PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : DNA-testit


mika68
25.02.10, 10:57
Teetin FamilytreeDNA:lla 67 markkerin Y-DNA-testin.
Tällä hetkellä lähin sukulainen on 67 markkerin otannassa vain yhden mutaation päässä. En tunne häntä entuudestaan.
Eli onko palstalaisilla tietämystä, että kuinka läheinen sukulainen hän on?
Häneltä löytyy sukupuuta em. firman sivustolla, ja löytyyhän sieltä samoja sukuja kuin itselläni on pohjoisessa.
Eli löytyykö lähin esi-isä vain isälinjassa, vai muissakin haaroissa? Englanninkielinen termi ancestorhan tarkoittaa esivanhempaa, ei pelkästään esi-isää, kai?

1225

kkylakos
25.02.10, 13:18
Wikipedian (http://en.wikipedia.org/wiki/Genealogical_DNA_test#Y_chromosome_.28Y-DNA.29_testing) perusteella

"A man's patrilineal (http://en.wikipedia.org/wiki/Patrilineal) or direct father's-line ancestry can be traced using the DNA on his Y chromosome (http://en.wikipedia.org/wiki/Y_chromosome) (Y-DNA) through Y-STR (http://en.wikipedia.org/wiki/Y-STR) testing, as follows: This is useful because the Y chromosome, like the patrilineal surname, passes down unchanged from father to son. A man's test results are compared to another man's results to determine the time frame in which the two individuals shared a most recent common ancestor (http://en.wikipedia.org/wiki/Most_recent_common_ancestor) or MRCA. If their test results are a perfect or nearly perfect match, they are related within genealogy's time frame."

Vähän on sekavasti kirjoitettu kun ensin puhutaan mieslinjasta ja sitten yleensä ottaen lähimmästä yhteisestä esivanhemmasta (MRCA). Mutta muiden verkkosivujen perusteella ymmärtäisin tämän kyllä niin, että kyse on mieslinjojen yhtymäkohdasta.

Karoliini
25.02.10, 18:40
Teetin FamilytreeDNA:lla 67 markkerin Y-DNA-testin.
Tällä hetkellä lähin sukulainen on 67 markkerin otannassa vain yhden mutaation päässä. En tunne häntä entuudestaan.
Eli onko palstalaisilla tietämystä, että kuinka läheinen sukulainen hän on?
Häneltä löytyy sukupuuta em. firman sivustolla, ja löytyyhän sieltä samoja sukuja kuin itselläni on pohjoisessa.
Eli löytyykö lähin esi-isä vain isälinjassa, vai muissakin haaroissa? Englanninkielinen termi ancestorhan tarkoittaa esivanhempaa, ei pelkästään esi-isää, kai?

1225
Moi

Varmuudella ei voi sanoa,kuinka lähellä sulla on yhteinen esi-isä (vain siis mieslinjassa!)tuon matchin kanssa-yhden mutaation erolla.
Yhdellä jenkkiläisellä dna-foorumilla oli keskustelua vastaavasta tapauksesta.Silloin yhteinen esi-isä löytyi 8 sukupolven takaa.Hyvänä päivänä sekä isällä että pojalla saattaa olla yhden mutaation ero.Toisaalta yhden mutaation ero saattaa periytyä parinkymmenenkin sukupolven päästä.
Tämän sukulaisuuden selvittäisin itse kyllä silkasta uteliaisuudesta.Luulen,että tapauksesi selvinnee väestökirjanpidon puitteissa.Todennäköisyys puoltaa yhteistä esi-isäänne vain muutaman polven päässä.
Mikäli saat selvyyden,niin olisipa mielenkiintoista kuulla tulos.

mika68
25.02.10, 18:51
Eli tuo ero tulee vain mieslinjassa?

Karoliini
25.02.10, 19:05
Eli tuo ero tulee vain mieslinjassa?

Vain ja ainostaan mieslinjassa.

Otapa yhteyttä tuohon matchiisi ja selvittäkää sukutaustanne.

Mulle tulee jatkuvasti, lähinnä Yhdysvalloista, kyselyjä paljon heppoisemmilla tuloksilla.

Sami Lehtonen
25.02.10, 20:10
Voin tuoda heti esimerkkinä sukuseuran testituloksen, jossa 8 sukupolven takaa oleva kahden haaran yhteinen linkki on ainakin 37/37. Ottaen huomioon melko vähäisen testimäärän Suomessa ja tulosten hajonnan en katsonut tarpeelliseksi testata molempia haaroja enää 67 markkerilla. Jos ilmoittaisit poikkeavan markkerin, voisimme tarkastella myös ko. markkerin mutatoituvuutta - toiset niistä ovat nopeasti mutatoituvia.

Koska kyse on isälinjoista luulisi olevan mahdollisuuksien rajoissa löytää 1700-luvun alkupuolelta esimerkiksi patronyymin perusteella mahdolliset veljekset. Tuohon aikajaksoon mennessä väliin mahtuu 9-10 sukupolvea ja jos patronyymit ovat samat, voisivat henkilöt olla jos ei veljekset niin korkeintaan pikkuserkut, joka toisi heti 2 sukupolvea lisää. Mahdollista on myös, että löytyisi kolmas nykypäivään asti elänyt mieslinjainen haara, joka täsmäisi toiseen näistä 67 markkerilla ja toiseen 66 markkerilla sekä hyvässä lykyssä olisi dokumentoidusti sukua jälkimmäiselle.

FamilyTreeDNA on lanseerannut myös Family Finder -testin, jolla haetaan mahdollisia lähisukulaisia kaikista haaroista (ei siis pelkästään isä- ja äitilinjaa) jolla lupaavat löydettävän lähisukulaisia kaikista haaroista aina 5. sukupolveen asti. Toistaiseksi osumia ei varmaankaan paljoa tule, koska osumien löytyminen edellyttänee, että molemmat ovat tehneet tämän uuden testin. Saattaa olla toistaiseksi Suomen osalta vielä turhan aikaista.

mika68
26.02.10, 09:38
Moi

Varmuudella ei voi sanoa,kuinka lähellä sulla on yhteinen esi-isä (vain siis mieslinjassa!)tuon matchin kanssa-yhden mutaation erolla.
Yhdellä jenkkiläisellä dna-foorumilla oli keskustelua vastaavasta tapauksesta.Silloin yhteinen esi-isä löytyi 8 sukupolven takaa.Hyvänä päivänä sekä isällä että pojalla saattaa olla yhden mutaation ero.Toisaalta yhden mutaation ero saattaa periytyä parinkymmenenkin sukupolven päästä.
Tämän sukulaisuuden selvittäisin itse kyllä silkasta uteliaisuudesta.Luulen,että tapauksesi selvinnee väestökirjanpidon puitteissa.Todennäköisyys puoltaa yhteistä esi-isäänne vain muutaman polven päässä.
Mikäli saat selvyyden,niin olisipa mielenkiintoista kuulla tulos.

mitä olen tämän matchin esivanhempia selvitelly, niin kyllä löytyy yhteisiä esivanhempia 1800-luvulta taaksepäin, mut ei suoraan isälinjassa... tai sit pitää mennä 1600-luvulta taaksepäin, jos haluaa yhteisen esi-isän isälinjassa löytää.

kkylakos
26.02.10, 10:19
mitä olen tämän matchin esivanhempia selvitelly, niin kyllä löytyy yhteisiä esivanhempia 1800-luvulta taaksepäin, mut ei suoraan isälinjassa... tai sit pitää mennä 1600-luvulta taaksepäin, jos haluaa yhteisen esi-isän isälinjassa löytää.

No, jos porukka on kuitenkin samalta suunnalta, niin ei testi ihan epäluotettava ole? Mutaatiot ovat sattumankauppaa ja vaikka on todennäköistä, että olisi tapahtunut kirkonkirjojen aikana niin ei ole mahdotonta että menee niiden ulkopuolelle.

Erkki
26.02.10, 15:43
mitä olen tämän matchin esivanhempia selvitelly, niin kyllä löytyy yhteisiä esivanhempia 1800-luvulta taaksepäin, mut ei suoraan isälinjassa... tai sit pitää mennä 1600-luvulta taaksepäin, jos haluaa yhteisen esi-isän isälinjassa löytää.

FamilytreeDNA tutkii (tässä tapauksessa) miehen Y-kromosomin DNA:ta. Se periytyy isältä pojalle ja on siis sukupuolen määrittävä kromosomi. Naisella sitä ei ole eikä Y-kromosomin DNA:sta voi tutkia muuta, kuin viivasuoraa isälinjaa. Sama firma tutkii myös mitokondrion DNA:ta (mtDNA) jonka äiti antaa lapselleen, mutta periytyy siis vain naislinjassa. Siitäkään ei selviä muita mutkia.

Jos 67 markkerin näytteissä on ero yhdessä markkerissa, niin on täysin mahdollista löytää asiakirjoista yhteinen esi-isä. Omien kokemusteni perusteella tuntuu, että yleensä näytteet on annettu myös siinä tarkoituksessa, että löytyykö niiden avulla geneettisiä sukulaisia. Suosittelen yhteydenottoa.

mika68
27.02.10, 18:28
olenkin jo ottanut yhteyttä ko. henkilöön. se yhden mutaation ero on sellaisessa alleelissa, jossa mutaatiot tapahtuvat erittäin hitaasti eli mutaatio on voinut tapahtua jo tuhansia vuosia sitten tai vain muutama sukupolvi taaksepäin.
minulla DYS-arvo 392=15, joka on harvinainen N-ryhmän suomalaisilla, mutta on esim. Tervolan Kaasi-suvulla. olen siis N-haploryhmää. Tuo 67 markkerin yhden mutaation ero -matchin varhaisin tunnettu esi-isä on juuri Tervolan Kaasi-sukua.
arvoni ovat sellaiset, etten oikein kuulu mihinkään eteläsuomalaiseen N-ryhmän modaaliin, lähimmäksi osuu Gedimin-modaali, jossa DYS392=15, kuten minulla, mutta poikkeaa eteläsuomalaisten modaalien arvosta DYS392=14.
http://koti.mbnet.fi/juhani39/Haplotyyppien%20jakauma%20N.pdf

Mika J

mika68
28.02.10, 02:46
tässä vähän omia spekulaatioitani (toivottavasti en häpäise itseäni!).
Tod. näk. tuo mutaatio DYS392:ssa on tapahtunut jo ennen Suomeen tuloa. Suomalais-ugrilaiset kansathan asuivat tuhansia vuosia sitten laajalla alueella Veikseliltä Uralille.
DYS392=15 porukka asui Itä-Preussin seudulla, ja DYS392=14 idempänä Venäjällä.
Eli esim. Kaasi-suvun kantaisä olisi tullut suoraan itä-Preussin seudulta Kemin seudulle. Kaasi-sukunimen kantaja saattoi olla alunperin kyllä Kaasinenkin. Sama esi-isä on ollut Limingan Junttila-suvullakin, joka muuttui Kemijärvellä Jaakkolaksi, ja lukuisiksi muiksi sukunimiksi. Itse olen siis tätä Jaakkola-sukua.
Perämeren rannikollahan oli kivikaudella yhteyksiä Itämeren etelärannikolle meripihkakaupan takia. Ja kaikkihan tietävät Iin Kierikin hienot "rivitalot" kivikaudelta.

Mika J

mika68
28.02.10, 03:07
Liettuan suurherttualla Geminidaksella (1300-luvulla) oli kai tuo sama DYS392=15 arvo. Hän kuului tiettävästi N-ryhmään. Liettualaiset asuivat aiemmin idempänä. Slaavit tunkivat heidät nykyisen Liettuan tienoille. Noin puolet liettualaisista miehistä onkin suomalais-ugrilaista N-ryhmää.

mika68
28.02.10, 03:23
No, jos porukka on kuitenkin samalta suunnalta, niin ei testi ihan epäluotettava ole? Mutaatiot ovat sattumankauppaa ja vaikka on todennäköistä, että olisi tapahtunut kirkonkirjojen aikana niin ei ole mahdotonta että menee niiden ulkopuolelle.

Näyttää kyllä siltä, että mutaatio on tapahtunut ennen kirkonkirjojen aikaa. Kirkonkirjat osoittavat, että yhteistä esi-isää ei löydy mieslinjassa kirkonkirjojen aikana.

Hannu Seppinen
07.03.10, 20:43
hei!

teetätin itsestäni 67 markkerin Y-DNA testin. Löysin 5 distance sukulaisen eli toistaiseksi ei ole tärpännyt, mutta en pääse v. 1738 vuotta taaksepäin sukututkimuksella. Testistä selvisi, että olen N-mies eli odotettu tulos, teetin deep clade - N testin, selviää tarkempi N-ryhmä. Kysyisin nyt, mistä löytyy tietoa mitkä DYs alleelit ovat helposti mutatoituvia ja mistä löytyy kaikista 67 locuksesta samanlainen kartta, mikä oli yllä 12 locuksesta.

t. hannu seppinen

Erkki
08.03.10, 10:22
hei!

Kysyisin nyt, mistä löytyy tietoa mitkä DYs alleelit ovat helposti mutatoituvia
t. hannu seppinen

http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~geneticgenealogy/ratestuff.htm