PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Facebook ja tietoturva, onko sitä?


Seppo Niinioja
20.03.10, 11:00
Hyvää kevätpäiväntasausta!

Moni varmaan jo tuntee asian, mutta voi olla hyödyllistä lukea tämä http://www.infopackets.com/news/internet/2010/20100113_facebook_privacy_removed_by_default_ceo_a damant.htm ja aikaisempiakin artikkeleita sekä arvostetun PCWorldin artikkeli http://www.pcworld.com/article/186584/facebook_ceo_challenges_the_social_norm_of_privacy .html , johon Infopackets.com myös viittaa. Mainoksisilta voi sulkea silmänsä. Niillähän tämäkin saitti rahoitetaan, kuten myös Facebook.

Mm. nämä Facebookin temput ovat minusta en viitsi sanoa mistä:

Facebook Privacy Removed By Default

The comments follow a string of privacy controversies for the site, most recently involving the removal of the ability to restrict information to those from the same regional network. In effect, this changed the default position that most information is open for full public view.
While users can change most of these settings, altering the defaults prompted claims that Facebook wanted it to become standard practice for users to share all of their details. That certainly appears to be borne out by Zuckerberg's comments. He explained that when making the most recent changes, Facebook asked itself "What would we do if we were starting the company now, and we decided that these would be the social norms now and we just went for it."


Critics: Too Many Changes Without Notice

In addition to complaints about the default settings being too open and presumably vulnerable, critics also argue that every time the site makes changes to its policies, it automatically makes some data more accessible (giving users the chance to then change it back) rather than asking before making the changes.

Vaikka lopettaisi Facebook -tilinsä, firma katsoo itsellään olevan käyttöoikeuden esim. valokuviin, joita sinne on joskus lähettänyt, ym., ym. Enpä ole sinne mitään henkilökohtaista laittanutkaan, paitsi yhden vauvakuvan, eikä sekään välttämättä esitä minua. Harkitsen silti vakavasti irtisanoutumista koko puljusta. Oikeita ystäviä saa paremmin vaikka täältäkin, saati sitten ihan luonnossa.

Seppo Niinioja

Laardi
20.03.10, 13:00
Hei,

kyllä ne minun ystävät/kaverit/tutut siellä Facebookissa ihan oikeita ovat, vaikka siinä virtuaalisessa tilassa ollaankin. Mielestäni idea onkin olla kertomatta liikaa elämästään statuspäivityksissä tai Info-sivulla eikä mitä tahansa kuvia pidä mennä latailemaan profiiliinsa. Ilman Facebookia en varmaan pitäisi minkäänlaista yhteyttä kovinkaan moneen enkä tietäisi, mitä ihmisille nykyään kuuluu. Toisaalta en nytkään käytännössä pidä muihin erityisemmin yhteyttä, kun FB:n voi katsoa hoitavan sen puolestani. Vaatii se kuitenkin itseltä sen kirjautumisen palveluun ja profiilien selaamisen, jos muiden kuulumiset meinaa saada.

Laardi
20.03.10, 13:04
Lisättäköön vielä, että kaikessa Internetiin liittyvässä toiminnassa pitää aina miettiä tietoturvaa ja sitä mitä jälkiä itsestään sinne jättää, koska ne kuulemma jäävät "elämään" bittiavaruuteen.

Tuulakki
20.03.10, 13:12
En ole tarpeeksi perehtynyt enkä liittynyt facebookiin, koska en ole oivaltanut sen hyötyä enkä edes sisäistänyt sen toimintatapoja ja mahdollisuuksia.

Voisimmeko tässä ketjussa keskustella siitä, mitä merkitystä esim. sillä on, kun joku yhdistys "menee facebookiin"? Kun on keskustelufoorumit, sähköpostit ja viestilinkit, Skype, Google Talk ja yhteiset alueet, Picasa yms. veppialbmumit, Messenger yms. niin mitä lisäarvoa joku henkilö tai yhteisö saa facebookista? Ja olenko minä nyt peruuttamattomasti putoamassa ulos tietoyhteiskunnasta, kun facebookiin liittyminen ei tunnu kiinnostavalta?

Siis - antakaapa oppitunti, facebookiin liittyneet, miten siitä voi hyötyä ja miten siellä toimitaan! Tämä ei tarkoita, että pyytäisin mainospakettia liittymisen puolesta! Sen päättäköön jokainen itse.

Sari H
20.03.10, 13:26
Hei

hmm.. virisiköhän tämän keskustelu aika ajankohtaisesti.. vastaan nyt tässä vain omalta osaltani ja muutamiin täällä heitettyihin ajatuksiin.
laitoin eilen Holappa ja aiemmin Lesonen sukujen ryhmät facebookkiin. Itse ainakin toimin noin sen vuoksi, että myös mm. nuoremmat ko. sukuja olevat saisi innostumaan ja tietämään seurojen ja sukujensa olemassa olon sekä sen toiminnasta. Nuorillehan tuo on nykyään kovinkin suosittu paikka, mutta onpa siellä vanhempaakin porukkaa. Lisäksi on vaivantonta löytää ihmisiä yms. ja ihmiset myösin vaivattomasti voi liittyä ryhmään. Nämä nyt ovat vain muutamia omia syitäni miksi siellä olen. On toki Skypekin olemassa, meseä en käytä, s-postia käytän jne. On ehkä myöskin nykyaikaa olla mukana tuollaisessa valtavan suosion / näkyvyyden saaneessa sosiaalisessa yhteisössä.

Jokainenhan siellä itse määrittää mitä sinne kirjoittaa / lataa. Sama juttuhan on blogeilla ja kaikella muulla nettiin laitettavalla asialla. Jokainen minun puolestani tehkööt miten haluaa :)

Facebookin käytön oppii nopeasti, seinälle voi kirjoittaa juttuja, ajatuksia, kysymyksiä jne. Voit itse määrittää onko kaikki sisältö julkista vaiko ei ja itselläni on esim. että vain kaverini näkevät kirjoitukseni. Ryhmässä olen määrittänyt kaiken olevan avointa. Voi laittaa oman profiilikuvan jne. Kun kirjoitat seinällesi, se kirjoitus näkyy kaikkien kavereittesi seinällä, he voivat sitä kommentoida yms. Ihan kaikkea itsekään en vielä tiedä, mutta hiljaa hyvä tulee.

Terv. Sari

Laardi
20.03.10, 14:51
Minä puolestani olen myös perustanut ryhmän tällä hetkellä työn alla olevan sukuprojektini suvun jäsenille. Sillä ei niinkään ole tulevan sukujuhlan kannalta merkitystä, mutta siellä on juurikin ne suvun nuorimmat edustajat, ja ehkä sinne liittyy lisää sukulaisia muista sukuhaaroista, kunhan ensin tullaan tutummiksi ja saadaan kyseisen suvun "rajaus" laajempaan tietoon. Näen asian samalla tavalla kuin Sari, että tätä kautta voi innostaa ja infota nuorisoa helpommin kuin mitenkään muuten.

Toinen perustamani ryhmä (group) auttoi suuresti lukion luokkakokouksen järjestämisessä. Kutsuin ryhmään kaikki Facebookissa kavereinani olevat entiset luokkakaverit ja loppuihin sain yhteyden pyytämällä näitä ryhmään liittyneitä FB-ex-luokkakavereitani kertomaan ryhmästä ja luokkakokouksen suunnittelusta eteenpäin niille, jotka olivat heidän FB-kavereinaan, mutta eivät minun, sekä myös niille, jotka eivät ole FB:ssa, mutta joiden yhteystiedot heillä on/he pystyvät saamaan esim. vanhempien kautta. FB-ryhmän jäsenille pystyy laittamaan yhteisen viestin ryhmän kautta. Meitä oli rinnakkaisluokilla yhteensä vähän yli 60 ja olikohan yksi, josta en ollut varma, että saiko hän mitään kautta koskaan tietoa/kutsua.

Kolmas hyödyllinen asia FB:ssa ovat eventit eli tapahtumat. FB:ssa voi luoda tapahtuman, jonne kutsuu FB-kavereinaan olevia ihmisiä, aivan kuten ryhmäänkin voi kutsua. Tapahtuma voi olla globaali, esim. hypätään yhdessä tiettynä hetkenä ja katsotaan irtoaako maa radaltaan tms. tai tapahtumakutsun voi lähettää/saada liittyen johonkin suomalaiseen festaritapahtumaan (tätä kautta voi hakea myös vapaaehtoisia töihin festareille). "Tapahtuma" sopii varsin hyvin rajatun kaveriporukan tupari-, synttäri-, valmistujais- tms. kutsujen lähettämiseen. Olin eilen tupareissa, joihin sain kutsun FB:n kautta. Tapahtumakutsuun voi vastata kolmella eri tavalla kyseisen tapahtuman profiilissa: Osallistun, Osallistun ehkä tai En osallistu, jolloin kutsun lähettäneet näkevät osallistujamäärä(arvio)n. Tapahtuman voi sen laatija asettaa julkiseksi tai salaiseksi, jolloin jälkimmäisessä tapauksessa osallistumisesi tapahtumaan ei tule muiden FB-kavereidesi tietoon.

Tässä näitä muutamia esimerkkejä.

Laardi
20.03.10, 15:10
Ja onhan siellä erilaisia sukututkimus-/sukututkijaryhmiä, joihin kannattaa ehdottomasti liittyä. ;)

Sari H
20.03.10, 15:31
Itse olen nyt ainakin Korhosten ryhmässä, em. Holappien sekä Lesosten myös, sekä siellä on se genealogia/sukututkimusryhmä.
Näyttää ainakin Raasakoilla olevan myös oma sukuryhmänsä. Meneekö tämä keskustelu jo ohi otsikon, pyydän anteeksi.

Seppo Niinioja
20.03.10, 15:53
Älkäämme unohtako myöskään näitä:

Digitoday 18.3.2010, http://www.digitoday.fi/tietoturva/2010/03/18/salasanoja-varastetaan-facebookin-nimissa/20103999/66 kirjoittaa:
Salasanoja varastetaan Facebookin nimissä
18.3.2010 12:11 Facebook-käyttäjiä vaanii nopeasti leviävä haittaohjelma, joka varastaa salasanat tietokoneelta.
Tietoturvayhtiö McAfee varoittaa (http://siblog.mcafee.com/consumer/consumer-threat-alerts/facebook-password-reset-scam-threatens-computers-worldwide/) Facebookin yli 400 miljoonaa käyttäjää uudesta akuutista uhasta. Rikolliset lähettävät palvelun nimissä sähköpostia, jonka mukaan käyttäjän salasana olisi nollattu ja vaihdettu uuteen.
Kaikki forumilaiset tietysti osaavat nämä uhat torjua, mutta noissa 400 miljoonassa saattaa olla joku tumpelo, joka menee halpaan ja voi aiheuttaa harmia myös tietäville "ystävilleen".

Taloussanomat:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2010/01/31/facebookista-tuli-gangsterin-uhkailuvaline/20101475/12

http://www.taloussanomat.fi/media/2009/12/11/meniko-facebookin-yksityissuoja-pilalle/200925417/135 , jossa kerrotaan mm."Ystäväsi näkyvät nyt kaikille
Ystävälistan ja fanisivujen salaaminen on poistettu kokonaan yksityisyysasetuksista. Nämä siis jatkossa näkyvät profiilisivulla kaikille. Ne ovat avoimina myös kaikille Facebookin sovelluksille ja niiden kehittäjille. Sovellusten pääsyn käyttäjän profiilissa oleviin tietoihin pystyi aiemmin estämään, mutta uudistuksen jälkeen tuota valintaa ei enää ole.
Harmittomilta tuntuvien sovellusten ja videolinkkien avulla on viime aikoina levitetty myös viruksia ja urkintaohjelmia tietokoneille (http://www.digitoday.fi/tietoturva/2009/10/15/nama-facebook-sovellukset-tartuttavat-viruksen/200922015/66). Kavereiden tietojen avulla verkkorikolliset pystyvät levittämään viruksia entistä tehokkaammin."

Ylläolevassa linkissä http://www.digitoday.fi/tietoturva/2009/10/15/nama-facebook-sovellukset-tartuttavat-viruksen/200922015/66
kerrotaan, kuinka verkkorikolliset ovat murtaneet joukon Facebook-sovelluksia, ja levittävät niiden avulla haittaohjelmia tietokoneille.

Vaikka käyttäjä ei omasta tietoturvastaan välittäisikään, on vähintäänkin epäeettistä, toivottavasti pian myös rikollista antaa koneensa levittää haittaohjelmia muille.

Koska tämä osio on nimeltään Tietoturva, ehdotan että Facebookin käyttömahdollisuuksia ja hyötyjä, joita niitäkin toki on käsiteltäisiin eri paikassa, jotta jauhot ja vellit eivät menisi sekaisin. Koetan laittaa saman tien jonkin keskustelunavauksen siitä muualle.

Seppo Niinioja

Laardi
20.03.10, 15:53
FB-sivut (pages) ja tietoturva - otsakkeen alla voi pohtia sitä, minkälaisen kuvan itsestään saattaa antaa ihmisille, jotka eivät tunne sinua. Esimerkiksi työnhaun yhteydessä yritys saattaa hakea nimelläsi tietoja netistä ja tällöin törmää FB-profiiliisi.

Testasin äsken omaani ja huomasin (ja muistin), että olen jossain vaiheessa ruksannut FB:n tietoturva-asetuksista kohdan, minkä jälkeen FB-profiilini ei tule Google-haun tuloksena, jos nimelläni tehdään haku. Tosin siellä tulee yksi FB-kommentti, jonka pystyy lukemaan, mutta sekin liittyy onneksi sukututkimukseen. ;)

Facebookiin sisäänkirjautuneena taasen kuka tahansa pystyy näkemään "sivut" eli pages, joiden "fani" olen, vaikka olisin muuten estänyt profiilitietojeni näkymisen. Eli asiat, joita fanitan (s.o. sivut/pages), näkyvät ilmeisesti kaikille FB-käyttäjille, joten ihan kaikkea ei kannata siellä fanittaa, vaikka muuten ehkä erinäisten asioiden suurimpia faneja olisikin.

Ah, Seppo ehti kirjoittaa tuossa välissä, mutta tämä postaus kuulunee tähän ketjuun, vaiko?. :)

Sari H
20.03.10, 17:47
Luin nuo Sepon laittamat linkit jo päivällä ja noissa on tosi asiaa ja näin varmasti on. Itse olen varautunut noihin haittaohjelmiin laittamalla muutaman ohjelman estämään niiden pääsyn koneelleni. Ohjelmat käyvät läpi koneeni päivittäin ja ei siis syytä huoleen, että levittäisin jotain muille mahdollisesti facebookista tarttumia juttuja. Mielestäni kuitenkin sähköpostit ovat suurempi tietokoneen turvallisuusuhka kuin FB. Ainakin tähän mennessä olen sen todennut, voi olla että mielipiteeni muuttuu, jos alkaa tulla kaikki juttuja koneelle FB:n kautta. FB:ssa kannattaa olla tarkkana mitä aukoo jos saa jotain kutsuja tai siellähän voi niitä lahjojakin lähetellä. Joissain niissä on vakoiluohjelmia. Ihan samalla tavalla kuin s-postissakin. Minun s-postini ilmoittaa automaattisesti jos joku yrittää lähettää sellaista postia jossa on jotain epämääräistä ja ne sujahtavat samantien roskikseen. Kaikessa on vaaransa ja puolensa. Mese on mielestäni se kaikkein pahin, josta tullee kaikkea moskaa koneelle. Skypestä en vielä ole niin selvillä. NO tässä nyt vertailun vuoksi näitä asioita, koska olen noita käytellyt paljonkin.

Sami Lehtonen
20.03.10, 19:29
FB-sivut (pages) ja tietoturva - otsakkeen alla voi pohtia sitä, minkälaisen kuvan itsestään saattaa antaa ihmisille, jotka eivät tunne sinua. Esimerkiksi työnhaun yhteydessä yritys saattaa hakea nimelläsi tietoja netistä ja tällöin törmää FB-profiiliisi.


Tässä kohtaa lienee hyvä muistuttaa potentiaalisia työhönottajia siitä, että työntekijän tietojen googlaaminen verkosta tai Facebook-profiilin katsominen ilman työnhakijan lupaa on laitonta eikä luvatta hankittua tietoa saa käyttää rekrytoinnissa hyväksi (tai ainakaan hakijan haitaksi).

Nyrkkisääntö facebookin turvalliseen käyttöön on seuraava: älä salli tietojesi käsittelyä millekään sovellukselle, jota et välttämättä tarvitse.

Tämän lisäksi on hyvä kytkeä tarpeettomat infoviestit pois ja poistaa profiilista näkymästä tietoja, joita siellä ei tarvita (mm. syntymäaika).

Juha
20.03.10, 21:07
Yksi maalaisjärkinen juttu;

Jos olet arka yksityisyydestäsi, älä käytä nettiä.




Ja jos sitten käytät Facebookia ahkerasti, niin miksi hakutulokset eivät saisi näkyä esim. Google-hakukoneessa. Koko systeemin idea on verkostoitua ja saada lisää "kavereita". Itse olen ainakin ollut kovin tyytyväinen.

Muuten, Facebook on siitä hämmästyttävä juttu, että siellä ihmiset mielellään esittelevät mm. lapsiaan.....kuvien kera.


Juha

Sami Lehtonen
20.03.10, 21:10
Muuten, Facebook on siitä hämmästyttävä juttu, että siellä ihmiset mielellään esittelevät mm. lapsiaan.....kuvien kera.


Tämä koskee nettiä yleisemminkin - ei vain naamakirjaa. Huhun mukaan erään vähemmistön eniten käyttämä hakusana on 'lomakuvat'.

Laardi
20.03.10, 21:43
Ja jos sitten käytät Facebookia ahkerasti, niin miksi hakutulokset eivät saisi näkyä esim. Google-hakukoneessa. Koko systeemin idea on verkostoitua ja saada lisää "kavereita". Itse olen ainakin ollut kovin tyytyväinen.

Muuten, Facebook on siitä hämmästyttävä juttu, että siellä ihmiset mielellään esittelevät mm. lapsiaan.....kuvien kera.

Juha

Vastakysymyksellä ei pitäisi vastata, mutta minä kysyisin, että miksi kaikki jutut, mitä minä Internettiin kirjoitan tai olen mukana pitäisi näkyä Googlen hakutuloksissa? En ota kommenttiasi henkilökohtaisesti, mutta teen omasta profiilistani esimerkin, toimii ihan yleisenä sellaisena:

Jos olet Facebookiin kirjautuneena, niin näet kyllä profiilistani ne pakolliset osiot, mitä Facebook tahona haluaa kaikkien näkevän, vaikket Googlen avulla tietoa minun Facebookista olostani löytäisikään. Tällöin pystyt lähettämään minulle kaverikutsun. Minulla on profiilissani muutama kuva, jotka luultavasti näet, vaikket kaverilistallani olekaan, mutta albumikuviani sinun ei pitäisi nähdä, koska niille olen määritellyt asetuksen "vain kaverit" [näkevät]. Olen samaa mieltä siitä, että FB on mainio keino verkostoitua, ja siksi noin muuten "oleilen" siellä avoimin mielin.

Voisin, jos minulla siihen jotain syytä olisi, estää nimenomaisesti jotain henkilöä näkemästä minua lainkaan Facebookissa, vaikka tämä henkilö olisi Facebookissa kirjautuneena. Sen pystyy asetuksista määrittelemään. Tai pystyi ainakin ennen viimeisintä muutosta.

Facebook-kaverinani näkisit kaikki samat asiat, kuvat, kommentit jne. kuin vaikka siskoni, koska olen sillä ajatuksella liikkeellä, että siellä kirjoitellaan ja näytetään sellaisia asioita, jotka kestävät päivänvalon, ja jotka eivät järin henkilökohtaisia tai salaisia ole. Tietenkin voisin jokaisen FB-kaverin kohdalla määritellä, mitä henkilö profiilistani näkisi, mutta en jaksa alkaa säätää liikaa. Tiedän yhden miespuolisen henkilön, joka on määritellyt asetuksistaan niin, etteivät muut FB-kaverit näe, mitä hänen äitinsä kirjoittaa poikansa "seinälle". ;)

Jostain luin juttua, jossa Facebook-käyttäjiä oli luokiteltu FB:ssa käyttäytymisensä mukaan ja tosiaan yksi kategoria olivat vanhemmat ja isovanhemmat, jotka lataavat paljon (lasten)lastensa kuvia Facebookiin ja kertovat omia ja lastensa kuulumisia melko vapaasti, sairastamiset jne. Joskus vähän kiusallista, mutta kuten edellä kirjoitin, niiden näkymistä kaikille FB-kavereilleen on mahdollista rajoittaa.

Toinen asia sitten on tässä ketjussa jo aikaisemmin esille tullut fakta, että Facebook on ilmoittanut omistavansa kuvat, jotka palveluun ladataan. Vaikka poistaisit profiilisi tai tietoja profiilistasi, niin tiedot jäävät silti jonnekin palvelimelle talteen, vaikkei ne enää sinulle tai muille profiilissasi näkyisikään.

Juha
20.03.10, 21:47
En millään tavalla halunnut personoida kommenttiani, vaan puhun aivan yleisellä tasolla.

Facebook on tosi pätevä sovellus, mutta itse olen lataillut sinne matskua, jonka voin huoletta näyttää kaikille kavereilleni. Näin ei tarvitse miettiä asetuksia kovin tarkkaan.


ja sitten ihan pikku detaljina; en ikinä hyväksyisi facebook-kaverikseni lapsiani tai pomoani ;)


Juha

Laardi
20.03.10, 21:51
En minä sitä henkilökohtaisesti ottanutkaan, mutta nyt oli jotenkin helpompi kertoa omasta kokemuksestaan/itsestään kuin muotoilla kovin yleisellä tasolla. :)

Ei minullakaan ole vanhemmat FB-kaverina, vaikka kaikkia muita sukulaisia on serkkuja, pikkuserkkuja ja näiden vanhempia myöten - puhumattakaan entisistä naapureista 80-luvulta. ;)

Sami Lehtonen
20.03.10, 22:31
Toinen asia sitten on tässä ketjussa jo aikaisemmin esille tullut fakta, että Facebook on ilmoittanut omistavansa kuvat, jotka palveluun ladataan. Vaikka poistaisit profiilisi tai tietoja profiilistasi, niin tiedot jäävät silti jonnekin palvelimelle talteen, vaikkei ne enää sinulle tai muille profiilissasi näkyisikään.

Ei. Facebook ei ole missään vaiheessa ilmoittanut omistavansa kuvia - se ei myöskään olisi edes mahdollista, koska tekijänoikeudet ovat aina kuvan ottajalla. Sen sijaan Facebook pidättää itsellään oikeuden kuvien käyttöön, jotka FB tarvitsee myös kuvien julkaisuun itse palvelussa.

Sami Lehtonen
20.03.10, 22:34
ja sitten ihan pikku detaljina; en ikinä hyväksyisi facebook-kaverikseni lapsiani tai pomoani ;)


Juha

Ihan vaan vinkkinä, Facebookissa myös kaverin kaverit näkevät touhujasi, joten jos työkaverisi on hyväksynyt kaverikseen pomosi, on linkki olemassa.

Naamakirjaan on syytä suhtautua niin kuin mihin tahansa julkiseen forumiin (siis myös perinteisessä ei-sähköisessä mielessä); ei kannata huutaa kadulla mitään sellaista, jota ei halua kenen tahansa korviin.

Laardi
20.03.10, 22:35
Ei. Facebook ei ole missään vaiheessa ilmoittanut omistavansa kuvia - se ei myöskään olisi edes mahdollista, koska tekijänoikeudet ovat aina kuvan ottajalla. Sen sijaan Facebook pidättää itsellään oikeuden kuvien käyttöön, jotka FB tarvitsee myös kuvien julkaisuun itse palvelussa.


Oikeassa olet!

Wikipediasta lainaus (lihavointi minun):
Tietoturva

"Facebookin tietoturva ja yksityisyydensuoja on herättänyt paljon keskustelua.
Käyttäjä voi parantaa tietoturvaansa Facebookissa rajoittamalla profiilinsa näkyvyyttä ja näin piiloutua tuntemattomilta ihmisiltä. Ystäväkutsut voi jättää vahvistamatta eikä profiilissa tarvitse pitää huomattavaa osaa yhteyksistään. Facebook voi säilyttää ja hyödyntää näyttämättömätkin yhteystiedot noudattamansa Yhdysvaltain lainsäädännön mukaisesti. Näin ollen käyttäjillä ei välttämättä ole tietoa siitä, miten heidän aikaisemmin antamiaan tietoja säilytetään, välitetään toisille ja hyödynnetään.
Vuonna 2009 Facebookin ylläpito antoi ilmoituksen, jonka mukaan se peruu käyttäjäehdon, minkä mukaan Facebook omistaa kaikkien rekisteröityjen käyttäjien tallentamat tiedot ikuisesti."

Tuo ikiomistus oli käyttäjäehdoissa parisen viikkoa.

Päivi V.
20.03.10, 23:21
Ihan vaan vinkkinä, Facebookissa myös kaverin kaverit näkevät touhujasi, joten jos työkaverisi on hyväksynyt kaverikseen pomosi, on linkki olemassa.

Naamakirjaan on syytä suhtautua niin kuin mihin tahansa julkiseen forumiin (siis myös perinteisessä ei-sähköisessä mielessä); ei kannata huutaa kadulla mitään sellaista, jota ei halua kenen tahansa korviin.


Kyllähän yksityisyysasetuksilla voi rajata vain kaverit näkemään, mitä touhuat Facebookissa.

Enkä minä näe mitään kauhean kummallista siinä, että olen oman ulkomailla asuvan aikuisen perheellisen lapseni FB kaveri.

Päivi V.

Sari H
21.03.10, 01:10
Tuota tuota, olisiko siis vain Sepon pitänyt pistää otsikoksi pelkkä Facebook ? ( siis huono yritys johdattaa asiaa asian ytimeen, eli otsikon tekstiin.)

No, nämä on näitä asioita, jotka herättävät ajatuksia puolesta ja vastaan. Herättävät vihan ja myötämielisyyden tunteita ihmisissä, - kaikissa jollakin tavalla. Puolesta ja vastaan... varmaan nyt tuli ymmmärretyksi ;)

No minua tämä asia ei haittaa lainkaan, mukavia / hyviä / PAHOJA ;) argumetteja..just joo...

Sami Lehtonen
21.03.10, 08:26
Kyllähän yksityisyysasetuksilla voi rajata vain kaverit näkemään, mitä touhuat Facebookissa.


Tietysti näin, mutta silloinkaan asia ei ole ihan niin yksinkertainen - kaikki mitä teet kaveriesi seinällä, näkyy heidän kavereilleen. Harvemmin varmaan kukaan tarkistaa ensin kaverinsa kaverilistan ennen jonkin asian kommentoimista.

Lisäksi on aika veikeä juttu, että monilla on tapana lähettää esimerkiksi viesti useammalle kaverille ja jostain kumman syystä nämä kaverit vastaavat kaikille viestin saaneille viestillä, joka on enempi tarkoitettu yksityiseksi. Sama tosin koskee eemeliäkin.

Juha
21.03.10, 08:42
Teiltä jäi ilmeisesti noteeraamatta tuo hymynaama alkuperäisessä pomo-viittauksessani.....

Pointtihan oli nimenomaan siinä, ketä hyväksyy kaveriksi jne.

Onhan päivänselvää, että nettiin kirjoittellaan vain sellaista, jonka voisi sanoa myös kasvotusten - onhan? Näin ollen ongelmaa ei ole, vaikka kaverin kaverin kaverit sen näkisivät jne....



Juha

blue-eyed
21.03.10, 13:24
En millään tavalla halunnut personoida kommenttiani, vaan puhun aivan yleisellä tasolla.

Facebook on tosi pätevä sovellus, mutta itse olen lataillut sinne matskua, jonka voin huoletta näyttää kaikille kavereilleni. Näin ei tarvitse miettiä asetuksia kovin tarkkaan.


ja sitten ihan pikku detaljina; en ikinä hyväksyisi facebook-kaverikseni lapsiani tai pomoani ;)


Juha

Samat sanat Juha! Minulla nyt sattui olemaan niin, että alkaessani tämän sosiaalisen median, niin ensimmäiseksihän pyysin kaverikseni nuorinta poikaani, joka minut hyväksyikin. Tätä hyväksymistä kesti vain yhden vuorokauden, kun poika heivasi minut ulos kaveriporukastaan. Hän pyyteli anteeksi jälkeen päin ja sanoi, että häntä ahdisti niin suunnattomasti, kun olin hänen kaverinsa. Sanoin ymmärtäväni asian. Poikani on vähän päälle parikymppinen nuorimies.

Myöskään lapsenlapseni ei hyväksy minua kaverikseen ja myös sen ymmärrän hyvin, eihän mummon tarvitse tietää, mitä lapsenlapsi puuhailee.

Aisia ei kuitenkaan ole ihan sitä, miltä näyttää. :mad:

Facebook on sellainen vekkuli, että kun olen itse sinne kirjautuneena voin hyvin lukea ja katsella sekä pokani että pojantyttäreni touhuamisia ilman, että olen heidän kaverinsa, ainoa ero on, että en voi kommentoida heidän tekemisiään. Heillä ei varmaankaan ole kaikkia suodattimia päällä.

Kauheinta mitä isovanhempi voi tehdä, on määrätä, mitä lapsenlapsi naamakirjaan kirjoittaa ja kenen kanssa kaveeraa. Näin on tehnyt yksi tuntemani isovanhempi.

Itselleni ei tule enää toista kertaa mieleeni tirkistellä niiden touhuja, joiden kaveri en ole, vaikka se olisi mahdollistakin. Joku yksityisyys pitää jättää ja itselle tunnonrauha, sillä näin vanhempana ja isovanhempana on parempi, mitä vähemmän tietää jälkikasvunsa touhuista. Välit pysyvät parempana, enkä tarkoita sitä, että juuri minun jälkeläiseni olisivat erityisesti "pahiksia". Me vaan olemme niin vanhanaikaisia, että emme ymmärrä nykynuorten "läpänheittoa", luulemme sitä pahemmaksi kuin se on.

Ja nuo kuvat! Suomen Sukututkimusseura mainostaa facebookissa ilmaista sukutukimusohjelmaa Myheritagea. Olenpa siihen tyhmyydessäni liittynyt ja maksanut jopa ison maksun saadakseni sinne kaikki tietoni mahtumaan. Sivujen omaistajat ovat israelilaisia ja sinnepä kaikki kuvamme ja tietomme menevät. En niinkään ole vakuuttunut, että kaikilla israelilaisilla olisi puhtaat jauhot pussissa niin ettei tietojamme yhdistettäisi mahdollisiin terroristitekoihin. Jos olisin tiennyt, mistä sivuja hallinnoidaan, en olisi mokomaan liittynyt.

Eräänä kauniina päivänä Myheritage kertoi minulle, että he ovat mainiolla kasvojen tunnistamisohjelmallaan löytäneet minulle internetistä sukulaisen. Oman kuvani vieressä oli nuorukainen, joka on naamakirjakaverini ja hyvin kaukainen sukulaiseni, mutta jonka kuvaa tai edes nimeä en ole sinne Myheritageen laittanut. Kummllista, että yhdennäköisyys löytyi tästä pojasta, vaikka naamakirjasta löytyy myös kahden poikani, lapsenlapseni ja veljeni kuvat. Heihin siis kasvojentunnistusohjelma ei minua yhdistänyt.

Suosittelenkin, että jokainen vaihtaa facebookin itsestään vaikka eläimen kuvan, jos muuta ei keksi. Jos joku haluaa nähdä kuvani, voin lähettää hänelle itsestäni paperikuvan, jota toivottavasti ei skannata internettiin.

Vanhin poikani opetti minua rautalangasta vääntäen, että vaikka luulen tuhonneeni internetistä kaikki valokuvani, niin jostain se aina löytyy kymmenien vuosienkin jälkeen jonkun ihmisen tietokoneelta ja vaikka hänkin tuhoaisi kaikki kuvat, niin joku on tallettanut kuitenkin kuvan muistitikulle ja siellä se elää ihan omaa elämäänsä maailman tappiin asti. Siis ikinä ei mitään, mitä internettiin on laittanut voi koskaan enää tehdä olemattomaksi.

Nyt Suomen Sukututkimusseura on kaikessa viisaudessaan laittanut vanhat postituslistan viestit internettiin kaiken maailman nähtäväksi. Tämä ei mielestäni ole hyvä juttu, koska silloin, kun omia viestejäni postituslistalle olen kirjoitellut, olen luullut, että ne pysyvät vain sisäpiirin tietona, joten olen liiankin rohkeasti kertoillut itsestäni. Nyt hävettää. Vanhin poikani ihmettelee, että mistä hän on ruvennut saamaan firmansa osoitteeseen kaikenlaista kummallista postia. Kerroin, että olen kerran laittanut hänen firmansa sähköpostiosoitteen sinne Suku postituslistalle ja nyt se on vapaasti koko maailman luettavissa internetissä.

Loppupäätelmäni on, että Facebook ei ole yhtään sen vaarallisempi foorumi kuin Suomen Sukututkimusseurakaan, joka paljasti nuo sisäpiiritiedot vapaasti saatavaksi ja vielä mainostaa niitä.:(

blue-eyed
21.03.10, 13:28
Itse olen nyt ainakin Korhosten ryhmässä, em. Holappien sekä Lesosten myös, sekä siellä on se genealogia/sukututkimusryhmä.
Näyttää ainakin Raasakoilla olevan myös oma sukuryhmänsä. Meneekö tämä keskustelu jo ohi otsikon, pyydän anteeksi.

Hei Sari,

mikä on Korhosten ryhmän osoite, en löytänyt etsimällä?

Holappien ja Piiraisten ryhmiin olen jo liittynyt. :)

Sari H
21.03.10, 14:17
Laitoin sen linkin ohjeista sinne toiseen topikkiin ja kokeilen nyt niitä kaveriryhmiä, eli toinen on se sisäpiiri ja toinen ei niin sisäpiiri. Eli sillä voi määrittää tuota yksityisyyttään. Arla kirjoitti asiaa edellisessä. Minulla taas puolestaan on omat lapset, sisareni ja veljeni lapsetkin kavereina, eikä heitä ole haitannut lainkaan. Ovat itse minut kutsuneet kavereikseen. Lisäksi minulla on ystävieni lapsiakin kavereina. Mikäs siinä, jos kerran haluavat minut ystäväkseen naamakirjaan. Nehän voi piilottaa, että joltain ihmiseltä ei tule viestejä uutisvirtaan omalle seinälle. Olen parille tehnyt niin, kun en jaksanut lukea juttuja mitä heiltä tuli. Nyt ei ole mitään ongelmaa asian suhteen :)

Arla - se vissiin on Korho nimellä se Korhosten ryhmä. Aika mukavasti ovat saaneet porukkaa sinne, nyt taisi olla 46 henkilöä. Lesosille tuli viikossa 35 ryhmäläistä. Lisää tulee kokoajan. Ai Piiraisillakin on oma, pitääpä liittyä ;)

Sari

admin
21.03.10, 14:33
...Nyt Suomen Sukututkimusseura on kaikessa viisaudessaan laittanut vanhat postituslistan viestit internettiin kaiken maailman nähtäväksi. Tämä ei mielestäni ole hyvä juttu, koska silloin, kun omia viestejäni postituslistalle olen kirjoitellut, olen luullut, että ne pysyvät vain sisäpiirin tietona, joten olen liiankin rohkeasti kertoillut itsestäni. Nyt hävettää. Vanhin poikani ihmettelee, että mistä hän on ruvennut saamaan firmansa osoitteeseen kaikenlaista kummallista postia. Kerroin, että olen kerran laittanut hänen firmansa sähköpostiosoitteen sinne Suku postituslistalle ja nyt se on vapaasti koko maailman luettavissa internetissä...

Aiheesta on ollut aika vilkas keskustelu Suku Forumissa (http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=6111)

aikojen alussa kun postituslista oli elossa viestit olivat kaikkien siis koko maailman luettavissa Seuran verkkosivuilla heti viestin lähetyksen jälkeen - ei siis minkäänlaisia estoja. Eli kaikki sinne laitetut sähköpostiosoitteet olivat siihen aikaan myös esim. sähköpostiharvestereiden käytettävissä.
nyt genealogia.fi -palvelimen verkossa olevassa aineistossa sähköpostiosoitteita on joko muunneltu tai poistettuHasse

Sami Lehtonen
21.03.10, 20:08
Ja nuo kuvat! Suomen Sukututkimusseura mainostaa facebookissa ilmaista sukutukimusohjelmaa Myheritagea. Olenpa siihen tyhmyydessäni liittynyt ja maksanut jopa ison maksun saadakseni sinne kaikki tietoni mahtumaan. Sivujen omaistajat ovat israelilaisia ja sinnepä kaikki kuvamme ja tietomme menevät. En niinkään ole vakuuttunut, että kaikilla israelilaisilla olisi puhtaat jauhot pussissa niin ettei tietojamme yhdistettäisi mahdollisiin terroristitekoihin. Jos olisin tiennyt, mistä sivuja hallinnoidaan, en olisi mokomaan liittynyt.


Onkohan niin, että Suomen sukututkimusseura mainostaa facebookissa Myheritagea, vai olisiko kenties niin, että Myheritage mainostaa facebookissa Myheritagea, jonka FB mukavasti yhdistää samanaiheisiin sivuihin?

Juha
22.03.10, 00:23
Suomen Sukututkimusseura ei mainosta netissä yhtään mitään lukuunottamatta omia kotisivujaan ja tätä Forumia.


Nuo mainokset MyHeritagesta ovat luultavasti Google AdWordsin kautta tehtyjä. Mainostaja voi niissä kertoa ihan mitä tahansa tuotteestaan, mutta seurallamme ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Samoja mainoksia löytyy myös omasta blogistani, jonne ne tulevat Google AdSensen kautta.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

blue-eyed
22.03.10, 17:39
Hasselle, Samille ja Juhalle kiitokset vastaamisesta. En syytä, että SSS olisi houkutellut minut Myheritagen, sain siitä vinkin ihan muualta, mutta nyt vain ovat nuo mainokset kummastuttaneet.

Ei silti, jos jätän kaikki epäilyni sikseen, olen hyvin tyytyväinen siihen Myheritageen. Olen saanut monia uusia sukulaisia, joista useat ovat innostuneet täydentämään ja korjaamaan minun sinne laataamiani alkuperäisiä tietoja. Minusta se on hienoa, että jossain on sellainen paikka, johon voi koota koko sukua koskevat tutkimansa ihmiset ja saada niihin toisten korjaukset, oma työhän näin helpottuu eikä tarvitse olla koko ajan huolissaan, että oma työ jää turhaksi, jos se kuoleman jälkeen jää vain tänne omalle koneelle makaamaan.

Ohjelmassa on kyllä vielä paljon kehittämisen varaa, mutta kun ei oikein hallitse tuota englanninkieltä, niin ei tiedä, miten sivujen omistajille kertoisi toiveistaan. Siihen asiaan kyllä tuli heti parannus jo viikonlopun aikana, kun olin saanut kaksi spammia sivujen kautta, niin kopioin palauteviestiini toisen näistä spammeista ja kirjoitin yksinkertaisesti yläpuolelle että this is spamm. Sain heti vastauksen ja tämä spammien lähettäjä luvattiin tehdä kykenemättömäksi. Nyt niitä ei enää ole tullut.

Minusta tietoturvaa ei ole enää misssään. Kaikki on kaupan. Jos haluaa kadota näkymättömiin, niin pitää kulkea säkki päässä, mutta silloin sitä vasta herättääkin huomiota. :D:

Leffe
23.03.10, 15:57
Irtisanouduin facebookista luettuani seuraavat jutut:

Allt fler upptäcker nackdelarna med Facebook och konsumenter går samman och klagar. Men vad kan du göra, när du väl är inne? Inte mycket, visar en dansk granskning.
Jurister på Forbrugerrådet, Danmarks konsumentorganisation, har granskat Facebook ur ett juridiskt perspektiv och kommer fram till följande:
1. Annan lagstiftning gäller. Facebook lyder underKalifornisk lag, vilket gör att du ovetandes accepterar flera saker som du inte är van vid.
2. Du är alltid med. Det är inte möjligt att gå ur Facebook. En gång med – alltid med. Du kan avaktivera profilen, men inte radera den fullständigt.
3. Du tror du vet, men... Facebook kan själva ändra villkoren för ditt medlemskap, utan att du accepterar det eller ens vet om det.
4. Din krets är en affärsidé. Du lämnar ut dina vänners upplysningar om du levererar en applikation till någon i din krets, det ger applikationernas tillverkare automatiskt tillåtelse att hämta in information om dem.
5. Helt privat finns inte. Bilder är allas egendom på Facebook, vem som helst kan lägga ut bilder på dig och du kan lägga ut bilder på vem som helst. Vill du begränsa insynen på just dina bilder kan du välja att de bara får ses av dina vänner, men mer privat är så kan du inte få.
6. Du är någons affärsidé. Dina upplysningar som du lämnar på Facebook får användas fritt av affärsmännen bakom Facebook och de som kan intresse av dem, som annonsörer och dylikt.
7.Facebook är inte säkert. Sidan blir ofta angripen av hackare. Använd inte samma lösenord som du har till banken och liknande, eftersom det är enkelt för en hackare och gå in och hämta det.

· tips för att radera ditt Facebook-konto
1. Radera allt som är relaterat till din profil. Du måste ta bort foton, vänner, meddelanden, applikationer etc. Allt ska bort.
2. Radera ditt konto på sidan.
3. Kontakta Facebooks personal och kräv att du vill bli av med ditt konto för alltid. Kom ihåg att uppge ditt användarnamn. Börja med att mejla adresserna privacy*facebook.com och comment-info-rt*facebook.com. Du bör få ett svar inom en vecka.
4. När du väl fått ett svar som bekräftar att du är borttagen bör du prova att logga in igen. Får du inget meddelande om att du kan återaktivera ditt konto har du med största sannolikhet lyckats!

Juha
23.03.10, 17:24
Yhteisöpalvelu tarkoittaa yhteisöllisyyttä, siis jakamista.

Siinä mielessä tämä selvitys on omasta mielestäni täysin turha.


Jokaisen käyttäjän, siis Facebookissa, pitäisi ymmärtää, että kaikki sinne pistetty on käytännössä julkista.


Itselleni hyödyt ovat olleet suuremmat kuin mahdollinen haitta - haittoja tosin ei kolmen vuoden jälkeen ole pahemmin näkynyt tai kuulunut.


Toivottavasti kaikki Suku Forumin käyttäjät ovat muuten ymmärtäneet, että tämäkin keskustelupalsta on julkinen!


Juha

Seppo Niinioja
23.03.10, 20:41
Yhteisöpalvelu tarkoittaa yhteisöllisyyttä, siis jakamista.

Siinä mielessä tämä selvitys on omasta mielestäni täysin turha.


Jokaisen käyttäjän, siis Facebookissa, pitäisi ymmärtää, että kaikki sinne pistetty on käytännössä julkista.


Itselleni hyödyt ovat olleet suuremmat kuin mahdollinen haitta - haittoja tosin ei kolmen vuoden jälkeen ole pahemmin näkynyt tai kuulunut.


Toivottavasti kaikki Suku Forumin käyttäjät ovat muuten ymmärtäneet, että tämäkin keskustelupalsta on julkinen!


Juha Leffelle ensinnäkin kiitos ohjeista, joilla toivottavasti pääsee todella irti Facebookista. Ei siitä minulle ole tietääkseni haittaa ollut, paitsi ajanhukkaa, mutta eipä juuri hyötyäkään. Uskomaton naiivisuus on sille tunnusomaista enkä niihin leikkeihin välitä osallistua. Noita ns. ystäviä vastaan minulla ei suinkaan ole mitään, todettakoon tässä

Minusta tietoturvasta puhuminen Facebookin yhteydessä ei ole suinkaan turhaa. Halusin kiinnittää tällä ketjulla peruskäyttäjän huomiota Facebookin tietoturvauhkiin. Kyllähän Juha, minä ja moni muukin tiedämme, että kaikkien Facebookissa kävijöiden pitäisi ymmärtää, että (melkein) kaikki sinne pistetty on käytännössä julkista.

Pelotellaanpa vielä vähän lisää. Yhteisöllisyys on puhki kulunut muotisana, mutta eppäilen, haluavatko esim. pankkipalvelujen käyttäjät kaiken olevan niin julkista, että siihen kuuluvat myös salasanat . Onhan kyllä niin, että että salarakas on kaikkien tiedossa, ei hän kai muuten salarakas olisikaan:). Tästä on ehkä liian rohkeaa vetää sitä analogista johtopäätöstä, että myös salasanojen tulee olla yhteisöllisyyden hengessä kaikkien tiedossa.

Joku Puupää paljastaa salasanat sinun puolestasi ja jos olet käyttänyt samaa salasanaa tärkeämmissä palveluissa, seuraukset voivat olla ikäviä. Kaikki lienevät jo kuulleet. HS ja Viestintävirasto varoittavat tästä Puupää-tapauksesta tässä: http://www.cert.fi/index.html . HS:n verkkosivuilla on linkki seuraavaan tekstitiedostoon, josta voi myös tarkistaa, onko oma sähköpostiosoitteesi niiden joukossa, joiden salasana on vuotanut: http://rofl.fi/passlist_safe.txt . Otsikossa sanotaan: ALLA OLEVA LISTA PITÄÄ SISÄLLÄÄN YLI 120 000 E-MAILIA. TÄMÄ TIEDOSTO ON TURVALLINEN! <- Koko lista ilman sähköpostiosotteiden domain-nimiä ja salasanoja ->

Facebookin omissa ohjeissa sanotaan mm.:
· Do not use the same password that you use for other online accounts.
· Your new password must be at least 6 characters in length.
· Use a combination of letters, numbers, and punctuation.
· Passwords are case-sensitive. Remember to check your CAPS lock key.
joten omapahan on syy, ellei noita ymmärrä noudattaa.

Verkkolehti Uusi Suomi kertoi jo vuosi sitten otsikolla Facebook pannaan pankeissa näin :(http://www.uusisuomi.fi/raha/17637-facebook-pannaan-pankeissa (http://www.uusisuomi.fi/raha/17637-facebook-pannaan-pankeissa%20) )
--- Samanlaisen esteen ovat asettaneet Lontoon pankkikeskuksessa muun muassa Lloyds ja Goldman Sachs. Ne perustelevat käyttökieltoa myös turvallisuussyillä, koska Facebookin kautta pääsee tietokoneisiin helposti turvallisuutta nakertavia viruksia.

Arlalle toteaisin, että kyllä tietoturvaa on. Vaikkapa potilastedot ovat Suomessa varmassa tallessa tietokonejärjestelmissä. Välillä löytyy kuulustelupapereita roskiksesta, mutta ne ovat harvinaisia inhimillisiä erehdyksiä. Pakkohan maan turvallisuutta koskevat tiedotkin on pitää salassa. Jokin Tiitisen lista taitaa olla vähän rajatapaus.

Lisää uutisista.

Seppo Niinioja

Sami Lehtonen
23.03.10, 21:19
Joku Puupää paljastaa salasanat sinun puolestasi ja jos olet käyttänyt samaa salasanaa tärkeämmissä palveluissa, seuraukset voivat olla ikäviä.

Etten sanoisi älypää :D

Jokainenhan tietää, ettei samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa kannata käyttää eri palveluissa.

Seppo Niinioja
23.03.10, 22:10
Etten sanoisi älypää :D

Jokainenhan tietää, ettei samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa kannata käyttää eri palveluissa.

Ei siihen iltauutisten mukaan tarvita edes älypäätä. Ostaa vaan markkinoilta sopivan hakkerointityökalun. Löysin eräästä paikasta oikein tutoriaalin, miten kalasteluskriptejä voi tehdä php:llä. Koodia oli vajaa 20 riviä. Enpä mennyt kokeilemaan, kun se on rikollista ja mistä minä tiedän, mitä tuo skripti olisi ehkä omassa koneessani tehnyt, kun en osaa php:tä. En kehota muitakaan koettamaan.

Pelkään, että yliarvioit peruskäyttäjän taitoja. Jokaisen tietysti pitäisi tietää, ettei samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa kannata käyttää eri palveluissa. Usein käyttäjätunnuksena on sähköpostiosoite, jolloin salasanan vahvuus on vielä tärkeämpi. Salasanoja kannattaa lisäksi vaihtaa riittävän usein. Facebookin 400 miljoonan käyttäjän joukossa ja muissakin voi kyllä olla aika paljon tumpuloita, jotka eivät tätä ymmärrä, kuten me. Mukavuudenhalukin voi olla syynä. Facebookin käyttäjät ovat sellainen massa, joka taatusti houkuttelee nettirikollisia.

Seppo Niinioja

Sami Lehtonen
23.03.10, 22:17
Ei siihen iltauutisten mukaan tarvita edes älypäätä. Ostaa vaan markkinoilta sopivan hakkerointityökalun. Löysin eräästä paikasta oikein tutoriaalin, miten kalasteluskriptejä voi tehdä php:llä. Koodia oli vajaa 20 riviä. Enpä mennyt kokeilemaan, kun se on rikollista ja mistä minä tiedän, mitä tuo skripti olisi ehkä omassa koneessani tehnyt, kun en osaa php:tä. En kehota muitakaan koettamaan.

Pelkään, että yliarvioit peruskäyttäjän taitoja. Jokaisen tietysti pitäisi tietää, ettei samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa kannata käyttää eri palveluissa. Usein käyttäjätunnuksena on sähköpostiosoite, jolloin salasanan vahvuus on vielä tärkeämpi. Salasanoja kannattaa lisäksi vaihtaa riittävän usein. Facebookin 400 miljoonan käyttäjän joukossa ja muissakin voi kyllä olla aika paljon tumpuloita, jotka eivät tätä ymmärrä, kuten me. Mukavuudenhalukin voi olla syynä. Facebookin käyttäjät ovat sellainen massa, joka taatusti houkuttelee nettirikollisia.

Seppo Niinioja

Jäikö sinulta Seppo huomaamatta, että murrettu palvelu oli alypaa.com? Viestissäni piti olla sarkasmibitti päällä, mutta saattoi se siitä jäädä poiskin. ;)

Seppo Niinioja
24.03.10, 06:51
Jäikö sinulta Seppo huomaamatta, että murrettu palvelu oli alypaa.com? Viestissäni piti olla sarkasmibitti päällä, mutta saattoi se siitä jäädä poiskin. ;)

Se tuli kyllä uutisista selväksi. Pientä sarkasmia yritin itsekin. Älypäätä enemmälti tuntematta siellä näyttää olevan kysymyksiä, jotka ovat samaa tasoa kuin tohtori Lasse Lehtisen Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa (en tiedä, vieläkö se pyörii):
Hauki on a) kala, b) lintu, c) nisäkäs, d) matelija
Tässä vielä yksi tyylinäyte: http://www.avaruusmies.com/jokes/finnish/414.html

Tuohon salasanojen paljastuspalveluun pääsee muuten myös osoitteella www.älypää.fi (http://www.%C3%A4lyp%C3%A4%C3%A4.fi) . Nykyäänhän ääkköset ovat ainakin Suomessa mahdollisia Internet-osoitteissa. Yhteys ohjautuu sieltä osoitteeseen http://alypaa.com/ .

Seppo Niinioja

tellervoranta
24.03.10, 09:25
Puupää pysyy pinnalla :D:. Itse käytän joka palveluun eri salasanoja ja vaihdan niitä yhtä usein kuin...hmm...kuin...hmm :p:

Seppo Niinioja
24.03.10, 10:33
Puupää pysyy pinnalla :D:. Itse käytän joka palveluun eri salasanoja ja vaihdan niitä yhtä usein kuin...hmm...kuin...hmm :p:

Sinähän muistaakseni oletkin enemmän tai vähemmän tietokonefriikki ja osaat tietysti toimia oikein. Pistän kuitenkin vielä kerran tähän kopion Viestintäviraston varoituksesta. Jos nämä saarnat säästävät yhdenkin hyväuskoisen käyttäjän harmeilta tai jopa taloudellisilta menetyksiltä, ne ovat täyttäneet tehtävänsä, kuten hurskaasti tavataan sanoa. Varoituksen kohderyhminähän ovat myös
Suomalaiset internet-yhteisöpalvelujen käyttäjät
Yhteisöpalvelujen ja keskustelupalvelujen ylläpitäjätja pidän vastuuttomana sitä, jos ylläpitäjät riskejä ylimielisesti vähättelevät. Itse otan kyllä CERT-FI:n varoitukset ja tiedotteet vakavasti, vaikka ne vähän työtä teettävätkin. Siellä ollaan viisaampia kuin mitä itse olen, vaikka mikään ei olekaan niin viisas kuin insinööri/sukututkija*) Tiedotteet voi tilata sähköpostiinsa. Niitä tuli viime vuonna n. 130 ja tänä vuonna tähän mennessä 45. Kaikki eivät tietysti koske kaikkia, jos ei käytä tiettyä sovellusta ja kuten tiedetään, esim. Windows-päivityksethän tulevat automaattisesti, jos on sen option valinnut ja monet ohjelmat kertovat, että päivitys on saatavissa.

*) paitti majava, se kun tekee pesänsäkin veden alle (Veikko Huovista mukaillen. Minusta niin hyvä, että kerron yleisön pyynnöistä huolimatta taas).

Seppo Niinioja

---------------------------------------------------------------
CERT-FI varoitus 01/2010

22.3.2010
Suomalaisten käyttäjien tunnuksia ja salasanoja julkaistu verkossa

Lista suomalaisen Älypää-palvelun (alypaa.com) käyttäjätunnuksista ja niihin liittyvistä salasanoista ja niiden käyttäjien sähköpostiosoitteista on julkaistu internetissä. Listassa on yli 127 000 tunnusta ja salasanaa.

On mahdollista, että sama käyttäjätunnus tai salasana on käytössä myös muissa palveluissa, jolloin myös niiden turvallisuus on uhattuna. Julkaistut sähköpostiosoitteet mahdollistavat käyttäjiin kohdistuvat huijausyritykset, joilla mahdollisesti pyritään hankkimaan lisää tietoja.
VAROITUKSEN KOHDERYHMÄ:
Älypää-sivuston käyttäjät
Suomalaiset internet-yhteisöpalvelujen käyttäjät
Yhteisöpalvelujen ja keskustelupalvelujen ylläpitäjätRATKAISU- JA RAJOITUSMAHDOLLISUUDET:

Jos Älypää-palvelussa käytetty salasana on käytössä muissa verkkopalveluissa, vaihda myös niiden salasana välittömästi.
Älä vastaa tunnuksiin liittyviin kyselyihin sähköpostitse äläkä syötä käyttäjätunnusta ja salasanaa muihin www-palveluihin paitsi kirjautuessasi salasanan vaihtamista varten. Verkosta löytyy jo sivustoja, jotka tarjoavat mahdollisuutta etsiä omaa käyttäjätunnusta listalta. Älä koskaan syötä salasanaasi tällaisille sivustoille.

Yhteisö- ja keskustelupalvelujen ylläpitäjien on suositeltavaa selvittää, onko julkaistulla listalla palvelun käyttäjien salasanoja. Mikäli on syytä epäillä, että salasanat on saatu esimerkiksi tietomurron yhteydessä, asiasta olisi syytä ilmoittaa viranomaisille, esimerkiksi CERT-FI:lle ja poliisille.
Älypää-palvelu on toistaiseksi pois käytöstä. Vaihda (jatkuu...)

blue-eyed
25.03.10, 10:11
Hoh, hoh!

Eipäs ole ennen Facebookissa tätäkään nähty. Juuri katselin keitä siellä oikein on paikalla ja seuraavassa silmänräpäyksessä en sinne enää päässytkään, vaan sain viestin:

Käyttäjätili ei käytettävissä
Käyttäjätiliäsi ei voida juuri nyt näyttää, koska sivustoa huolletaan. Tilin pitäisi olla taas käytettävissä muutaman tunnin sisällä. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa vaivaa.

Onko tähän jokin erityinen syy, vai onko muillakin tilit huollossa? Nythän taisi astua yöaika siellä rapakon takana.
:confused::mad::confused:

kkylakos
25.03.10, 14:07
Hoh, hoh!

Eipäs ole ennen Facebookissa tätäkään nähty. Juuri katselin keitä siellä oikein on paikalla ja seuraavassa silmänräpäyksessä en sinne enää päässytkään, vaan sain viestin:

Käyttäjätili ei käytettävissä
Käyttäjätiliäsi ei voida juuri nyt näyttää, koska sivustoa huolletaan. Tilin pitäisi olla taas käytettävissä muutaman tunnin sisällä. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa vaivaa.

Onko tähän jokin erityinen syy, vai onko muillakin tilit huollossa? Nythän taisi astua yöaika siellä rapakon takana.
:confused::mad::confused:

Mulla oli samaa aamulla, mutta meni ohi.

Laardi
25.03.10, 14:16
Onko tähän jokin erityinen syy, vai onko muillakin tilit huollossa? Nythän taisi astua yöaika siellä rapakon takana.
:confused::mad::confused:

Eipä ole väliä, mihin vuorokauden aikaan jotain palvelimilla menee solmuun, sillä jos on riittävän kriittinen solmu, niin sitä on ryhdyttävä ratkaisemaan sovitun vasteajan sisällä, joka on esim. puoli tuntia. Ja isommat huoltotyöt pyritään tekemään silloin kun se vähiten aiheuttaa vaivaa palvelun käyttäjille...

Nimim. Päivystyskännykkä sanoo piip-piip, piip-piip klo 03 yöllä.

Seppo Niinioja
06.04.10, 18:28
HS kertoo tänään sivulla A8, että Facebook paljastaa satojen suomalaisten krapulan. Suosittelen. Antti Järvenpää kertoi toisessa ketjussa, että sivu on luettavissa paino-ongelmien takia ilmaiseksi digilehdessä ainakin tämän päivän ajan. Linkki juttuun on http://www4.hs.fi/digilehti/hs/2010/04/06/ ja samalla sivulla on Timo Siukosen kirjoitus kirkonkirjojen siirtymisestä digiaikaan, johon Antti viittasi.

Seppo Niinioja

tellervoranta
06.04.10, 19:20
Onneksi minulla ei koskaan ole krapulaa :D:, joten yhdeltä vaaralta FB:ssä säästyy. Tässäkö sitten onkin syy, miksi eräät henkilöt luopuvat FB:stä:eek:

Seppo Niinioja
06.08.10, 16:23
Tuskin tätäkään kukaan ottaa tosissaan, mutta laitan ainakin itselleni muistiin:
F-Secure antaa 7 neuvoa Facebook-turvallisuuteen (http://www.digitoday.fi/tietoturva/2010/08/06/f-secure-antaa-7-neuvoa-facebook-turvallisuuteen/201010862/66) (Digitoday tänään)

Kovanen
06.08.10, 17:47
Tervehdys ja kiitos linkistä!

Täällä on ainakin yksi tietoverkkojen käyttäjä, joka ottaa tietoturvallisuusasiat tosissaan jo periaattellisista syistä.

Kotiovikin on nykyisin tapana pitää lukossa, joskus jopa tuplana. Luuta oven pönkkänä ei enää nykymaailmassa riittäne. Voimmekohan jatkossa luottaa kaikessa hyvään tuuriin?

Turvallisuusterveisin

blue-eyed
07.08.10, 09:25
HOH-HOH,

onko kuumuus liikaa meille suomalaisille, vai mistä johtuu täällä tänä kesänä ilmennyt kinastelu ja solvaus? Minä jo uhkasin tuolla toisessa ketjussa siirtyä käyttämään jälleen vain Yahoon maakunnallisia keskusteluryhmiä tai yksityistä sähköpostiviestintää. Saa nähdä jääkö uhkaukseksi, sillä niin hyödyllinen on tämä foorumikin minulle ollut.

Hyödyllisiä ovat olleet myös Sepon antamat vinkit ja linkit niin sukututkimusrintamalla kuin tietoturvallisuusasioissakin. Varsinkin tämä Facebook minuakin vähän närästää. Eilenkin tein tarkkaan Sepon linkin antamien ohjeiden mukaan ja huomasin, että paljon on minullakin vielä Facebook-tietojeni turvallisuudessa parannettavaa.

Eilen teki mieleni lisätä Sepon ensimmäiseen viestiin vielä eilinen Aamulehdessä ollut ohje ja juttu, kuinka kuolleen ihmisen tili saadaan Facebookista lopetettua. Ko. juttu antoi aihetta ihmettelyyn sen osalta, että tiliä ei mukamas voi lopettaa ilman kuolintodistusta.

Näinkö pitkälle me olemme tulleet jonkun yksityisen firman omaisuudeksi? Emmeköhän ole sinne vapaaehtoisesti kaikki liittyneet?

Aiheesta ei tällä kertaa enempää, mutta toivon, etten saisi "vasenkätisiä" solvauksia tämän kommenttini vuoksi.

Tsemppiä, Hasse, Seppo ja Eila - elämä jakuu- ja helle senkun paranee :):)

Seppo Niinioja
07.08.10, 09:26
Minua on pyydetty kertomaan suomeksi, mistä eilisessä merkillisessä sananvaihdossa oikein oli kyse. Koetan tehdä sen, kun ehdin. Viestit säilyvät hyvässä tallessa koneellani. Arlalle kiitos rohkaisusta. Vapaaehtoisesti kyllä, mutta emme ole tienneet, mihin liityimme ja FB muuttaa sääntöjään jatkuvasti. Sinne ei kannata laittaa kuin ihan välttämättömät tiedot. Syntymäajaksikin kannatta ilmoitta muu kuin oikea.

admin
07.08.10, 09:34
Minua on pyydetty kertomaan suomeksi, mistä eilisessä merkillisessä sananvaihdossa oikein oli kyse. Koetan tehdä sen, kun ehdin. Viestit säilyvät hyvässä tallessa koneellani. Arlalle kiitos rohkaisusta.

Poistin muutamia aiheeseen kuulumattomia viestejä. Ne on vielä tallessa kannassa niinkuin kaikki aikaisemmat poistetutkin mikäli on tarve verrata mitä tuli kirjoiteltua.

Pyysin eilen että pysytään aiheessa mutta meno senkun jatkuu.

Erkki Kiuru
07.08.10, 21:22
Tähän keskusteluun jatkoksi mielenkiintoinen havaintoni Facebookin toiminnasta:

- Pidän tapanani seurata säännöllisesti muutamaa sukututkimukseen liittyvää blogia, mm. Kaisa Kyläkosken aina niin antoisia ja päivittäin täydentyviä monipuolisia juttuja.

- Omassa opetustoimessani olen jatkuvasti sähköpostitse yhteydessä opiskelijoiden kanssa, jaan materiaalia, "keskustelemme" ajankohtaisista kysymyksistä jne.

- Toimin tyttäreni "Facebook-sihteerinä" hänen puutteellisen kirjoitustaitonsa vuoksi.

- Kaikki nämä toiminnot tapahtuvat samalla kannettavalla, jota käytetään kahdesta kiinteästä ip-osoitteesta, kotona ja kesämökillä.

- Firefox-selain tyhjentää selaimen muistin aina kun selain suljetaan, samoin tyhjennän sen myös omatoimisesti, jos kone on useamman päivän yhtäjaksoisesti auki.

- Ihmetyksen aihe: Miten Fb osaa ehdottaa (tyttäreni) kavereiksi sellaisia henkilöitä (=ihmisiä, jotka saatat tuntea), joiden sivuilla käyn säännöllisesti (esim. blogit) tai joiden kanssa olen ollut sähköpostitse yhteydessä???

- Kerääkö Facebook käyttäjiensä ip-osoitteita? Kun kaksi Fb-käyttäjän ip-osoitetta "ovat olleet yhteydessä keskenään" ja jotka molemmat ovat rekisteröityneet Facebookiin, mutta eivät ole keskenään kavereita, niin Facebook ehdottaa automaattisesti heitä kavereiksi.

- Tänään em. listassa oli vain henkilöitä, jotka lienevät tyttäreni kavereiden kavereita. Tämän ymmärrän Facebookin periaatteeseen kuuluvana ominaisuutena.

- Ja suurempana ihmetyksen aiheena henkilöt, joihin olen ollut yhteydessä vain sähköpostitse!

Selittäkää viisaammat minulle tämä. Juttu on tietenkin sukututkimusmielessä aika kaukaa haettu, mutta kun noissa kaveriehdotuksissa on myös useita tunnettuja sukututkijoita.

Terveisin Erkki

Juha
07.08.10, 22:33
FC tsekkaa sinun s-postiosoitelistaa esim. Gmailista, mikäli annat siihen luvan.
Se myös tsekkaa ketkä ovat kavereittesi kavereita - ja tätä kautta ehdottaa sinulle uusia kavereita.

Sillä, että puhdistat selaimesi välimuistin, ei ole oikeastaan merkitystä. IP-osoitteesi paljastaa sinut joka tapauksessa.


Sittenn on tietysti se perustavaa laatua oleva juttu eli; jos haluat pysyä yksityisenä, älä rekisteröidy Facebookkiin, piste. Koko systeemin juju on siinä, että se hakee sinulle kavereita, joita et ehkä itse tajua olevan olemassakaan. Samoin kantava idea on kaiken mahdollisen tiedon jakaminen. Ei FC ole tarkoitettu niille, jotka kantavat huolta yksityisyydestään. Sen takia sen julkinen mollaaminen (lähinnä Suomessa), on oikeastaan naurettavaa - sama kuin haukkuisi kauppaa siitä, että se myy tavaroita ;)


Ainakin minulle FC on ollut tosi mahtava yhteydenpitoväline.

Seppo Niinioja
08.08.10, 17:48
HOH-HOH,

onko kuumuus liikaa meille suomalaisille, vai mistä johtuu täällä tänä kesänä ilmennyt kinastelu ja solvaus? Minä jo uhkasin tuolla toisessa ketjussa siirtyä käyttämään jälleen vain Yahoon maakunnallisia keskusteluryhmiä tai yksityistä sähköpostiviestintää. Saa nähdä jääkö uhkaukseksi, sillä niin hyödyllinen on tämä foorumikin minulle ollut.

Hyödyllisiä ovat olleet myös Sepon antamat vinkit ja linkit niin sukututkimusrintamalla kuin tietoturvallisuusasioissakin. Varsinkin tämä Facebook minuakin vähän närästää. Eilenkin tein tarkkaan Sepon linkin antamien ohjeiden mukaan ja huomasin, että paljon on minullakin vielä Facebook-tietojeni turvallisuudessa parannettavaa.

Eilen teki mieleni lisätä Sepon ensimmäiseen viestiin vielä eilinen Aamulehdessä ollut ohje ja juttu, kuinka kuolleen ihmisen tili saadaan Facebookista lopetettua. Ko. juttu antoi aihetta ihmettelyyn sen osalta, että tiliä ei mukamas voi lopettaa ilman kuolintodistusta.

Näinkö pitkälle me olemme tulleet jonkun yksityisen firman omaisuudeksi? Emmeköhän ole sinne vapaaehtoisesti kaikki liittyneet?

Aiheesta ei tällä kertaa enempää, mutta toivon, etten saisi "vasenkätisiä" solvauksia tämän kommenttini vuoksi.

Tsemppiä, Hasse, Seppo ja Eila - elämä jakuu- ja helle senkun paranee :):)

Arlan mainitsema Aamulehden juttu "Facebook: Mitä tehdä läheisen kuoleman jälkeen?" on tässä: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/186626.shtml (http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/186626.shtml) . Ulkomaillakin on tehty jotakin. Aamulehti kertoi 29.7. kanadalaisen tietoturva-asiantuntijan Ron Bowesin julkaisemasta internetissä kootusta listasta, joka sisältää sadan miljoonan Facebook-käyttäjän henkilökohtaiset tiedot, ks.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/185872.shtml (http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/185872.shtml) . Lehden mukaan 2,8 gigan kokoinen torrent-tiedosto on kenen tahansa netinkäyttäjän ladattavissa. En yrittänyt sitä, koska Firefoxin WOT varoitti, että sivustolla, josta sen löysin on huono maine. Tässä linkissä on viitteitä muutamaan muuhunkin artikkeliin ja keskustelua. Minä luen näitä, vaikka se naurettavaa onkin, koska olen tullut pitkän harkinnan jälkeen Facebookiin liittyneeksi, koska se on melkein "must" ja koska yritän rajoittaa sen haitat mahdollisimman pieniksi.

Facebookia voi hyvin verrata kalasteluohjelmaan (phishing). Se yrittää kaikin voimin levittää antamasi henkilökohtaiset tiedot muuallekin kuin kavereillesi, joiden tietoon olet ne tarkoittanut, lähinnä ehkä suoramarkkinointia varten. Atk-taitoinen henkilö selvinnee ansoista, mutta kaikki 500 miljoonaa FB:n käyttäjää eivät ole sellaisia. Itse koetan seurata, mitä uusia FB:n tietoisesti luomia tietoturvapuutteita lehdet, F-Secure ja muut raportoivat.

Seppo Niinioja

Seppo Niinioja
08.08.10, 17:56
HOH-HOH,

onko kuumuus liikaa meille suomalaisille, vai mistä johtuu täällä tänä kesänä ilmennyt kinastelu ja solvaus? Minä jo uhkasin tuolla toisessa ketjussa siirtyä käyttämään jälleen vain Yahoon maakunnallisia keskusteluryhmiä tai yksityistä sähköpostiviestintää. Saa nähdä jääkö uhkaukseksi, sillä niin hyödyllinen on tämä foorumikin minulle ollut.

Hyödyllisiä ovat olleet myös Sepon antamat vinkit ja linkit niin sukututkimusrintamalla kuin tietoturvallisuusasioissakin. Varsinkin tämä Facebook minuakin vähän närästää. Eilenkin tein tarkkaan Sepon linkin antamien ohjeiden mukaan ja huomasin, että paljon on minullakin vielä Facebook-tietojeni turvallisuudessa parannettavaa.

Eilen teki mieleni lisätä Sepon ensimmäiseen viestiin vielä eilinen Aamulehdessä ollut ohje ja juttu, kuinka kuolleen ihmisen tili saadaan Facebookista lopetettua. Ko. juttu antoi aihetta ihmettelyyn sen osalta, että tiliä ei mukamas voi lopettaa ilman kuolintodistusta.

Näinkö pitkälle me olemme tulleet jonkun yksityisen firman omaisuudeksi? Emmeköhän ole sinne vapaaehtoisesti kaikki liittyneet?

Aiheesta ei tällä kertaa enempää, mutta toivon, etten saisi "vasenkätisiä" solvauksia tämän kommenttini vuoksi.

Tsemppiä, Hasse, Seppo ja Eila - elämä jakuu- ja helle senkun paranee :):)

Kiitos kannustuksesta!

Arlan mainitsema Aamulehden juttu "Facebook: Mitä tehdä läheisen kuoleman jälkeen?" on tässä: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/186626.shtml (http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/186626.shtml) . Ulkomaillakin on tehty jotakin. Aamulehti kertoi 29.7. kanadalaisen tietoturva-asiantuntijan Ron Bowesin julkaisemasta internetissä kootusta listasta, joka sisältää sadan miljoonan Facebook-käyttäjän henkilökohtaiset tiedot, ks.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/185872.shtml (http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/185872.shtml) . Lehden mukaan 2,8 gigan kokoinen torrent-tiedosto on kenen tahansa netinkäyttäjän ladattavissa. En yrittänyt sitä, koska Firefoxin WOT varoitti, että sivustolla, josta sen löysin on huono maine. Tässä linkissä on viitteitä muutamaan muuhunkin artikkeliin ja keskustelua. Minä luen näitä, vaikka se kuulemma naurettavaa onkin, koska olen tullut pitkän harkinnan jälkeen Facebookiin liittyneeksi, koska se on melkein "must". Yritän rajoittaa sen haitat mahdollisimman pieniksi. Irtihän siitä ei kaiketi juurikaan pääse.

Facebookia voi hyvin verrata kalasteluohjelmaan (phishing). Se yrittää kaikin voimin levittää antamasi henkilökohtaiset tiedot muuallekin kuin kavereillesi, joiden tietoon olet ne tarkoittanut, lähinnä ehkä suoramarkkinointia varten. Siksipä en ole niitä sivulleni laittanutkaan enkä klikkaa noita "sovelluksia". Atk-taitoinen henkilö selvinnee hyvin, mutta kaikki 500 miljoonaa FB:n käyttäjää eivät ole sellaisia. Itse koetan lähinnä seurata, mitä uusia FB:n tahallisia tietoturvapuutteita lehdet, F-Secure ja muut raportoivat.

Seppo Niinioja

Heikki Koskela
09.08.10, 17:02
Tästä kasvokirjasta alkaa tulla minulle pelottava mörkö, jota pitää varoa. Liityin aikanaan sen käyttäjäksi melko kevein perustein varmaankin. En varsinaisesti ole katunut asiaa koska olen saanut muutamia hyviä kosketuksia lajikumppaneihin.

Mutta, jos pelkokerroin kasvaa vastaisuudessa ja haluaisin poistua tai poistaa naamani ja tietoni kirjasta, niin miten se voi tapahtua. En ole löytänyt semmoista nappulaa, jota painamalla voi irroittautua itsenäiseksi persoonaksi tarvittaessa. Onko sellainen mahdollisuus olemassa?

Make
09.08.10, 18:55
Tuohon Sepon viimeiseen lauseeseen on helppo yhtyä kun on siksi kauan seurannut kirjoittelua - oma tietämykseni on kylläkin muutoin vähäistä.

Voisivatko Seppo ja Erkki ystävällisesti perustella mihin perustatte väitteenne koskien meidän moderaattorien kaikkitietävyyden.

Minä muistutan teitä ystävällisesti, että kirjautuessanne SukuForumille, olette lukeneet ja hyväksyneet sen säännöt. Me moderaattorit valvomme niiden noudattamista! Jos te hyvät herrat pidätte sääntöjen noudattamisen valvontaa "kaikki tietävyytenä" on jommakumman osapuoleen tehtävä ratkaisuja johonkin suuntaan.

Siis selityksiä, kiitos. Anteeksipyynnöt eivät enää riitä henkilökohtaisuuksiin menevien loukkausten korjaamiseksi.

Kirjoitin tämän puhtaasti henkilökohtaisesti, vaikka kuulunkin kaikkitietävien moderaattoreiden ryhmään.

Markku Vainio

PS. Lisäyksenä totean, Facebookiin liittyen, että tyttäreni hääkuviin liittyvä keskustelu FB.ssä isän rakkaudesta ja mielihyvästä taluttaa tytärtään kirkon käytävällä ajautui kohti täällä SukuForumilla tuttua akateemista väittelyä ja TÄYSIN aiheeseen kuulumatonta homo-lesbo suhteiden käsittelyä (varmaan ketjuun ko. asiat tuonut henkilökin näki, että naisesta ja miehestä oli kyse). Siksi editoin tätä hyvin henkilökohtaista ketjua poistamalla sen FB-seinältä ja poistamalla asiattomat viestit ketjusta Mobiilikuvissa. Tiinan ja Samin asialliset ensimmäiset viestit otin vastaan mielihyvällä.

Heikki Koskela
09.08.10, 19:05
Voisivatko Seppo ja Erkki ystävällisesti perustella mihin perustatte väitteenne koskien meidän moderaattorien kaikkitietävyyden.

Minä muistutan teitä ystävällisesti, että kirjautuessanne SukuForumille, olette lukeneet ja hyväksyneet sen säännöt. Me moderaattorit valvomme niiden noudattamista! Jos te hyvät herrat pidätte sääntöjen noudattamisen valvontaa "kaikki tietävyytenä" on jommakumman osapuoleen tehtävä ratkaisuja johonkin suuntaan.

Siis selityksiä, kiitos. Anteeksipyynnöt eivät enää riitä henkilökohtaisuuksiin menevien loukkausten korjaamiseksi.

Kirjoitin tämän puhtaasti henkilökohtaisesti, vaikka kuulunkin kaikkitietävien moderaattoreiden ryhmään.

Markku Vainio

Menee ilman muuta kiinnostavaksi. En kuitenkaan koske asiaan edes "kaksimetrisellä" kepillä - toistaiseksi. Mutta uudistan esittämäni kysymyksen: Voiko Facebookista vetäytyä pois laillisin keinoin vai onko nimi kirjattu ikuisiksi ajoiksi vähän niin kuin taivaalliseen tilikirjaan. Minun puolestani eroamisen jälkeen saa jäädä vain hajujälki.

Tämä kysymykseni ei tietenkään koske virallisesti SukuForumin toimintaan.

Make
09.08.10, 20:07
Voiko Facebookista vetäytyä pois laillisin keinoin vai onko nimi kirjattu ikuisiksi ajoiksi vähän niin kuin taivaalliseen tilikirjaan. Minun puolestani eroamisen jälkeen saa jäädä vain hajujälki.

Tämä kysymykseni ei tietenkään koske virallisesti SukuForumin toimintaan.

Heikki, en tiedä tarkalleen mutta jos menet kohtaan Käyttäjätili - Käyttäjätilin asetukset - Poista käyttäjätili käytöstä niin eiköhän se poistu. Sitä ennen voi tietysti vielä muokata tietonsa minimiin.

Voi tietysti olla, että FB:n rippikirja tallentaa kaiken tiedon "sinne jonnekin".

Jouni Kaleva
09.08.10, 20:22
Tämä viestiketju on ohittanut alkuperäisen tarkoituksensa ja käynyt epäkohteliaaksi ja nokittelevaksi. Lisäksi täällä on ryhdytty asiattomasti keskustelemaan moderaattorien asemasta.

Ketju suljetaan. Sepolta ja Erkiltä ei nyt odoteta vastauksia moderaattorien asemaan kohdistuneisiin lauseisiinsa. Tämän kokonaisuuden jatkokeskustelua ei myöskään tulla päästämään läpi minkään uuden tai olemassa olevan ketjun puitteissa.