PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Säkkijärvi - Hovi


Tiina Lietzén
08.02.10, 22:49
Hei

Olen tässä yrittänyt tulkita...
Olen joskus merkinnyt itselleni muistiin Simo Lassin (s. 27.9.1852 Säkkijärvi Hovi) vanhemmiksi Anders Lassin (s. 1822 Lassi, k. 1878) ja Maria Hovin (s. 5.4.1829 Hovi) - vihitty 15.12.1844. Tämän Marian vanhemmiksi olen merkannut Anders Hovin, s. 1792 ja Marian (jonka isä näyttäisi olevan Anders, en tiedä, mistä olen tuon tiedon saanut, kun takavuosina en tajunnut kaikkia lähteitä merkitä), s. 1792. Andersin vanhempina puolestaan Maria ja Matts.

No, nyt katselin Suurpäälän Hovin rippikirjaa 1803-09 (http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=12156&pnum=154) ja jäin ihmettelemään, kumpikohan (vaiko kumpikaan...) on oikea Anders. Ainakin tulkintani mukaan tuolta sivulta löytyy kaksi Andersia, joiden vanhemmat ovat Mats ja Maria. Toki toisen Marian patronyyminä näkyy Påhlsdr, mutta aloin siltikin epäillä... onko kenelläkään mitään varmaa tietoa siitä, kumpi on oikea Anders? Molemmat ovat tulkintani mukaan myös syntyneet v. 1792. Toki jos tuo alempi syntymävuosi pitää paikkansa tuossa RK:n sivulla, niin isä Mats olisi nähtävästi ollut vain 14-vuotias Andersin syntyessä... Ja itse asiassa, nyt kun tarkemmin tihrustan noita syntymäpäiviä, niin eikös molemmat Andersit ole syntyneet tuon mukaan 7.11.1792??? Onkohan pappi mennyt sekaisin Andersien kanssa...:eek:

Tiina

Tiina Lietzén
08.02.10, 23:34
Vastailen itse itselleni.
Tutkin tarkemmin seuraavia rippikirjoja ja vertasin vielä Hiskiin, ja tulin siihen tulokseen, että tuo jälkimmäinen Anders (s. 7.11.1792) on joku väärä Anders. Eli tuolla parilla (ilmeisesti Matts Erichsson & Maria Andersdr.) ei ollut Andersia eikä ainakaan tuollaisena vuonna syntynyttä. Ainakin Hiskin mukaan heidän ensimmäinen lapsensa näyttäisi syntyneen v. 1803, mikä sopii paremmin yksiin myös isän iän kanssa.

Tiina