PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rantasalmelaiset Pietarissa


Heljä Habermann
19.02.10, 21:47
Luin juuri Engmanin kirjan "Pietarinsuomalaiset". Omasta suvustani haki muuttokirjan vuonna 1838 Pietariin Matts Hyvönen kolmelle pojalleen ja vaimolleen Katarina Seskanderille. Matkaan käsittääkseni lähtivät kuitenkin vain kaksi vanhinta poikaa, Matts Johan s.18.4.1820 ja Gustaf Adolf s.30.12.1824.
Engmanin kirjan mukaan harrastettiin johonkin aikaan värväystä Pietariin. Hyvösen Matti ja Kustaa olivat mielestäni niin nuoria, ettei heitä nyt ihan tuosta vaan voitu "ulkomaille" lähettää, joten onko mitään mahdollisuutta saada tietää mahdollisista varhaisemmista Rantasalmen ja Pietarin yhteyksistä?
Poikien isä oli rusthollari Rantasalmen Kolkontaipaleella, ennenkuin kaik' män, äiti oli lukkari Seskanderin tytär, joka itse kuoli Heinjoella vuosia myöhemmin (olisikohan ollut menossa poikiaan tapaamaan?).
Pietariin menneistä pojista tiedän vain sen, minkä hiskistä ja katihasta löydän ja näiden tietojen peruustella pojat olisivat olleet hopeasepän kisällejä tms.
Laki siitä, että Pietariin tai sinne päin muuttaneista on pidettävä kirjaa vanhassa kotiseurakunnassa, koska heidän on maksettava köyhäinhoito- tms. maksua kotiseurakunnalleen, astui voimaan vasta 1859, joten näiden sukulaisteni suhteen olen tavallaan väliinputoaja.
Voisiko joku auttaa???

Terho Asikainen
20.02.10, 08:25
Täytyypä tutustuakin tuohon kirjaan, kiitos vinkistä! Venäjän armeijaan värvättyjen rantasalmelaismiesten kohtaloita pohdittiin aikanaan viestiketjussa

http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=2075

t. Terho

Heljä Habermann
20.02.10, 11:24
Kiitos Terho linkistä! Luin ketjun, mutta itseäni se ei oikeastaan auttanut, koska entiset sukulaiseni eivät olleet kovinkaan sotilaallisia, vaan ottivat mieluummin verohelpotukset ja varustivat vieraan heppoineen sotimaan.
Olen löytänyt sen verran tietoa Matista ja Kustaa Adolfista, että hopeasepän hommiin he rupesivat. Mitään fabergeita heistä ei kuitenkaan tullut, koska toinen pojista kuoli yli nelikymppisenä kisällinä.
Olen yrittänyt löytää jotain familysearchin aineistostakin, mutta en kai ole ollut vielä tarpeeksi epätoivoinen käydäkseni kaiken läpi.

seppo remes
20.02.10, 18:13
Rantasalmen Tuusmäen kylän kerrotaan olleen kuuluisa sepistään, jotka takoivat lukkoja niin Pietarin hoveihin kuin Tukholmaan Ruotsin rikkaille. Olen jossakin esitelmässä kuullut, että nämä 1600-luvun seppämestarit hallitsivat raudan käsittelyn aivan erinomaisella taitavuudella ja siksi olivat vallanpitäjienkin suosiossa. Lieköhän näistä mainintoja missään kirjallisuudesa? Asia kiinnostaa koska seppien joukossa on voinut olla myös Remeksiä, jota tutkin.