PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Riiko l. Markus


Punkka
16.02.10, 12:08
Mitä mahtaa tarkoittaa tuollainen merkintä?
Törmäsin tuohon jo aiemmin tutkiessani isäni äidin sukua Oulun l. Pyhäjärveltä, jossa rippikirjoissa oli usein vastaava merkintä.

Kun katselin digiarkiston sivuilta Tyrnävän henkikirjoja, löysin kotipaikkani kohdalta seuraavan merkinnän:

Kylä: Ängeslevä 1.1.
Wiittala: Johan Paaso 47, fru Kaisa 50 ... lopusta en saa selvää
Torp. Matts Riiko l. Markus 19, hustru... epäselvää, mutta tiedän, että kyseessä on isäni isänisän perhe.

Isäni sukunimi oli Markus, samoin hänen isänsä, mutta mitä tuo Riiko l. Markus tarkoittaa? Onko alkuperäinen sukunimi ollut tuo Riiko vai onko Matts Riiko l. Markus syntynyt alunperin Riiko -nimisessä talossa, josta tuo nimi olisi peräisin.

Toivoisin, että tähän vastaisi joku sellainen henkilö, joka todella haluaa auttaa minua asiassa.

Kukkis
16.02.10, 14:00
Moi,

heitänpä ihan arvaukselta, että Markus tulisi Oulujoen rannalla olevaan Markkulaan.
Oman anoppini sukua tulee sieltä Markkulasta, jonka eri muotoja esiintyi Markku, Markus, Marcus (Isonvihan jälkeen). Anoppini juuret tulivat Saloisiin pappilaan ja luutavimmin Tyrnäväläiset Markus on samaa katrasta Oulujoen rannoilta läheltä nykyistä Hiukkavaaraa.

Oulun sukututkijat tietänee paremmin...odota mikäli löytävät hakusi..

t.

Markku

Punkka
19.04.10, 09:53
Kiitos viestistäsi. On tämä minun vastaukseni vähän viipynyt, kun olen ahkerasti tutkinut noita Tyrnävän Markuksia. Minulle oli mielenkiintoinen tieto tuo, että Tyrnävän Markukset olisivat tuosta Oulujoelta lähtöisin. Sitä olen itsekin ajatellut, kun en ole Tyrnävältä oikein alkutietoja löytänyt. OMA:ssa on perukirjakortisto, jonka mukaan vanhin Tyrnävältä löytämäni Matz Markuxela olisi kuollut v. 1755. Oletuksenani on, että hän olisi syntynyt 1600-luvun lopulla tai 1700-luvun alussa. Hänellä on kuitenkin v. 1740 syntynyt Matts -niminen poika, jolla on vuorostaan Mats -niminen poika jne. Käsitykseni on se, että tässä on isäni suvun alkujuuria, mutta en ole pystynyt sitä tietenkään varmistamaan. Kuitenkin tuosta v. 1755 syntyneestä Matz Markuxelasta lähtien ketju on aukoton.

Tällaisia tietoja minulle on kertynyt ja keskiviikkona on vielä mentävä maakunta-arkistoon tutkimaan asioita hieman laajemmalti eli löytyykö mahdollisesti serkkuja jne.

Hyvää kevään jatkoa!