PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Intiaanilasten etunimi


Tapani Kovalaine
08.02.10, 10:27
Kerran, kauan sitten, eräs kasteita toimittava pappi kertoi tämän jutun, jonka todenperäisyyteen en usko pätkääkään.

"Hyvin kuuluisa intiaanipäällikkö Istuva Härkä tykkäsi lapsista ja hänellä oli hyvin laaja suku ja melkein yhtä laaja jälkikasvu. Eräänä hyvin hyvin lumisena päivänä oli Istuvalla Härällä teltassaan päivähoidossa hänen lapsenlapsensa, joka lasten tavoin teki isoisälleen vaikean kysymyksen:

Voisitko kertoa, miten intiaanilapset saavat nimensä?

Istuva Härkä pystyi vastaamaan suoralta kädeltä: Oi lapseni, nythän on niin, että aina, ihan aina, on etunimen antaminen kuulunut intiaanipäällikölle. Hänelle tullaan näyttämään uutta vauvaa ja seuraavana päivänä lapsi saa nimensä. Perinne on näet semmoinen, että kun vauvan syntymistä seuraavan päivän aamuna herättyään intiaanipäällikkö menee telttansa edustalle, niin eiköpäs vaan lapsi saa nimensä sen mukaan, mitä päällikkö näkee.

Näin sitten tulee lapselle nimeksi Lentävä Haukka, Kiitävä Ratsu, Soma Sulka, Poutapilvi tai vaikkapa Aamun Rusko. Mutta miksi sinua niin kovin tämä asia kiinnostaa, oi Kaksi Nusskivaa Koiraa?"

Jaakontytär
08.02.10, 11:46
Kiinnostuin Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoista joskus yläasteella. Tässä siis vähän asiaakin eri heimojen nimeämisperinteistä (englannintaitoisille). Istuva Härkäkin mainitaan. Erityisesti siouxien nimeämiskäytännöt kuulostavat mielenkiintoisilta, ja auringonnousuun liitetty hopien perinne on mielestäni kaunis.


Native American naming traditions, vary greatly from tribe to tribe and are frequently determined by nature, animals, character,etc. This is evident in the Miwok tribe’s custom of using water names, often chosen by the way the stream flowed when a baby was born. The Southwest Hopis have a mystic tradition of placing an ear of corn, representing Mother Earth, close to a newborn baby. Twenty days after the birth of a baby, corn is rubbed over it's body while the baby, held to face the rising sun, is named when the first ray of sun hits it's forehead.

The Navajos give great powers to their names. A Navajo name is deemed so precious that it is only used during ceremonies, meaning a day-to-day conversation in a Navajo family may go something like “Mother, go get Son.” The Salish tribe follows a “naming trail” in which the name given to a baby by his parents at birth (usually a virtue or trait the parents hope for the baby) and is eventually replaced during adolescence with another name which is given by the tribal leader at a ceremony called the Jump Dances. This name normally signifies a gift or strength for which the child is known. Similiarly, as an adult, another name might be granted, but this name would reflect expectations or something for the person to live up to

Traditionally without family names, the Sioux (Lakota, Nakota and Dakota) have a complicated naming system with six classes of names: birth order, honor , special deed, nicknames, secret and spirit names. The first name was given based on the gender and birth position of the child, and a person could have several names during his lifetime. Names were adapted to the individual at the time they were given to them. For example, it is said that Chief Sitting Bull was called “Jumping Badger” as a boy, but also nicknamed “Slow” because he took extra time to do things. It is common practice today to use kinship terms, such as uncle or grandfather, for people who are not related to show respect.

Among the Cherokees, many did not take a surname until around the time of the Civil War. If they served during that war the army required two names and either "gave" them an anglicized name or they picked one. In summary, Native American naming customs cover a wide range of traditions and vary from Nation to Nation and this holds true in modern times as well as in days gone by.

http://sweetgrasstraditions.tripod.com/customs.html

Seppo Niinioja
08.02.10, 18:00
Kiinnostuin Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoista joskus yläasteella. Tässä siis vähän asiaakin eri heimojen nimeämisperinteistä (englannintaitoisille). Istuva Härkäkin mainitaan. Erityisesti siouxien nimeämiskäytännöt kuulostavat mielenkiintoisilta, ja auringonnousuun liitetty hopien perinne on mielestäni kaunis.



http://sweetgrasstraditions.tripod.com/customs.html

Alkuperäiset intiaanithan puhuivat englantia inkkarileffoissa aika puutteellisesti ainakin vielä vajaat 60 vuotta sitten. Suomennettuna (olen kyllä englannintaitoinen) se saattaa kuulostaa vähän samanlaiselta kuin tämä googlen versio. Google-vitsit kyllä alkavat olla aika kuluneita, sorry!

Native American nimeäminen perinteet vaihtelevat suuresti heimonsa heimon ja usein määritetään luontoa ja eläimiä, luonnetta, jne. Tämä näkyy Miwok heimon mukautettuja käyttää vettä nimiä, usein valitsema tapa Stream virtasi, kun vauva syntyi. Lounais Hopis on mystikko perinne asettaa korvaan maissia, mikä Mother Earth, lähellä vastasyntynyt vauva. Kaksikymmentä päivää syntymän jälkeen vauva, maissi hangataan aikana se elin, kun vauva, joka pidettiin kohtaamaan Rising Sun, nimeltä kun ensimmäinen pilkahdus auringon osuu otsaan.

Navajojen antaa suurvaltojen nimensä. Navajo nimi katsotaan niin arvokas, että sitä käytetään ainoastaan seremonioissa eli day-to-day keskusteluun Navajo perhe voi mennä jotain "Äiti, mene saada Son." Salish heimo seuraa "nimeäminen Trail", joka annettu nimi lasta hänen vanhempansa syntyessä (yleensä nojalla tai ominaisuus vanhemmat toivoa vauvan) ja lopulta korvata murrosiässä toisella nimellä, joka on antanut heimon johtaja palkintojenjakotilaisuudessa kutsutaan Jump Dances. Tämä nimi yleensä merkitsee lahja tai voimaa, jonka lapsi on tiedossa. Similiarly, kuten aikuinen, toinen nimi voidaan myöntää, mutta tämä nimi ei vastaa odotuksia tai jotain henkilöä elää jopa

Perinteisesti ilman sukunimiä, Sioux (Lakota, Nakota ja Dakota) on monimutkainen nimijärjestelmään kuusi luokkien nimet: syntymä järjestys, kunnia, erityisesti teko, lisänimet, salainen ja henki nimiä. Etunimi annettiin perustuu sukupuoleen ja syntymän asema lapsen, ja henkilöllä voi olla useita nimiä elinaikanaan. Nimet on mukautettu ihmisen kun ne heille antanut. Esimerkiksi sanotaan, että Chief Sitting Bull oli nimeltään "Jumping Mäyrä", koska poika, mutta myös lempinimellä "Slow", koska hän vei ylimääräistä aikaa tehdä asioita. Se on yleinen käytäntö tällä hetkellä käyttää sukulaisuus ehdot, kuten setä tai isoisä, ihmisiä, jotka eivät liity kunnioittaa.

Joukossa Cherokees, monet eivät ole sukunimi kunnes aikoihin sisällissodan. Jos ne tarjoillaan aikana sodan armeija tarvitaan kaksi nimeä ja joko "antoi" heille anglicized nimi tai ne valitsi yhden. Yhteenvetona voidaan todeta, intiaani nimeäminen tulli kattaa monenlaisia perinteitä ja vaihtelevat Nation kansakunnan ja tämä pätee nykyaikana sekä menneen ajan.

Seppo Niinioja

Jaakontytär
09.02.10, 12:16
Google-vitsikommenttisi tuskin oli minulle osoitettu, vaikka viestiäni lainasitkin :)

Suomennettuna (olen kyllä englannintaitoinen) se saattaa kuulostaa vähän samanlaiselta kuin tämä googlen versio.

Native American nimeäminen perinteet --
usein valitsema tapa Stream virtasi, --
asettaa korvaan maissia, -- :eek:
maissi hangataan aikana se elin, -- :D:
Rising Sun,
day-to-day keskusteluun --
perhe voi mennä jotain "Äiti, mene saada Son."
Similiarly, kuten aikuinen, --
"Jumping Mäyrä", koska poika, mutta myös lempinimellä "Slow", --
anglicized nimi :rolleyes:

Huh huh... Ei ole noista Google-käännöksistä edelleenkään kilpailemaan ihmisten kanssa! Mikä on omalta kannaltani vain hyvä asia, kääntäjä kun olen. Nyt vaan niin kiireinen, ettei ole aikaa kääntää oikein tuota edellisessä viestissäni lainattua pätkää. Mutta ehkä tuosta konekäännöksestäkin hiukan tolkkua saa, ainakin paikoitellen.