 10.6.1817 poika Juho, joka avioitui 1835 Eeva Stiina Korkalaisen kanssa ja morsiamen vanhemmat olivat Tuomas Mikonp Korkalainen ja Kristiina Ristontr Laitinen Nurmeksesta.

Juho Lavikaisen ja Eeva Stiina Korkalaisen tytär Eeva Stiina Lavikainen s. 1842 avioitui Antti Nissisen 1839 kanssa.

Kuten arvata saattaa, edellä oleva ei ole mitään sukututkimusta, vaan pelkkää esipolvien etsinnän harjoittelua Joensuun maakunta-arkiston aineiston avulla. Kysyjän asiana on nyt koettaa löytää viisi virhettä. Itse en tiedä, onko niitä sen verran. Mutta onpa vaan esipolvet menossa Liperistä Rääkkylään, Outokumpuun, Nurmekseen ja Rautavaaralle. Ja kätilö Hilda Sofia (Paulintr) Purasen syntymäajan sekä vanhemmat löytää helposti äkkinäinenkin netistä Pieksämäen Virtasalmi 11:n kohdalta 20.12.1872 päivämäärällä, siis kastettujen kirjasta. Hän tuli 1894 Liperiin.

Terri
14.04.10, 21:30
Hei,
Ollapa Tapani sinun kykysi tässä sukututkimuksessa! Ehkä jonain päivänä. Paljon hyviä vinkkejä viesteissäsi. Ryhdyn työstämään niitä.

Löysin Hilda Sofian kastettujen kirjasta, kiitos vinkkisi. Hänen vanhempiensa nimistä minulla ei ollutkaan vielä tietoa; en ollut vielä niin pitkällä tässä ja meikäläisellä on aika lailla hahmottamista mitä asioita mistäkin lähteestä selviää. Mutta kuten alussa todettua, mitään kurssia tms ei ole vielä käyty, täällä päin niitä järjestetään harvakseltaan, mutta nettiä ja keskustelupalstoja lukemalla poimin tiedonmurun sieltä toisen täältä - ja näköjään tästä ketjusta ihan kultakimpaleita :)

Voitko vahvistaa minulle, että luenko käsialasta oikein Paul Purasen olleen ammatiltaan nämndeman? Rouvan Fredrika Hiltusen ammattia en pysty hahmottamaan ollenkaan. Kiitos vaan etukäteen noistakin jutuista.
http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/pieksamaki/syntyneet_1863-1884_msrk_mko12-20/107.htm

------------
Kirjoitat Tapani yllä "Papelonsaari 16 Häyrynlahdessa, jonka uusi talonumero oli 93 Liperin kylässä", kun lähdehenkilöni Artur oli kotoisin Papelo 93:sta. Mikä on se lähde mistä näet nuo tilatiedot & muuttuneet tilatiedot? Yksikö lähde vai yhdistelitkö ammattitaidollasi useammista? *Kyselee keltanokka*

Tapani Kovalaine
16.04.10, 08:43
Paul Purasen kohdalle on kasteluetteloon kirjattu nämndeman sen vuoksi, että hän on ollut kihlakunnanoikeuden lautamies. Vaimonsa nimen edessä lukee mhu ja se on merkki arjen ja pyhien ahkerasta ihmisestä (mhu = med hustru).

Isojako oli iso juttu Liperissä ja Liperin kylän kohdalla varsinkin. Vasta vuonna 1871 saatiin tuon kylän jaot tehdyksi. Papelonsaaren kylä tuli tuolloin yhdistetyksi laajaan Liperin kylään (21000 ha). Tilat Papelo 1 - 18 saivat Liperin kylässä numerot 73 - 94 ja Häyrynlahti, Nissisten sukutila, sai numeron 93. Tiedot löytyvät mm. Maija-Liisa Tuomen teoksesta Suur-Liperin historia, julk. 1984.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?e=624626&n=6942226&scale=80000&tool=siirra&lang=fi

Kartan keskeltä voi löytää Kuorinkajärven eteläpuolelta Häyrynlahden kylän ja talon. Papelonsaarikin näkyy.

papelo
16.04.10, 18:21
Hei !

Artturi Uuno Aleksanderin perhe on minulle tuttu monella tapaa, itse tutkittuna ja lisäksi virkatodistuksena, joka on tehty 8.5.1965. Artturin vanhin sisko Ida s. 25.7.1869 Liperi, Papelonsaari n:o 16, tulee puolisoksi Sidensnöre sukuun.
Idasta minulla on valokuva ja lisäksi kotona on Papelonsaaren mikrokortit eli otatko yhteyttä.

Terri
16.04.10, 23:33
.

Kiitos Tapani tiedoista & vinkeistä !
Sinulle Papelo on viestiä tulossa.