PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Genus senior


Esko Miettinen
21.02.10, 19:58
Kyseinen ohjelma taitaa olla valmis kuopattavaksi koska ohjelman kehittäjät Kajaanista eivät suostu vastaamaan minkäänlaisiin tiedusteluihin. Onko kukaan saanut sitä toimimaan Windows 7 käyttö-
järjestelmässä ?.Minä en
Tähän asti olen saanut sen toimimaan esim Vista,XP ja 95:ssa.

Juha
21.02.10, 20:04
Oletko kokeillut ajaa sitä Windows Seiskan ns. XP-yhteensopivuustilassa?

Uskoisin että sillä tavalla toimii.



Juha

Esko Miettinen
28.02.10, 12:31
no eipä tunnu toimivan tai sitten ei taidot riitä
kiitos kuitenkin että vaivaiduit vastamaan
T:Esko M

ehjelt
28.02.10, 18:44
Olen käyttänyt Genusta vuosikausia, mutta alkanut pikkuhiljaa henkisesti valmentautua ohjelman vaihtoon ensisijaisesti juuri mainitsemastasi syystä, ettei sitä enää kehitetä. Tämä tieto sen toimimattomuudesta Windows 7:ssä on yksi peruste lisää vaihtaa ohjelmisto.

Nyt pitää sitten miettiä kumpaan menisin: Sukujutut vai Sukuohjelmisto. Kriittinen asia on tietojen siirto mahdollisimman täydellisinä. Gedcom-muodossahan siirron pitäisi teoriassa onnistua, mutta entä käytännössä? Löytyykö SukuForumista ketään, joka olisi tehnyt ko. operaation eli siirtänyt koko sukutietokantansa Genuksesta joko Sukujuttuihin tai Sukuohjelmistoon. Olisi arvokasta saada kuulla kokemuksia asiasta. Jäikö mitään siirtymättä?

Seppo Niinioja
28.02.10, 20:19
Olen käyttänyt Genusta vuosikausia, mutta alkanut pikkuhiljaa henkisesti valmentautua ohjelman vaihtoon ensisijaisesti juuri mainitsemastasi syystä, ettei sitä enää kehitetä. Tämä tieto sen toimimattomuudesta Windows 7:ssä on yksi peruste lisää vaihtaa ohjelmisto.

Nyt pitää sitten miettiä kumpaan menisin: Sukujutut vai Sukuohjelmisto. Kriittinen asia on tietojen siirto mahdollisimman täydellisinä. Gedcom-muodossahan siirron pitäisi teoriassa onnistua, mutta entä käytännössä? Löytyykö SukuForumista ketään, joka olisi tehnyt ko. operaation eli siirtänyt koko sukutietokantansa Genuksesta joko Sukujuttuihin tai Sukuohjelmistoon. Olisi arvokasta saada kuulla kokemuksia asiasta. Jäikö mitään siirtymättä?

Yleisesti ottaen jotakin tahtoo jäädä siirtymättä. Yksityiskohtia en ulkoa muista. Tätä voi kokeilla ohjelmien demoversioilla. Kannattaa tehdä kohtalaisen usein Gedcomeja niin kauan kuin kuin ohjelma vielä toimii vanhalla käyttiksellä, ja tietysti yleensäkin varmuuskopiomielessä.

Genusta en ole käyttänyt, mutta Sukuohjelmisto 2004:stä olen välillä siirtänyt aika pienen tietokantani Sukujuttuihin, Juuret-ohjelmaan tai mormonien PAF:iin tulostuksia varten. Viimeksi mainittu ilmainen ohjelma kannattaa kyllä asentaa käyttöön. Monipuolisten tulostusmahdollisuuksien lisäksi se käsittääkseni siirtää hyvin tiedot Gedcomista ja tekee raportin siitä, mikä ei ole onnistunut. Gedcom-standardihan on mormonien kehittämä, joten kaiketi PAF sitä parhaiten ymmärtää. Jos jo lähtöohjelma jättää jotakin Gedcomista pois, ei sitä tietysti tule vastaanottavaan ohjelmaankaan.

Osaforumilla Suku Forum (http://suku.genealogia.fi/index.php) > Apua – Hjälp (http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=23) > Sukututkimusohjelmat – Släktforskningsprogram (http://suku.genealogia.fi/forumdisplay.php?f=29) viestiketjussa PAF - Mistä nyt suomen kielinen versio on myös PAF:iin liittyvää asiaa, osaksi samaa mitä tuossa kirjoitin.

Googlettamalla windows 7 yhteensopivuus löytyy ainakin MS:n yhteensopivuustestiohjelma laitteistolle. Ohjelmistoista lienee MS:n luetteloita. Ohjelmiston dokumentaatiosta pitäisi ilmetä, onko se Windows 7 -yhteensopivaksi testattu. Saattaa toimia, vaikka ei olisikaan testattu.

Meneehän se aika näidenkin kanssa räplätessä.

Seppo Niinioja

kaila
01.03.10, 09:26
Löytyykö SukuForumista ketään, joka olisi tehnyt ko. operaation eli siirtänyt koko sukutietokantansa Genuksesta joko Sukujuttuihin tai Sukuohjelmistoon. Olisi arvokasta saada kuulla kokemuksia asiasta. Jäikö mitään siirtymättä?

Siitä on jo aikaa kun tätä testasin erään Sukuohjelmisto-käyttäjän kanssa, mutta muistaakseni Genus ei vie lähdetietoja gedcom-tiedostoon eli lähteet pitänee poimia yksitellen käsin Genuksesta. Kyseessä ei siis ole puute Sukuohjelmiston puolella.

terveisin
Kaarle Kaila
http://www.sukuohjelmisto.fi (http://www.sukuohjelmisto.fi/)

tkukkonen
01.03.10, 10:43
Olen käyttänyt Genusta vuosikausia, mutta alkanut pikkuhiljaa henkisesti valmentautua ohjelman vaihtoon ensisijaisesti juuri mainitsemastasi syystä, ettei sitä enää kehitetä. Tämä tieto sen toimimattomuudesta Windows 7:ssä on yksi peruste lisää vaihtaa ohjelmisto.

Nyt pitää sitten miettiä kumpaan menisin: Sukujutut vai Sukuohjelmisto. Kriittinen asia on tietojen siirto mahdollisimman täydellisinä. Gedcom-muodossahan siirron pitäisi teoriassa onnistua, mutta entä käytännössä? Löytyykö SukuForumista ketään, joka olisi tehnyt ko. operaation eli siirtänyt koko sukutietokantansa Genuksesta joko Sukujuttuihin tai Sukuohjelmistoon. Olisi arvokasta saada kuulla kokemuksia asiasta. Jäikö mitään siirtymättä?

En ole siirtänyt mainitsemiisi ohjelmiin enkä ulospäin Genuksesta ollenkaan.

Kerron nyt kuitenkin, että Genus Senior on huono lukemaan sisään hyvälaatuista Gedcomia. (1) Avioliittojen pvm:t eivät siirtyneet, (2) jos oli useita avioliittoja, osa tipahti pois ja (3) lisätietokentän teksteihin tuli ylimääräinen välilyönti määrävälein, mitkä sijoittui sanoihin nähden sattumanvaraisesti. Ehkä muutakin, mitä en muista. Heikko suoritus joka tapauksessa!

jukkajurvansuu
03.03.10, 11:31
GENUS Senior toimii Windows Vista tai Windows 7 32-bittisessä versiossa. GENUS Senior ei toimi 64-bittisessä versioissa.

Jukka Jurvansuu, GENUS-tuki

Esko Miettinen
06.03.10, 19:51
olisihan se ollut hienoa jos kehitystyö olisi jatkunut,sentään uudet koneet
ovat nykyään varustettu pääosin windiws 7:lla.
jos myös tiedostojen siirto on epävarmaa niin menee mekäläisenkin
keräämät yli 30 000:n henkilön tiedot kuin tuhka tuuleen.
tietysti jos joku valmistaja pystyy takaamaan siirron onnistumisen saa
minusta heti asiakkaan.

Seppo Niinioja
06.03.10, 20:23
olisihan se ollut hienoa jos kehitystyö olisi jatkunut,sentään uudet koneet
ovat nykyään varustettu pääosin windiws 7:lla.
jos myös tiedostojen siirto on epävarmaa niin menee mekäläisenkin
keräämät yli 30 000:n henkilön tiedot kuin tuhka tuuleen.
tietysti jos joku valmistaja pystyy takaamaan siirron onnistumisen saa
minusta heti asiakkaan.

Aikaisempaan viestiini viitaten: Tee ainakin GEDCOM ja varmuuskopio siitä tuolla toimivalla Genus Seniorilla ja kokeile, kuinka hyvin esim. PAF sen imaisee. Jukka Jurvansuun mukaan tilanne ei ole Genuksenkaan osalta menetetty. Ohjelmasta toiseen siirtyminen on aina jonkinmoinen ponnistus. Itse olen ollut jokseenkin tyytyväinen Sukuohjelmisto 2004:ään. Muut SSS:n kotisivulla mainitut ohjelmat ovat Juuret 2.1 ja SukuJutut, mutta Seura ei kai enää myy mitään ohjelmaa.

Seppo Niinioja

Hannu Seppinen
13.05.10, 16:11
hei

mitenkäs Genukseen saa siirrettyä valokuvia, Genuksen ohjeet-kirjasta ei ole apua. Yritin siirtää Cedcomin kautta tiedot PAF:iin, ei ne kaikki siirtyneet, sukulaisuussuhteetkaan ei kaikki siirry, vaan joutuu liittämään uudestaan ja jos tekstiosakaan ei siirry, on se aikamoinen ongelma, mulla kun on 70.000 henkilön tiedosto, taidan käyttää vanhaa käyttöjärjestelmää, kunnes kovalevy pamahtaa.

t. hannu s.

tom blomqvist
20.11.11, 12:19
Suunnittelin vaihtoa Genus Seniorista johonkin muuhun, ongelma näyttää olevan GEDCOM tiedoston luonti , olin lukevinani jostain muutoksista mitä piti tehdä GEDCOM tiedostoon ,että esim perhesuhteet säilyvät.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa mitkä olivat nämä muutokset.

Terv
Tom

jhaapasalo
21.11.11, 16:34
Hei! Siirsin kesällä 2009 yli 30.000 henkilöä Genus Seniorista SukuJuttuihin. Pari juttua aiheutti lisätyöitä.

1. Jos kaikkia av(i)opareja, esim puolison vanhempia, ei ollut yhdistänyt pariksi, niin SukuJutut lisäsi henkilölle tuntemattoman puolison. Eli puolisolla oli siirron jälkeen kaksi paria vanhempia: isä + "äitipuoli" ja äiti + "isäpuoli".

2. Jos päähenkilölle (käytännössä: molemmille av(i)puolisoille) ei ollut tallentanut vihkipäivää, niin se hävisi siirrossa.

3. Muutot, harrastukset ja muut tekstit joutui siirtämään oikeaan paikkaan SukuJutuissa.

4. Kutsumanimen joutui merkkaamaan asteriskilla (*), esim. Otto Matti* Ojala. Genus Seniorissa ei voi merkata kutsumanimeä, ja siksi käytin ISOJA kirjaimia sen merkkinä, esim. Otto MATTI Ojala.

Tässä isoimmat ongelmat. Mutta suosittelen varsinkin vihkipäivien lisäystä jo Genus Seniorissa. Siellä voi hakea määrättyjen vuosilukujen välissä vihityt, esim. 1900-1930, ja tarkistaa, että listassa on molemmat puolisot!

tom blomqvist
21.11.11, 16:40
Hei

Löysin seuraavan ohjeen:

FAMP > FAMS
MOTH > WIFE
FATH > HUSB

Täytyy kokeilla ja katsoa mikä on lopputulos.

Terv
Tom

ehjelt
28.12.11, 16:42
Hei

Löysin seuraavan ohjeen:

FAMP > FAMS
MOTH > WIFE
FATH > HUSB

Täytyy kokeilla ja katsoa mikä on lopputulos.

Terv
Tom

No, mikä oli lopputulos?
En kylläkään ihan ymmärtänyt ko. ohjetta, voisitko kertoa tarkemmin mitä poikkeavaa teit GenusSeniorin Export-toiminnossa GEDCOM:iin. Minulla nimittän on sukuohjelman vaihto edessä ja asia on aktuelli.

tom blomqvist
28.12.11, 21:31
Hei

Tee GEDCOM ,sen jälkeen muuta kaikki FAMP FAMS:iksi esim Wordissä,
muuta myöskin muut MOTH ja FATH ohjeiden mukaan.

Sen jälkeen voit siirtää GEDCOM:in uuteen ohjelmaan.

Tämä ei poista kaikkia ongelmia, esim AU lasten vanhempien suhteet
jäävät pois, ja niitä joutuu korjaaman.

Terv
Tom

ehjelt
04.01.12, 14:24
Viime viestini jälkeen tilanteeni on muuttunut: GenusSeniorista luopuminen ei ole enää pelkästään aktuelli asia, vaan tuli pakolliseksi. Vanha koneeni otti ja lopetti. Uudessa koneessani (Win7) Genus ei toimi edes XP-moodilla.
Muutaman päivän ajan kokeilin kolmea ohjelmaa: Sukujutut, Juuret ja PAF. PAF vei voiton seuraavilla perusteilla muihin verrattuna:

+ ylläpito ja kehittäminen: voi olettaa, että toimii niin kauan kuin mormonikirkko on pystyssä.
+ ilmainen
+ monipuoliset toiminnot: enemmän kuin tarvitsen
+ helppokäyttöisyys: en toistaiseksi ole avannut ohjekirjaa
+ käyttöliittymä: selkeä ja räätälöitävissä
+ tulosteitten esikatselu
+ tulosteet saa tiedostoon
- kieli: englanniksi työskentely ei haittaa, mutta lopulliset raportit on etsi/korvaa-toiminnolla "suomennettava".

(Sukuohjelmiston jätin pois, koska ymmärtääkseni sen myynnistä, ylläpidosta ja tuesta ei tällä hetkellä vastaa kukaan.)

Tietojen siirton Genuksesta PAF:iin meni kohtuullisesti. Kaksi asiaa korjasin GEDCOM-tiedostoon editoimalla:
1) FAMP - FAMS muunnos Tomin edellä opastamalla tavalla (kiitos vihjeestä)
2) Genuksen sukunimi2-kentän muunnos MARNM-kentäksi, jolloin toinen sukunimi saadaan PAF:iin mukaan Married Name-tietoon.

Kyllä manuaalista korjattavaa jäi vielä tämänkin jälkeen, mutta syy ei ollut tekninen, vaan se ettei minun nimeämiskäytäntöni ihan vastaa PAF:issa käytössä olevaa.

Juha
04.01.12, 15:09
Sen verran kommentoin, että Sukuohjelmisto ei ole myytävä ohjelma, vaan perustuu avoimeen lähdekoodiin.

Tukea siihen saa tältä forumilta.



Juha

ehjelt
04.01.12, 15:53
Juhalle

Kun asia nyt tuli puheeksi, niin minun pitänee vähän tarkentaa miksi jätin Sukuohjelmiston pois vaihtoehdoistani.

Sukuohjelmiston 2004:n hankkiminen ei liene tänä päivänä mahdollista. Demoversion voi ladata, mutta Forumilla käydyn keskustelun perusteella olen siinä käsityksessä, ettei Seura enää myy lisenssejä, vaikka Sukuohjelmiso 2004:n sivulla siltä näyttää.
http://www.sukuohjelmisto.fi/wiki/index.php/Suku2004_ostaminen
En tiedä onko sitä mistään saatavissa ilmaiseksi. Eräs Forumin keskustelija on kyllä tarjonnut omaa kappalettaan postitse toiselle keskustelijalle, mutta en ole ajatellut tunkeutua jonon jatkoksi. Luulisin myös, että ohjelmalisenssissä yleiseen tapaan on maininta, jossa kielletään jakelu kolmansille osapuolille.

Sukuohjelmisto 11 hankkiminen ei ole houkuttelevaa. Sen käyttäjän vastuulle jätetään kolmen erillisen ohjelmatuotteen asennukset ja huolehtiminen niitten tulevista yhteensopivuusongelmista, joita on jo ollut: 1) PostgreSQL 2) Java 3) Suku11. Olen eläkkeellää oleva tietohallintoihminen, enkä halua enää tapella näitten teknisten ongelmien kanssa, vaan harrastaa sukututkimusta idioottivarmoilla ohjelmilla.

Juha
04.01.12, 16:04
Sukuohjelmisto 2004 on ns. poistunut tuote ja uudempi 11 on tarkoitettu tosiaan ns. alan harrastajille - siis sekä sukututkimuksen että tietotekniikan.



Erkin linkkaamalle sivulle on jäänyt vanhoja tietoja, koska Sukuohjelmiston kehittäjä Kaarle Kaila menehtyi täysin yllättäen viime kevättalvella.


Kallen kuolema oli todella murheellinen asia, sillä hänellä oli kosolti uusia ideoita Sukuohjelmiston tiimoilta.


Juha

jhaapasalo
05.01.12, 15:18
Hei!
Kokeilin tuota Sukuohjelmisto 11 pienessä Ubuntu-läppärissäni: 50 000 henkilön lataus gedcom-tiedostosta kesti 35 minuuttia ja 16 000 perheen muodostus 50 minuuttia.

Olen joskus käyttänyt SukuJuttuja Wine:n kautta ja silloin esim. haku oli tuskallisen hidasta. Sukuohjelmisto 11:ssa haku on nopeaa ja ikkunat avautuvat/päivittyvät muutamassa sekunnissa.

PostgreSQL:n salasanan kanssa oli aluksi haasteita, mutta sen jälkeen kaikki toimi hienosti.

Nyt tiedän mihin siirryn, kun kuusi vuotta vanhasta XP:stä aika jättää. Tai kun kyllästyn SukuJuttujen hitauteen.

"Open Source rules"

Eero K
16.01.12, 19:48
Onko kukaan saanut Genus Senioria toimimaan 64 bittisessä Windows 7:ssa (Professional ja Ultimate versiot) Windows Virtual PV:n XP Modessa? Jos ei toimi, mikä olisi hyvä vaihtoehto Genus Seniorin korvaajaksi? Noilla aiemmin mainituilla ohjeilla (FAMP > FAMS, MOTH > WIFE & FATH > HUSB) siirron Gedgomilla itäisi ilmeisesti onnistua hyvin. Siirtyvätkö tuolloin myös Teksti kentän tiedot? Sukuohjelmistosta sen verran että hirvittää tuo PostgreSQL kanta, josta työn puolesta huonoja kokemuksia. Muutoin ohjelma saattaisi olla yksi vaihtoehto. Toisaalta jos Genus toimisi Windows Virtual PC:n XP Modessa, saattaisi vaihtoehtona olla päivittää Windows Home Premium versiosta Ultimate tai Pro versioon Microsoft Windows Anytime Upgrade key:llä.

t. Eero

Jukka Vaahtera
17.01.12, 10:52
Genus Senior toimii 32 bittisessä Win 7 pro:ssa, Virtual XP modessa. On ollut
käytössä minulla jo vuoden verran ja toimii hyvin, 64 bittisestä ei ole kokemusta.
J.V.

ehjelt
17.01.12, 13:47
Hei

Minulla Genus ei toiminut Win7 Home Premiumissa missään moodissa. En lähtenyt kokeilemaan Windowsin ylläpitoa, koska Genuksesta oli jossain vaiheessa kuitenkin luovuttava. Päädyin PAF:iin. Siirrossa GEDCOM:illa tuli seuraavat kokemukset:
1) em. editointiohje täytyy tehdä
2) Genuksen sukunimi2-kenttä ei siirry. Jos niitä on vähän, voi ne täydentää PAF:iin virhelistalta. Jos niitä on paljon, voi GEDCOM-tiedostoa editoida aiemmin antamani ohjeen mukaisesti.
3) Genuksen tekstit siirtyivät
4) Lähdetiedot eivät siirtyneet. Harmillista.

Eero K
17.01.12, 16:37
Kiitos Jukka ja Erkki vastauksista. Omasta kokemuksesta tiedän tuon että 64 bittisessä Windows 7 Home Premiumissa Genus ei toimi. Mielenkiinnosta haluaisin tietää, onko joku saanut sen toimimaan 64 bittisissä Windows 7 Ultimate tai Professional versioissa. Genuksen valmistajaltakaan asiaan ei ole tullut vastausta. Sivuilla tosin lukee että 'Genus Senior ei toimi 64-bittisessä Windowsissa (Windows Vista 64-bit tai Windows 7 64-bit)'; jonka jälkeen tmainitaan, että 'Jos käytössäsi on Windows 7 Professional, Enterprise tai Ultimate versio, niin voit asentaa Windows 7:lle XP Moden, jossa Genus Senior toimii'. Jälkimmäisestä tekstistä en oikein tiedä tarkoittaako tuo 64 vai 32 bittistä versiota.
Päivitys Microsoft Windows Anytime Upgraden avulla Home Premius versiosta Professional tai Ultimate versioon kestää Microsoftin sivujen mukaan n. 10 minuuttia ja mitään Windowsin uudelleenasennuksia ei tarvita. Kaikki tarvittava on koneessa valmiina ja ne avataan koodilla. Anytime Upgrade key tosin maksaa mm. Verkkokauppa.com:ssa n. 175 euroa eli ei ole mitään halpaa lystiä tehdä tuota. XP ohjelmille joutuu hakemaan sen jälkeen XP Mode sekä Windows Virtual PC -paketit joilla xp -ohjelmien pitäisi toimia, mutta se ei takaa sitä että kaikki ohjelmat kuten Genus toimivat. Tuon päivityksen kalliuden vuioksi ei viitsisi alkaa kokeilemaan sitä pelkän Genuksen vuoksi.

Genus on ollut ainakin omassa käytössä hyvä ohjelma, mutta tuossa sen Gedcom import/export toiminnossa olen aiemmin törmännyt myös ongelmiin kun olen saanut tietoja joita olen liittänyt tietokantaan. Siirrot eivät ole toimineet täysin, vaan tietoja on joutunut korjailemaan myöhemmin. Pirullistahan se on että tietoja ei saa ulos täysin siinä muodossa kuin haluaisi vaan niitä on muokattava ennen toiseen ohjelmaan importtausta. Tuokin että lähdetiedot eivät siirry Gedcomin exportissa Genuksesta on mielestäni paskamainen juttu. Ehkä Genuksen tekijät eivät ole ajatelleet että tietojen siirtoon ulos olisi tarvetta. Jos tekisivät vielä Genukesta täysin Windows 7 yhteensopivan version, niin ainakin itse saattaisin maksaa siitä jotakin.

t. Eero Kujanpää

vepesi
22.01.12, 09:19
Ei toimi Genus 64-bittisessä Windows 7 Ultimatessa, virtuaalikonetta en edes viitsinyt alkaa asentamaan. Miksi kahlata umpihangessa vetäen perässään kivirekeä, kun voi huristella eteenpäin moottorikelkallakin? Minulla ohjelma menee vaihtóon takuuvarmasti.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä MyHeritagen Family Tree Builderista? Näyttää löytyvän myös suomenkielisenä, täytyypä imaista kokeiluun

Eero K
22.01.12, 22:58
Tein Gedcom -tiedoston oletusasetuksilla ja huomasin, että kaikki tiedot eivät näyttäneen tulevan mukaan. Täytyy varmaan jossain välissä katsoa noita Genus Seniorin Gedcomin luontiasetuksia läpi ja tehdä exporttaus uudelleen. Pitääkö noita oletusasetuksia muuttaa jotenkin? Tarvittavat muutokset tein Gedcom '-koetiedostoon' Wordpadilla, mutta en ole vielä ehtinyt importata sitä koemielessä vielä mihinkään ohjelmaan. Mietin, että pitäisikö vaan kokeilla kokeilemalla ja asentaa eri ohjelmia ja importata jokaiseen tuo tietokanta ja saada sillä tavalla selville onko hyvä käyttää. Etsin helppokäyttöistä ohjelmaa, jolla pystyisi jossain vaiheessa mahdollisesti luomaan sukukirjan. Onko kenelläkään kokemusta Legacystä? Siinä näyttäisi 7.5 versio olevan saatavilla. PAF:ista olen kuullut muutamalta henkilöltä, että on kömpelö käyttää, pitääkö se paikkaansa?


t. Eero Kujanpää

Jokkel
23.01.12, 00:30
Olen käyttänyt Legasya 6 versiosta alkaen. Perusversio oli "ilmainen" mutta ns. "deluxe"-versio maksoi muistaakseni 22 dollaria, käyttäen Kotimikro-lehden koodia. Ilman sitä 40 taalaa.
Mutta käyttökokemuksia. Tällä hetkellä n.5500 nimeä tietokannassa.
Etuja (näitä on tietenkin muissakin ohjelmissa):
Toimii ilman temppuilua Win7 64 bittisessä.
Talletus välittömästi, kun tieto on kirjattu. Lisäksi varmuuskopiointi aina ohjelman sammuttamisen yhteydessä.
Perhenäkymä koko ajan nähtävissä. Mies, vaimo ja lapset sekä vanhempien vanhemmat Lisäksi siinä näkyvät tiedot voi valita, jos oletusnäkymä ei tyydytä.
Helppo tarkistaa virheelliset merkinnät, esim yli 50v äidit jne.
Etsi toiminto erilaisten tietojen etsimiseen.
Etsi-korvaa toiminto, esim nimien yhtenäistämiseen.
Kaksoiskappaleiden etsintä ja yhdistäminen (jos sama henkilö kirjattu useammin kuin kerran) .
Sukulaissuhteiden asettaminen ja suorien esipolvien asetus ja merkintä esim. lihavoimalla nimet. Helpottaa suuremmankin tietokannan hallintaa. Asetus voidaan tehdä mistä lähtöhenkilöstä tahansa ja muuttaa milloin tahansa.
Lähdeviitteiden tehokas hallinta ja kirjaus.
Ongelmien korjaus. Voidaan ajaa tietokanta erilaisten itse aseteltavien ehtojen tarkistamiseksi.
Web-sivujen helppo luonti.
Raporttien määrä on suuri, taas valittavissa mitä tietoja niihin haluaa.
Tehtäväluetteloiden yksinkertainen ylläpito. Tämä on tällaiselle hatarapäälle erittäin tarpeellinen toiminto. Helposti kun eksyy tietojen sekamelskaan, eikä enää muistakkaan mistä tuli aloitettua.
Tämän auttaa myös muokkaushistoria, josta löytyy 50 edellistä perhenäkymää.
Erilaista triviaali(?)tietoa. Kertoo mm. henkilön muodossa vv kk pv, syntymän viikon päivän jne.
Suvun esitys kartalla, kertoo missä kuljeskellut ja mistä esim morsio on haettau jne. Tulostamalla näitä, saa sukukirjaan mielenkiintoista tietoa.
Kuva-albumin luonti.
Tietokannan korjausajo ja automaattinen eheytys.
Ja viimeksi tärkein - suomenkielinen.
jne.
Puutteitakin on.
Jos käyttää suomenkielistä versiota, web-sivuja tehdessä törmää pieneen suomennusvirheeseen.
Sukulaisuhteiden nimityksistä saattaa joissakin kohdissa olla vähän eri mieltä.
Listauksia on mahdollista tehdä esim. sijainnista, kuka asuu milläkin paikalla, mutta täältä ei pääse suoraan ko. henkilön perhenäkymään.
Ei voi listata helposti esin samana vuonna syntyneitä ja samalla paikkakunnalla syntyneitä. Tosin etsi toiminnan kautta sekin on mahdollista.
jne.
Nämä kaikki saattavat löytyä muistakin ohjelmista. Olen kokeillut erilaisia ohjelmia, mutta mikään ei ole luonut tunnetta "tämä pitää ottaa käyttöön", eikä ole tuntunut sen käyttökelpoisemmalta kuin Legacy.
Monen ohjelman ulkonäkökin muistuttaa Win 3.0 aikaa.

Kaarina Hanhinen
25.05.13, 10:24
Tuli kylmä olo kun luin tätä ketjua. Olen hankkinut Genus Seniorin vuonna 1996 ja se on alkuperäisasennettuna minulla koneessa, jossa on Windows 95- käyttöjärjestelmä. Siinä koneessa ei ole ollut käyttöongelmia. Mitä nyt siitä, että siinä on vain korppuasema. Siitä puuttuuvat romppuasema ja USB- liitännät. Olen ahkerasti lisäillyt tietoja tulevaa (?) sukukirjaa varten. Mutta miten ihmeessä saan tiedot sieltä ulos, kun en ole mikään tietoohjelmisto neropatti. Tämä Gedcom on mulle hebreaa. Se lienee joku yhteensopivuusjuttu? Täällä tuntuu onneksi olevan kokemusta omaavia henkilöitä ja olisi kiva saada neuvoja ettei vuosikymmenien työ valuisi hukkaan. Ja jos joutuu vaihtamaan ohjelmaa niin uusia vaihtoehtoja tuntuu olevan. Mikähän niistä olisi sopivin ja tulevaisuus turvattu?:confused:

tkukkonen
25.05.13, 17:42
Tuli kylmä olo kun luin tätä ketjua. Olen hankkinut Genus Seniorin vuonna 1996 ja se on alkuperäisasennettuna minulla koneessa, jossa on Windows 95- käyttöjärjestelmä. Siinä koneessa ei ole ollut käyttöongelmia. Mitä nyt siitä, että siinä on vain korppuasema. Siitä puuttuuvat romppuasema ja USB- liitännät. Olen ahkerasti lisäillyt tietoja tulevaa (?) sukukirjaa varten. Mutta miten ihmeessä saan tiedot sieltä ulos, kun en ole mikään tietoohjelmisto neropatti. Tämä Gedcom on mulle hebreaa. Se lienee joku yhteensopivuusjuttu? Täällä tuntuu onneksi olevan kokemusta omaavia henkilöitä ja olisi kiva saada neuvoja ettei vuosikymmenien työ valuisi hukkaan. Ja jos joutuu vaihtamaan ohjelmaa niin uusia vaihtoehtoja tuntuu olevan. Mikähän niistä olisi sopivin ja tulevaisuus turvattu?:confused: Sinun tulisi perehtyä Genuksen Import/Eksport osaan. Se on itse asiassa oma ohjelmansa. Sillä valitset (eli avaat) sen sukutiedoston joka tulee viedä ulos ja valitset minkä nimisen tiedoston siitä teet. Tulos on jokintiedostonimi.ged. Huom jokintiedostonimi pitää olla maks 8 merkkiä. Hae tämä tiedosto esiin ja tutki sen kokoa. Ei se mikään hirmuisen suuri ole, yleensä joitakin megatavuja. Palaa tänne palstalle kun olet sen tehnyt ja kerro sen koko. Lähempiä ohjeita on jo tässä edellä ja lisää ohjeita löytynee siihen siirtoon.

Asiaa ehkä auttaa, jos sinulla on gmail tili. Oletko tuolla sanotulla koneella internetyhteydessä? Mitä tarkoitat romppuasemalla, jos kerran ei ole korppuasemaa? Jos levyke on noin 10cm x 10 cm kooltaan niin se on korppu. Sen maksimi tiedoston koko on 1,44 Megatavua, mikä voi olla pullonkaula. Jos gedcomista tehdään zip-tiedosto eli se tiivistetään, niin se saattaa mahtua korppuun.

Juha
25.05.13, 18:20
Ei ole mitään tarvetta ahtaa sitä korpulle tai rompulle, kun kerta sen koneen saa taatusti nettiyhteyteen. Sitten vain lähettää sen tiedoston vaikka gmailin kautta itselleen - voila!


Apua saa varmasti tältä forumilta tarvittaessa.


Ei siis mitään syytä hermoiluun :)



Juha

tkukkonen
25.05.13, 18:30
Mitä tarkoitat romppuasemalla, jos kerran ei ole korppuasemaa? Jos voit polttaa CD-levyasemalla levyn, niin sinun tulisi siirtää siihen ne neljä tiedostoa, jotka edellä tässä ketjussa on nimetty. Joku ystävällinen sielu ehkä lukee ne koneessaan (jossa on Genus) ja tekee niistä gedcomin sekä ne hyödylliset muunnokset mitkä edellä on kerrottu. Tai jos teet itse gedcomin niin vielä parempi. Jos sen siirrät CD-R levylle tai CD-RW levylle, joku avustaja voi ehkä suostua jatkamaan siitä. Levyn kanssa ei tule mahtumisongelmia. Joka tapauksessa suositan ehdottomasti että valitset toisen sukuohjelman jossain uudemmassa koneessa. Win 95 on pulmallinen, jos kovalevy sattuu pettämään tai jokin muu isompi häikkä tulee PC:hen.

Ilmaisia ovat mm Juuret sekä Sukuohjelmisto 11, mutta kumpaakaan ei enää kehitetä.

Kaarina Hanhinen
27.05.13, 14:10
Siis koneessani on vain korppu- eli levykeasema (se lerpusta seuraava) eikä siis ole ollenkaan CD-ROM- (romppu) asemaa. Ja siinä on joskus aikoinaan käytetty nettiä lankamodeemilla, siis tosi kauan (yli 10 vuotta) sitten, ennen ADSL ja ISDN systeemeitä. Eli nyt sillä koneella ei ole nettikäyttömahdollisuutta. Eipähän oo kyllä viruksiakaan. Eikä päivityksiä. Mutta tietojen syöttö toimii mainiosti. Toivottavasti niitten ulossaantikin, sitten kun sitä tarvitsen. Se kone on nyt vain sukututkimustani varten.

Juha
27.05.13, 15:05
Sen sinun koneesi kiintolevyn saa adapterilla kiinni minkä tahansa tietsikan USB-porttiin. Sen jälkeen tietojen siirto käy helposti...

Näitä adaptereita löytyy alan kaupoista. Voisin vaikka itse auttaa, jos asuisit sopivan lähellä.

Mutta missään tapauksessa mitään hätää tietojen siirron suhteen ei ole



Juha

jhaapasalo
27.05.13, 16:35
Onhan tiedoista otettu säännöllisesti varmuuskopiot korpulle?
Jos kiintolevy leikkaa kiinni, niin siinä ei auta adapterit.

Kaarina Hanhinen
27.05.13, 19:02
Kiitos tähänastisista vastauksista. Välillä huokaisen helpotuksesta ja sitten alkaa taas pelottamaan.
Tiedosto on kooltaan tällä hetkellä 1,84 Mt ja siinä on vasta murto-osa kaikesta siitä mitä on tarkoitus viedä siihen ohjelmaan. Ja asun Kehä kolmosen ulkopuolella eli Jyväskylässä.
Noista uudemmista toimivista sukututkimusohjelmista olisi hienoa saada kokemustietoa. Varsinkin jos joku on kokeillut useita ja todennut jonkun toista toimivammaksi. Ja harrastuksesta täytyy aina yleensä maksaa jotain, joten voitte esittää myös maksullisia ettei tarvitse olla ilmaisohjelmia. Genus Senioristakin maksoin aikanaan viisisataa markkaa. Ja jos se jaetaan käytetyillä vuosilla joita on 17, niin eihän se ole paljon vuotta kohden. Uuden tietokoneen hankkiminen tietysti maksaa sitten jotain. On nuo nykyiset muutkin koneet jo vähän vanhahtavia. Toisessa pöytäkoneessa on XP ja läppärissä Vista. :rolleyes:

tkukkonen
27.05.13, 19:50
Tekninen ehdotus Kaarinan tapaukseen ja muillekin, joilla ei ole helppoa ottaa tietoja kovalevyltä.

1. Pieni USB-liitäntäinen kortti asennetaan väyläpaikkaan (jos on paikka vapaana).
2. USB:llä muistitikussa on tietty linux käyttis (esim Puppy Linux), jolle kone ohjataan käynnistymään. Linux toimii hyvin vanhan raudan kanssa.
3. Kovalevyn oleelliset tiedot kopioidaan tikkuun ja PC sammutetaan.
4. USB-kortti ja tikku otetaan pois.
5. USB-kortilla olevat genus-tiedostot asennetaan toiseen koneeseen, jossa genus pyörii ennestään (esim kaverilla).
6. Tehdään genuksella gedcom ja fiksataan eräitä kenttiä (merkkijonon korvauksella).
7. Siirretään gedcom-tiedosto uudenaikaisempaan sukuohjelmaan.
8. Käydään läpi henkilö henkilöltä, ovatko esim lähteet siirtyneet ja tarvittaessa lisätään niitä ja korjataan muita puutteita käsityönä. Tässä on genus avoinna yhdellä ruudulla ja uusi ohjelma toisella ruudulla (tai saman koneen kahdessa eri ikkunassa jolloin tietoja voi leikata ja liimata eli copy-paste).

Kohdissa 1-4 tarvitaan mikrojen tuntemusta.

Muutaman tuhannen henkilön tiedot olen käsitellyt (kohdat 2-8) sillä erolla, että en tarvinnut kohtaa 1, koska koneessani oli CD-asema sekä USB v1. USB v1 ei toiminut kaikkien tikkujen ja Windowsin kanssa mutta Linux toimi. Kun tein erinäisiä muitakin järjestelyjä datassa, esim patronyymit sijoitin järkevästi, aikaa meni ainakin pari kuukautta. Ei mielestäni kannata kasvattaa genustiedostoa, koska se voi vaatia uudelleentyöstämistä. Siksi suositan nopeaa liikkeellelähtöä siirrossa.

mikkoves
16.11.17, 12:36
Onhan tuosta kysymyksestä jo aikaa, mutta vastaan silti. Oma Genus Seniorini on asentunut aikanaan Vistaan ja useiden Windows päivitysten jälkeen toimii vielä ihan normaalisti Win 10:ssäkin (vanhahko 32-bittinen koneen rähjä).

Vientiä GEDCOM tiedostoiksi en ole kylläkään hiffannut, mistä ja miten? Jos siihen olisi jollain GENUS-käyttäjällä vinkkiä?

Vesa Mikkolainen
Pornainen

tkukkonen
16.11.17, 14:56
Gedcom'it sisään (import) ja ulos (export) muistaakseni hoidettiin erillisellä ohjelmalla, jonka nimeä en valitettavasti enää muista. Se ohjelma oli mahdollista asentaa samalla kuin pääohjelma. En muista oliko se valinnainen vai tapahtuiko se asennus aina.

mikkoves
16.11.17, 15:09
Kiitos vastauksesta. Otinkin ohjekirjan lähempään tarkasteluun ja löytyihän se tuonti/vienti ohjelmanpätkä Win 10:n ohjelmaluettelosta muiden GENUKSEN ohjelmien joukosta.

T: Vesa

Anja Pere
17.11.17, 13:18
Minullakin on samoja ongelmia. Vuodelta 2004 oleva Genukseni on erinäisten siirtojen jälkeen vanhalla läppärilläni, jossa on Windows Vista ja olisi nettiyhteyskin mutta sitä en ole enää käyttänyt. Jo jonkun aikaisemman siirron aikana häipyi joitakin tietoja, esim nimien synonyyni ja lähteet, mutta muuten toimii vieä hyvin. Paitsi että läppäri ei toimi enää kunnolla. Virrankin saan siihen vain kepulikonsteilla, mistä en viitsi puhua. Nykyläppärini on 64-bittinen ja siinä on Windows-10. Omin avuin ei siirto onnistu, mutta paikallisessa alan liikkeessä sanottiin että he voisivat tehdä lisäosan (mitä se sitten tarkoittaakin), jolla ohjelman saisi siirrettyä ja toimimaan. Nyt pitäisi siis minun alkaa toimia ennenkuin se on liian myöhäistä. Huh!

mikkoves
17.11.17, 18:54
Toimittajan mukaan Genus Senior ei toimi 64-bittisessä koneessa. Oma kokemukseni on että asentuu kyllä mutta ei toimi.

Saamani suositus oli että mikäli on odotettavissa että vanha kone tulee jossain tulevaisuudessa hajoamaan niin siirto esim. 32-bittiseen Win 7 läppäriin olisi hyvä vaihtoehto.

Varmuuskopiot sukutiedostoista on varmuuden vuoksi otettu ja ehkä kannattaisi tehdä myös gedcom tiedosto(t).

Vesa Mikkolainen

Pekka Järvelä
02.02.19, 17:56
Minulla on koneella Windows 10 pro 64. Käytän Oracle VM VirtualBox:ia vanhojen ohjelmien käytössä. Hyvin on toiminut kun tallettaa tiedot oikealle kiintolevylle tai muistitikulle. Tykkään Genus ohjelman selkeästä tulostusmallista. Minulla on tätini selvitys äitini suvusta (isään puolelta Lyly Mikko ja äidin puolelta Konttila Olavi, johon suuren avun on tuonut Konttilan sukukirja)

Kaarina Hanhinen
25.02.19, 11:10
Minulla oli ikivanhassa Windows 95 tietsikassa 1997 edesmenneeltä Seppo Sampiolta ostettu Genus Senior. Pari vuotta sitten hankin uuden pöytäkoneen ja siihen asensin Sukujutut- ohjelman. Gedcom- tiedoston siirrossa pyysin ja sain apua Ritva Sampiolta. Seurasin vierestä, kun Ritva yritti siirtoa. Ritva joutui lähtemään ja jäin itse yrittämään. Taisi kolmas yritykseni olla, kun siirto onnistui. Aika paljon joutuu tietoja näpyttelemään uudelleen, että "laatikot" täyttyy ja tiedot tulee oikeisiin paikkoihin. Olen ollut todella tyytyväinen Sukujutut- ohjelmiston valintaani.

Kaarina Hanhinen Jyväskylä

Kaarina Hanhinen
25.02.19, 11:13
Vielä lisäys edelliseen. Visuaalisesti tykkäsin Genus Seniorin tulosteesta. Nykyisen tutkimukseni ajattelin aikanaan saattaa tekstinkäsittelyllä visuaalisesti nätimpään muotoon.

-Kaarina-

PekkaV
04.03.23, 23:49
Kuitataan tuorein tilanne Genus2-ohjelman datojen pelastamisesta:

Isotammi-tiimin onnistui ajaa Genuksen import/export-ohjelmaa (GENUSIE.EXE) Linuxissa Winen avulla ja tuottamaan sillä gedcom-tiedosto Genuksen alkuperäisistä data-tiedostoista.

Gedcom-tiedosto ladattiin Gramps-ohjelmaan. Osoittautui, että tiedostossa on rakenneongelmia. Valtaosa tiedoista pelastautui kuitenkin ja aineiston omistaja ahertaa nyt sen kanssa Grampsissa.

Summa summarum: genus-aineistojen omistajilla on toivoa, kunhan löytää em. ajamiseen kykenevän nörtin.