hirvela
18.03.10, 14:10
Hei,
pitäisikö tietää jotain erityistä siitä, miten Helsingin pitäjään 1800-luvun alussa (1830 -luvulla) muuttokirjalla lähikunnista muuttaneet kirjattiin rippikirjaan?
Minun esipolvistani pari talonpojan vesaa muutti Helsingin pitäjään Tuusulasta, ja Hyvinkäältä muonamiehiksi ja rengeiksi. Dokumentit on hyvät muuttoon saakka näiden seurakuntien rippikirjoissa ja muuttaneiden luetteloissa, ja vielä Helsingin pitäjän sisäänmuuttaneissa kylännimineen (mm. Martinkylä, Keimola). Rippikirjassa nämä henkilöt kuitenkin loistavat poissaolollaan sen muuttaneiden luettelossa mainitun kylän kohdalta, ja naapurikylistä.
Martinkyläläisen näistä löysin poismuuttaneista, reilun vuoden kuluttua sisäänmuutosta, ja samasta kylästä kaveri muutti pois kuin mihin oli tullutkin. Eikö hänen tietojaan ja taitojaan kristinuskossa siis testattu kertaakaan vuoden aikana, vai löytyvätkö merkinnät muualta?
Jos joku on pohtinut samaa tai osaa muuten valaista, kuulisin mielelläni.
pitäisikö tietää jotain erityistä siitä, miten Helsingin pitäjään 1800-luvun alussa (1830 -luvulla) muuttokirjalla lähikunnista muuttaneet kirjattiin rippikirjaan?
Minun esipolvistani pari talonpojan vesaa muutti Helsingin pitäjään Tuusulasta, ja Hyvinkäältä muonamiehiksi ja rengeiksi. Dokumentit on hyvät muuttoon saakka näiden seurakuntien rippikirjoissa ja muuttaneiden luetteloissa, ja vielä Helsingin pitäjän sisäänmuuttaneissa kylännimineen (mm. Martinkylä, Keimola). Rippikirjassa nämä henkilöt kuitenkin loistavat poissaolollaan sen muuttaneiden luettelossa mainitun kylän kohdalta, ja naapurikylistä.
Martinkyläläisen näistä löysin poismuuttaneista, reilun vuoden kuluttua sisäänmuutosta, ja samasta kylästä kaveri muutti pois kuin mihin oli tullutkin. Eikö hänen tietojaan ja taitojaan kristinuskossa siis testattu kertaakaan vuoden aikana, vai löytyvätkö merkinnät muualta?
Jos joku on pohtinut samaa tai osaa muuten valaista, kuulisin mielelläni.