PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rippikoulu, kinkerit ja kotikasvatus 1800-luvulla


Seppo Niinioja
05.02.10, 07:27
Porin rippilapsia koskevan keskustelun yhteydessä löysin tällaisen Oulun yliopistossa tehdyn opinnäytteen: KALEVI LÄMSÄ: JONAS LAGUS (1798–1857) KASVATTAJANA JA OPETTAJANA ? — "EN SIKSI, ETTÄ OLISIN OPETTAJANNE..."http://herkules.oulu.fi/isbn9514264088/isbn9514264088.pdf

Jonas Lagus oli vuosina 1828–1845 Ylivieskan kappalaisena. Tutkimuksessa on mielestäni erittäin hyvää tietoa mm. varsinkin rippikoulusta, kinkereistä ja kotiopetuksesta kohdissa 3.3. Seurakunnan kasvatus ja opetus (s. 68 - 84) sekä 3.4. Kotikasvatus (s. 84 - 88).

Kotikasvatus-luvusta en malta olla lainaamatta sen alkua:

Systemaattinen koulutus puuttui suomalaisesta maalaisyhteisöstä 1800-luvun puolivälissä. Silloin vanhemmat opastivat ja ohjasivat jälkikasvuaan. Lasten piti oppia tuntemaan talonpoikaisyhteisön tapanormit, käyttäytymissäännöt ja työtavat sekä soveltamaan niitä elämässään. Heistä pyrittiin saamaan omillaan toimeentulevia ja sosiaaliset säännöt osaavia yhteisön jäseniä. Tavoitteena oli sosiaalistaa lapsi vallitseviin tapoihin, arvoihin ja normeihin. Oma perhe oli luonnostaan lähikasvattaja. Sen ohella kyläyhteisöllä oli vaikutuksensa ja sen kontrolli oli tiukkaa.

Paljon on menty taaksepäin, valitettavasti, kuten Ahtisaari kuulemma sanoo.

Seppo Niinioja