PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aunuksessa syntynyt ortodiksi, missä kirkonkirjat?


Risto Toivonen
03.02.10, 20:40
Mistähän löytyy Aunuksen kaupungin lähiympäristössä 1920-luvulla syntyneen ortodoksin kirkonkirjatiedot?

Mariaana
04.02.10, 08:18
Hei!

Neuvostoliiton aikaiset kirkonkirjat voivat olla hankala juttu. Neuvostoaika opetti, että mihinkään listoihin ei kannattanut nimiään laittaa. Jos kasteita otettiin, ne otettiin salaa. Kirkolla oli oikeus toimia joissakin rajoissa, mutta kirkossa käyjiä kytättiin. Oli ihmisille edullisempaa, mikäli heitä ei yhdistetty hengelliseen toimintaan. Vielä nykyäänkin venäläiset voivat olla arkoja nimilistoihin. En tiedä kuinka nopeasti tämä opittiin. Voi siis olla, että 20-luvulta joitakin asiakirjoja löytyy, tai sitten ei. Niiden sijaintipaikasta minulla ei kyllä ole tietoa. Arvaan niitä voivan olla Petroskoissa tai Pietarissa.

t. Mariaana

Olarra
04.02.10, 09:28
Hei! Neuvostoliiton aikaiset kirkonkirjat voivat olla hankala juttu. Neuvostoaika opetti, että mihinkään listoihin ei kannattanut nimiään laittaa.

Jos kyse liittyy esipolvien selvittämiseen, niin ehkä muukin kuin kirkollinen väestökirjanpito tulee kysymykseen? Aunushan kuuluu ns. Venäjän Karjalaan, eikä ole koskaan ollut osa hallinnollista Suomea. Niinpä asiaa pitää selvittää Venäjän suunnalta. Historiasta tiedämme, että Venäjällä käytiin sisällissotaa 1920-luvun alkupuolella ja olot olivat kovin levottomat myös Neuvosto-Karjalassa. Väestökirjanpitokaan tuskin oli tuolloin kovin laadukasta. Asiaa kannattaa selvittää esim. Petroskoin ja Pietarin suunnalta, miksei Moskovankin. Jokohan Venäjän lähetystö Tehtaankadulla olisi muuttunut palvelulaitokseksi? Petroskoin yliopiston piiristä varmaan löytyy avuliasta väkeä esim. historioitsijoita...
t. Olavi A.

Sirkuu
06.02.10, 15:34
Minä kääntyisin Petroskoin arkiston puoleen, virallisesti siis Karjalan tasavallan kansallinen arkisto. Itse olen sieltä saanut tietoa omasta isoisästäni, joka oli kotoisin Venäjän Karjalasta. Hän oli myöskin ortodoksi.

Yhteydenpito on sujuvinta, jos hallitset venäjänkieltä tai sinulla on lähipiirissäsi henkilö, joka osaa venäjää. Ymmärtävät kyllä arkistossa suomenkieltäkin, mutta he eivät saa vastata kuin venäjäksi.

Irene