PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Fältskär Alexander Emeljanoff


Kuhlberg
16.03.10, 09:04
Hej!

Fältskären ungkarlen Alexander Emeljanoff vigdes 15.5.1857 i Tusby vid sadelmakaredottern Sofia Lovisa Holmström född 7.2.1838 i Tusby. Bägge angavs vid tiden för vigseln vara bosatta i Skavaböle. Parets vidare öden är obekanta för mig.

Är det någon som känner till parets liv och leverne efter vigseln? Information mottas med tacksamhet!

Vänliga hälsningar

Göran Kuhlberg

Kuhlberg
16.03.10, 10:46
Det visade sig vid närmare granskning, att Sofia Lovisa flyttade den 11.6.1873 från Sveaborgs fästningsförsamling till Peterhof. Om någon flyttade med henne vid detta tillfälle fråmgår inte. Hon anges vara "fältsk. Emelianoffs Sofia Lovisa", varför man inte kan dra några definitiva slutsatser om också maken och eventuella barn följde med. Troligen var detta fallet.

Göran

Kuhlberg
19.03.10, 07:31
Hej igen!

Tusby kommunionbok för åren 1873 - 1882 anger, att Sofia Lovisa Holmströms moder Sofia Charlotta Kuhlberg (f. 1809 i Uskela, Kaukelma) och styvfader sadelmakaren och brofogden Leonard Sandqvist (f. 1819 i Stockholm) flyttade från Tusby till S:t Petersburg år 1875. Längden över utflyttade personer från Tusby bekräftar detta, sadelmakaren Leonard Sandqvist med familj flyttade till S:t Petersburg den 11 februari 1875 med betyg. Ingen av parets söner verkar dock att följt med vid flyttningen.

Man kan således utgå ifrån, att paret Sandqvist / Kuhlberg bosatte sig hos dottern, som säkerligen inte levde ensam i S:t Petersburg utan tillsammans med sin familj, m.a.o fältskären Alexander Emeljanoff och eventuella barn.

Göran Kuhlberg

Gunnel
19.03.10, 09:10
Hej!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men kan inte låta bli att fråga om namnet Kuhlberg. Min farmors mor hette Anna Kuhlberg (i vissa papper), men använde också namnet Künka, född i Estland 1847. Har du anor därifrån?

mvh
Gunnel Marus

Kuhlberg
19.03.10, 09:32
Hej Gunnel!

Så vitt jag vet har min Kuhlberg-släkt inga anknytningar till Estland. Men man kan ju aldrig vara säker! Min anfader löjtnanten Johan Kuhlberg (ca. 1685 - 1765 i Pernå) nämns första gången i Viborg 1710, då han anslöt sig till den svenska armén (Lewenhaupt). Varifrån han härstammar har jag inga säkra uppgifter om. Lewenhaupt anger i sitt verk att han var född i Viborg, men detta har jag inte kunnat verifiera.

Kuhlberg som släktnamn förekommer ju sparsamt i Estland, men jag har inte dess mera forskat däri. Så vem vet, kanske vi är långväga släkt!?

Vänliga hälsningar

Göran Kuhlberg