PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lyhennys sanain selitys / Ruoveden rk 1863 - 1869


Jaakoppi
12.06.07, 07:13
an. = anoppi,
app. = appi,
Em. = emäntä,
e = entinen,
E = eno,
i = istutusrupuli,
Itt = Ittellinen,
k. = kulkurupuli,
kasv. = kasvate,
kv. = kirkonvaivanen,
L. = lapsi,
Lp = lampuodi,
Mr = muonarenki,
n = nainut,
O.p. = oppilainen,
p. = puoli,
P. = piika,
Pn = puusniekka,
R = renki,
p = pieni,
Sot. = sotamies,
Syyt. = syytinki,
T.i = talonisäntä,
til. = tilattu,
Töll. = torppari,
v. = varjellus,
vo = vaimo,
v.i = salavuoteinen,
v.r. = viikko renki,

Lukutaito merkit:
heikko ´/
auttava y
avullinen y.
selvä X

Jouni Kaleva
01.07.07, 10:34
Hei Erkki

Mitä ihmeitä ovat istutusrupuli ja kulkurupuli?

Seija Randell
01.07.07, 21:28
Ja mitä sitten ovat kasvate ja puusniekka ?
-Joku viisaampi voi jatkaa, itse osaan sanoa istutusrupulista , että mielestäni kyse on isorokkorokotuksesta (nehän aloitettiin joskus 1800-luvun alkupuolella ja merkintä tehtiin rippikirjaan. Ainakin vielä 1924 syntyneellä äidilläni on käsivarressaan hyvin näkyvät rokotusarvet, eli kai se tehtiin haavaan eikä pistämällä.) Jos puhutaan kulkurupulista, onko kyse isorokko-kulkutaudista kuolinsyynä ?

Seija Rannikko-Iltanen

Enstaka
03.07.07, 16:19
Sekä Nykysuomen sanakirja että Suomen sanojen alkuperä -teokset määrittelevät "puusniekan" taikka "puuskan" jotakuinkin näin: leskivaimon kotiinsa naima mies, (harvemmin leskimiehen kotiinsa naima vaimo), kotivävy, isäpuoli; mies, joka saa osan talosta naimalla lesken.


Martti Vartiainen

Kirkkonummi.

Julle
03.07.07, 18:53
Puusniekka, kuten muutkin samanlaiset kuuluisivat tähän sarjaan ja olisi hyvä olla jatkuvasti täydentyvä.

Kun vastaatte kysymyksiin, vastatkaa varsinaiseen kysymykseen ja sitten jo mieluummin samanlaisiin ja samaan aihealueeseen kuuluviin kysymyksiin, vaikkapa näin mistä niitä löytyy!

http://www.genealogia.fi/lyh/index.htm

Kehittämisterveisin

Seija Randell
03.07.07, 21:47
Kun edellinen viesti meni minun käsityskykyni ohi, saisiko sen vielä rautalangasta väännettynä ? Siis tarkoitatko että edelliset vastaukset olivat mielestäsi aiheettomia vai aiheellisia ja miten siis haluaisit kehittää keskustelua ?

Seija Rannikko-Iltanen

Julle
04.07.07, 11:45
Sorry, huono kirjallinen vastaustaitoni.

Huonoa tai tyhmää kysymystä ei ole olemassakaan. Hämmennyksestähän ja uteliaisuudestahan se uuden oppiminen alkaa!

Tarkoitin vain sitä, että kun kysytään jotakin ammattia, lyhennettä kuolinsyytä tms. vastataan itse kysymykseen, mutta olisi jo hyvä ohjata samalla sen tietolähteen ääreen, josta itsekin on vastauksen löytänyt, jotta ihmettelijä seuraavalla kerralla löytäisi itse vastauksen seuraavaan ihmettelyn aiheeseen. Mikä kysymyksestä päätellen oli joku ammattinimike syntyneiden tai vihittyjen kirjassa.

Mihin tällä päästään? Viestiketjut lyhenevät, vastauksen saaja oppii itse etsimään vastauksen tietolähteestä ja tulee tietoiseksi apulähteistä.
Se on sitä itseoppivaa organisaatiota, jonka jäseniä tämänkin yhdistyksen kaikki jäsenet ovat! Tietysti vastaus voi usein miten löytyä Googlellakin.

Toiseksi halusin kiinnittää ylläpitäjien huomiota, että kirkonkirjat ja digiarkistot eivät ratkaise ongelmia, jonkun on tulkittava käsittämättömiä lyhenteitä, vieraskielisiä sanoja ja sanayhdistelmiä ellei peräti merkintöjä, jotta päästään perille mitä itse asiassa on tarkoitettu. Siihen nyt oli tällä kertaa aika hyvä lyhenneluettelo Sukuseuran sivustolla, jota myös pitäisi ylläpitää tai keksiä parempi ratkaisu: Atk-sanaston ja termipankin tapaan.

Toivottavasti tämä selvensi nopeaa mutta epäselvää ajatuksen juoksuani.

Kehittämisiin