PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Löhöset | Nuasjärvi


JRäty
24.09.07, 22:28
Hei
Tämä on ensimmäinen maininta äitini esi-isästä Axel Löhösestä:
Hiski: "23.4.1762 Bd.drg. Axel Huovanss. Löhönen, Bd.dr Maria Lauri Corhotar,Nuasj".

Hiskista en ole löytänyt mitään Löhösistä ennen vuotta 1762 ( sen jälkeen kyllä paljonkin).

Osaisiko kukaan antaa mitään vihjettä mistä ilmestyy Nuasjärvelle Bd.drg. Axel Huovanss. Löhönen tai mistä voisi etsiä lisää tietoja.

Juha

Satu Matero
01.10.07, 13:57
Heippa!

Eipä taida kellään valmista vastausta sinulle olla. Nimi saattaa olla laiskan rengin köllinimikin.

Muuna lähtökohtana tuli ensiksi mieleen Viena, mutta nimeä ei mainitse Rytkölä (2005), eikä Pöllä (1995). Voisi olla jonkun huovin jättämä aviotonkin, jos oikein ruvetaan maalailemaan.

Ehkä silti kannattaisi vaikkapa
a) haravoida tarkkaan Sotkamon rippikirjat ennen Axelin ilmaantumista 1762 Immolaan vävyksi. Hän saattoi olla jossain toisessa talossa ensin sotilaana tai renkinä.
b) käydä läpi Sotkamon henkikirjat vaikkapa 1760-1763. Niissä joskus aika suorasukaisesti kerrotaan mistä kylän uusi henkikirjanmaksaja on peräisin,
c) tarkistaa löytyykö Axelin perukirja. Joskus siinäkin mainitaan taustasta.

Tutkimusiloja!

Satu Matero
Helsinki

JRäty
01.10.07, 23:13
Hei
Kiitos vihjeistä. Rippikirjoja olenkin jo selannut...
Juha

christer
26.10.07, 19:05
Hei Juha

Digiarkiston Sotkamon kuvassa 14 kirjansivussa 13 Immola vuodet 1756- 1864 on Lars Corhosen vävynä Axel Huovansson,kirkonkirjamerkintöistä päätellen hän on tullut taloon 1761.Olen tehnyt sukututkimusta vaimoni sukulaiselle Amerikassa Komulaisen suvusta Sotkamosta ja tämä Jacob Fredrik Komulainen oli naimisissa Axel Huavansson eli Löhösen lapsenlapsen Sanna Lena Löhösen s.02.04.1822 kanssa.Olen itse yrittänyt löytää lisää tietoa Axel Huovanssonista mutta en ole löytänyt,hänen syntymävuosi on mahdollisesti 1733.
Eli sulla on sukulaisia Amerikan Wisconsinissa, me kävimme niitä katsomassa 2004 ja tämän vuoden Toukokuussa.
terveisin christer

JRäty
27.10.07, 10:12
Hei
Hauska kuulla, että joku muukin on kiinnostunut Axelista. Olen kerännyt nettisivuilleni sen, mitä olen rippikirjoista saanut selvää Axelin jälkipolvista Löhösen haaran mukaan.
Juha

RRajander
14.11.20, 17:19
Palaan tähän vuosien takaiseen ketjuun. Minuakin on jo vuosikaudet kiehtonut tämän saman Axel Löhösen arvoitus, esi-isäni kun on. Eikä se ole vieläkään ratkennut. Kokosin yhteen ajatuksiani hänestä blogiini (https://ajantarinat.wordpress.com/2020/11/14/mysteerimies-lohonen/). Onkohan muilla hänestä kiinnostuneilla löytynyt jotain uusia vinkkejä tulosuunnasta?