PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Helsingin pitäjän rippikirjat 1800-luvun alussa


hirvela
18.03.10, 14:10
Hei,

pitäisikö tietää jotain erityistä siitä, miten Helsingin pitäjään 1800-luvun alussa (1830 -luvulla) muuttokirjalla lähikunnista muuttaneet kirjattiin rippikirjaan?

Minun esipolvistani pari talonpojan vesaa muutti Helsingin pitäjään Tuusulasta, ja Hyvinkäältä muonamiehiksi ja rengeiksi. Dokumentit on hyvät muuttoon saakka näiden seurakuntien rippikirjoissa ja muuttaneiden luetteloissa, ja vielä Helsingin pitäjän sisäänmuuttaneissa kylännimineen (mm. Martinkylä, Keimola). Rippikirjassa nämä henkilöt kuitenkin loistavat poissaolollaan sen muuttaneiden luettelossa mainitun kylän kohdalta, ja naapurikylistä.

Martinkyläläisen näistä löysin poismuuttaneista, reilun vuoden kuluttua sisäänmuutosta, ja samasta kylästä kaveri muutti pois kuin mihin oli tullutkin. Eikö hänen tietojaan ja taitojaan kristinuskossa siis testattu kertaakaan vuoden aikana, vai löytyvätkö merkinnät muualta?

Jos joku on pohtinut samaa tai osaa muuten valaista, kuulisin mielelläni.

Juha
18.03.10, 19:46
Vähän tyhmä tämä vastaukseni, mutta itselläni vain yksinkertaisesti oli jäänyt huomaamatta kyseiset nimet hyvin pienellä tekstillä tehdyistä rippikirjoista.

Eli henkilöt löytyivät jahka tavasin sivu sivulta ja rivi riviltä jokaikisen ao. kylän asukkaan.

Mutta voihan tosiaan olla, että rengit eivät katsoneet tarpeelliseksi kirkossakäyntejä - kansaa oli sen verran, että tuskin papisto jokaisen perään ehti tai jaksoi kysellä


Juha

esko vuorinen
18.03.10, 22:44
Rippikirjojen lisäksi on syytä myös vilkaista lastenkirjoja,josko sieltä löytyisi?.Itse olen löytänyt etsimiäni ,iäkkäitäkin ,henkilöitä lastenkirjoista? Niitä näkyy olevan myös Helsingin pitäjän lastenkirjoissa.Liekö olleet ripillä käymättömiä?

hirvela
18.03.10, 23:09
Kyllähän se näin on että lastenkirjoista todella oli kyse. Renkipoika 25-vuotiaana lastenkirjassa ilmeisen huonolla lukutaidolla? - ja siitä sitten kovalla motivoituneella lukuponnistuksella ripille ja samana vuonna naimisiin :)

Kiitos vastauksista, joiden arvoa ei vähennä se että löysin muutama tunti viestini jälkeen oikean polun lastenkirjaan yhden rippikirjamerkinnän ansiosta. Melko epäilevänä kurkkasin, mutta vot!