PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Harrastelijan hämmennystä


Jokkel
13.03.10, 09:59
Siirränpä tämän aiheen tänne, jos saisin enemmän mielipiteitä.
Tällainen aloitteleva sukuansa etsiskelevä harrastelija törmäilee alkuun monenlaisiin ongelmiin. Joku ehdottaa heti, että osallistu sukututkimuskurssille. Mutta eipä niitä järjestetä Sysmässä tai Maskussa. Alan opiskeluun tämä internet on oikein oiva väline. Kumpa joku tekisi nettiin sukututkimuskurssin.
Täältä sivustolta olen saanut apua moneen pulmaan.
Nyt on sitten tullutkin vastaan perustavaa laatua olevia kysymyksiä.
Lainaus:
Alkuperäinen lähettäjä AnnaS
Tarkemmin ilmaistuna, etsimäsi tiedot ovat SSHY:n jäsensivuilla. Julkisella puolella on tietoja vain noin vuoteen 1885 asti, joten näitä kirjoja ei pääse katsomaan, jos ei ole jäsen.

Jäsenyys on ollut harkinnassa, mutta kun olen seurannut täällä käytyjä keskusteluja, olen tuntenut itseni puhtaasti harrastelijaksi. Enkä haluakkaan käyttää titteliä "sukututkija". Meidän harrastelijoiden tavoitteet kuitenkin lytätään usein täysin epätieteelliseksi ja haluttaisiin jopa kieltää ne, vaikka ei tieteellisyyteen edes pyritäkkään.:rolleyes:
Toinen syy liittymättömyyteen on ollut se, etten ole edes tiennyt tällaisten tietojen saatavuudesta. (Tässä oli kyseessä tiedoista vuodelta 1888 Huittisista). Sukuni on Alastarolta, Aurasta, Liedosta, Loimaalta, Pöytyältä ja Paraisilta, joita ei, Huittista lukuunottamatta, esiinny SSHY: sivuilla. Samoin on olen saanut käsityksen, että tietoja on vain vuoteen 1885 (125 vuotta).
Kolmas syy, taidan kirjoitella nytkin SSS:n sivuille. Mikä ero on näillä seuroilla?:confused:
http://suku.genealogia.fi/images_Suomi_1/quote.gif (http://suku.genealogia.fi/newreply.php?do=newreply&p=61046)

Juha
13.03.10, 10:23
Suomen Sukututkimusseura on perustettu vuonna 1917 ja sen kotisivut löytyvät osoitteesta www.genealogia.fi
Siellä voit tutusta seuramme tarjontaa.


Suomen Sukuhistoriallinen Yhdistys ry on tuoreempi ja sen sivut ovat osoitteessa www.sukuhistoria.fi
Sieltä löydät tietoja heidän toiminnastaan.

Molemmat palvelevat sukututkijoita, harrastelijoita ja ylipäätänsä asiasta kiinnostuneita.

Ainakaan tällä Suomen Sukututkimusseuran Suku Forumilla kukaan ei taatusti ole lyttäämässä sukuharrastajan tutkimuksia. Vain kokemus opettaa eikä meistä yksikään ole aloittanut "mestarina". Rohkeasti vain kysymään - verkostoitumalla oma sukuselvitystyö tehostuu varmasti.


Mitä tulee em. seuran ja yhdistyksen jäsenmaksuun, niin jokainen voi kohdallaan miettiä sen arvoa itselleen. Juuri tuo alue, mitä itse tutkit, ei ole kovin hyvin edustettuna SSHY:n Digiarkistossa. Mutta liittymällä jäseneksi luot varmaan omalta osaltasi resursseja siihen, että ao. pitäjiä saadaan sinne jatkossa. Ilman jäseniä ei ole yhdistystoimintaa olemassa. Sama tietysti koskee Suomen Sukututkimusseuraa


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela

Kovanen
13.03.10, 10:46
Tervehdys!

Minäkin uutena harrastelijana olen haahuillut siellä sun täällä, käsitteetkin ovat olleet hakusessa. Sukututkimuksen organisaatiotkin hämmentävät. Arvuuttelen mille listalle täällä mikäkin asia kuuluisi kirjoittaa. Näiltä sivuilta olen saanut tosi mukavasti apua, vastauksia pulmatilanteisiin sekä lisäksi kannustusta ja rohkaisua.

Aikamoinen koulutuspaketti nämä sivustot ovat kun vaan malttaa tutkailla.
Perustietoihin kaipasin jotakin tiivistä pakettia, kuten varmaan toisetkin aloittelijat.

Seuraava ei ole mainos. Käypäsin muutama päivä sitten kirjastossa. Lainasin Suomen Sukututkimusseuran kirjan: Sukututkimus askel askeleelta. Painos on vuodelta 1999, mutta minulle kirjassa oli paljon todella hyvää tietoa. Muitakin kirjalöytöjä tältä aihealueelta tein.

Olen hoidellut asianhallinan verkkokouluttajan tehtäviä 9 vuotta. Minunkin mielessäni on ollut, että sukututkimuskurssi perusasioista sopisi mainiosti verkossa hoidettavaksi. Kannatan ehdotustasi, sehän olisi nykyaikaa!:)

kirjoitteli Eila

esteri
13.03.10, 11:15
Aloittelijalle tiedoksi.
Nimenomaan Sysmässä on ollut vuosia tasokasta sukututkimuksen opetusta kansalaisopiston järjestämänä.

Julle
13.03.10, 20:45
< Aloittelijalle tiedoksi. >

Verkkokurssi sukututkimuksesta? Hankalaa se olisi, koska mielestäni kurssilla pääsee alkuun, mutta sukututkimus sinänsä aloittelijan kohdalla on pikemminkin jatkuva oppimisprosessi!

Kun yhdistyksiä on markkinoitu, niin ehkä sitten minä tuon esiin puolueettoman verkkosivuston, jolla on lyhyesti oleellinen.

http://www.tervola.fi/KUUSELA/sukututkimus.html

Oppimisiin

Kovanen
14.03.10, 10:22
Tervehdys Julle!

Sukututkijan peruspakettia tarkoitinkin verkkokurssialoitettta kannattaessani. Olen samaa mieltä siitä, ettei kurssilla voi valmistua.

Kiitos paljon lähettämästäsi linkistä. Sieltä löytyykin mahtava aloittelijan tietopaketti, jota en ollut keksinyt.

Hienoa, että täältä saa apuja!

Eila

Jokkel
14.03.10, 13:30
Kiitokset hyvästä linkistä. Jotkut linkit siellä eivät enää toimi, mutta apu on lähellä.
http://www.archive.org/web/web.php
Sieltä löytyy useimmat vanhat kadonneet sivut.