PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Släkt från Revoonsaari


johangeorg
06.03.10, 17:05
Hej !

Jag undrar om någon har uppgifter om
Konstantin Ahokas och hans fru Maria Ahokas (Ovaska) som förflyttades till Kisko från Revonsaari (efter att Ryssland tog Karelen under 40-talet)

Jag är intresserad alla uppgifter man möjligtvis kan få tag på.
Såsom födelse o bortgång, vad deras föräldrar hette (och i sin tur deras föräldrar osv...)

Hoppas på tur !
Mvh
Andreas, Island

mika68
06.03.10, 17:20
Hej !

Jag undrar om någon har uppgifter om
Konstantin Ahokas och hans fru Maria Ahokas (Ovaska) som förflyttades till Kisko från Revonsaari (efter att Ryssland tog Karelen under 40-talet)

Jag är intresserad alla uppgifter man möjligtvis kan få tag på.
Såsom födelse o bortgång, vad deras föräldrar hette (och i sin tur deras föräldrar osv...)

Hoppas på tur !
Mvh
Andreas, Island

Jag tänker at du ska skaffa dig document (virkatodistus på finska språk) från Kisko församling. Eller vad församling det heter nuförtiden.

Mika J

Risto Toivonen
06.03.10, 18:00
Du kan själv forska paret. Revonsaari ligger i Johannes. Familjen finns i 'Siirtokarjalaisten tie del I' sida 337 Kisko.

I Katiha finns anor, se http://www.karjalatk.fi/

mika68
06.03.10, 18:46
Hej !

Jag undrar om någon har uppgifter om
Konstantin Ahokas och hans fru Maria Ahokas (Ovaska) som förflyttades till Kisko från Revonsaari (efter att Ryssland tog Karelen under 40-talet)

Jag är intresserad alla uppgifter man möjligtvis kan få tag på.
Såsom födelse o bortgång, vad deras föräldrar hette (och i sin tur deras föräldrar osv...)

Hoppas på tur !
Mvh
Andreas, Island

Jag hittade från KATIHA Konstantin Mikonpoika Ahokas (f. 8.11.1881) och hans fru Maria Magdalena Katajainen. De bodde i Revonsaari No: 3.
De vigdes 20.12.1903.

Mika J

johangeorg
07.03.10, 03:13
Hej Mika & Risto !

Tack så mycket för uppgifterna !
Problemet för mig är att jag ej talar eller förstår finska så jag kan inte använda vare sig Katiha eller Karjalatk.fi :(

Jag vet att Konstantin var gift 2 ggr, Maria Magdalena var då hans första hustru.
Det borde iallafall någonstans finnas uppgifter om Konstantin´s andra hustru, Maria Ovaska (som var min gammelfarmor) och kanske också något om hennes föräldrar.

Kan ni hjälpa mig att finna ut något mer vore jag mycket tacksam.

Mvh Andreas

Tuula Cu
07.03.10, 11:53
Hej!
Av boken Risto berättade om:

Ahokas, Maria, född OVaska, född 1.10.1893 i Johannes, Make Konstantin, född 8.11.1881 i Johannes, dog i Kisko 1948. Barn Erkki Johannes 1920, Edvart 1922, Sylvi Maria 1924, Väinö Erland 1926, födda i Johannes. Familjen bodde i Johannes, Revonsaari 1939, fr.o.m. 1939 Kisko, Kajala.

Tyvärr måste du lära dig lite finska om du ska börja leta dina Ahokas och Ovaska rötter. Katiha är det bästa just nu, men det kommer att vara möjligt att se kyrkoböcker av karelska församlingar i närmaste framtiden, då www.digi.narc.fi (http://suku.genealogia.fi/www.digi.narc.fi) är färdig med dem. Där kan du surfa med svenskan.

Men nu till Katiha, för att lära dig lite om det fungerar:
http://www.karjalatk.fi/katiha/index.php

Det första bladet i systemet är Seurakunnat=Församlingar. Du väljer en, flera (Valituista=De valda) eller alla (Kaikista=Av alla) församlingar. Med Tyhjennä... raserar du tidigare sökningarna.

Sen flyttar du till bladet Kirkonkirjat=Kyrkoböcker och ser till höger vilka böcker och vilka år finns. I början kan du välja Kaikista (Av alla), men senare kan du refinera med att välja mellan Rippikirjat=Årliga böckerna, Lastenkirjat=Barnaböcker (vanhemmat=de äldre böckerna), Muuttaneiden...=Flyttade, Syntyneet...=Födda, Vihittyjen...=Vigda, Kuolleet...=Döda . Tyhjennä finns igen för raseringen.

I det tredje bladet Hakukentät=Sökningsalternativ sätter du vanligen Sukunimi=Efternamn (eller delet av detta), Ammatti=Yrke, Etunimet=Förnamn, Omaa sukua=eget familjenamn, Kylä/talo=Huset/Byn, Kirjan sivu=sida i boken. Sukupuoli=sex, mies=man, nainen=kvinna. Troligen du måste någon gång öka mängden av de sökta, till höger Asetukset, Tuloksia enintään=Mängden av sökningsresultat.

Sedan klicka på Suorita haku. Om du har letat efter Maria Ovaska i Johannes, är hon där; klicka förstoringsglaset; född den 1 oktober 1893, kommit till Rippikirja från Lastenkirja 1909. Hon är Paavo Ovaska's dotter, bor i Uuras by nummer 1, bokens sida 555. Hon är på rad (rivi) 29 i boken, fadern Paavo på sidan 21, modern på 21. Men en nu sökning finner du att arbetskarlen (työmies) Paavo Ovaska är född 20.1.1852, har flyttat från Viborg år 1900, dör 8.9.1918 i Uuras. Hustrun hittas med högre förstoringsglas på sida 555: Anna Helena Savolainen, född 1.6.1860. De har i Rippikirja 24 sex barn: Juhana, Sofia, Viktor, Lydia, Paavo och Maria.

I Viipurin tuomiokirkkoseurakunta/Viborg hittar du parets vigsel: dreng, ogift Paul Anderss. Ovaska från Alasommes och pigan Helena Simonsdr Savolainen från staden, vigseln den 2.11.1873.

Och lite för lite märker du att språket har blivit svenska. Präster började skriva på finska bara på senaste halvan av 1800-talet.

En bra fortsättning i sökningen är Hiski (som tyvärr är inte helt och hållet att lita på; man måste se också på de originella böckerna), här har du http://hiski.genealogia.fi/hiski/27sd4i?fi+A21 sökningsområdet av Karelia som gavs upp. Följa omkring samma principer som i Katiha och du finner åtminstone Paul Andersson Ovaska född 26.1.1852 i Kaukola församling, troligen din Paavo.

God fortsättning med detta!

Tuula K

johangeorg
07.03.10, 15:24
Hej Tuula !

Tack så mycket för de ingående förklaringarna rörande hur jag skall gå tillväga. Jag har börjat leta lite men det går lite trögt eftersom jag inte förstår så mkt, men det kommer att ordna sig det vet jag.

Men jag blir lite snurrig i huvudet när jag försöker förstå följande du skrev:

: Paavo Ovaska är född 20.1.1852, har flyttat från Viborg år 1900, dör 8.9.1918 i Uuras. Hustrun hittas med högre förstoringsglas på sida 555: Anna Helena Savolainen, född 1.6.1860. De har i Rippikirja 24 sex barn: Juhana, Sofia, Viktor, Lydia, Paavo och Maria.

Så långt är jag med på noterna..... men så följer
I Viipurin tuomiokirkkoseurakunta/Viborg hittar du parets vigsel: dreng, ogift Paul Anderss. Ovaska från Alasommes och pigan Helena Simonsdr Savolainen från staden, vigseln den 2.11.1873.

Gifte de sig alltså när Anna Helena bara var 13 år gammal ???

Senare kommer Paul Andersson Ovaska född 26.1.1852 i Kaukola församling, troligen din Paavo.

Var inte födelsedatumet 20 Januari ? och är/var Paul och Paavo samma namn i Finland ?

Det kanske är några kulturella skillnader här som jag inte snappat upp.
Hoppas du kan hjälpa mig förstå bättre.

Mvh Andreas

Tuula Cu
07.03.10, 18:41
Hej!

Nej, du har förstått rätt. Jag var för hastig med Paavo i Viborg - och kontrollerade inte "passligheten". Det är troligen inte detta par även om de har ungefär samma namn. Jag hoppas att du kan lätt följa paret då digi.narc.fi låter oss att se de flesta tidigare böcker själv i nätet.

Ja, Paavo, Paul, Påhl, de är alla samma. Beroende av tiden och pastorn skrevs de olikt. Nuförtiden är de Paavo eller Pauli på finska.

Med födelsedagsdatum måste jag säga att de skiftar. På vägen från gamla papper till nätet har någon möjligen tolkat fel - eller det har hänt också att människorna har växlats i rippikirja med släktingar nära, med samma namn. Så man måste misstänka alla "nära" födelsedagar innan man är säkert och sätt den rätta dagen i många källor. Och även sen kan man inte vara säkert någon gång, i synnerhet med de äldsta böckerna.

Förlåt att jag var inte noggrann med svaret,

MHV Tuula

johangeorg
09.03.10, 03:02
Hej Tuula !

Mitt i natten på Island, och tidig morgon i Finland !
Jag ville bata tacka för ditt svar, ja jag börjar förstå att det här att släktforska är lättare sagt än gjort.

Det gör inget att ditt svar var lite fel på slutet, jag ville bara dubbelkolla med dig eftersom jag inte kunde få ekvationen med årtalen att gå upp.

Men jag är glad över att det ändå (tydligen) finns information från det gamla Karelen, jag trodde det skulle vara omöjligt att finna ngt överhuvudtaget,

Glad också över att ha mer info att ge mina barn när de kommer i den åldern att intressera sig för sina anor.

Släktforskning på Island är hur enkelt som helst flera (läs många) hundratals år tillbaka, eftersom det är en avlägsen ö och därmed har mycket enklare att hålla översikten över in o utflytt.

Men det där att det finns flera versioner av samma namn, det satte verkligen myror i huvudet på mig. Men det måste gå att finna ut till slut vem som är vems mor o far. Det är iallafall min förhoppning.

Jag tycker det är märkligt att det inte finns ngt exakt dödsdato för Konstantin, vet du om det är vanligt ?

Andreas Nyman

Marjatta Haltia
10.03.10, 21:18
Hej Andreas!
Enligt KATIHA dog Konsta(ntin) den 1.9.1948 i ålder av 66 år 9 mån 22 dagar. Han begrävdes den 12.9.1948. Konstas föräldrar Mikko Ahokas (Michel Paulsson) 11.9.1848-4.8.1928 och Maria Elisabet (Fredriksdr) Rapeli 1.11.1850-23.5.1893. Syskonen: Emma Lydia 22.11.1871, Aleksander 11.9.1874, Hilda Maria 28.12.1877, Juho 6.8.1879. Emma gifte sig med Konstantin (Fredriksson) Kottonen. Aleksander hade sju barn med Elisabet Laamanen. Hilda dog den 13.2.1878 och Juho den 24.8.1879.

Maria Elisabet Rapelis föräldrar: Fredrik Staffansson Rapeli och Anna Jonasdr Suikki.

Staffan Josefsson Rapeli -> Josef Jakobsson -> Jakob Eriksson -> Erik Petersson (1691-1756).

Anna Suikkis föräldrar: Jonas Mattsson Suikki och Maria Karlsdr Karvanen.

Jonas Mattsson Suikki -> Matts Jakobsson (1763).

Maria Karvanen -> Karl Mattsson -> Matts Jonasson -> Jonas Dionysii (1692-1753) -> Dionysius Jöransson.

Michel Paulsson Ahokas var gift till andra äkt. med Anna Brita Sairanen som flyttade till Revonsaari 1894 från Viipuri.

Föräldrar till Michel Paulsson: Paul Johansson Ahokas och Regina Johansdr Villi från Haltiansaari. Haltian-/Villinsaari är den lilla ön mot syd/sydost från Revonsaari.

Vill Du veta mer om Johannes/Revonsaari, skriv, kanske kan jag hjälpa mer.

mvh Marjatta

johangeorg
11.03.10, 17:32
Hej Marjatta !

Tack så hemskt mycket för alla uppgifter du postade.
Jag blir enormt imponerad och glad över hur snälla och hjälpsamma folk är här med att finna uppgifter som jag annars aldrig skulle få reda på.
Kan jag skicka dig ett mail med ett word dokument, där jag radat upp alla uppgifter jag hittils fått "generation till generation" ?

Då ser du enkelt vad det är för slags upplägg och intresse av uppgifter jag har menar jag ?

Jag kan som sagt inte finska, vilket gör att din (och alla er andra som postat svar här) hjälp är ovärdelig för min del.

Jag vill gärna få mer uppgifter, om du kan och vill lägga ned tid.

Tack så hemskt mycket

Andreas, Island